Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door Mar-Cas
Vandaag om 15:20:45
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!  (gelezen 49748 keer)

Bart spruitje

• Offline Offline
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #15 Gepost op: 17 August 2014, 21:15:47 »
Goh wat een nieuws,  :P :P

Bij Nedtrain zijn we daar al ruim een half jaar tot een jaar mee bezig om dit te realiseren.
Verbaasd me dat het nu pas in het nieuws is gekomen ;D.
Stammen komen weer netjes in dienst alleen niet als DDZ maar als DDM2/3 met een locje ervoor.

Gr Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 17 August 2014, 21:38:53 »
Alle treinen zijn van NS dan wel NSFS, 1 pot nat. Moeten ze zich niet achter verschuilen. Momenteel worden van de al lang opgeslagen stellen DM'90 (die volgens jou dus van NSFS zijn) een aantal stellen opgeknapt, zonder een echter revisie. Daarna worden die stellen in dienst gesteld (bij NS) en gaan andere stellen de opslag in (bij NSFS?). Zo omzeilt NS de noodzaak van revisies, want dat punt naderen de stellen die nu de opslag in gaan met rasse schreden. Als straks de opgeknapte DM'90's die km's/uren ook naderen, zal het mij benieuwen of er nog in echte grote revisies geïnvesteerd zal worden, of dat de hele vloot, tegen verplichte revisie aanleunend, dus weinig waard, te koop gezet zal worden. NS wil steeds voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Alleen met de rug tegen de muur komen ze in beweging ..........  :-\
Die zijn volgens mij niet van NSFS maar goed. DM'90 krijgt geen revisie meer of wees mij eens aan waar de NS ze kan inzetten. Wel voor een periode van 10-15 jaar natuurlijk.

Zie het debacel HSL en geen concurrentie die het op kan/mag pakken, terwijl we al jaren belastinggeld/investeringen in de HSL zien verdampen.
Een internationale dienst over de HSL mag iedereen gewoon beginenn.

Citaat
MDDM/DDAR stammen ombouwen tot benodigde extra bakken IC materiaal, en ze dan toch gewoon weer doodleuk als Sprinter in te zetten, omdat je daar de vloot grootte ook niet op order hebt is ook een vorm van mismanagement. Had ze dan verbouwd naar Sprinters.
Alleen moet het Sprintermaterieel een gelijkvloerse instap kkrigen en heeft DDAR dat niet. Dan hadden ze er eerder buiten dienst gesteld moeten worden dan nu als IC materieel.

Citaat
En wat is er mis met de huidige (nog vrij jonge) SLT generatie, dat daar niet acuut een order voor de deur uit kan, zodat nieuw Sprinter materiaal veel sneller in kan stromen.
Niet opgelet? WC's...

Citaat
De VIRM's voldoen op een aantal punten niet, dus dat die niet gewoon weer besteld worden is nog wel te begrijpen. Alleen moet "van de plank" materiaal veel sneller in kunnen stromen dan de nu gecommuniceerde planning.
De planning ken je wel, maar waarom SLT niet extra besteld is niet? Hoe snel denk je dat het nieuwe IC materieel in kan stromen?

Citaat
DM'90 kan op sommige plekken best als Sprinter fungeren, en met 2 of 3 stellen meer bieden als 1 of 2 stellen plan V. Niet gebruiken is in elk geval minder nuttig.
Trage sprinters dan, zoals ook al is uitgelegd waarom niet. Een deel wordt, gelukkig voor jou, nog gewoon gebruikt hoor. Aan de rest is geen behoefte meer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 17 August 2014, 21:43:52 »
Een internationale dienst over de HSL mag iedereen gewoon beginenn.
Leuk in theorie, maar in de praktijk is het nog geen reizigersvervoerder gelukt in België een internationale trein te laten rijden buiten de NMBS om.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 17 August 2014, 21:52:14 »
Klopt, maar het is niet zo dat het niet mag.

Om op de DDAR terug te komen: de inzet van de eerste vier stammen staat voor september gepland.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #19 Gepost op: 17 August 2014, 22:00:19 »
Het bedrijfseconomisch verhaal is correct, zou elk bedrijf zo doen, of op z'n minst willen doen. Ik zit in het OV en zelf in de OR, dus die interne discussies ken ik maar al te goed. Maar men wil EN genoeg klanten/inkomsten EN men is geen echt commercieel bedrijf dat voor z'n marktaandeel vecht, maar je afzetmarkt in de schoot geworpen krijgt door de politiek (na het doen van allerlei beloftes en toezeggingen) en concurrentie die door die zelfde politiek afgebakend wordt.
NS zou veel meer zitplaatsen kunnen bieden, uiteraard tegen meer inspanning en kosten, maar zet het materiaal bedrijfseconomisch liever op een zijspoor. Er is geen of niet genoeg prikkel om wel meer voor de klant te doen, want er is toch geen echte concurrent, die bij matig presteren, de klanten weg kaapt. Dat is de pluche positie van NS. Zie het debacel HSL en geen concurrentie die het op kan/mag pakken, terwijl we al jaren belastinggeld/investeringen in de HSL zien verdampen.
Nieuw materiaal wordt veel te laat uitgevraagd en besteld. De MDDM/DDAR stammen ombouwen tot benodigde extra bakken IC materiaal, en ze dan toch gewoon weer doodleuk als Sprinter in te zetten, omdat je daar de vloot grootte ook niet op order hebt is ook een vorm van mismanagement. Had ze dan verbouwd naar Sprinters.
En wat is er mis met de huidige (nog vrij jonge) SLT generatie, dat daar niet acuut een order voor de deur uit kan, zodat nieuw Sprinter materiaal veel sneller in kan stromen. De VIRM's voldoen op een aantal punten niet, dus dat die niet gewoon weer besteld worden is nog wel te begrijpen. Alleen moet "van de plank" materiaal veel sneller in kunnen stromen dan de nu gecommuniceerde planning.
DM'90 kan op sommige plekken best als Sprinter fungeren, en met 2 of 3 stellen meer bieden als 1 of 2 stellen plan V. Niet gebruiken is in elk geval minder nuttig.

Mvg, Michel

Oorspronkelijk had de serie SLT's groter moeten zijn, maar de vervolgbestelling is afgezegd omdat iedereen er overheen viel dat er geen toilet aan boord was. Vandaar het probleem met een tekort aan stoptreinmat. Even acuut een order de deur uit kan simpelweg niet, je bent gebonden aan Europese aanbestedingsregels. Dat bijvoorbeeld de nieuwe 186's wel gelijk zo konden komen, heeft te maken met het feit dat NS voldoende aannemelijk kon maken dat er dermate grote spoed bij was dat niet men aan de aanbestedingsregels hoefde te denken omdat er dan veel teveel tijd overheen zou gaan. Aangezien NS wel wat eerder had kunnen ontdekken dat er een tekort zou zijn gaat die vlieger in dit geval niet op.

Meer inspanning/kosten voor zitplaatsen: dat gaat simpelweg ten koste van je investeringsruimte. Wat doe je liever, investeren in nieuw materieel of je geld opmaken aan het huidige park met minder ruimte voor vervanging van je vloot, waar toch alweer voldoende materieel in rijdt dat aan het einde van zijn levensduur begint te raken. Het inzetten van DD-AR is kostentechnisch nu goed te overzien en te billijken, voor grotere revisies is geen geld. Gezien de cijfers van NS hangt de vlag nog lang niet buiten, ik begrijp de keuze, en dat is niet omdat mijn salaris door NS betaald wordt. NS kan natuurlijk ook de kaartprijs wat verhogen om financiële ruimte te creëren voor meer materieel, maar dan weet ik wel wat de krantenkoppen zijn. Dat men wel eerder had mogen beginnen aan nieuw materieel ben ik wel met je eens.

Wat betreft dat NS geen prikkels heeft om te presteren en dat de overheid alles in de schoot werpt: de overheid heeft een enorm pak boter op zijn hoofd wat betreft de HSL, daar is niet alleen NS voor verantwoordelijk. NS heeft ook schuld, maar tezamen met de overheid. Het straffen van NS voor keuzes die door de overheid zijn gemaakt zou merkwaardig zijn. Verder dient NS de afspraken in de nieuwe concessie gewoon na te komen, net als iedere andere vervoerder die op concessiebasis werkt.
« Laatst bewerkt op: 18 August 2014, 02:15:11 door AlfaArjen »

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #20 Gepost op: 17 August 2014, 22:32:52 »
NS heeft laatst 186ers aangeschaft, en die zijn van een andere fabrikant als de 189 ;)

Frontier

• Offline Offline
    • The Flying Carpet Hub
« Reactie #21 Gepost op: 17 August 2014, 23:06:55 »
Goh wat een nieuws,  :P :P

Bij Nedtrain zijn we daar al ruim een half jaar tot een jaar mee bezig om dit te realiseren.
Verbaasd me dat het nu pas in het nieuws is gekomen ;D.
;D Mijn eerste reactie was ook van 'leeft iedereen hier onder een steen?', aangezien het op het forum van Somda ook al máánden bekend is.

Stammen komen weer netjes in dienst alleen niet als DDZ maar als DDM2/3 met een locje ervoor.
En voor de statistieken, de eerste drie locs, te weten de 1740, 1756 en 1762 worden momenteel in Maastricht geschikt gemaakt.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 August 2014, 23:14:24 »
Wat mij verbaasd is dat niemand het over het reiscomfort heeft. Ik zit elke dag in de trein en heb het 'genoegen' in die oude sprinters te moeten reizen. Stoterig rijdend, conducteurs die (terecht) balen dat ze ieder vertrek aan de machinist moeten melden (die daar overigens niet altijd op wacht) en geen airco, maar ramen die door medereizigers zonder een vraag open of dicht worden geschoven. Ik ben blij als er, door een afwijking (?) in de omloop, plotseling een SLT of DDZ verschijnt. Dit alles nog los van het gevoel dat ik als treinliefhebber heb: een trein is een loc met rijtuigen en geen interlokale tram. En dan hebben we - sorry, daar gaat dit draadje al helemaal niet over - nog Prorail met vanuit de verkeersleidingsposten de stomste beslissingen: laat lekker een trein met passagiers wachten op een rangeerbeweging (gebeurt zeer regelmatig in Den Haag). Brrr.
Groet, Frank

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #23 Gepost op: 18 August 2014, 01:16:05 »
Conducteurs die vertrek moeten melden en machnisten die er niet op wachten? Dat "melden" is de deuren (behalve die waar je zelf staat) sluiten met de sleutel (het zogenaamde "sleutelen"). Als die gesloten zijn gaat er in de cabine een groene vertreklamp branden. Bij ook een groen sein mag de mcn. dan vertrekken. De cdt. sluit dan gelijk zijn eigen deur ook. Vertrekken zonder die brandende groene vertreklamp (=deuren zijn veilig vergrendeld) is een doodzonde en reden voor berispingen en zelfs ontslag. Zelfs leeg materiaal ritten MOET de groene cabinelamp branden!!!

Met vriendelijke groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 18 August 2014, 01:17:46 door Michel van den Hof »

Frontier

• Offline Offline
    • The Flying Carpet Hub
« Reactie #24 Gepost op: 18 August 2014, 01:32:13 »
Kennelijk heb je behalve de DDAR ontwikkelingen ook de SGM ontwikkelingen niet gevolgd?  ;) Van begin dit jaar tot enkele weken geleden kampte de SGM-vloot met een groene lamp storing, zodoende moest de HC na iedere stop na het sleutelen via de porto melden aan de machinist dat alle deuren gesloten waren zodat er vertrokken kon worden.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #25 Gepost op: 18 August 2014, 02:15:43 »
NS heeft laatst 186ers aangeschaft, en die zijn van een andere fabrikant als de 189 ;)

Sorry, mijn toetsenbord was dronken, vandaar de 6 omgevallen  ;D

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #26 Gepost op: 18 August 2014, 03:19:28 »
Van begin dit jaar tot enkele weken geleden
En tot groot ongenoegen is na het tijdelijk schrappen van deze maatregel het weer terug gedraaid en piepen we er weer lustig op los met SGM, totdat er iemand is die wel een werkende oplossing weet te creëren.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 August 2014, 11:29:52 »
Haha NS wil meer zitplaatsen bieden... Volgens mij komt er amper een zitplaats bij. Het is enkel doorschuiven van materieel. al het ICRm moet naar de HSL diensten. DDZ dat nu in de sprinterdiensten zit wordt doorgeschoven naar de IC diensten van het ICRm materieel. En het DDZ in de sprinterdiensten wordt vervangen door de reservevloot DD-AR. Rara waar zijn de extra zitplaatsen.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 18 August 2014, 13:35:04 »
Op de HSL die dan geïntregeerd wordt in het normale kernnet....

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #29 Gepost op: 18 August 2014, 13:47:30 »
Een DDM/AR heeft betere rij/zit comfort dan een Spurt/slt...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?