Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
22 October 2025, 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen  (gelezen 68280 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #225 Gepost op: 09 May 2014, 09:12:06 »
Die 2 was pas bij de latere inzet tegen het einde van de stoomverwarmingswagens. In de periode dat ze zijn gemaakt reden ze juist in langere treinen mee. Zie de verschillende boeken over de elektrische lokomotieven in Nederland in de begin periode.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Wesley J

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #226 Gepost op: 09 May 2014, 09:25:37 »
Wou Karst,

helemaal geweldig weer, helaas niet mijn tp en land,
maar met welke printer plot jij wit? met zo'n alps lint printer? of geheel anders?
Gr. Wesley
Weer opnieuw beginnen vanaf (h)0

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #227 Gepost op: 09 May 2014, 09:26:01 »
Een ander wetenswaardigheidje over deze tien verwarmingsinstallaties dat ze waren aangekocht in het kader van het Marshall plan.
De installatie zelf was een bewezen product want deze werd in Amerika heel veel gebruikt in o.a. de "E" units van EMD en andere passenger diesels.
Dat vijf pk motortje dat op 72 volt draaide om de brander te laten werken was ook reden van die gigantische accu kisten onder de stoof te monteren. Hierdoor kon er "beperkt" verwarming worden geleverd als er geen hoogspanning beschikbaar was.

met vriendelijke groet,
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #228 Gepost op: 09 May 2014, 09:28:53 »
Citaat van: Wesley J
maar met welke printer plot jij wit? met zo'n alps lint printer? of geheel anders?

ALPS MD5000

hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #229 Gepost op: 09 May 2014, 12:28:49 »
Een ander wetenswaardigheidje over deze tien verwarmingsinstallaties dat ze waren aangekocht in het kader van het Marshall plan.
De installatie zelf was een bewezen product want deze werd in Amerika heel veel gebruikt in o.a. de "E" units van EMD en andere passenger diesels.
Dat vijf pk motortje dat op 72 volt draaide om de brander te laten werken was ook reden van die gigantische accu kisten onder de stoof te monteren. Hierdoor kon er "beperkt" verwarming worden geleverd als er geen hoogspanning beschikbaar was.

met vriendelijke groet,
Rob

Deze verwarmingswagens waren inderdaad bedoeld voor achter Elocs en waren geheel electrisch bediend. Daarom hadden ze dus hoogspanningskoppeldozen (waar overigens met grote letters bij stond dat deze alleen bediend mochten worden bij neergelaten stroomafnemers van de loc). Pas later werden ze ingericht voor gebruik achter DE-locs. Daartoe werd de hoogspannings-motorgenerator vervangen door een dieselaggregaat. Dat was veel groter, zodat het luik in de ene wagenzijde vergroot moest worden. En dat betekende weer dat de deur daarnaast verviel. Het is dus voor de puristen niet 1, 2, 3 mogelijk om met één model alle inzetjaren uit te beelden  :'(

- hans -
« Laatst bewerkt op: 09 May 2014, 21:50:35 door hans nahon. Reden: typefoutje »

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 606
  • *
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #230 Gepost op: 09 May 2014, 15:04:52 »
Je beschrijft hier dat de onderstellen van gesloopte rijtuigen afkomstig waren, maar in de Spoor en tramwegen van januari 1949 is te lezen dat de onderstellen opgebouwd waren uit NP 26 profielen met dwarsverbindingen.
Volgens deze tekst zijn de onderstellen geheel nieuwbouw. De draaistellen zijn wel afkomstig van oude rijtuigen (C12c) waarschijnlijk is hier de spraakverwarring door ontstaan.
Ik heb het aangepast. Dank voor je aanvulling.
Spoorgroet, Martin

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #231 Gepost op: 09 May 2014, 15:22:42 »
Best Hans,

Weet je eventueel ook de periode waarin de verbouwing met betrekking tot de dieselaggregaat is geweest?
Ik ben ook benieuwd of de wagens bij deze verbouwing ook blauw zijn geschilderd.
Er zijn niet veel foto's van deze wagens, maar bij de blauwe kom ik meestal het extra luik tegen voor de dieselaggregaat.

@taaigagaai; graag gedaan.

Met vriendelijke groet

Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #232 Gepost op: 09 May 2014, 15:45:34 »
Van www.seinarm.nl

Ochtendtrein Groningen - Harlingen 1957 (neemt ook een extra groentewagen mee)


Samenstelling:   2400   verwarmingswagen   B12c   A9 bolkop   DIV   gw

Zo dus ;D


Wil alleen nog eens de A9 donderder blauw spuiten,een donkere stalen d ligt al klaar ;)
En uiteraard de stoof vervangen door een K-Design ;D ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #233 Gepost op: 09 May 2014, 17:22:08 »
Best Hans,

Weet je eventueel ook de periode waarin de verbouwing met betrekking tot de dieselaggregaat is geweest?
Ik ben ook benieuwd of de wagens bij deze verbouwing ook blauw zijn geschilderd.
Er zijn niet veel foto's van deze wagens, maar bij de blauwe kom ik meestal het extra luik tegen voor de dieselaggregaat.

@taaigagaai; graag gedaan.

Met vriendelijke groet

Arjen

UIt m'n hoofd: 1958, ik check het na mijn vakantie.

@taaigagaai; graag gedaan.

- hans -

hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #234 Gepost op: 09 May 2014, 17:23:54 »
Zo dus ;D


Wil alleen nog eens de A9 donderder blauw spuiten,een donkere stalen d ligt al klaar ;)
En uiteraard de stoof vervangen door een K-Design ;D ;D

Die achterste wagen is een GW, dat is een groepswagen oftewel een stukgoedwagen. Dat is dus de uitvoering met de gele bandjes.

- hans -

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #235 Gepost op: 09 May 2014, 20:37:36 »
Voor mij wordt het een 1000, stoof (deo volente), PIV, DIV, 4x C12c, AB9b. De PIV en DIV staan in de bestelling ;) en voor de AB9b moeten we Artitec lief aankijken.
- Peter

Op dit moment liggen de "rechten" voor het bouwen van een ABd9 helaas nog niet bij Artitec.
Met andere woorden, er kunnen nog wel enkele jaartjes overheen gaan.

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #236 Gepost op: 09 May 2014, 21:28:13 »
Ruimte voor nog een kit ;D ;D :P

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #237 Gepost op: 09 May 2014, 21:30:32 »
Vraagje; Die stoof was oliestook lees ik, maar wie bediende dat ding? De conducteur? Of zat er een stakker in dat ding die de hele dag niks anders deed dan de verwarming in de gaten houden?
thnx, HansQ

In het boek "Van Snellopers en Sprinters" van Hans Kaas (Uquilair, 2002) is vanaf blz. 131 het relaas te lezen van een machinist die werd ingezet als begeleider op de verwarmingswagens.

Ik gok voorzichtig dat ze genoeg water aan boord hadden voor een ruime dag, dus dat daarmee de kans dat ze er mee voor de trein aan een waterkolom hebben gestaan niet zo groot was.

In hetzelfde boek staat op blz. 136 dat de watervoorraad van deze verwarmingswagens 14m3 was; genoeg voor een slag Amsterdam - Maastricht.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #238 Gepost op: 09 May 2014, 21:36:37 »
En uiteraard de stoof vervangen door een K-Design ;D ;D
Waarom zou je de stoof vervangen?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #239 Gepost op: 09 May 2014, 21:40:15 »
Op dit moment liggen de "rechten" voor het bouwen van een ABd9 helaas nog niet bij Artitec.
Met andere woorden, er kunnen nog wel enkele jaartjes overheen gaan.

Waar liggen de rechten dan?