Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen  (gelezen 66211 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #225 Gepost op: 09 May 2014, 09:12:06 »
Die 2 was pas bij de latere inzet tegen het einde van de stoomverwarmingswagens. In de periode dat ze zijn gemaakt reden ze juist in langere treinen mee. Zie de verschillende boeken over de elektrische lokomotieven in Nederland in de begin periode.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Wesley J

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #226 Gepost op: 09 May 2014, 09:25:37 »
Wou Karst,

helemaal geweldig weer, helaas niet mijn tp en land,
maar met welke printer plot jij wit? met zo'n alps lint printer? of geheel anders?
Gr. Wesley
Weer opnieuw beginnen vanaf (h)0

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #227 Gepost op: 09 May 2014, 09:26:01 »
Een ander wetenswaardigheidje over deze tien verwarmingsinstallaties dat ze waren aangekocht in het kader van het Marshall plan.
De installatie zelf was een bewezen product want deze werd in Amerika heel veel gebruikt in o.a. de "E" units van EMD en andere passenger diesels.
Dat vijf pk motortje dat op 72 volt draaide om de brander te laten werken was ook reden van die gigantische accu kisten onder de stoof te monteren. Hierdoor kon er "beperkt" verwarming worden geleverd als er geen hoogspanning beschikbaar was.

met vriendelijke groet,
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #228 Gepost op: 09 May 2014, 09:28:53 »
Citaat van: Wesley J
maar met welke printer plot jij wit? met zo'n alps lint printer? of geheel anders?

ALPS MD5000

hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #229 Gepost op: 09 May 2014, 12:28:49 »
Een ander wetenswaardigheidje over deze tien verwarmingsinstallaties dat ze waren aangekocht in het kader van het Marshall plan.
De installatie zelf was een bewezen product want deze werd in Amerika heel veel gebruikt in o.a. de "E" units van EMD en andere passenger diesels.
Dat vijf pk motortje dat op 72 volt draaide om de brander te laten werken was ook reden van die gigantische accu kisten onder de stoof te monteren. Hierdoor kon er "beperkt" verwarming worden geleverd als er geen hoogspanning beschikbaar was.

met vriendelijke groet,
Rob

Deze verwarmingswagens waren inderdaad bedoeld voor achter Elocs en waren geheel electrisch bediend. Daarom hadden ze dus hoogspanningskoppeldozen (waar overigens met grote letters bij stond dat deze alleen bediend mochten worden bij neergelaten stroomafnemers van de loc). Pas later werden ze ingericht voor gebruik achter DE-locs. Daartoe werd de hoogspannings-motorgenerator vervangen door een dieselaggregaat. Dat was veel groter, zodat het luik in de ene wagenzijde vergroot moest worden. En dat betekende weer dat de deur daarnaast verviel. Het is dus voor de puristen niet 1, 2, 3 mogelijk om met één model alle inzetjaren uit te beelden  :'(

- hans -
« Laatst bewerkt op: 09 May 2014, 21:50:35 door hans nahon. Reden: typefoutje »

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #230 Gepost op: 09 May 2014, 15:04:52 »
Je beschrijft hier dat de onderstellen van gesloopte rijtuigen afkomstig waren, maar in de Spoor en tramwegen van januari 1949 is te lezen dat de onderstellen opgebouwd waren uit NP 26 profielen met dwarsverbindingen.
Volgens deze tekst zijn de onderstellen geheel nieuwbouw. De draaistellen zijn wel afkomstig van oude rijtuigen (C12c) waarschijnlijk is hier de spraakverwarring door ontstaan.
Ik heb het aangepast. Dank voor je aanvulling.
Spoorgroet, Martin

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #231 Gepost op: 09 May 2014, 15:22:42 »
Best Hans,

Weet je eventueel ook de periode waarin de verbouwing met betrekking tot de dieselaggregaat is geweest?
Ik ben ook benieuwd of de wagens bij deze verbouwing ook blauw zijn geschilderd.
Er zijn niet veel foto's van deze wagens, maar bij de blauwe kom ik meestal het extra luik tegen voor de dieselaggregaat.

@taaigagaai; graag gedaan.

Met vriendelijke groet

Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #232 Gepost op: 09 May 2014, 15:45:34 »
Van www.seinarm.nl

Ochtendtrein Groningen - Harlingen 1957 (neemt ook een extra groentewagen mee)


Samenstelling:   2400   verwarmingswagen   B12c   A9 bolkop   DIV   gw

Zo dus ;D


Wil alleen nog eens de A9 donderder blauw spuiten,een donkere stalen d ligt al klaar ;)
En uiteraard de stoof vervangen door een K-Design ;D ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #233 Gepost op: 09 May 2014, 17:22:08 »
Best Hans,

Weet je eventueel ook de periode waarin de verbouwing met betrekking tot de dieselaggregaat is geweest?
Ik ben ook benieuwd of de wagens bij deze verbouwing ook blauw zijn geschilderd.
Er zijn niet veel foto's van deze wagens, maar bij de blauwe kom ik meestal het extra luik tegen voor de dieselaggregaat.

@taaigagaai; graag gedaan.

Met vriendelijke groet

Arjen

UIt m'n hoofd: 1958, ik check het na mijn vakantie.

@taaigagaai; graag gedaan.

- hans -

hans nahon

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #234 Gepost op: 09 May 2014, 17:23:54 »
Zo dus ;D


Wil alleen nog eens de A9 donderder blauw spuiten,een donkere stalen d ligt al klaar ;)
En uiteraard de stoof vervangen door een K-Design ;D ;D

Die achterste wagen is een GW, dat is een groepswagen oftewel een stukgoedwagen. Dat is dus de uitvoering met de gele bandjes.

- hans -

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #235 Gepost op: 09 May 2014, 20:37:36 »
Voor mij wordt het een 1000, stoof (deo volente), PIV, DIV, 4x C12c, AB9b. De PIV en DIV staan in de bestelling ;) en voor de AB9b moeten we Artitec lief aankijken.
- Peter

Op dit moment liggen de "rechten" voor het bouwen van een ABd9 helaas nog niet bij Artitec.
Met andere woorden, er kunnen nog wel enkele jaartjes overheen gaan.

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #236 Gepost op: 09 May 2014, 21:28:13 »
Ruimte voor nog een kit ;D ;D :P

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #237 Gepost op: 09 May 2014, 21:30:32 »
Vraagje; Die stoof was oliestook lees ik, maar wie bediende dat ding? De conducteur? Of zat er een stakker in dat ding die de hele dag niks anders deed dan de verwarming in de gaten houden?
thnx, HansQ

In het boek "Van Snellopers en Sprinters" van Hans Kaas (Uquilair, 2002) is vanaf blz. 131 het relaas te lezen van een machinist die werd ingezet als begeleider op de verwarmingswagens.

Ik gok voorzichtig dat ze genoeg water aan boord hadden voor een ruime dag, dus dat daarmee de kans dat ze er mee voor de trein aan een waterkolom hebben gestaan niet zo groot was.

In hetzelfde boek staat op blz. 136 dat de watervoorraad van deze verwarmingswagens 14m3 was; genoeg voor een slag Amsterdam - Maastricht.

Grtz,
Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #238 Gepost op: 09 May 2014, 21:36:37 »
En uiteraard de stoof vervangen door een K-Design ;D ;D
Waarom zou je de stoof vervangen?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomverwarmingswagen "Warme Stoof" in styreen
« Reactie #239 Gepost op: 09 May 2014, 21:40:15 »
Op dit moment liggen de "rechten" voor het bouwen van een ABd9 helaas nog niet bij Artitec.
Met andere woorden, er kunnen nog wel enkele jaartjes overheen gaan.

Waar liggen de rechten dan?