Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Details en features, wat hebben we ervoor over?  (gelezen 7638 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Gepost op: 22 september 2014, 09:30:25 »
Veel forummers mopperen "wel eens" dat een bepaald model een bepaald detail of feature mist en anderen juist weer dat het allemaal zo duur is. Ik ben wel benieuwd waar het evenwicht dan ligt. Hieronder een lijstje (mag je aanvullen). De bedoeling is dat je het overneemt en er achter zet wat het je ongeveer waard is (in euro's) als een model die feature zou bezitten. Het is vrij lastig een sluitende omschrijving te vinden voor wat er allemaal mogelijk is, dus weet je een betere of heb je behoefte eea toe te lichten, dan zet je dat er gewoon bij. Heb je bijv. alleen E-locs, dan kun je voor stomer-opties gewoon "NVT" invullen.

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
2. sound
3. metalen behuizing
4. metalen frame
5. stille motor
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
7. digitaal te bewegen pantografen
8. digitaal te openen / sluiten deuren
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)

O ja: sommige opties nodigen misschien uit tot de eeuwenoude "Märklin tegen de rest" discussie. Moge duidelijk zijn dat dat hier niet de bedoeling is.
 

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2014, 09:35:28 »
Ik zal zelf beginnen:

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet) 10,-
2. sound NVT (ik rijd analoog)
3. metalen behuizing 50,- (mits de motor dan ook krachtig genoeg is)
4. metalen frame 50,- (tegenwoordig bijna staandaard)
5. stille motor 0,- (maakt me niet zoveel uit, ik heb al veel oudere herrielocs)
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc) 0,-
7. digitaal te bewegen pantografen 0,-
8. digitaal te openen / sluiten deuren 0,-
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd 0,-
10. slinkende kolenvoorraad (stomers) NVT
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2) 0,-
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers) NVT

Ik rijd analoog, dus al die features kosten me alleen maar geld terwijl ik ze niet gebruik. Ws ben ik daarin de uitzondering.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2014, 09:37:34 »
Ik wil een model dat op mij overkomt als het grote voorbeeld en een soepele stille aandrijving heeft. Metaal met verf erop oogt voor mij niet anders dan kunststof met verf erop. Lichtfuncties zijn nog wel aardig, maar de rest boeit me in het geheel niet. Geluid is voor mij een contra-indicatie. Ik wens niet te betalen voor iets dat op mij zo onrealistisch overkomt.

Je bent de correcte lengte vergeten.

Ik denk trouwens dat we zelf niet altijd in de gaten kunnen hebben hoezeer we worden beïnvloed door drierail- danwel tweerailgewoonten. Het wekt bijvoorbeeld de indruk dat je het zakje onderdelen ziet als service waarvoor je geld kan overhebben. In de tweerailwereld wordt het toch eerder beschouwd als gebrek aan service, waarmee de fabrikant kosten bespaart. Ik heb er wel wat voor over als alle details al door de fabrikant zijn gemonteerd.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 09:51:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2014, 09:42:40 »
1. 10   zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet) Is prima al worden de ogen wat minder
2.  nvt  sound
3.  0  metalen behuizing
4.  0  metalen frame
5.  0  stille motor 0
6.  0  schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
7.  0 digitaal te bewegen pantografen
8.  0 digitaal te openen / sluiten deuren
9.  0 schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd 
10. 0 slinkende kolenvoorraad (stomers) klinkt leuk alleen geschikt bij grote banen 
11. 0 telkens moeten tanken (bijv. MFX2) zie boven
12.  0 realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers) bij analoog

Ik rij dus analoog
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 12:54:19 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2014, 11:04:10 »
Aangezien ik geen goed idee van de gangbare prijzen heb score op schaal van nul tot tien.

1: 10 punten. Mag gemonteerd zijn als het geen invloed heeft op minimum radius. Maar wel met verpakking waarbij de boel heel blijft.
2: 0 punten. Helaas is er niet genoeg ruimte voor een schappelijke speaker in een H0 loc. Bij schaal I kan het wel.
3: 10. Ziet er verf technisch beter uit en goed voor de rij eigenschappen.
4: 10. Dat is toch standaard vandaag de dag?
5: 10.
6: 10. Maar wel met LED lampjes graag.
7: N.v.t. Ik heb geen elektrische locs.
8: Ik vind het zelf een zinloze feature, maar altijd beter dan optie nr 9. Dus als feature alleen 0 punten, als alternatief voor schermpjes 10 punten.
9: 0 punten.
10: Niet te combineren met open machinisten huis.
11: 10 punten als het te koppelen is met Z21 of Roco Next oid.
12: 0 punten wegens de troep die het geeft op de wagons.

Toevoegingen
#13: Metalen delen in drijfstangen.
#14: Meer nummer varianten d.m.v. extra messing schildjes.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2014, 11:40:54 »
Voor een rijtuig waar alle onderdelen (op de slangen rond de koppeling na) gemonteerd zijn, met gedetailleerd interieur (gekleurd, stangen en handgrepen binnenin, kunst aan de muur; zeg maar een LS Models ICR) en dat de juiste lengte heeft, graag met een boel nummervarianten, heb ik maximaal €60 over, misschien een tientje meer als er standaard binnenverlichting inzit. Voor een loc tussen de €200 en €300, voor een treinstel tussen de €80 en €120 per bak. Het ligt een beetje aan het model, het aantal bakken, etc.

Geluid, metaal en spielereien zoals bewegende deuren en pantografen interesseren me geen moer. Zo heb ik een Bachmann HHP-8 waarvan de deurtjes geveerd zijn en open kunnen. Leuk, maar wat heb ik daar nou aan? Het gebeurt ook vrij gemakkelijk dat ze niet goed sluiten.

Momenteel heb ik een stel rijtuigen in de bestelling staan waar er een dun laagje metaal op het plastic is aangebracht, om zo het juiste effect van roestvrij staal te krijgen. Kijk, daar heb ik graag wat voor over. Maar een metalen kap alleen om het metaal, om die vervolgens rood of geel te spuiten, daar zie ik de meerwaarde niet van in.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2014, 12:47:37 »
Hoi,

Ik rij analoog in het stenen tijdperk zeg maar..... ;)

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet) prima 10
2. sound nvt
3. metalen behuizing 0
4. metalen frame 15
5. stille motor        0
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc) nvt
7. digitaal te bewegen pantografen  nvt
8. digitaal te openen / sluiten deuren  nvt
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd  0
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)  nvt
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)  nvt
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers) nvt

Vr.Gr.Wim.
   
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 12:49:34 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2014, 13:22:39 »
Oeps, een mogelijke bron van ergernis en oorlog?

Ik weet, dat er tegenwoordig "vreselijk veel mogelijk is" en ik ga niet ontkennen, dat ik bij shows en beurzen óók kwijl en kwispel  :P
Het is natuurlijk geweldig om een e-loc te zien, die de panto opzet of strijkt (en daar mis ik dan nu al de variant 'twee panto's op', want dat is kennelijk typisch NS...)en alle vreselijke geluiden van het voorbeeld produceert bij het opschakelen enzo, maar ik moet er niet aan denken dat thuis óók te hebben...

Er is (in mijn mening tenminste!) een heel groot verschil tussen "demobaan/showbaan" en die "Intacte modelwereld thuis"; en ik weet óók wel, dat je al die toeters en bellen kunt uitschakelen ;)

En ik realiseer me terdege, dat mijn modellen in de vitrine vaak zoveel details hebben, dat ze op mijn baantje niet zouden kúnnen rijden...

Dus: ik ga als gemiddelde hobbyïst voor het volgende:

Betrouwbare aandrijving
Betrouwbare stroomafname

> en deze twee eisen herhaal ik nu grofweg 10 keer! <

Mogelijkheid voor superdetaillering, maar dat kan heel goed via gespecialiseerde leveranciers!
Zoveel mogelijk correcte afmetingen, kleur, opschriften
Bruikbaar op onze veelal TE KRAPPE bogen

De meesten van ons willen hun treintjes (of trams!) laten RIJDEN! En laten we alsjeblieft onze tastbare hobby/passie niet verwarren met een simulator-game... Zoals Wim aangeeft: kolen-/watergebrek, tankbehoefte enzovoorts (krijgen we dan ook calamiteiten?) horen thuis in een Simulator, niet dwingend op onze modelbaan.

Frans (die nu weer moed heeft een trolleywissel te attaqueren)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2014, 14:00:58 »
@1200blauw,

wat wil je hier nu mee bereiken? Wat ga je met de aangereikte data doen? Wat si d emeerwaarde van deze vraag? Wie doe je er een plezier mee?
Mijn vragen zijn niet ontmoedigend bedoelt. Het lijkt me alleen wel zinvol om even te duiden wat je deol van je vraag is.
...De bedoeling is dat je het overneemt en er achter zet wat het je ongeveer waard is (in euro's) als een model die feature zou bezitten. ...
Hier staat iets erover, maar dit zegt mij weinig.
Op zich een intererssante vraag, maar zonder dat ik weet wat er precies mee gebeurd, kan ik er weinig mee.

Gr.

Edsko

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2014, 14:43:21 »
Ik heb er wel wat voor over als alle details al door de fabrikant zijn gemonteerd.

Én dat modellen waar je ze zelf moet monteren, na die montage nog in hun verpakking passen zónder dat ze dan weer afbreken. Idem trouwens de koppelingen
gr. Ed

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2014, 14:52:36 »
Ik mis naast een stille motor, goede motor/overbrengingseigenschappen, dus bijv. zeer langzaam kunnen rijden. Geluidseffecten vind ik niet zo heel spannend.

Persoonlijk vind ik zaken als schakelbare front- sluit en rangeerseinen etc de moeite waard, iets wat in het dcc tijdperk ook makkelijk af fabriek te doen is, helaas zie je dat ze er zich dan toch makkelijk vanaf maken, door eea bijv. niet onafhankelijk van elkaar te laten schakelen. Of je koopt een Startrain 1300, sublieme kwaliteit en detaillering en afwerking, en dan heeft het ding geen omgekeerde L sein maar alleen de 2 onderste lampen, terwijl bovenin alleen rode sluitlichten zitten... dat is dan weer jammer.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2014, 16:04:42 »
Dit heeft het gevaar in zich dat straks hierover een discussie ontstaat, dus hopelijk blijft het hierbij:

wat wil je hier nu mee bereiken? Wat ga je met de aangereikte data doen? Wat si d emeerwaarde van deze vraag? Wie doe je er een plezier mee?
Mijn vragen zijn niet ontmoedigend bedoelt. Het lijkt me alleen wel zinvol om even te duiden wat je deol van je vraag is. Hier staat iets erover, maar dit zegt mij weinig.
Op zich een intererssante vraag, maar zonder dat ik weet wat er precies mee gebeurd, kan ik er weinig mee.
Je zit hier op een forum, dus wat er precies mee gebeurt weet niemand: de duvel en z'n ouwe moer leest mee.
Ik geef denk ik al aan waar het bij mij om gaat: een heleboel toeters en bellen kan ik niet gebruiken, dus ik betaal voor iets waar ik niets aan heb. Ik vraag me gewoon af of ik de enige ben met dat onderbuikgevoel en ik ben dus nieuwsgierig naar meningen en waardeoordelen.

Maar goed, laat je hierdoor niet afleiden, zeg gewoon wat je vindt, lees alleen mee, of sla het gewoon over. Ik vind het allemaal prima. Misschien leest meneer Roco, tante Märklin, ome Rivarossi, neef Artitec en de rest van de familie wel mee en doen ze er hun voordeel mee. Dat laatste uiteraard zonder pretentie, want daar was het me dus niet om begonnen.

Nog even mijn lijstje onder de aandacht brengen, waarachter je kunt zetten wat het je waard is. Aanvullen mag!

1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
2. sound
3. metalen behuizing
4. metalen frame
5. stille motor
6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
7. digitaal te bewegen pantografen
8. digitaal te openen / sluiten deuren
9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 16:06:39 door 1200blauw »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #12 Gepost op: 22 september 2014, 17:14:58 »
Interessant vraagstuk!

Ik ben standaard van mening dat als een fabrikant iets maakt ze dit goed moeten doen. Juiste schaal!
Tuurlijk zijn er bepaalde beperkingen maar de voorbeelden van omgekeerd L sein waarvan alleen de onderste pitten branden vind ik echt kansloos. Wat kost het nou helemaal meer?

Een goede stroomafname en betrouwbare aandrijving is erg belangrijk.
Uiteraard een goed gewicht en een rechte bak, wat dat betreft is een metalen bodem top!
Rangeerseinen en standaard interieur verlichting in treinstellen zou eigenlijk naar mijn idee normaal moeten zijn.
De details zijn ook belangrijk maar moeten geen beperking opleveren voor het rijden!
Mocht de fabrikant er een geluid in stoppen ben ik van mening dat het dan ook het juiste geluid moet zijn.
Dus niet het geluid van een class 66 in een Lint o.i.d.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2014, 17:40:10 »
Dit heeft het gevaar in zich dat straks hierover een discussie ontstaat, dus hopelijk blijft het hierbij:
Je zit hier op een forum, dus wat er precies mee gebeurt weet niemand: de duvel en z'n ouwe moer leest mee.
Ik geef denk ik al aan waar het bij mij om gaat: een heleboel toeters en bellen kan ik niet gebruiken, dus ik betaal voor iets waar ik niets aan heb. Ik vraag me gewoon af of ik de enige ben met dat onderbuikgevoel en ik ben dus nieuwsgierig naar meningen en waardeoordelen.

Maar goed, laat je hierdoor niet afleiden, zeg gewoon wat je vindt, lees alleen mee, of sla het gewoon over. Ik vind het allemaal prima. Misschien leest meneer Roco, tante Märklin, ome Rivarossi, neef Artitec en de rest van de familie wel mee en doen ze er hun voordeel mee. Dat laatste uiteraard zonder pretentie, want daar was het me dus niet om begonnen.
Hi 1200Blauw,

Wat is je echte voornaam overigens?  :)

Het is niet mijn bedoeling hier een hele discussie over nut of geen nut over op te starten.  :)
Als ik het goed begrijp, gaat het je vooral om onderbuik gevoelens delen/luchten. Lekker mee doorgaan zou ik zeggen.

Verder een interessant onderwerp.

Gr.

Edsko

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Details en features, wat hebben we ervoor over?
« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2014, 18:13:30 »
1. zakje met los aan te zetten onderdelen (zoals Roco vaak doet)
--Stil zo laten, waarom zou ik daar meer voor moeten gaan betalen?

2. sound
--Lekker weglaten.

3. metalen behuizing
--Zal me worst wezen, metaal of kunsstof. Als de details maar scherp zijn.

4. metalen frame
--Hecht ik geen meerwaarde aan.

5. stille motor
--over m'n huidige loks van oa Roco, Fleischmann en Liliput heb ik geen klachten over lawaai, mooi zo laten dus

6. schakelbare verlichting (rangeersein, cabineverlichting, sluitseinen aan/uit etc)
--Frontseinen is tot daar aan toe, als ik ze maar uit kan zetten is het mij best. Voor flauwekul als cabineverlichtig en dat soort ongein geef ik geld toe als ze het weglaten.

7. digitaal te bewegen pantografen
--bwaaah.... nee, hoeft niet.

8. digitaal te openen / sluiten deuren
--Alsjeblieft niet, zeg. Pas als er ook Preisers in en uit gaan stappen, dan wil ik wel eens weer praten.

9. schermpje ipv deuren waarop openende deuren geprojecteerd
--Boycotten die nonsens.

10. slinkende kolenvoorraad (stomers)
--misschien ga ik dat wel leuk vinden als ik kinds ben.

11. telkens moeten tanken (bijv. MFX2)
--Zoiets zelf verzinnen is veel leuker en doet een beroep op je creativiteit. Als alles voor je bedacht wordt, is er al gauw geen zak meer aan.

12. realistische stoom, dus niet alleen uit de schoorsteen (stomers)
--Ga eerst maar eens aan realistische stoom werken, en dan zonder vette rommel die op je loks neerslaat.

Klinkt vrij negatief allemaal, en dat is de bedoeling ook. Zo denk ik nu eenmaal over die dingen... 8)