Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Peter74
Vandaag om 11:40:47
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:34:22
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan? door henk
Vandaag om 11:32:13
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door Luit
Vandaag om 11:28:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 11:27:50
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door 4020 281-4
Vandaag om 11:27:41
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 11:23:07
Huizen maken. door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:17:42
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Duikeend
Vandaag om 11:16:35
Beginnen met Digitaal, automatisch rijden, ECos2 in bezit, wat nog meer nodig? door Frycio82
Vandaag om 11:11:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:59:41
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Ben
Vandaag om 10:57:22
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 10:55:26
Eerste kennismaking door VvKan
Vandaag om 10:49:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door ingenium secundus
Vandaag om 10:38:25
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Gerard van de Weijer
Vandaag om 10:23:06
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door RobGood
Vandaag om 10:20:19
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door HansQ
Vandaag om 10:04:45
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door henk
Vandaag om 09:45:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rolando
Vandaag om 09:34:40
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
Vandaag om 09:27:25
Glas door Bert van Gelder
Vandaag om 09:25:18
Lenz 2021 (spoor 0) door Pauldg
Vandaag om 09:06:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:00:07
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 07:11:03
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 05:49:59
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
  

Auteur Topic: Bouw "Bahnhofsvorfeld"  (gelezen 74575 keer)

charp

  • Peter
  • Online Online
  • Berichten: 1446
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #495 Gepost op: 23 november 2020, 17:30:10 »
"Die Wagen der Gattung AB4yg wurden ab 1958 in Serie (AByg503) von den Ausbesserungswerken Hannover, Karlsruhe und Neuaubing hergestellt und ausnahmslos mit Minden-Deutz-Drehgestellen (MD41) ausgerüstet".


Wat mij betreft is dit citaat uit het artikeltje op wikipedia over "Umbauwagen" volstrekt helder. Daar is geen woord Frans bij. "Ausnahmslos" betekent natuurlijk "sans exception".



226


Iets zegt mij dat het lijstje met te bestellen onderdelen moet worden uitgebreid met twee draaistellen van het type Minden-Deutz en wel MD 41. Niet iets waar ik van wakker lig, maar het moet wel gebeuren.

Heeft het tegenwoordig zin om rechtstreeks bij Roco te bestellen of doe ik er beter aan om dit via een Nederlandse leverancier te doen ? Ik ben er een beetje uit dus vandaar mijn vraag.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #496 Gepost op: 25 november 2020, 10:07:04 »
Peter,

Aan het nummer te zien is dit rijtuig uit tijdperk 4. Het is dus in deze hoedanigheid al gauw een jaar of 15 in dienst. Het is mogelijk dat tussendoor een wisseling van draaistellen nodig was en op dat moment op die plek alleen zwanenhalsdraaistellen beschikbaar waren. Ik zou me er dus minder zorgen om maken.
Een aandachtspunt is het genoemde tijdperk. Past dit in jouw tijdsraam?

Groet,
Bas

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9558
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #497 Gepost op: 25 november 2020, 12:02:19 »
"Die Wagen der Gattung AB4yg wurden ab 1958 in Serie (AByg503) von den Ausbesserungswerken Hannover, Karlsruhe und Neuaubing hergestellt und ausnahmslos mit Minden-Deutz-Drehgestellen (MD41) ausgerüstet".


Het citaat was niet helemaal compleet ;)

Kijk maar:

Citaat van: wiki
AB4yg
1955 wurde vom Ausbesserungswerk Hannover ein gemischtklassiger Probewagen (AByg501) mit Schwanenhalsdrehgestellen geliefert.[3][5][13][14] Zwei weitere, im Ausbesserungswerk Karlsruhe gebaute Prototypen dieser Gattung (AByg502) mit Minden-Deutz-Drehgestellen (MD41), folgten 1957.[5][13][14] Die Wagen der Gattung AB4yg wurden ab 1958 in Serie (AByg503) von den Ausbesserungswerken Hannover, Karlsruhe und Neuaubing hergestellt und ausnahmslos mit Minden-Deutz-Drehgestellen (MD41) ausgerüstet.[3][6][13][14]

Je hoeft dus alleen de "3" in AByg503 in een "1" te veranderen.... ;)

Grtzz,
Karst

charp

  • Peter
  • Online Online
  • Berichten: 1446
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #498 Gepost op: 26 november 2020, 12:15:25 »
Goed gezien, Karst ! Mijn citaat was vanzelfsprekend beperkt tot de bouwserie AByg503, omdat dit nu eenmaal staat aangegeven op de bak.

Het vorige plaatje (226) heeft betrekking op Roco cat.nr. 4253, althans dat staat op de "OVP". Zoals ik al schreef heb ik via catawiki een stammetje van zes rijtuigen gekocht. Daar blijkt een tweede AB-rijtuig tussen te zitten, alleen met een ander cat.nr. en wel 4252, zie ik zojuist pas.



227


Ook hier gaat het om de serie AByg503, maar zoals op plaatje 227 valt te zien, is dit rijtuig wèl voorzien van Minden-Deutz draaistellen. Gelet op het feit dat het hier om twee verschillende cat.nrs. lijkt het erop dat Roco bewust het ene model heeft voorzien van zwanenhals- en het andere van MD-draaistellen. Vreemd is dan dat het om hetzelfde baknummer gaat.

De suggestie van Bas(ilicum) is in zoverre aantrekkelijk, dat ik dan niets hoef te doen (waar ik in het algemeen een voorstander van ben). Ik kan overigens de bron niet meer terugvinden met de baknummers en de bijbehorende periode. Bas, waar vind ik dat ook alweer ?

In mijn denkraam is mijn tijdraam in de laatste vijftig jaar (:() enigszins naar achteren verschoven en wat preciezer geworden. In mijn hieronder aangegeven signatuur staat vermeld periode IIIb/IVa, dat wil zeggen eind zestig, begin zeventiger jaren. Zo kan ik voor mijzelf goed praten dat ik materieel heb rondrijden van (vlak) vóór de EDV-nummering en van (net) daarna  (:P).


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9558
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #499 Gepost op: 26 november 2020, 12:24:59 »
Citaat van: charp
In mijn denkraam is mijn tijdraam in de laatste vijftig jaar (:() enigszins naar achteren verschoven en wat preciezer geworden. In mijn hieronder aangegeven signatuur staat vermeld periode IIIb/IVa, dat wil zeggen eind zestig, begin zeventiger jaren. Zo kan ik voor mijzelf goed praten dat ik materieel heb rondrijden van (vlak) vóór de EDV-nummering en van (net) daarna  (:P).

Idem ;) Hoewel ik eigenlijk moet zeggen, dat ik inmiddels voor de hele TP-III verzamel :O Dan soms maar gewoon dubbele modellen, waarbij eigenlijk alleen de datering anders is (zoals jij beschrijft)

Grtzz,
Karst
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 20:25:06 door Reinout van Rees. Reden: Quote tag gerepareerd »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #500 Gepost op: 26 november 2020, 12:39:22 »
Een van vele webstekjes over tijdperken is de encyclopedie.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Online Online
  • Berichten: 1446
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #501 Gepost op: 26 november 2020, 19:26:54 »
Aan het nummer te zien is dit rijtuig uit tijdperk 4.

Hoe of waar kan ik dit ook alweer nagaan ? Niet in de encyclopedie.


Idem ;) Hoewel ik eigenlijk moet zeggen, dat ik inmiddels voor de hele TP-III verzamel :O Dan soms maar gewoon dubbele modellen, waarbij eigenlijk alleen de datering anders is (zoals jij beschrijft)

In feite is dat bij mij inmiddels ook zo gegroeid, bedenk ik mij n.a.v. jouw laatste opmerking. Alles wat ik nu nog koop valt binnen periode III. Strikt genomen te ruim, omdat bijv. de Br 58 niet alleen een kwestie van louter datering is van opschriften of wel of geen driepuntsverlichting en dergelijke (over keteltjes niet eens gesproken). Wèl een periode III lok, maar ik kan onmogelijk volhouden dat deze lok pak hem beet tussen 1965 en 1970 nog heeft rondgereden. Het is een individuele keuze om er meer of minder zwaar aan te tillen, net zoals het mijn eigen keuze is om hierover nu een paar open deuren in te trappen  :P


Peter
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 19:35:16 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #502 Gepost op: 26 november 2020, 19:47:57 »
In mijn hieronder aangegeven signatuur staat vermeld periode IIIb/IVa, dat wil zeggen eind zestig, begin zeventiger jaren. Zo kan ik voor mijzelf goed praten dat ik materieel heb rondrijden van (vlak) vóór de EDV-nummering en van (net) daarna  (:P).

Na lezen van bovenstaande was was in de veronderstelling dat het bekend was. EDV staat voor Elektronische DatenVerarbeitung. Het EDV-nummer is herkenbaar aan de streep met controlenummer achter het nummer van het voertuig. Meer info geeft onder andere Wikipedia.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Online Online
  • Berichten: 1446
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #503 Gepost op: 26 november 2020, 20:00:25 »
Verhip,...dat wist ik, maar het kwam er even niet uit toen ik het nodig had,..als iemand begrijpt wat ik bedoel.

Toch kan ik mij ook vaag herinneren dat ik ooit lijsten gezien heb met baknummers waarmee je zelfs het precieze bouwjaar kon vaststellen.


Peter
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 22:24:55 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Online Online
  • Berichten: 1446
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #504 Gepost op: 27 november 2020, 11:57:30 »
Het EDV-nummer is herkenbaar aan de streep met controlenummer achter het nummer van het voertuig.
Groet,
Bas

Wat ik bedoel te zeggen is dat deze constatering weliswaar juist is, maar op zichzelf niet noodzakelijkerwijs betekent dat het dan moet gaan om een rijtuig uit periode IV. De EDV-nummering is ingevoerd met ingang van 1 januari 1968. Volgens NEM 806 D zou periode III doorlopen tot 1970. Met andere woorden wordt de invoering van de EDV-nummering niet (meer) gezien als de waterscheiding tussen periode III en periode IV.

Het is veeleer een glijdende schaal, hetgeen onder meer tot uitdrukking wordt gebracht doordat men periode IVa laat beginnen vanaf 1965. Er is dus sprake van een overlap.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #505 Gepost op: 27 november 2020, 13:53:00 »
NEM 806 D? Is dat de tijdperkindeling voor de Nederland?
Ik kan me herinneren dat deze anders is dan de Duitse indeling, waar men 1-1-1968 als grens aanhoudt, zij het ietwat glijdend.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Online Online
  • Berichten: 1446
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #506 Gepost op: 27 november 2020, 13:59:29 »
Zie hier. MOROP NEM 806D Eisenbahn-Epochen in Deutschland.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #507 Gepost op: 28 november 2020, 08:15:51 »
Zo zie je maar weer: een mens is nooit te oud om te leren.  :)

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Online Online
  • Berichten: 1446
  • werken met de aaiket
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #508 Gepost op: 29 november 2020, 11:34:11 »
Zo zie je maar weer: een mens is nooit te oud om te leren.  :)

....en ook niet om iets af te leren  :P.

Hoewel dat in mijn geval niet altijd van een leien dakje gaat. In plaats dat ik na twee onbesuisde acties op catawiki een moment van bezinning inlas, bega ik in een vlaag van hebberigheid voor de derde keer een stommiteit.

In een ander draadje biecht ik op dat er zich één lok in mijn collectie bevindt in de schaal 1:85. Vanwege bijzondere omstandigheden kan ik daar goed mee leven, maar het moest een uitzondering blijven.

Dat is nu dus mooi mislukt, omdat ik even niet paraat had dat Fleischmann's Br 50 natuurlijk ook nog in 1:85 is uitgevoerd.


228

Zo gaat het nog wel,....



229


....maar zo begint het optisch een nogal vreemd beeld op te leveren.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 5896
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouw "Bahnhofsvorfeld"
« Reactie #509 Gepost op: 29 november 2020, 21:22:47 »
85 en 87 scheelt niet veel, dat zou nauwelijks zichtbaar moeten zijn. Maar je ziet het inderdaad wel, het klopt nèt niet.
Los als lok voor een trein zal het wel goed gaan? Of valt het t.o.v. een rijtuig ook op?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)