Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 april 2024, 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
18 april 2024, 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: NS opleggerbus  (gelezen 18204 keer)

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: NS opleggerbus
« Reactie #15 Gepost op: 10 augustus 2014, 19:15:26 »
Na een korte pauze hier weer een kort verslag van de vordering van de bouw in 3D van de Crossley busaanhanger. Bij het prototype had ik de wanden een dikte van 0.7mm gegeven. Na het zien van de 3D print bleek dat de wanden toch te dun waren. Tevens waren ook de meeste raamstijlen afgebroken. De opvolger heeft nu wanden van 1mm dikte. Tevens heb ik besloten om het dak afneembaar te maken en de vloer van styreen er dan in te lijmen. Ik dan dat het interieur makkelijker te plaatsen is. Op de onderstaande foto heb ik een poging gedaan om een interieur maken. Deze opstelling moet nog wel wat gewijzigd worden, omdat de vloer van de opleggerbus aan de voorzijde hoger ligt dan de rest van de vloer.

mvg,

Wilfred


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: NS opleggerbus
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2014, 12:34:57 »
@Stootjuk: je hebt mail.
@Hollands Bouwwerk: die opleggerbusbussen op de foto zijn een ander type dan de NS-bus op de tekening, niet alleen de trekker maar ook de bus.
Ik wist trouwens niet dat er nog een 'opvolger' is geweest.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: NS opleggerbus
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2014, 13:12:07 »
Hallo mensen
Weet niet alles maar de opleggerbussen op de foto van hollands bouwerk zijn van een veel latere
tijd, schat zo omstreeks begin vijftiger  jaren.
Rond het einde van de veertiger jaren werden de opleggerbussen vevangen door gewone bussen.
Wel werden opleggerbussen gebouwd maar meer voor groepsvervoer, Philips enz.
Heb wat opgezocht en ziehier een paar voorbeelden.

deze foto komt van einhoven in beeld
De trekkers zijn al vervangen door dumptrucks.
Nog een plaatje afkomstig van Krohout Amsterdam


Even nog een plaatje van een opleggerbus  met een een Daf als trekken met Hofnar op de zijkanten


Ik weet niet wie de maker is maar dat hoor ik dan nog wel
Zo weer wat foto's voor de bouw.
Groet ED
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2014, 13:26:07 door tbrandsma. Reden: was nog niet klaar »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: NS opleggerbus
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2014, 13:39:47 »
Volgens mij is het middelste type hierboven dat op de foto van Hollandsbouwerk. De andere opleggers zijn volgens mij de (ex-)NS-exemplaren. Leuke foto's!

Heeft trouwens iemand een goed kleurenschema van deze bussen in NS-kleuren? En/of een idee welke verfnummers hiervoor te gebruiken zijn?

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: NS opleggerbus
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2014, 15:41:53 »
Ed:  Een vraag: Ik ga de oplegger maken die op de tekening staat (zie blz. 1 van dit draadje) en die lijkt of is dezelfde als de laatste foto die jij heb geplaatst van Hofnar. Als ik de tekening aanhou, met de twee deuren, hoeveel ramen komer er dan aan de niet instapzijde? Ik tel op de foto 10 ramen, maar dan komen de raamspijlen van de twee zijden niet tegenover elkaar, begrijp je wat ik bedoel?
Weet jij hoe dit zit?
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: NS opleggerbus
« Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2014, 16:56:32 »
Hallo Peter

Een uitleg over de raamindeling links en rechts
Het klopt dat aan de linkerzijde 10 ramen zitten inclusief het hoge gedeelte.
Drie ramen hebben een deelspijl waar het bovenste gedeelte beweegbaar was.
De rechter kant  van achteraf 4 evengrote ramen als links en dan een verkort raam 2 deuren
weer een verkort raam endan een heel raam met deelspijl, en dan de twee hele ramen op het verhoogde
gedeelte.
De twee kleine ramen en de twee deuren zijn gelijk aan drie hele ramen aan de linker kant.
Heb nog wat foto's van het internet afgehaald,deze komt van oud Apeldoorn

dit met de linker kant voor.



Dit is een foto van de kant met de deuren.
Foto even geleased van NicoSpilt (vindt ie vast niet erg)
Hier zie je dat de ramen naast de twee instap deuren smaller zijn dan de overige ramen.
Om nog iets duidelijker te zijn een paar plaatjes van mijn eigen oplegger bus
die ik denk al meer dan vijfentwintig jaar geleden heb gemaakt.
de Crossley trekker klopt niet helemaal het model heeft een te hoge motorkap
bij het voorbeeld is de motorhuif duidelijk lager.



Peter hoop wat duidelijkheid gegeven te hebben.
en anders hoor ik wel van je.
Groet Ed
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2014, 14:47:45 door tbrandsma. Reden: taalfout »

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: NS opleggerbus
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2014, 17:23:24 »
Ed: Jouw uitleg is helemaal duidelijk, maar bekijk deze tekening is (is wel een andere oplegger). Dan kom je uit op 9 ramen aan de niet instapzijde, toch? Zie de maten voor de ramen, 1020 mm. Deze maatvoering wil ik aanhouden, maar ik vind geen (foto) bus met negen ramen op het net, vandaar mijn vraag. Bij de andere tekening zijn de ramen iets minder breed en dan kom je wel op 10 en zoals jij al schrijf, zijn de 2 kleine raampjes en de twee deuren, weer drie volle ramen.

Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: NS opleggerbus
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2014, 19:13:31 »
Hallo Peter
Heb nog wat speurwerk gedaan.
Had nog een map met NZH bussen wel schaal 1 op 100zonder maten maar met de maten van
detekening die je al hebt is het makkelijk om het om te schalen.
De twee kleine ramen en de twee deuren samen zijn gelijk aan drie volle ramen aan de niet instapzijde.
De raam spijlen zijn een beetje verschoven ten opzichte van de deuren.
Heb een tcr + oplegger gescand en van rode lijntjes voorzien die aangeven de drie volle ramen aan de niet instapzijde.

uitgelicht ziet het er zo uit

Zo iets duidelijker???
Ben benieuwd hoe die gaat worden
Groet Ed

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: NS opleggerbus
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2014, 20:07:15 »
Duidelijk Ed  (y) Maar zie je dat bij de tekening, die boven die van jou staat, dit niet op gaat! De grote ramen zijn breder en dan kun je maar een veelvoud van 2 ramen er uit halen en dan kom je op 9 ramen (zie scan, ook met rode lijntjes). Zou deze tekening dan niet juist zijn of is het een heel ander type oplegger?

Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: NS opleggerbus
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2014, 20:53:12 »

Ik heb het onderste deel van de tekening van Ed een beetje bijgewerkt en de raamopeningen geel gemaakt.
Er zijn 4 kleinere raampjes van plusminus 420 mm, twee voor iedere deur en twee aan weerskanten.
En dan klopt de optelling van het aantal ramen wel.

Gerard

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: NS opleggerbus
« Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2014, 21:12:31 »
Als je de foto's van de opleggerbus aan de linkerzijde bekijkt tel ik toch 10 ramen en op de tekening tel ik 9 ramen. Vanwaar dit verschil?

mvg,

Wilfred

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: NS opleggerbus
« Reactie #26 Gepost op: 19 augustus 2014, 22:18:33 »
Hallo Peter Wilfred Gerard
Ik denk dat er een klein foutje gemaakt wordt zowel in de tekening als
de beredenering van hoeveel ramen aan deze of de anderekant.
De raamindeling is eigenlijk simpel.
Als we uitgaan van 10 ramen aan de niet uitstapzijde, dan zou het aan de
instapzijde ook zo moeten zijn gezien de positie van de zitbanken.
Gerard heeft de tekening zo aangepast dat er maar 9 ramen aan de niet instapzijde zijn.
Dit is dus niet juist op de foto's zijn het 10 ramen.
Het verschil is namenlijk dat de 2 kleine raampjes en de twee deuren aan de instapzijde
dezelfde lengte hebben als 3 normale ramen,als je zo rekent kom je aan de niet instapzijde op 10 ramen uit.
Heb op de tekening met rood aangegeven hoe.
De rode ramen zijn die aan de niet istapzijde.


Dus zoals op de tekening 10 ramen aan de niet instapzijde.
Heb de tekening van Gerard vd Weerd iets verduidelijkt met rode lijnen.


Nu komen de ramen aan de nietinstapzijde op een aantal van 10
Zo nu eerst een Bavaria
Groeten Ed

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: NS opleggerbus
« Reactie #27 Gepost op: 19 augustus 2014, 22:51:51 »
Even voor de duidelijkheid, we hebben nu 2 tekeningen door elkaar lopen  >:(

Dit is de tekening die ik heb geplaatst en nu in is getekend door Ed en als je de ramen telt dan zijn het er gewoon 9!!



En deze tekening heeft een andere indeling, kijk naar de breedte van de ramen, van de ene en de andere tekening!! En ja, deze heeft 10 ramen.



Het gaat er dus om welke tekening juist is of zijn ze allebei ooit 1:1 gemaakt.
Want de 1 heeft echt 9 ramen en de ander 10  :-\
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2014, 10:45:57 door HOllandsBouwwerk »
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: NS opleggerbus
« Reactie #28 Gepost op: 20 augustus 2014, 14:43:46 »
Hallo mensen

Wat een gedoe he met die ramen. :P
Ik heb de tekeningen er nog eens bij gehaald en tot de conclusie gekomen dat
op de tekening van Gerard vd Weerd maar 9 ramen zijn getekend aan de niet istapzijde en dat is niet goed.
Als je met de platte grond ernaast de lijnen doortrekt en het gedeelte tussen de kleine ramen en deuren in drie
delen verdeelt kom je wel op 10 ramen aan de niet instapzijde.
Daarom heb ik de tekening met de plattegrond ernaast opnieuw ingetekend en ziedaar 10 ramen
aan de nietinstapzijde.
Zie nieuwe tekening

't Heeft eventjes geduurd maar ik hoop dat het nu wel goed en duidelijk is.
Wel ik hoop dat jullie hier wel mee uit de voeten kunnen.
Veel plezier met bouwen ga zeker het draadje volgen.
Groet Ed

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: NS opleggerbus
« Reactie #29 Gepost op: 20 augustus 2014, 15:07:42 »
Hallo mensen

Wat een gedoe he met die ramen. :P
Ik heb de tekeningen er nog eens bij gehaald en tot de conclusie gekomen dat
op de tekening van Gerard vd Weerd maar 9 ramen zijn getekend aan de niet istapzijde en dat is niet goed.
Als je met de platte grond ernaast de lijnen doortrekt en het gedeelte tussen de kleine ramen en deuren in drie
delen verdeelt kom je wel op 10 ramen aan de niet instapzijde.
Groet Ed


Ed een gedoe  ??? Even voor de duidelijkheid, niet Gerard vd Weerd heeft deze tekening geplaatst, maar ik en ik wil er verder niet moeilijk over doen, maar we praten nog steeds over 2 verschillende tekeningen, want waarom is op onderstaande tekening geen indeling van 10 te maken en wel van 9 ramen  ;)
M.a.w. er zijn meerdere varianten in het echie gemaakt  ??? (y)

Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website