Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door René 4312
Vandaag om 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
  

Auteur Topic: ns 6300  (gelezen 19733 keer)

Dennis

  • Gast
ns 6300
« Gepost op: 28 August 2007, 20:31:01 »
Even een vraagje over de ns 6300.
Ik ben nog niet zo bekend met het stoomtijdperk dus waarschijnlijk is deze vraag voor velen heel simpel ;D

Wat was het verschil bij dit type voor en na de oorlog.
Staat mij iets bij over een koperen dom?

Groeten,
Dennis

arjen

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2007, 20:51:49 »
Geen verschil. Inderdaad hadden de meeste NS-locs een messing dom die tijdens de oorlog groen werd geschilderd, maar bij de 6300-serie was de dom vanaf het begin al groen.

Arjen.

Dennis

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2007, 20:55:16 »
Maar in de Philotrain catalogus geven ze aan dat hun model tot`45 inzetbaar is.
Waar ligt dat aan dan?

Maar de Djh versie is dus zowel voor de oorlog als na de oorlog inzetbaar?

Groeten,
Dennis

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: ns 6300
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2007, 21:00:34 »
Na de oorlog is de koperen schoorsteenkrans verdwenen.

M.vr.gr.
Henk

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: ns 6300
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2007, 21:01:26 »
Dennis,

Van wat ik op foto's heb kunnen ontdekken, zijn de verschillen niet groot. Een paar die in het oog springen:
- De schoorsteenkroon is tijdens WO2 verdwenen en zit dus niet meer op de na-oorlogse locs
- Op foto's van voor WO2 is vaak duidelijk een koperen ring om de ketel te zien, vlak achter de rookkast; op foto's uit de jaren '50 kan ik die niet meer ontdekken
- De algehele aanblik van de na-oorlogse locs is duidelijk doffer en vuiler.

Ton

Dennis

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2007, 21:03:45 »
Aha,

Ik kan een 6300 van Djh kopen met een koperen krans.
Is deze bij een gebouwd model nog te vervangen?

Groeten,
Dennis

Dennis

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2007, 21:06:10 »
Dat ze doffer waren sta ik niet zo van te kijken ;D
Ze waren toen natuurlijk bezig om de stoom op te doeken dus als ze moesten kiezen om een turkooise 1200 of zo`n oude 6300 te wassen.
Dan was denk ik de keuze snel gemaakt ;D

Groeten,
Dennis

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: ns 6300
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2007, 21:07:10 »
DJH levert de bouwset met 2 schoorstenen: één met en éé zonder krans.
Kan je zelf kiezen welke je er op zet.

Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: ns 6300
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2007, 21:11:23 »
Bij een gebouwd model is vervangen wat moeilijker, maar natuurlijk wel mogelijk.
Afhankelijk van hoe het model gebouwd is, is het meer of minder werk. In het ergste geval moet je grofstoffelijk snijden, vijlen en schuren om de oude schoorsteen weg te krijgen.
En na afloop natuurlijk schilderen.

De schoorsteen is echter van witmetaal, dus nogal zacht materiaal. Met geduld kan je volgens mij de krans ook wegvijlen / schuren.

Ton

arjen

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2007, 21:15:18 »
Ik heb er nog even het 6300-boek van Martin van Oostrom bijgepakt. Minstens twee locs (de 6308 en de 6320) hadden na de oorlog nog een schoorsteenkrans.
Een ander detail is dat ergen in de jaren vijftig de stoombel van de ketel werd gehaald.

Arjen.

Dennis

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #10 Gepost op: 28 August 2007, 21:16:02 »
Maar als die andere krans niet meer bij de loc in de doos zit is het niette doen?
Of bedoel ja met weg vijlen dat je dan de rest van de schoorsteen kan laten zitten?

Groeten,
Dennis

Dennis

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #11 Gepost op: 28 August 2007, 21:18:13 »
Ik heb er nog even het 6300-boek van Martin van Oostrom bijgepakt. Minstens twee locs (de 6308 en de 6320) hadden na de oorlog nog een schoorsteenkrans.
Een ander detail is dat ergen in de jaren vijftig de stoombel van de ketel werd gehaald.

Arjen.

Oke,

Dat is mooi.
Ik wil redelijk conform de werkelijkheid verzamelen, maar als sommige loc`s nog een koperen krans hadden.....
Bedankt voor het opzoeken.
Ik moet dat boek ook maar eens proberen te bemachtigen.

Groeten,
Dennis

arjen

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #12 Gepost op: 28 August 2007, 21:26:08 »
Ik moet dat boek ook maar eens proberen te bemachtigen.


Dat gaat geld kosten, dat boek is behoorlijk zeldzaam.

Wat die kransen betreft: het is een fabeltje dat er na de oorlog helemaal geen koperen of messing onderdelen meer op NS-locs zaten. De meeste kransen waren inderdaad door de Duitsers in beslag genomen, maar net niet allemaal. En de dommen waren groen geschilderd om inbeslagname te voorkomen, maar er zijn verschillende naoorlogse foto's bekend die glimmende dommen laten zien. Kennelijk waren er nog een paar machinisten die de verf er weer afschraapten en aan het poetsen sloegen.

Arjen.


Dennis

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #13 Gepost op: 28 August 2007, 21:32:14 »
Dus wat jij beweert is dat een 6300 heel goed met een koperen krans kan rijden in model.

Jammer van dat boek, had hem graag gehad.
Maar ik ben niet van plan om prijzen te gaan betalen die ze b.v. nu voor het 1000`den vragen.
Een boek wat ik trouwens ook nog wil hebben ;D

Groeten,
Dennis

arjen

  • Gast
Re: ns 6300
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2007, 21:42:44 »
...het 6300-boek is nog een beetje zeldzamer en duurder dan het 1000-boek. Martin van Oostrom heeft me ooit verteld dat er maar 750 van zijn gedrukt.
En inderdaad, die koperen krans kan dus gewoon, zeker als je de 6320 hebt want die had de krans in de jaren '50 nog. Van de 6308 heb ik alleen een foto gezien in camouflagekleuren ten tijde van de bevrijding in 1945, ik weet niet wat er daarna mee is gebeurd maar het lijkt me sterk dat ze die krans er toen alsnog af hebben gehaald. De 6317 had de krans niet meer, die is er pas weer opgezet bij de restauratie ten behoeve van het Spoorwegmuseum.

Arjen.