Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: De Wadlander, een eilandbaan.  (gelezen 84867 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
De Wadlander, een eilandbaan.
« Gepost op: 13 augustus 2014, 17:35:17 »
Hallo iedereen,

Omdat de slaapkamer die gereserveerd was voor de modelbaan nog een tijdje een andere bestemming heeft, kan ik nog steeds niet beginnen met de bouw van mijn modelbaan (smalspoor in H0e). Maar langdurig contact met KoenF hier op het forum heeft me toch geïnspireerd om dan maar te beginnen met de eerste bouwsels voor de modelbaan. Immers, daar heb je niet een hele kamer voor nodig.

Wat ik in dit draadje daarom eerst hoop te kunnen laten zien, zijn mijn avonturen in het zelf bouwen van vooral gebouwen en gebouwtjes. Iets wat ik nog nooit heb gedaan, maar door de vele voorbeelden hier op het forum sterk gemotiveerd geraakt om het ook eens te proberen. Ik heb genoeg ervaring in het bouwen van bouwpakketten, maar zelf bouwen en ontwerpen, of b.v. kitbashen, nog nooit gedaan. 

O ja, die Wadlander, wat is dat dan?
Als voorbeeld voor mijn toekomstige modelbaan dienen de spoorwegen op de Duitse waddeneilanden. Hiervan zijn vandaag de dag alleen de spoorwegen op Borkum, Langeoog en Wangerooge nog van overgebleven.
Dat thema, geprojecteerd op mijn fictieve Nederlandse waddeneiland ‘Waddenland’ (een mix van alle bestaande waddeneilanden), geeft dan de “Waddenland Lokaalspoorweg Maatschappij”, of in de volksmond “de Wadlander”. 

Daarover later in dit draadje vast meer, maar nu mijn eerste b(r)ouwsel!

- 1-  Poging tot een schuurtje

Bij voorkeur klein beginnen, maar toch iets met verschillende structuren. Kwam op het internet onderstaande foto tegen van een apart schuurtje, wat nogal krakkemikkig in elkaar gezet is. Eigenlijk zijn het twee schuurtjes, het achterste schuurtje is als een verlenging van de eerste er later achteraan gebouwd. Dat lijkt me leuk om na te bouwen.



De foto is van Bas Dekker en ik heb toestemming van hem gekregen om deze foto hier te plaatsen.

Bas Dekker is een kunstenaar op het gebied van schilderijen, beeldhouwen, gedichten, meubelkunst, maar ook fotografie. Veel van die – ondertussen ruim 32.000 - foto’s trekken mijn aandacht, omdat Bas verrassende details weet te vinden in vaak heel normale zaken. Die foto’s inspireren mij voor de scenery op mijn modelbaan.
Kijk anders hier even op zijn website.

Mijn doel is niet om het schuurtje tot op de millimeter precies na te bouwen, maar meer de sfeer er van te vangen in mijn bouwsel.

Eerst de voorkant met de deuren maar. Wat stukjes muurplaat van Kibri (makkelijk te snijden omdat het niet zo dik is) en houtplaat van Auhagen (jemig, wat is dat dik, voor de volgende keer misschien toch een ander merk kiezen?). Bedoeling is om dit allemaal op een stukje Evergreen (dik 0.5 mm) te plakken.



En wat dichterbij.



Zo dat zit, nu nog de deuren van dezelfde Auhagen houtplaat snijden. Het lijkt net alsof de bouwer de éne deur aan de buitenkant versterkt heeft met een framewerk van latten. Meestal doe je dat aan de binnenkant. Nou ja, ik ga dat voor beide deuren maken van stukjes Evergreen. Beetje schots en scheef, komt niet zo nauw. Vond de oorspronkelijke bouwer blijkbaar ook.



Hmm, de deuren zitten er ook in, maar dit lijkt wel een beetje raar.  :-\ Eens even die foto van het origineel beter bestuderen (mijn ogen worden ook minder; zelfs met bril  ;)……… 

………… hmm, ja....dus een nieuwe bouwpoging is nodig. Ga het heel anders aanpakken.

Ondertussen van Gert-Jan (g-j) begrepen dat dikke muurplaat ongeveer drie keer ingesneden moet worden en dat je het dan voorzichtig kan buigen tot het keurig over de snijlijn knapt. Voor het buigen een tangetje met platte bek gebruikt. Werkt inderdaad veel makkelijker. Auhagen mag blijven  ;D en goeie tip Gert-Jan. (y)



Op deze fantastisch scherpe foto zie je de nieuwe onderdelen van de deur, die als een puzzel in elkaar moeten passen. Na het maken van een nieuwe gevel deze op een plaatje Evergreen geplakt. Daarna de deurpanelen er op geplakt. Dat ziet er dan zo uit.



Beter?
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2015, 23:11:58 door Bert van Gelder. Reden: Titel.. »
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2014, 17:44:52 »
Goed gevonden!
Ik zou wel proberen de "echte" naden net zo onopvallend te maken als de "namaak"naden.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 12:39:42 door Peter Spruit »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2014, 17:59:42 »
Eindelijk laat ie wat zien. Rustig doorgaan. Een verflaag trekt de heleboel straks op.

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 12:40:12 door Peter Spruit »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2014, 18:13:08 »
Yes!!! Je bent begonnen. Mooi voorbeeld en de eerste stappen zijn gezet. Veel plezier met bouwen! Mochten de Auhagen plaatjes toch te dik zijn, kun je ook van Evergreen platen krijgen met plankstructuur. Naden zijn dan hoogstwaarschijnlijk minder zwaar (en het snijdt makkelijker). Of je neemt verpakingskarton, doosje van de cornflakes doet wonderen.

Groet, Gert-Jan

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 12:40:57 door Peter Spruit »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2014, 22:01:01 »
Hoi Gert-Jan,

Nou , jouw tip samen met dat tangetje maakte het veeeeeeeel gemakkelijker.
 
Deurtje heeft een aardige kier, zoals Jan al zag. Op de foto zie je ook echt alles (mits scherp ingezoomd). Ik denk dat door te verven dat al wat minder kan worden. En laten we wel zijn; het is natuurlijk een beetje een bouwval, dus een kiertje lijkt me wel passen.

We gaan het wel zien. Begin ik me te ergeren aan iets, pas ik het wel aan. Daar is dit ook voor, gewoon kijken wat ik kan en niet kan (of na oefenen kan). Toch een beetje 'bastelen mit der Hijlco' of nou ja, ik brouw er wel wat van. ;D
 
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 12:41:08 door Peter Spruit »
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2014, 22:57:34 »
Hoi Hijlco

Mooi begin!maar waarom gebruik je geen fineer??
dat is flinterdun en is echt hout ;)
Bij elke goede modelbouw zaak kun je het vinden en nog veel meer miniatuur hout.

André
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 12:40:35 door Peter Spruit »
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2014, 09:15:26 »
Hoi!

@Hijlco: Dat ziet er al aardig uit! Mogelijk dat het met fineer of dun hout iets fijner zou worden. Het is ook wel materiaal je fijner vindt werken en in huis hebt. :) Trouwens leuke website van Bas Dekker. Zitten veel mooie foto's tussen.  (y)

Bij elke goede modelbouw zaak kun je het vinden en nog veel meer miniatuur hout.

Of de goede houthandel, bijvoorbeeld de AF in Arnhem. Of neem even een kijkje in het draadje van Milcomartin over de bouw van zijn baan. Daar staat ook hoe je gemakkelijk aan fineer kan komen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 12:40:47 door Peter Spruit »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2014, 09:38:55 »
Mocht je de 30e naar Houten komen, neem ik wat
Halma hout voor je mee. Kun je ook leuk mee stoeien.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 12:41:22 door Peter Spruit »
Mvh Steef

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2014, 11:24:38 »
Ha mannen,

Dank voor de tips en reacties.  (y)

Alle opmerkingen worden gewaardeerd. Tenslotte is deze onderneming van mij bedoeld om van te leren. Met de tip van Gert-Jan kon ik al goed uit de voeten met die houtplaat van Auhagen.

Maar evergreen, fineer en halma hout noteer ik voor 'future reference', er zullen wel meer schuurtjes gebouwd gaan worden ben ik bang.

Je ziet direct dat hout nog niet in mijn systeem zit om mee te bouwen. Mijn eerste reflex is bouwen met kunststof, jaren tanks en vliegtuigen in elkaar geplakt hé, dan krijg je dat.

Overigens, googlen op 'halma hout' leverde eerst afbeeldingen op van het houten spelbord voor het spel Halma. En zoeken op 'halma hout modelbouw' leverde prachtige plaatjes op van een modelbaan van ene Wanda en Ronald Halma  ;) 8).

Weet nog steeds niet wat het is. Maar Steef, ik neem je aanbod aan voor de 30ste in Houten. Als je wat meeneemt kan ik eens kijken wat het is en wat ik er mee kan. Over de bijbehorende technieken hoor ik vast ook wel van je. ;) En kijk, dat is nou het leuke van zo'n forum, elkaar helpen en adviseren.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 12:41:31 door Peter Spruit »
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2014, 11:38:47 »
 ;D  ;D  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 12:41:44 door Peter Spruit »
Mvh Steef

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2014, 12:52:15 »
En weer een bouwdraadje erbij  (y)
Na overal z'n neus in andermans zaken te hebben gestoken,dan toch ook zelf begonnen ;D  ;)
Ik weet niet in hoeverre ik nu iets ga roepen wat wellicht overbodig is,maar het gebruik van een metalen lineaal bij het snijden kan je helpen om beter rechte lijnen te creeren.
Zeker bij dikker spul denk ik dat meermaals een snijlijn maken langs zo'n ding je kan helpen om recht te blijven,dit in tegenstelling tot uit de losse pols snijden.
Zomaar een idee/suggestie/hint/dinges,kijk maar of je er wat mee kan.
Is er trouwens al eenn baanplan voor je baan in de toekomst ?
(p.s peter is je draadje wel erg vaak aan t aanpassen  :o ,wats gebeurt ?)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2014, 13:42:47 »
Dag Floris, welkom  ;D
Leuk dat je ook langs komt.

Ja ja die liniaal. Die had ik er zelfs bij, alleen dat ding verschoof steeds. Heb jij een tip tegen dat verschuiven? Kan ik in het vervolg wat rechter snijden. Ik snij nogal krampachtig weet ik, wellicht met wat meer ontspanning in de pols dat het beter gaat.

O, ik heb niet opgelet wat Peter allemaal heeft gedaan, het eindresultaat is in ieder geval geworden wat het moet zijn. Peter bedankt!  (y)

De naamsaanpassing is na een tip van Koen. De titel moet wat duidelijker maken waar het draadje over gaat.

Yep, eindelijk zelf begonnen, na eerst zelf overal mee bemoeit te hebben ;). Nu kan iedereen zich met mijn draadje bemoeien. Daar is het ook voor.

Een baanplan heb ik en tegen de tijd dat ik ook echt ga beginnen met de werkelijke bouw daarvan, wordt dat vast wel bekend. Samen met een hele hoop andere info over de modelbaan ben ik bang (stukje verzonnen geschiedenis enzo, voor de historische verankering). Maar nu is het eerst het bouwen van gebouwen en andere zaken voor op de modelbaan. Ik dacht eerst meerdere draadjes te openen, maar heb besloten alles in één draadje te proppen. Tenslotte gaat het allemaal over dezelfde te bouwen modelbaan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2014, 13:43:52 »
Je ziet direct dat hout nog niet in mijn systeem zit om mee te bouwen. Mijn eerste reflex is bouwen met kunststof, jaren tanks en vliegtuigen in elkaar geplakt hé, dan krijg je dat.

Gaat vanzelf over  ;)  ;D Ik kan het mij voorstellen. Dat is bekend en dus iets om op terug te vallen.

Overigens, googlen op 'halma hout' leverde eerst afbeeldingen op van het houten spelbord voor het spel Halma. En zoeken op 'halma hout modelbouw' leverde prachtige plaatjes op van een modelbaan van ene Wanda en Ronald Halma  ;) 8).


 ;D ;D

Weet nog steeds niet wat het is. Maar Steef, ik neem je aanbod aan voor de 30ste in Houten. Als je wat meeneemt kan ik eens kijken wat het is en wat ik er mee kan. Over de bijbehorende technieken hoor ik vast ook wel van je. ;)


Tip: Neem een memorecorder mee en zet die aan  ;D Dan kan je rustig thuis alles na luisteren als Steef je de oren van je hoofd heeft gepraat  ;D  ;D
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2014, 14:01:16 »
Mocht je de 30e naar Houten komen, neem ik wat
Halma hout voor je mee. Kun je ook leuk mee stoeien.

Overigens, googlen op 'halma hout' leverde eerst afbeeldingen op van het houten spelbord voor het spel Halma. En zoeken op 'halma hout modelbouw' leverde prachtige plaatjes op van een modelbaan van ene Wanda en Ronald Halma  ;) 8).


We voelen ons vereerd  ;D maar t zijn gewoon roerstaafjes hoor. Te leen op het perron ;), en te koop op internet. Al heb ik het idee dat ze voor H0 vrij dik zijn?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2014, 14:05:42 »
Dag Floris, welkom  ;D
Leuk dat je ook langs komt.

Ja ja die liniaal. Die had ik er zelfs bij, alleen dat ding verschoof steeds. Heb jij een tip tegen dat verschuiven? Kan ik in het vervolg wat rechter snijden. Ik snij nogal krampachtig weet ik, wellicht met wat meer ontspanning in de pols dat het beter gaat.

Yep, eindelijk zelf begonnen, na eerst zelf overal mee bemoeit te hebben ;). Nu kan iedereen zich met mijn draadje bemoeien. Daar is het ook voor.

Ik dacht eerst meerdere draadjes te openen, maar heb besloten alles in één draadje te proppen. Tenslotte gaat het allemaal over dezelfde te bouwen modelbaan.
Hoi Koen,

Ja nu vind je t het nog leuk  ;D  ;)

Een tip om die lineaal niet te laten verschuiven ?
Ja bedenk er net 1,of dat gaat bij jouw weet ik niet maar ik gok van wel.
Het te snijden materiaal op je snijmat leggen(beide langs de rand van je werkblad/tafel),lineaal erop en 2 kleine "lijm" tangen op je lineaal zetten.
tang vast drukken op lineaal en snijden maar.
De onbehouden manier zou wezen om je te snijden materiaal+ lineaal vast te schroeven aan je werkblad,maar dat geeft op den duur een gatenkaas gok ik  :P

Alles in 1 draadje werkt t beste,zoals jezelf al hebt uitgedokterd gaat het toch uiteindelijk allemaal over een baan bouwen en alles wat erbij hoort.
Zo gaat dat in mijn draadje het zelfde,als er wat gebeurt daar tenminste  :D
Enigste nadeel is met deze werkwijze dat je later iets meer moeite moet doen om iets waar je voor om uitleg hebt gevraagd weer terug te vinden nadat er zoveel pagina's zijn bijgekomen.
Maar ja dan heb je wat te doen zeg maar  ;D
Ik had trouwens 1st het idee met dat Halma hout ,dat ikea weer is een nieuwe sectie had toegevoegd aan het assortiment  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0