Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Treinverkeer in Heußenstein  (gelezen 30303 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2014, 18:29:41 »
Grensverkeer (3)
De defecte loc (1)


Met een kleine vertraging rijdt Franz het station van Heusenstein binnen.  Terwijl de zon alweer laag staat zet hij met piepende remmen de E 41 tot stilstand op spoor 1.


Vanuit zijn cabine ziet hij Vorsteher Paul Derks en Fahrdienstleiter Helmut al ongeduldig heen en weer lopen. "wat moeten die nou weer" mompelt Franz in zichzelf.

Franz klimt snel zijn cabine uit.

"Hallo Franz, ben je daar eindelijk" zo wordt hij begroet door Derks. "Hallo Herr Derks. Er waren wat problemen op het station van Frankfurt en daarna zat ik een hele tijd achter een trage kolentrein. Maar ik heb de vertraging daarna aardig in kunnen lopen! Gelukkig maar, dan heb ik nog wat uurtjes samen met Heidi." Nou Franz, dan heeft Heidi pech ben ik bang. Ik heb jouw hulp hard nodig!" Franz zag dit al aankomen en probeert zijn irritatie te verbergen. "Waarmee kan ik nog helpen Derks?" "Franz je weet dat Wilhelm met de 38-er in Saint Laurent is gestrand. Nu verzorgen de Fransen met een of andere lokale loc de tractie voor de rit tot Offenburg. Als je nu met de E 41 vertrekt, ben je precies op tijd in Offenburg om de rijtuigen daar over te nemen". Franz is er niet blij mee, maar zijn humeur klaart wel weer enigszins op dat hij weer met de Knallfrosch op pad mag. "Kijk Franz, Johann haalt de rijtuigen al op. Je rijdt samen met Heinrich naar Offenburg. Vanuit Offenburg sleept men de 38-er daar naartoe." "Wat is er met de 38-er aan de hand?" "Dat weten we niet precies en ook Wilhelm kan de vinger er niet achter krijgen. Hopelijk kunnen we het probleem zelf verhelpen, en anders ben ik bang dat we de loc nog naar een beter toegerust BW moeten brengen".

Franz knikt, en bekijkt hoe Johann vakkundig de rijtuigen aankoppelt.

Plotseling vraagt Franz zichzelf af hoe Heinrich de rijtuigen in Heußenstein gaat krijgen. Hij draait zich weer om om de vraag aan Derks te stellen, maar die blijkt alweer verder te zijn gelopen. Franz ziet wel waarom: Vanaf de opstelsporen rijdt Heinrich met de 86-er spoor 1 op, richting de E 41.



Helmut ziet de verbaasde uitdrukking op het gezicht van Franz "Ja Franz, dit leek ons wel zo makkelijk. Het is druk op de lijn vandaag, dus jullie rijden als Lokzug naar Offenburg"

Wat een mooie, zwoele zomeravond zou worden voor Franz en Heidi, eindigt in een extra rit.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2014, 21:20:43 door SimonH »
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2014, 20:02:32 »
Grensverkeer (4)
De defecte loc (2)


Terwijl rangeerder Torsten aanwijzingen geeft, koppelt Heinrich rustig de 86-er achterop de E 41. Torsten koppelt de beide machines, Torsten klimt uit de cabine om even een praatje te maken met Franz. "hou de druk er op, Max!" roept hij naar zijn stoker, "we vertrekken binnen een paar minuten!" Max steekt zijn hand op ter bevestiging.

"Zo Heinrich, ga jij me douwen vandaag" grapt Franz. "Haha, nou Franz jij bent zeker de leukste thuis. Je hebt zeker drie keer zoveel vermogen in jouw loc! Ik dacht meer dat ik lekker rustig aan ga doen en dat jij het werk doet vanavond". Franz had ook al bedacht dat hij de meeste tractie zou gaan leveren bij deze rit. Zo gezegd, zo gedaan. De beide meesters bestijgen de machines. "Zijn we er klaar voor, zit de seinwachter te slapen" moppert Franz.



Heinrich is het wachten ook al beu en geeft een fluitsignaal.

Plotseling komt Derks aangesneld."Zeg Franz, bist du verrückt?" Franz is zich van geen kwaad bewust en kijkt Derks vragend aan. "Je frontseinen man! De zon is al bijna onder!" Snel schakelt Franz zijn frontseinen in. He sein sprint op veilig, en Franz maakt rustig snelheid.
 
Na een voorspoedige rit naar Offenburg, keert Franz weer terug net de Donderbussen aan de haak. De aankomst is voorzien op spoor 2.



Franz brengt de trein vakkundig langs het korte perron tot stilstand.

Veel later komt Heinrich aan in Heußenstein. Wilhelm kreeg nog altijd geen druk op de ketel van de 38-er, waardoor besloten is om met lage snelheid te rijden.



Heinrich brengt de beide locomotieven tot stilstand op spoor 1.

"Hallo Heinrich!" zo begroet Derks hem. "Herr Derks! Nog immer nicht zu Hause?". "Nee, ik heb besloten vanavond langer te blijven om persoonlijk toe te zien dat alles goed verloopt. Heinrich, je mag zo wel naar huis gaan. Johann, Max en ik regelen het hier verder wel. Waar zijn Wilhelm en Gunther?  de stoker en de machinist van de 38-er zijn in geen velden of wegen te bekennen. "Zij zijn helemaal gesloopt door de gebeurtenissen vandaag Derks. Het vuur in de 38-er is gedoofd, en zij zijn achtergebleven in de übernachtung van Offenburg". "nou, mooi is dat" bromt Derks. "Morgen hebben ze wel gewoon dienst". "Ze vroegen me door te geven dat ze morgen met de vroege goederentrein meereizen, zodat ze ruim op tijd hier zijn". Derks is blij dat zijn personeel zo vooruit heeft gedacht, en knikt goedkeurend.

"Als je nu nog even de 86-er wegbrengt, dan zit het er wel op voor vandaag. Ha Max!" roept Derks naar de rangeerder, die aan komt gesloft. "Hup, opschieten. Koppel jij de 86-er even los?". Max knikt en doet wat hem is opgedragen. Heinrich rijdt met de 86-er naar een van de opstelsporen.

Johann komt met de Köf aangereden, om de 38-er naar de loods te brengen. Hier zullen de Heußensteinse technici zich verder over de loc bemoeien. Johann koppelt de kleine Köf aan de grote 38-er en begint aan de rit over het emplacement.



Tot slot bereikt Johann het verzorgingsspoor 5. hij duwt de loc langs de bezandingsinstallatie



En uiteindelijk wordt de loods bereikt





Johann rijdt de loc naar binnen. Derks is naar de loods toegelopen om te controleren of alles wel goed gaat. "Zo Johann, die staat hier netjes. Morgen werk voor Nico en zijn mannen." Johann knikt. "Hopelijk is het snel verholpen" "Dat hoop ik ook, Johann. Maar even tussen ons gezegd en gezwegen, als het goed is wordt morgen of overmorgen een V 80 bij ons gestationeerd". "Zo, dat is nog eens mooi! Goed geregeld Derks." Johann knikt goedkeurend. "En hoe zit het nu met die Fuchs, waar u het laatst over had? Krijgen we die nog" "Nou Johann, toevallig kreeg ik vandaag de bevestiging van de directie dat we een Fuchs krijgen. Mogelijk al heel snel!"


Zo, dit was het weer voor vandaag. Hopelijk vonden jullie het verhaal leuk.

groeten Simon
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2014, 21:21:02 door SimonH »
Heußenstein : HO, DB 1957

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #17 Gepost op: 26 augustus 2014, 20:14:50 »
Citaat
Hopelijk vonden jullie het verhaal leuk.

Nou, ik mag natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar: ja! Ik vond het verhaal leuk! Ik heb wel het gevoel dat het nog niet is afgelopen, dus ik verheug me op meer  :D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #18 Gepost op: 26 augustus 2014, 20:36:24 »
Ja, een leuk verhaal.
Die Fuchsjes zijn net mieren. Opeens duiken ze overal op. ;)

Groet,
Bas

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #19 Gepost op: 26 augustus 2014, 21:08:01 »
Simon, gelukkig is de 38 er weer terug in Heussenstein. Mooi verhaal en sfeervolle foto's.
Gert-Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2014, 20:56:24 »
Bedankt voor jullie leuke reacties  (y)

@ Jan, eigenlijk was ik van plan binnenkort een eind aan dit verhaal te breien, maar ik zit al te broeden op een wat langer vervolg  ;) Even bekijken welke defecten een stoomloc zoal kan hebben.

@ Bas, tsja  ik zag de Fuchs in Dönsdorf en vond het meteen een leuk ding. Ik was wat spulletjes aan het bestellen en keek eens naar de prijs van de Fuchs, en nou ja daarvoor kon ik 'm niet laten liggen.

@ Gert-Jan, gelukkig wel. Ze zijn er voorlopig druk mee in de werkplaats  >:(

Een V 80
Vorsteher Derks kondigde het al aan: na lange smeekbeden bij de directie, wordt in Heußenstein een V 80 gestationeerd.

Machinist Dolf vertrok 's ochtends vroeg als passagier met de trein naar Frankfurt, waar de V 80 op hem stond te wachten. Even later komt Dolf met de dieselloc aanrijden in Heußenstein



Ondertussen rangeert Wilhelm, die ook weer veilig terug is gekeerd vanuit Frankrijk, met de E 63 op spoor 2




groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2014, 21:40:44 »
Citaat
Even bekijken welke defecten een stoomloc zoal kan hebben.

*Haalt pindaflips en jus d'orange en gaat er eens lekker voor zitten*

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #22 Gepost op: 27 augustus 2014, 21:53:52 »
Is die stoel naast jou nog vrij, Jan?

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2014, 22:15:34 »
Die E 63 kan wel eens naar Schwarzburg rijden. Die V 80 trouwens ook.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2014, 08:41:13 »
Als je de E40 met donderbussen laat rijden mag die ook naar Schwarzburg met een tussenstop in Holzburg.

Mooie loc die V80, maar staat te laag op de prio-lijst om aan te schaffen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #25 Gepost op: 28 augustus 2014, 18:40:28 »
Leuk verhaal weer. (y)
Als het hier zover komt dan kunnen we t.z.t.in elk geval wel is wat donderbusen hierheen laten gaan,om dan door te sturen ri ?
Wie weet als ik de kans krijg om voor een leuke prijs een goede V80 te grijpen dat ook dat dan een mogelijkheid word.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

a.moonen

  • Knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2014, 10:58:40 »
Zo gisterenavond eens rustig zitten genieten van dit draadje  (y).

Deze kom dus bij het volg lijstje, super verhalen.

Ik sluit me aan bij mijn mede modelspoorders in de hoop dat er eens wat treinverkeer de kant van Gösserbach op komt.

grtz
Arnold :D

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2014, 22:11:50 »
@ Allen, bedankt weer voor de leuke reacties!

Met het treinverkeer naar Schwarzburg, Gösserbach en Holsburg komt het wel goed.

De defecte loc (3)

Het is nog vroeg als Frans Derks aan komt rijden met zijn gele Kever. Aangekomen bij het BW, moet Derks even wachten op Franz, zie net een lading ballast elders naar het emplacement brengt. Aldaar zal men de oude ballast vervangen door nieuwe.

"Mooi, Franz is alweer hard aan het werk" zegt Derks tegen zichzelf. "Die flierefluiter leert het nog wel eens". Derks is nu eenmaal geen man, die snel tevreden is.



Nadat Franz met de Köf is gepasseerd, kan Derks zijn weg vervolgen. Hij hobbelt over het straatspoor. "wie heeft bedacht dat de bestrating tussen de sporen lager kan liggen dan buiten de sporen, is een verschrikkelijke druif" zo moppert Derks. "Praktisch bij de aanleg zeggen ze dan, maar moet je nu eens kijken" mopperdemopper.



Even later parkeert Derks zijn Kever ergens lukraak op het terrein. Parkeerplaatsen zijn aan hem niet besteed.

Hij stapt uit. Zoals altijd, gaat Derks onberispelijk gekleed. Hij pakt zijn koffertje en wil naar zijn kantoor lopen, als hij Nico, het hoofd van de werkplaats, ziet lopen.
"Nico!" zo roept hij naar de beste man. Nico was deze ochtend sowieso van plan Derks te spreken, maar iedereen weet dat je dat niet te vroeg moet doen. De lood zakt hem al in de schoenen. "Nico!" zo roept Derks nogmaals. Nico loopt naar Derks toe, ondertussen probeert hij wanhopig moed te verzamelen om Derks het slechte nieuws te brengen.



"Morgen, Nico. wie geht?" "Tsja, het gaat. Goed dat ik u hier tref Derks" "Ik was sowieso vanochtend van plan een praatje met je te komen maken, Nico. Hoe staat het met de verbouwing van de overgenomen rijtuigen?" "Dat ligt achter op schema" "Wat! Hoe kan dat nou. Zodra de zomervakantie voorbij is, gaan we de rijtuigen inzetten voor de nieuwe spitstreinen naar Freiburg!" "ja, dat weet ik wel. Mijn mannen doen hun uiterste best" "niet hard genoeg kennelijk". Maar Derks, daarover wilde ik u niet spreken. Het gaat over de P8.". "Ja, onze mooie P8. Hoe staat het daarmee? Heb je het kleine probleempje al opgelost?". "Klein probleempje? Was dat maar zo. De loc is uitgevallen, doordat de voedingspomp niet meer blijkt te funtioneren". "Nou Nico, ik heb er niet veel verstand van, maar dat moet toch snel op te lossen zijn lijkt mij". "Dat is wel zo, maar omdat we de loc toch in de werkplaats hadden, hebben we ook wat andere probleempjes bekeken die onze machinisten hadden gemeld. En er blijkt heel wat mis te zijn met de loc!" Nico laat even een stilte in het gesprek vallen. Derks kijkt hem aan met een blik die het midden houdt tussen boosheid en verontrustheid. "Goed, de voedingspomp moet dus worden vervangen. Maar we zijn er nu achter gekomen, dat de verse stoompijp lek is. Die moet ook worden vervangen. Er lekt ook een vlampijp. We hebben de andere buizen en pijpen gecontroleerd, en nou ja, om het kort samen te vatten: we doen er verstandig aan die allemaal te vervangen." "Nou Nico, dat is niet zo mooi allemaal" Derks kijkt bezorgd. "En dat is nog niet alles. Wilhelm meldde mij, dat hij bij de rit naar Saint Laurent al een mankement had geconstateerd bij een drijfas. Daar hebben we ook naar gekeken, en een vulplaat is aan het eind van de levensduur. Het is een ijzertje van niks, maar als we dit zo laten, kan er grote schade ontstaan aan de koppelstanglagers." "En dat vulplaatje, is dat snel te vervangen?" "Nee, helemaal niet. We kunnen dit niet vanuit de put doen. De loc moet worden gelicht met hefbokken" "En die hebben we natuurlijk niet in onze waardeloze werkplaats" Derks kijkt niet blij. "Nou Nico, ik weet dat jij er niks aan kan doen, maar ik ben hier niet blij mee. Je hebt de loc toch nog nooit voor onderhoud in de werkplaats gehad?" Nico schud zijn hoofd "we kregen de loc van het BW van Frankfurt, en men vertelde dat alles nog was naglopen. De loc heeft sindsdien trouw dienst gedaan. Maar wat doen we nu?" zo vraat Derks aan Nico. "De buizen en pijpen kunnen we zelf wel vervangen. De voedingspomp kunnen we hier naartoe laten komen en de verse stoompijp moet ook wel lukken. Maar voor de vulplaten, zullen we de loc naar een beter uitgeruste werkplaats moeten brengen". "Goed Nico, regel jij wat jullie kunnen doen. Ik ga eens bellen waar men die vulpennen kan herstellen". "Vulplaten" "Dat bedoel ik".

Derks beent weg naar zijn kantoor.

Rangeerder Johann, die toevallig in de buurt rondhing, hoorde het grootste deel van het gesprek. "Zo die was niet blij, Nico". "inderdaad Johann. Poeh. Ik ga eerst maar eens een bak koffie halen om bij te komen" "Goed idee, ik doe met je mee. Er is toch even niks te doen"

Samen lopen de mannen naar de koffiekamer.

"Weet je" zo gaat Johann verder, "waarom Derks zo boos is? Dat komt niet door die loc". "Is die man ooit vrolijk" zegt Nico, nog steeds aangedaan van het gesprek met Derks. "Haha, ja dat is een goeie. Maar ik heb iets gehoord over Derks". Plotseling is Nico een en al oor. Hij buigt zich over de tafel naar Johann toe. "Ik heb gehoord, dat Derks een loterij heeft gewonnen. Van het geld heeft zijn vrouw een auto besteld, in Amerika!" "Wat zeg je me nou" antwoord Nico verbaasd. "Heeft zijn vrouw een auto besteld, in Amerika?" "Ja, dat zeg ik net. Ze is nogal eigengereid. Goed, dus bijna al het geld is daaraan opgemaakt. Het was een dure auto en dan moet die nog op de boot naar Europa". "Ik ben benieuwd met welke auto Derks dan straks aan komt rijden. Waar waarom is hij dan zo boos?" "Nou Nico, dat zal ik je eens haarfijn uitleggen. Ten eerste schijnt het dat de kleur die ze heeft uitgezocht, niet de smaak van Derks is. Maar dat is slechts een gerucht. Verder had de auto allang hier moeten zijn, maar het schip heeft averij opgelopen en heeft een tijd in Liverpool in de haven gelegen. De wagon die Derks had gecharterd om de auto van Hamburg hier naartoe te brengen, is nu niet meer beschikbaar" Nico kan hier de humor wel van inzien, en barst in een schaterlach uit. "en wat doet Derks nu?" vraagt Nico, nog nahikkend van de lach. "Dat weet ik niet. We zien het wel, toch?" "Maar hoe weet jij dit allemaal Johann?" "De moeder van mijn vrouw, zit samen met Frau Derks in de bridgeclub".

Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #28 Gepost op: 01 september 2014, 21:26:01 »
De defecte loc (4)

"Morgen Nico!" zo begroet Vorsteher Paul Derks de chef van de werkplaats. "Mooi weertje, nietwaar?". Nico is stomverbaasd dat de man zoiets triviaals en vriendelijks zegt. Aarzelend stapt hij het kantoor van Derks binnen. "wil je koffie?" "Ja, bitte" antwoord de nog steeds aangeslagen Nico.

"Alles goed met u?" probeert Nico voorzichtig. "Kan niet beter. Je hebt het misschien al gehoord, ik krijg een nieuwe auto. Een Amerikaan. Het transport liep wat vertraging op, maar vandaag is het schip aangekomen in Hamburg!". Nico had inderdaad gehoord dat Derks, of beter gezegd: de vrouw van Derks, een nieuwe auto had aangeschaft. Er scheen nog een probleempje te zijn met de kleur... maar het lijkt Nico wijs daarover niet te beginnen. "Ik had al zoiets gehoord! Mooi werk Derks. En gaat u de auto uit Hamburg hierheen rijden?" "Welnee, dat is me veel te ver. Ik laat de auto op een wagon zetten, en die komt dan deze kant op. Deze week verwacht ik de auto hier. Maar goed, daarvoor zijn we hier niet, Nico. Ik heb je bij me laten komen om me even bij te laten praten over de 38-er. Hoe staat het daarmee?". "U weet dat de buizen en pijpen vervangen moesten worden. Nou dat was nog een hele klus, maar het is gelukt. De verse stoompijp en de voedingspomp worden vandaag bij ons aangeleverd, met een zending ander materiaal wat we nodig hadden voor de werkplaats." "En hoeveel werk hebben jullie er dan nog aan?" "O, hooguit een dag. Maar dan is er natuurlijk nog het probleem met de vulplaten". "Nou Nico, goed nieuws. Ik heb hierover contact gehad met Rudi Krähenfeld van het BW van Schwarzburg. Daar kunnen ze deze klus gemakkelijk klaren. Dus zodra jij de werkzaamheden af hebt gerond, kunnen we de loc klaar gaan maken voor transport naar Schwarzburg." "Dat is goed nieuws Derks". Nico kijkt op de wandklok. "als u het niet erg vindt, zou ik graag weer teruggaan naar de werkplaats. De wagonlading met materiaal is zojuist aangekomen op het Gbf, en ik wil graag persoonlijk de spullen in ontvangst nemen". "Natuurlijk Nico. Verstandig. We spreken elkaar morgen weer om het transport voor te bereiden".

Nico loopt snel terug naar de loods. Niets te laat, want Frans, die zeer tegen zijn zin in weer rangeerdienst heeft, komt al aangereden met de wagon. Snel loopt Franz nog achter de wagon langs naar Werner, die al klaarstaat om met de heftruck de wagon te lossen.



"Die Derks met zijn nieuwe auto. Nou met zo'n grote Amerikaan wordt het nog wat. Die kever staat elke dag al schots en scheef hier op het terrein" moppert Nico tegen zichzelf, als hij de lukraak geparkeerde auto van Derks ziet.

"Hallo Werner, goed dat je al klaar staat. We moeten even goed opletten, er zitten nieuwe onderdelen bij voor de 38-er. Die moeten we even apart houden. De andere spullen kunnen gewoon zoals altijd naar binnen worden gereden, dat zoeken we dan nog wel precies uit.".

Zo gezegd, zo gedaan. Werner lost op vakkundige en snelle wijze de wagon, en Nico overhandigt persoonlijk de benodigde onderdelen voor de 38-er aan zijn personeel.

Zal de loc op tijd klaar zijn voor transport naar Schwarzburg?
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Treinverkeer in Heußenstein
« Reactie #29 Gepost op: 06 september 2014, 09:26:52 »
De defecte loc (5)
Zoals in de eerdere afleveringen te lezen is, is loc 38 4619, die nog maar kort in Heußenstein is gestationeerd, defect geraakt. In de matig toegeruste werkplaats van Heußenstein zijn de meeste defecten verholpen.

Eén van de geconstateerde defecten betreft een vulplaat. Een klein, maar belangrijk onderdeel van de loc. De vuplaat voorkomt een te grote speling tussen de aspot en het frame. Zodra deze niet meer in goede conditie zijn, is het van belang ze te vervangen: afwezigheid van een vulplaat kan grote schade veroorzaken aan de hoofd- en koppelstanglagers.

Om de vulplaten te kunnen vervangen, is het noodzakelijk dat de loc wordt gelicht met hefbokken. De werkplaats van Heußenstein beschikt alleen over een put. De loc zal daarom naar Schwarzburg worden gesleept, waar men wel de mogelijkheid heeft de loc te lichten.

Voor Vorsteher Paul Derks is dit weer een mooie gelegenheid zijn kwaliteiten te tonen. Hij arriveert al vroeg bij de werkplaats. Nadat Werner per ongeluk met de heftruck een klein deukje in de auto heeft gereden, heeft Derks besloten zijn wagen voortaan naast de loods neer te zetten, in plaats van ervoor.

"Zo, Nico is er ook al" mompelt Derks in zichzelf, bij het zien van de auto van de chef werkplaats bij de loods. "Goede kerel is dat toch". Derks stapt uit en loopt met zijn koffertje naar zijn kantoor.



Op kantoor aangekomen, krijgt hij al snel bezoek van Nico. "Zo Nico, is alles klaar voor het transport?". "Wat mij betreft wel Derks. De loc staat klaar in de loods om te worden gesleept. We hebben het drijfwerk afgekoppeld. Ik zal zelf meerijden zodat ik zo nu en dan de conditie van de loc kan controleren". "Goed werk. Je hebt mazzel, je kunt straks lekker hoog en droog in de V 80 zitten". Nico is verrukt bij dit idee. De V 80 is nog maar kort in Heußenstein gestationeerd en Nico heeft, met alle perikelen rondom de 38-er, nog niet de gelegenheid gehad een ritje met deze loc te maken. Terwijl Nico overdenkt hoe het zal zijn om in de loc mee te rijden, wordt aan de deur geklopt en even later steekt Fahrdienstleiter Helmut zijn hoofd om de deur. "Ah, Helmut. Kom binnen. Nico, wij zijn wel klaar toch?". Nico knikt. "Helmut komt even het voorgenomen treinpad doornemen. Dolf komt zo ook binnen. Blijf je even zitten of heb je nog veel te doen?". "Als u het niet erg vindt, ga ik nog even naar de loods voor een laatste controle en voorbereidingen". "Dat begrijp ik. Tot straks".  Nico loopt energiek het kantoor uit, terug naar de werkplaats. Onderweg komt hij Dolf tegen. "Morgen Dolf. Ook al vroeg aanwezig?". "Ja Nico. Sorry, ik moet even opschieten, Derks verwacht mij". "Ah, dan zitten wij strak samen in de V 80!". "Nou Nico" grijnst Dolf "Als jij voor onderweg een thermosflesje koffie kunt regelen, zou dat niet verkeerd zijn". Dolf loopt weg en Nico kijkt hem hoofdschuddend na. Koffie, koffie, koffie. Dat lijkt wel het enige wat telt bij die kerel, denkt Nico bij zichzelf. Een dieselloc loopt op diesel en Dolf op koffie.

Nico loopt terug naar de werkplaats om de laatste voorbereidingen te treffen. Daar aangekomen geeft hij de jongste medewerker de opdracht even een thermosfles koffie te regelen.

Niet veel later wordt hij joviaal op zijn rug geklopt. "Zo jongeman, is alles klaar?" vraagt de zojuist binnengeslopen Dolf. Dolf, die zelf zijn pensiondatum nadert, maakt natuurlijk een grapje: Nico is maar een paar jaar jonger. "Ik wel. Hoe is het met jouw loc? Hoef je niks meer te doen?". "Jongeman, dat heb ik allang gedaan. Olie pompen, de nodige controles, je weet hoe het gaat. Toch een half uurtje werk alles bij elkaar, maar natuurlijk is het beestje prima in orde. als jij zover bent, ga ik 'm even halen". "Prima, hier is alles klaar".

Dolf loopt naar de V 80 die al stationair staat te draaien.

Niet ver daar vandaan, bekijkt rangeerder Cristian de desolate staat van de koffieruimte.



Dolf heeft de V 80 opgehaald en rijdt langzaam de loods binnen, waar de 38-er geduldig staat te wachten.



Met aanwijzingen van Christian komt de V 80 op exact de juiste plek tot stilstand. Christian koppelt de beide voertuigen aan elkaar en even later zet het konvooi zich in beweging. Christian kijkt, zoals meestal mijn zijn handen in zijn zakken, toe hoe de V 80 rustig de 38-er uit de loods trekt.



"Kijk Derrek, daar komt opa met zijn locomotief" zo zegt Erdmann tegen zijn zoontje. Samen bekijken ze het vertrek van het konvooi naar Scharzburg. Derrek zwaait zich een ongeluk zodra Dolf ze passeert. Bij wijze van afscheidsgroet tyfoneert hij even flink.



Rustig rijdt Dolf over het emplacement. De mannen van de bekolingsinstallatie kijken even op, zodra dit niet alledaagse transport passeert.



Nadat een kort transport bestaande uit een kiepwagen, beladen met ballast, een een zelflosser met zand binnen is gereden, kan Dolf vertrekken naar Schwarzburg.
Het zal een lange rit worden. De maximumsnelheid bedraagt maar 40 km/u. Door het afgekoppelde drijfwerk is de 38-er niet stabiel meer. Onderweg zal men vaak lang moeten wachten op treinen die voorrang krijgen.


Heußenstein : HO, DB 1957