Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 18:05:54
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?  (gelezen 2397 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Gepost op: 11 juni 2014, 14:09:40 »
Zit me even te orienteren op de mogelijkheid van digitaal/automatisch aan- en ontkoppelen in N schaal. Ik begrijp dat er wel DCC enabled koppeling zijn (bijv. van Krois) die je aan een functiedecoder kan hangen, zodat je hem kan bedienen. Echter... als ik een lok heb met een (basis) NEM651 decoder, dus zonder extra functies, dan kan dat niet neem ik aan?

Wat is dan het idee; een extra functiedecoder in de lok bijbouwen? Kunnen die (afgezien van of er fysiek plaats voor is) beide op hetzelfde adres werken?

Of moet ik in zo'n geval een stam bij elkaar houden en het 1e rijtuig van de stam een funtiedecoder plaatsen, en die dan de ontkoppeling aan laten sturen, dus werkend vanaf de sleep ipv de lok?

Kan ik in dat geval van een decoder in het rijtuig bijv. ook die decoder gebruiken voor de verlichting, en wellicht met stroomvoerende koppelingen, naar de rest van de stam? De hele stam krijgt dan een 'nummer' net als een lok denk ik?

Dus als ik met een NS1312 rijd met een Plan E stam (dus in de multimaus etc een '1312' en een 'PLNE') dan kan ik de trein bedienen met de functies onder 1312, en de verlichting en het ontkoppelen onder 'PLNE'? Zie ik dat zo goed?

Zijn er wellicht nog andere, charmante, dynamische (dus niet afhankelijk van plaats) manieren om te (ont)koppelen? Zonder die lelijke, statisch ontkoppelrails etc te gebruiken?)

Een hoop vragen weer ;D
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2014, 14:11:23 door jowi »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2014, 14:25:27 »
Dat hangt een beetje van de lokdecoder af. Sommigen hebben behalve een NEM651 stekker ook extra soldeerpads voor functies en daar kun je een Krois op aansluiten.

Gr, Ben.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2014, 14:26:56 »
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan je bij een Lokpilot Micro V4 de functieuitgangen voor de verlichting (geel/wit) omprogrammeren om te werken met elektrische koppelingen zoals die van Krois. Dan heb je wel geen schakelbare verlichting.

Wat is dan het idee; een extra functiedecoder in de lok bijbouwen? Kunnen die (afgezien van of er fysiek plaats voor is) beide op hetzelfde adres werken?

Anders moet je bijvoorbeeld een Digirails NANO inbouwen voor de verlichting. Kleiner dan deze functiedecoder zijn er maar weinig. Deze kan je dan voor de verlichting gebruiken, terwijl de ESU de koppelingen doet. Wel oppassen bij programmeren. Eerst de ESU voor de koppelingen programmeren, dan pas de Digirails aansluiten. Die heeft trouwens behalve het rijadres (CV 1 of CV 17/18/29) geen andere programmering nodig. En dat adres moet toch hetzelfde zijn bij zowel functie- als rij-decoder
Citaat
Of moet ik in zo'n geval een stam bij elkaar houden en het 1e rijtuig van de stam een funtiedecoder plaatsen, en die dan de ontkoppeling aan laten sturen, dus werkend vanaf de sleep ipv de lok?

Kan ik in dat geval van een decoder in het rijtuig bijv. ook die decoder gebruiken voor de verlichting, en wellicht met stroomvoerende koppelingen, naar de rest van de stam? De hele stam krijgt dan een 'nummer' net als een lok denk ik?

Dus als ik met een NS1312 rijd met een Plan E stam (dus in de multimaus etc een '1312' en een 'PLNE') dan kan ik de trein bedienen met de functies onder 1312, en de verlichting en het ontkoppelen onder 'PLNE'? Zie ik dat zo goed?
Dit kan ook, besef echter wel dat voor zover ik weet de Krois N schakelbare koppelingen niet ook stroomgeleidend zijn. Dus dan heb je geen front (of sluit)-seinen in je 1312.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2014, 14:28:24 »
En ook kan je de koppelingen van de lok niet bedienen vanuit de rijtuigstam. Dan zijn de automatische koppelingen aan de rijtuigstam verbonden i.p.v aan de lok. Kan ook  (y) Kun je meteen sluitseinen in de eindrijtuigen van de rijtuigstam zetten.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2014, 16:58:26 »
OK, dus er is wel eea mogelijk met desnoods meerdere decoders per lok, als er ruimte is. Het mooiste is natuurlijk om het initiatief tot (ont)koppelen bij de lok te leggen, dat lijkt me duidelijk.

Mbt het inbouwen van een extra decoder in een lok; de volgorde van decoders programmeren zoals je die beschrijft begrijp ik niet helemaal, ik zie de noodzaak daar niet van in? Ook zou ik denken dat ik beter de huidige lokdecoder verder met rust laat, en juist de extra decoder's aux functie, bijv. van de genoemde nano, gebruik om de koppeling aan te sturen?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2014, 17:11:18 »

de volgorde van decoders programmeren zoals je die beschrijft begrijp ik niet helemaal, ik zie de noodzaak daar niet van in?


Je dient elke decoder apart te programmeren dus niet beide tegelijk.

Gr, Ben.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2014, 19:13:36 »
Kijk dat begrijp ik dus niet. Ik heb een mutimaus, die heeft geen apart programmeerspoor, alles moet 'op de baan'. Dus als ik 1 lok wil programmeren, moet de rest er af. Anders programmeer ik ze allemaal tegelijk.

Als ik 2 decoders in de lok heb, hoe kan ik ze dan afzonderlijk programmeren? Als ik immers bijv. CV4 op 128 zet, zal in beide decoders CV4 op 128 gezet worden? Of moet je ze buiten de lok programmeren, dus als ze nog niet ingebouwd zijn?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5827
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2014, 19:20:49 »

Als ik 2 decoders in de lok heb, hoe kan ik ze dan afzonderlijk programmeren?


Door één van de twee tijdens programmeren los te nemen?

Gr, Ben.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2014, 19:35:12 »
Ach ja hoe simpel kan het zijn ;D maar dan nog; als je bijv. CVx in de ene chip programmeert, en ze zijn beiden tegelijk aangesloten, dan zal CVx in de 2e chip ook meteen die waarde krijgen. Als CVx in die 2e chip verder geen functie heeft, maakt het niet uit zou je zeggen? Of komt dat niet voor?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2014, 22:44:48 »
Als CVx in die 2e chip verder geen functie heeft, maakt het niet uit zou je zeggen? Of komt dat niet voor?
Veelal worden in de functiedecoder andere CV's gebruikt voor het besturen van de uitgangen. Je moet de CV-tabellen van de locdecoder vergelijken met die van de functiedecoder. Dan kom je tot de ontdekkening dat de CV's voor de besturing van de uitgangen redelijk slim zijn gekozen. Alleen de noodzakelijke CV's aan het begin van de tabel (t/m CV29) zijn veelal gemeenschappelijk. Een uitzondering hierop zijn CV7 en CV8, want die hebben betrekking op fabrikantgegevens.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2014, 16:45:01 »
Picommit uit Zwolle verkoopt het kant en klare T4T systeem waarbij je elke wagen van een ingebouwde decoder voorziet + twee elektrische ontkoppelingsmechanieken. Elke wagen is dan apart op afstand ontkoppel baar. Het is wel een prijzig systeem. Bij het genoemde bedrijf kunnen ze er alles over vertellen. Natuurlijk hoef je niet alle wagons van een ontkoppelingsmechaniek en decoder te voorzien.  Stammen met reizigersrijtuigen die altijd in een vaste opstelling rijden kun je gewoon zonder deze voorziening laten. maar uiteraard is het systeem ook daar in te bouwen in combinatie met ledverlichting die je vervolgens ook daarmee kan aansturen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Digitaal (ont)koppelen (N) NEM651 (basis)decoder in lok, hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2014, 16:57:13 »
T4T is H0 meen ik...? ik heb het over N.