Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:22:52
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Loc 1312 Rivarossi  (gelezen 7368 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #15 Gepost op: 18 May 2014, 22:17:03 »
Toch wil ik hem er niet voor omruilen.
En of die nieuwe ooit ook in het blauw komt?

Ik ook niet, maar Electrotren is met een blauwe 1300 begonnen, compleet met buffers op breedspoorafstand. De eerste productieserie was snel uitverkocht, waarna een tweede blauwe serie volgde die natuurlijk snel in de dump ging.  ;D Sindsdien hoeft ook een echte blauwe, ouwe Rivarossi niet veel meer dan 100 euro te kosten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #16 Gepost op: 18 May 2014, 22:24:22 »
Ja 2005 was dat, de  discussie over de breedbek moet dan nog op het oude forum gevoerd zijn ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #17 Gepost op: 18 May 2014, 23:04:42 »
Zijn er al mensen die een Lima kap (deze had dezelfde verhoudingen als de ouder Rivarossi) op een Electrotren frame hebben gezet? De wielafstanden van de Electrotren (ofwel nieuwe Rivarossi) komen niet goed overeen met de oude uitvoering.

Overigens is de oude Rivarossi constructie weer hergebruikt bij Jouef voor de Franse CC7100 (met updates naar 6 assen aangedreven en zo). Zo jammer dat ze bij hetzelfde concern nu wel de correcte mallen wellicht nog hebben liggen maar deze niet gebruiken. Ik kan ook de Jouef niet vinden voor leuke prijsjes om om te bouwen :(

Ik ben nu bezig met een oude Rivarossi te digitaliseren maar ik wil dan ook meteen alles met LEDs verlichten en sluitseinen in bouwen. Deze had ik eerder al analoog gemaakt maar voor digitaal was dit niet bruikbaar. Ook was het toplicht van de omgekeerde L sein verlichting geel en niet wit. Witte LEDs bestonden nog niet toen ik dit maakte. Ik heb overigens ook nog een 1312 gekocht en daar de kap van een Lima 1307 op gefrot. Maar deze moet ook gedigitaliseerd worden en de kap wil ik mooier en gedetailleerder maken net als de Rivarossi. Boel werk te doen :(

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #18 Gepost op: 19 January 2016, 15:20:15 »
Heb voor de grap voor weinig een Electrotren/Rivarossi gekocht. Na wat vergelijken lijkt het verschil in smoelwerk vooral in de ramen en bufferbalk te zitten. De kap zelf is niet breder maar de cabine loopt minder taps toe. De front ramen zijn wat breder en iets lager dan bij de oude Rivarossi en Lima. Ook de sluitseinen staan wat verder uit elkaar dan eigenlijk bij een 1300 hoort.

De cabine versmallen is denk ik wel te doen (wat zaagsneden maken en bij elkaar knijpen en verlijmen, wat ik ooit bij de Lima hondekop deed), maar veel werk om weer te plamuren, schuren en spuiten.

Een Lima kap gaat niet direct passen, het frame van de nieuwe rivarossi is wat breder. De Lima kap heeft wat dikkere wandjes waar de rivarossi dunnere wandjes en uitsparingen heeft. Het frame even onder de frees en dan gaat het misschien :)

Ik had eigenlijk verwacht dat de hele kap breder zou zijn maar dat valt mee. Het moet te doen zijn om de rivarossi kappen mooier te maken en de vernederlandsen (verfransen ook wellicht)

Mvg,

Robert Bieshaar

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #19 Gepost op: 19 January 2016, 16:12:27 »


Zoek de verschillen, is in ieder geval breder dan de oorspronkelijke versie van Rivarossie (links).
Vr. groeten,
Bob

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #20 Gepost op: 19 January 2016, 16:29:09 »
De voorkant zeker, maar de bak zelf niet. Schuifmaat op het midden van de oer rivarossi en het komt overeen met de bak van de 1310. Het effect wordt nog versterkt door het feit dat de ruitpartij iets lager is bij het Spaanse ding. Er zullen vast nog meer maten afwijken van elkaar. Maar het viel me op dat de bak van de lok even breed was.

Kan ook zijn dat op de foto hieronder de lens van de camera de zijkanten van de foto iets vervormd zodat het verschil nog erger is. De originele foto had nog een lok aan de linkerkant staan dacht ik.

Ik heb zelf een aantal oer Rivarossi's, waarvan ik er één wil 'reviseren' naar geel met megavishaak. Maar nu kon ik eindelijk zelf eens een nieuwe rivarossi naast een oude houden. Met eigen ogen zien is toch net anders dan een foto die afhankelijk is van het perspectief en vervormingen.

Wellicht ga ik de nieuwe 'op dieet' zetten en versmallen :)

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2016, 23:17:51 »
*bezig met een Electrotren/nieuwe rivarossi te verhakselen*

Straks wat foto's als ik de kap weer pas op het frame heb. Wat ik heb gedaan is hetzelfde als bij de Hondekop van Lima ooit: op strategische plekjes wat zaagsnedes maken, de kop bij elkaar knijpen en weer in elkaar plakken. Zelfs met de littekens ziet het er al beter uit vind ik :P Zit nog even te pielen met de hoeken van de kap, maar daar is plamuur later goed voor (y)

Overigens zijn er zoveel 1300 draadjes dat ik even niet weet waar dit bij te plakken. Dus dan maar hier...

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #22 Gepost op: 22 January 2016, 00:05:14 »


Zo was ie, geflankeerd door een Lima aan de linkerkant (met Oer rivarossi onderstel) en een oer Rivarossi rechts. Dit is de kant die ik nog niet verhakseld heb.




Na de neuscorrectie. Er is ongeveer 1.6 mm tussen uit gehaald. Wellicht moet ik er nog meer tussen uit halen maar dit is slechts een experiment. De snedes zitten met secondelijm aan elkaar. Even wrikken en het zit weer los en kan ik nog een stukje afvijlen.




Zo heb ik zitten zagen. In het midden van het dak dus een grote evenwijdige gleuf gezaagd zodat de sluitseinen later nog steeds parallel 'schijnen'. Aan de zijkanten een wig weggehaald en dwars over het dak ook een snee zodat het dak bij elkaar gedrukt kon worden. Onder de cabineruiten ook wat sneeën tot net naast de buffers en dan wat wegvijlen en er weer in plakken :P Overigens was ik onvoorzichtig en is een sluitsein in contact gekomen met de proxxon spankop :(

De cabineruiten die ik later als ik tevreden ben met hoe dit staat. Die kan ik gewoon door midden zagen en smaller maken en een nieuwe spijl ertussen.

Ik heb slechts één cabine/neus gedaan. De andere volgt wanneer ik tevreden ben met het resultaat. Ook het bolle dakje ga ik aanpassen, het dakje is nu toch een gatenkaas :)

Misschien denken jullie 'Je bent gek, waarom een mooie lok in stukjes zagen?' Maar dat is waar ik hem voor gekocht heb, even lekker experimenteren met wat er mogelijk is met de nieuwe Rivarossi's.

Mvg,

Robert (die blij is dat ie weer kan prutsen in zijn nieuwe huis)


Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #23 Gepost op: 22 January 2016, 11:55:30 »
Ik denk zeker niet dat je gek bent, om een mooie loc in stukjes te zagen. Wel getuigen van moed om een loc zo onderhanden te nemen. Ga dit zeker volgen, vind het prachtig om te zien hoever je bereid bent te gaan om je doel te bereiken. Heb de notificatie al aangezet. De seinbalkjes zijn neem ik aan bedoeld voor dit project. Heb je die overigens nog ontvangen?
Soms spoor ik, soms niet

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #24 Gepost op: 22 January 2016, 13:30:14 »
Nog geen seinbalkjes ontvangen en ik krijg ook geen antwoord op mijn mails. Ik hoop dat alles goed is daar :( . Ik denk dat ik hier maar een oproep moet doen in de vraag en aanbod voor de geëtste of overgebleven kunststof exemplaren van de seinbalkjes voor wie deze operatie al gedaan heeft. De seinbalkjes die ik besteld had waren bedoeld voor een oude Rivarossi die ik aan het moderniseren ben. Maar deze kan ook wat verse gebruiken :P

De seinbalken van de Lima en Electrotren zijn overigens even groot! Deze zijn niet verbreed door Electrotren.

Mvg,

Robert

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #25 Gepost op: 22 January 2016, 13:41:18 »
Leuke uitdaging en best complex ook. Respect! (y) Ik zou deze ingreep zelf niet zo snel doen. In dat geval zou ik kiezen voor de oude blauwe Rivarossi 1300 om deze geheel om te pimpen tot een gerenoveerde gele 1300. Hetzelfde principe wat ik gedaan heb om tot de geel/grijze 1316 te komen. Succes Robert met deze bijna medische ingreep. Ik blijf dit draadje volgen. ;)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 January 2016, 22:57:19 door Thowra »
We're all riders on this train.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Loc 1312 Rivarossi
« Reactie #26 Gepost op: 25 January 2016, 21:33:10 »
Hoi Jeroen.

Dat ben ik ook aan het doen maar ik kan niet verder zonder de seinbalken. Ik had ze besteld maar er word niet meer op mail gereageerd terwijl ik van anderen hoor dat ze ondertussen gewoon hun spullen ontvangen hebben en dat hij op Houten stond. Misschien ben ik geblokkeerd door hem, maar zou niet weten waarom :(

Dit doe ik voor de 'grap'. Een vingeroefening voor de Sprinter en Koploper in 1:87. Ik kwam er overigens achter dat de Electrotren gerenoveerde lok nog de oude type cabinedeuren heeft (van voor de renovatie). Dat heeft Lima dan weer beter gedaan. Grappig dat elke fabrikant weer zijn nadelen en voordelen heeft.

De Electrotren/nieuwe rivarossi heeft als voordelen dat de aandrijving zelf veel moderner is met alle assen aangedreven en digitaal voorbereid en de details zijn een stuk fijner zoals de isolatoren en handrails op de neus. Sluitverlichting zit er ook lekker al op alsmede omgekeerd L sein bij sommigen. Nadelen: brede snufferd en as afstand te klein/draaistellen te kort en schortbeplating te Spaans (mist de ronding die de Franse en NS versies hebben)

De Lima heeft dus correcte deuren voor de gerenoveerde versies en het smoelwerk heeft de juiste verhoudingen (geen breedbek smoel) en ook de draaistellen hebben de correcte lengte. nadelen weer de aandrijving zelf op maar 2 assen en, ondanks dat de as afstanden juist zijn weergegeven in de zijkanten van het draaistel, zit de middelste as niet op de juiste plek. Ook staan de draaistellen te dicht op elkaar en is de schortbeplating juist verder naar voren gezet ivm draaien vd draaistellen. Verder matige detaillering.

De oude Rivarossi ofwel oerrivarossi heeft redelijke detaillering en correcte verhoudingen en een prima aandrijving.  nadelen: niet verkrijgbaar en slechts 2 uitvoeringen (eigenlijk slechts één omdat een vishaak nu eenmaal geen aanpassing aan de mal noodzaakt). Is niet digitaal voorbereid en slechts 4 assen aangedreven.

Alle goede eigenschappen op een hoop en je hebt een perfect model :) maar dat vergt wat knippen en plakken...

Overigens: wie nog een paar seinbalken van de 1310 of 1312 van electrotren over heeft gaarne een PB :( Mogen ook de messing exemplaren zijn als je ze niet meer gaat gebruiken. Ik neem ze graag van je over :-[ Er zaten messing exemplaren op deze kap maar die zager er erg slecht uit. Alsof er teveel af was gevijld.

Ik heb overigens niet heel veel gedaan: alleen de neus iets meer symmetrisch gemaakt. Ik zag dat aan één kant de wand wat verder van het midden stond en ik heb de neus aan één kant weer losgehaald en een super klein vijltje er langs gehaald en weer aan elkaar geplakt. Wanneer ik tijd heb ga ik de andere neus opereren.

Het is jammer dat dit geen operatie is die heel makkelijk te doen is anders zou iedereen zijn 1300 een facelift kunnen geven. De kap met versmalde koppen zou eventueel nagegoten kunnen worden maar ik denk dat de wandjes hier en daar wat te dun zijn en KleiNSpoor heeft er geen interesse in (voor velen is de brede electrotren kap best wel prima en er is een te groot risico dat REE of een ander met een 1300 op de markt komt). Anders kon iedereen die het wil een afgietsel kunnen kopen en vrijwel direct op zijn/haar onderstel kunnen klikken. Wel zelf schilderen/spuiten.

Mvg,

Robert