Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 14:01:04
Exact-Train 2025
door
hervé
Vandaag
om 13:56:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Alexander
Vandaag
om 13:52:34
Halling aandrijvingen
door
Silvolde
Vandaag
om 13:46:55
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Pauldg
Vandaag
om 13:46:13
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik van den Eijnden
Vandaag
om 12:50:15
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Sven
Vandaag
om 12:44:30
Da's Daz 2
door
Noordernet
Vandaag
om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
ronald100
Vandaag
om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:46:31
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 09:25:27
Layne, Somewhere South.
door
tothebeach
Vandaag
om 09:25:04
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 09:21:18
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rails en ballast verwijderen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rails en ballast verwijderen (gelezen 1685 keer)
FransS
Offline
Berichten: 115
Rails en ballast verwijderen
«
Gepost op:
14 September 2014, 22:39:46 »
Dag allemaal,
Kort geleden heb ik mijn baan gesloopt en ongeveer 80 meter Tillig railmateriaal, incl. wisseld e.d. verwijderd om opnieuw te gebruiken.
Het was allemaal flexrails en ik had de ballast op de gebruikelijke wijze met witte houtlijm vast gelegt. Na in spuiten met lauw water ging het er redelijk makkelijk af, maar tussen de bielsjes bleef toch redelijk veel ballast materiaal zitten.
Dus heb ik de hele zaak in een ligbad met warm water gekieperd met een scheut vloeibare zeep en heb het een nachtje laten staan.
De volgende dag op mijn knien voor het bad en boenen met een borsteltje. Wat een klo.... werk en slecht voor je knieen.
Daarna heb ik met een pin veel kleine korrels tussen de rails en in en om de railschoenen zitten te verwijderen.
Uren heeft het me gekost om het weer een beetje gangbaar te krijgen om niet te spreken over de lengten rail die ik weer opnieuw in de schoenen moest schuiven omdat het uit was beschoten. Dat is een nadeel van Tllig.
Toen alles weer redelijk bruikbaar was vond ik het uiterlijk niet zo mooi. Wit uitgeslagen en nog voorzien van kleurtjes omdat ik de rails des tijds nog met de paintbrush had bewerkt.
Toen ik de berg rails zo zag liggen begon ik even over een andere hobby na te denken. Nieuw kopen is ook niet de oplosing.
Een paar dagen na de klus liep ik in de Aktion, die winkel waar alles zo lekker goedkoop is en zag op de plank een bus W40 staan. Ik dacht "niet geschoten altijd mis". Thuis heb ik een stuk rails met die vloeistof in gespoten, even laten liggen en daarna schoon geveegd.
Het resultaat was fantastisch. Als nieuw en de flex was weer lekker te buigen zonder kraken.
Doe er je voordeel mee.
Frans
Gelogd
Op de klei rijden ook treinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rails en ballast verwijderen