Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 07:51:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 288208 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Gepost op: 19 juli 2014, 20:07:07 »
Weer present.

Even een beetje zomerse rust genomen en eens rustig al mijn en forumgebruikers' ideeen nagelopen.
De mogelijkheden blijven eindeloos.

Voor degene die mijn oudere plannen kennen en deels de bouw zal de titel bekend klinken.
Voor de nieuwe volgers even een korte uitleg hoe deze baan tot stand komt.
Ikzelf kom uit Utrecht en woon nu in Tiel. Daar ik mijn jeugd vaak langs het Utrechtse binnenwater doorgebracht heb en aan de Lek en nu dan in Tiel kwam ik op het idee een industriele baan te bedenken gebaseerd op de lijn Utrecht Ledig Erf tot Nieuwegein via de Jutphaseweg langs de Vaartse Rijn.
Er is daar geen spoorgeschiedenis maar wel veel kleine en grote bedrijfjes langs het water. Opvallend is dat de kades erg laag zijn.
In mijn baanplan loopt er denkbeeldig een industriele spoorlijn vanaf de hoofdbaan langs al deze bedrijfjes langs het kanaal.
Dan kom je op allerlei hoekjes en gaten ook als je veel kleine rangeerbanen hebt bestudeerd.
Ik ben sowieso afgestapt van een standaard rondgaande baan. Dit wordt puur rangeren met korte treinen. In eerste instantie geen personenvervoer maar alleen vervoer van/naar de fabrieken en de nog een oude goederenoverslag.
Dit alles in tijdperk IV NS. Met nog de aanschaf van fabriekslocjes op het oog en verder nog meer goederenwagons.

Allereerst de beschikbare ruimte met een schoorsteen als obstakel.
Ongeveer 2,00 x 2,00 meter. In U-vorm met modules van 120 x 60/75.





Enkele afkortingsbetekenissen:

F= willekeurige fabriek.
AK= afvoerkanaal
GS= artitec vGend en Loos.
MV= Mengvoeder Piko.

Olieoverslag.

De hoofdbaan ligt op niveau +1.
De havensporen liggen iets lager. Vallen iets buiten de tekening maar ik kan daar nog uitbreiden met een centimeter of 10.

Dit was het voorlopig. Vragen of ideeen hoor ik graag.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 01:22:01 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2014, 21:22:13 »
Hoi Koen, volgens mij keer je langzaam terug bij eerdere plannen. Goed!
2 opmerkingen, kun je de linkermodule ook doortrekken naar het raam? Je omloopspoor wordt dan langer. En de tweede, de wisselaansluiting naar je goederenloods is niet handig. Als de mengvoederfabriek wagens op het spoor heeft staan, moet je deze eerst verplaatsen voordat je de goederenloods kunt bedienen. Is dat bewust om meer rangeermogelijkheden te creëren?

Groet, Gert-Jan

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2014, 21:57:45 »
Hoi, GertJan

Weer terug? ;)
In eerste instantie staat de mengvoeder daar tijdelijk. In de toekomst kan die naar moduul 3 verkassen. Op deze lokatie houd ik hem even zonder railaansluiting. Als het uitkomt met de sporen kan ik er nog een spoortje bij leggen. Een optie.

Ik kan wel tot het raam maar die houdt ik liever volledig vrij.
Er kan wel een centimeter of 10 a 15 aan module 1 bij. Een optie :).

 
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2014, 22:28:12 »
Het ontstaan van Midland is hier terug te lezen. Ik plaats de link maar even hierbij.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49445.msg3221475556/topicseen.html#msg3221475556


Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2014, 22:32:16 »
Hoi Koen,

Mooi, daar is 'tie weer!  ;D Met een vernieuwd plan.
Nou ja, al het goede van de oude plannen is bewaard gebleven.

Vragen en ideeën hoor je graag. Maar wat vind je nu zelf de belangrijke onderdelen van je plan? En waarom?   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2014, 22:35:14 »
Hoi Koen

Fijn dat je weer verder gaat.
Alleen de link begrijp ik niet als ik op de bijgevoegde link druk ga ik naar de
zelfde topic waar jij de link geplaatst hebt.
Ik zie geen nieuw verhaal of topic of wat dan ook.
Doe ik iets verkeerd.
gr,
Herwim

Sorry ik was weer te vlug met m'n vraag.
Ik zie nu dat het inderdaad een nieuw verhaal is geworden met nieuwe opzet
en gebruik makend van de oude ontwerp tekeningen.
Heel goed begin hoor.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2014, 22:38:00 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2014, 22:44:23 »
Hoi Herwim en Hijlco,

@Herwim, eerst lezen voor je gaat roeptoeteren ;D.
@Hijlco, wat ik ervan vindt? Dat ik morgen de loterij win.

Ik wil mijn modellen van gebouwen mooi uit laten komen en dat ik mijn korte treinen fatsoenlijk kan uithalen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2014, 23:00:08 »
Okidoki, korte treinen en mooie industriescenery is een mooi thema.

Then here are the results of the Dutch jury:
Linkerdeel is mooi zo. Niets meer aan doen, of misschien nog één kadespoor zodat het omloopspoor ook als omloopspoor gebruikt kan worden (tenzij je jezelf het wat moeilijker wil maken met rangeren).

Bovenste deel misschien ook een omloopmogelijkheid inbouwen? En misschien zou er nog een extra spoortje vanaf de draaischijf kunnen naar de WP? Zodat je daar wat meer materieel weg kunt zetten (de fabriekslocs).

Nou ja, je ziet het al; allemaal uitbreidingsplannen alweer, bedoeld om het rangeren wat makkelijker te maken. 

In ieder geval geeft dit plan al genoeg rangeermogelijkheid in een industriegebied.


 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2014, 23:07:35 »
Ik heb bewust niet alle plekken ingevuld om een warboel te voorkomen. Er is overal een beetje ruimte voor alle ideeen.
Geloof me alles zal benut worden. Het moet ook een stadse sfeer krijgen dus misschien komt er op sommige plekken bebouwing.
Eerst maar weer eens verder met voor bereiden.

Tijdens deze dampende zomer was ik niet van plan er iets aan te doen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2014, 03:40:41 »
Hoi Koen

Ik heb de volgende vraag.
De WP (of te wel de werkplaats ) is dat een plek om locomotieven te onderhouden of
ook voor opslag dus goederen wagons er naar toe.
Als dat laatste het geval is betekend dit dat wagons altijd via de draaischijf er naar toe gereden
moeten worden en dus niet meer dan één wagon te gelijk.
De draaischijf heeft dan een onnodige functie lijkt mij.

Misschien dan de bocht van moduul 01 naar moduul 02 wat meer naar links zodat je rechts op
moduul 02 meer lengte hebt om het spoor naar de draaischijf aan te leggen en achter de draaischijf
een niet al te grote lok loods.
Het onderste spoor van de drie bij de AK vervalt dan.
De WP kan je natuurlijk dan altijd behouden maar de draaischijf krijgt dan een echte functie juist omdat je
over een rail depot praat.
Let wel dit is maar een idee niet de bedoeling om je iets op te dringen.
Verder toch even de opmerking, ik vind dit een heel goed plan mooi gedaan.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2014, 03:42:41 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2014, 10:24:03 »
Daar is tie weer  ;D

Ik steek gelijk van wal  :o
Allereerst een mooi basisplan waar je best wat mee kan denk ik  (y)
Als opmerkingen/vragen nog het volgende:
Zoals ook Herwim al opviel is een werkplaats met raildepot en maar 1 spoor,niet echt de sleutel tot succes,ofwel minstens 1 spoor erbij wellicht uitgevoerd als straatspoor is geen overbodige luxe  ;)
Die grijze strepen die van F naar achter je werkplaats lopen,wat moet dat voorstellen ?
Tot zover mijn  "bemoeienis"  ;)
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2014, 11:03:53 »
Ha, we gaan je blijven volgen dus vanaf nu hier, succes

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2014, 12:20:10 »
Mooi jullie hier weer tegen te komen :'( .

Om even op alle ideeen terug te komen zal ik proberen te beschriven wat de bedoeling is.

Gs hier worden volle en lege wagons geplaatst.
Er is een kopspoortje.
Bij het spoor voor de lege wagons is rechts nog ruimte voor een samenstelspoortje.

Het derde onderste spoor suggereert een doorgaande dieseltractie hoofdlijn.

De werkplaats zal niet meer zijn dan een kleine loc loods voor opslag fabriekslocs en wat railmateriaal.

Fabriek: hier loopt een spoor suggeratief naar binnen en een ernaast.
De laatste gemerkt als X is de optie om ondergronds nr moduul 3 te gaan.

« Laatst bewerkt op: 21 juli 2014, 22:20:18 door KoenF. »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2014, 12:24:24 »
Daar is tie weer  ;D

Die grijze strepen die van F naar achter je werkplaats lopen,wat moet dat voorstellen ?

Ik denk dat dat een hekkie is....

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan met loskade in HO.
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2014, 12:43:41 »
X (never) marks the spot  ;D

Dus bij X de optie om een dalend spoor naar module 3 te laten gaan. als idee grandioos.

Maar ik denk niet dat je dat haalt met de huidige afmeting. Je hebt minimaal 7 cm hoogteverschil nodig tussen module 1 en module 2. Dat kun je in twee stappen doen. Vanaf module 2 naar module 1 een daling van 3,5 cm en dan vanaf module 1 naar X ook weer 3,5 cm dalen. Maar de maximale helling mag maar 3% zijn (wordt aangeraden) en dan levert een daling van 3,5 cm een spoorlengte van het dalende spoor op van ongeveer 120 cm. Zie verder de encyclopedie. Als je dat in je plan kan opnemen zou wel mooi zijn. Geeft ook mooie scenery-mogelijkheden.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander