Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1252733 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5467
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3960 Gepost op: 01 juli 2020, 13:00:49 »
Eric, Frits en Arie  (y)

@ Eric: Mooie tijden, voor mij althans. Ik heb me vaak staan te vergapen aan die prachtige enorme stoomlocomotieven. Daarna vlug naar de winkel om het als een model te bekijken.
            Man ...dat waren nog eens prijzen toen. Toen nog in de Deutsche mark.

@ Frits: Zo zo ...nou dan heb je heel wat gelezen. Leuk dat je ook nog wat ideeën hebt kunnen gebruiken of gaat gebruiken. Ik ga het in ieder geval volgen.

@ Arie: Jij bent een volger van het eerste uur. Je was de 5e die in mijn draadje poste (2014). Altijd fijn om je reactie(s) te mogen ontvangen. En het volgen van het draadje is natuurlijk wederzijds.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5467
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3961 Gepost op: 02 juli 2020, 08:48:19 »
Het AlsaCast Kaufhaus staat op zijn plek. Doordat het een reliëf-gebouw is is er een mooie nis ontstaan waardoor het geheel meer diepte krijgt.
Er komt nog een "bakje" van circa 1 cm diepte achter het gebouw waar de verlichting in komt. Ik wil van Faller nog een reliëf-gebouw aanschaffen voor de open plek een eindje verder op.

Over het merk AlsaCast ben ik niet zo te spreken. Het is zeer lastig te lijmen. Revel of Faller lijm voldeden niet dus moest er secondeslijm aan de pas komen om de boel te fixeren.
De raam-kozijnen waren volledig dicht gegoten tijdens de productie. Om het open te krijgen heb ik soms zelfs de dremel moeten gebruiken.
Hoe komt zoiets door de kwaliteitscontrole? ... sjonge jonge zeg. Maar goed ... het staat er en ik kan weer verder.  (y)


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3962 Gepost op: 02 juli 2020, 08:59:52 »
Het Kaufhaus staat daar mooi Ed. En het geeft inderdaad mooi wat extra diepte  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3963 Gepost op: 02 juli 2020, 11:21:14 »
contrast met toren vind ik mooi en natuurgetrouw!
Ik merk dat ik zelf dat niet doe omdat ik zoveel mogelijk een stijl aan houd maar dat is de invulling van mijn  wereldje
groet kees

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3964 Gepost op: 02 juli 2020, 13:03:14 »
Quote
Over het merk AlsaCast ben ik niet zo te spreken. Het is zeer lastig te lijmen. Revel of Faller lijm voldeden niet dus moest er secondeslijm aan de pas komen om de boel te fixeren.
De raam-kozijnen waren volledig dicht gegoten tijdens de productie. Om het open te krijgen heb ik soms de dremel moeten gebruiken.
Unquote

De Alsacast modellen zijn gemaakt van resin en faller  of revell plasticlijm werkt niet op dat materiaal, secondelijm is de juiste lijm voor resin. Artitec of Tilly models zijn over het algemeen ook van resin en moet je ook met secondelijm lijmen. Het iets "opruwen" van het lijm oppervlak helpt ook nog weleens

Faller, revell of humbrol lijm is trouwens geen lijm maar een weekmaker voor "plastic" en het basis principe hier is dat de verlijmen oppervlakken week worden en na het uitharden aan elkaar vast "geplakt" zitten.

Dat openingen in resin bouwdelen nog een vlies hebben is ook vrij normaal bij de ene fabricant is het dikker dan de ander. Artitec of Tilly models hebben dit verschijnsel ook.
.
Resin kitjes hebben over het algemeen iets meer werk nodig dan een standard plastic bouwdoosje.

Arjan

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5467
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3965 Gepost op: 02 juli 2020, 13:50:52 »
Bedankt voor de info Arjan ... dat verklaart dus alles. Was wel handig geweest van die jongens als ze dit in de bouwbeschrijving zouden vermelden. Voorkomt een een hoop frustratie.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4487
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3966 Gepost op: 02 juli 2020, 14:16:38 »
Hoi Ed

Ideeën voor nog meer stad? Jos Wood

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3967 Gepost op: 03 juli 2020, 00:19:59 »
@Arjan;het is erg simpel om je eigen onkunde op fabrikanten af te schuiven.
Resin is niet moeilijker dan plastic als je weet wat je doet.
Het is integendeel,zeer eenvoudig te bewerken/verwerken.
Alleen dien je simpel te beginnen en niet denken dat je een complex gebouw,zoals bijv. het kaufhaus,maar even in elkaar draait.
Door het giet proces is de aanwezigheid van vliezen in het product niet te vermijden,echter schuren we zover als mogelijk is machinaal op voordat het verpakt wordt.
Met een goed scalpel verwijder je de restvliezen vervolgens heel eenvoudig.
Ook is jou aanname over plastic lijm niet correct.
Verder is er meer keus in lijmen behalve secondelijm...secondelijm is eigenlijk niet geschikt voor resin dus daar ga je al fout.
Sommige resins verdragen zelfs houtlijm...en verder is elke industrielijm uitermate geschikt.
Secondelijm is zoals de naam al aangeeft voor snel plakken...dat is bij resin niet wenselijk omdat dit zeer zacht en gevoelig is en je dus gauw schade aanbrengt.
Conclusie;als je aan resin begint neem dan een simpel schuurtje of ander klein grut en verdiep je eerst,anders is de teleurstelling groot omdat complexe modellen al een bepaald niveau benodigen.
@Ed,je kaufhaus is goed gelukt,netjes hoor (y)
Ik hoop dat  jij je niet laat afschrikken doordat je misschien iets gekocht hebt zonder je te verdiepen.
Modelbouw is per slot een hele kunst op zich en door te proberen bouw je aan je kundigheid en oefen je meteen je hersens ;D

André
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2020, 00:25:48 door AndréDev »
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3968 Gepost op: 03 juli 2020, 01:09:53 »
Daar ik eigenlijk geen zin heb ondit topic van iemand anders te vervuilen vind ik de opmerkingen van Andredev erg ver gezocht en ik kan toch nergens lezen dat ik iets op een fabrikant afschuif noch dat ik het moelijk vind om ze in elkaar te zetten. Een teleurstelling van resin kitjes heb ik niet ...integendeel.   

De afgelopen paar jaar heb ik denk 25-30 resin kitjes (van diverse fabrikanten) van in elkaar gezet met secondeachtige lijmen en dat werkt voor mij goed waar bij het beste resultaat heb met die van Bison super glue, Zap a gap kun je ook gebruiken dat zijn volgens mij snel drogende lijmen.

Deze link geeft nog de algemene instructies voor resin kitjes.

http://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwen-en-schilderen-stap-voor-stap/32-artitec-algemene-bouw-en-schilderbeschrijving

De SDS van Faller expert and super-expert  geeft aan dat het spulletje een Mixture is van Solvents, dat is volgens mij geen lijm.

Maar goed ik kan het verkeerd hebben en laat me graag verder voorlichten

Arjan

Mocht de topic eigenaar dit bericht willen verwijderen dan heb ik daar geen problemen mee
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2020, 01:49:22 door ArjanB »

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5467
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3969 Gepost op: 03 juli 2020, 01:49:17 »
@ Arthur: mooie plaatjes op de site van Joswood  (y)

@ Arjan en Andre: Ik denk dat de onkunde aan mij toe te schrijven is. En dat is ook zo, want ik heb nooit eerder zo'n resin kit in elkaar hoeven te lijmen.
                               Toch ben ik van mening dat de fabrikant op de bouwtekening een advies had kunnen geven welke lijm te gebruiken, dat doen andere fabrikanten ook.
                                Natuurlijk had ik het zelf ook kunnen uitzoeken, maar je weet hoe dat gaat. Die andere tientallen kits deed ik ook met revel en faller lijm dus dan zal
                                dat bij deze kit ook wel lukken  ;D. Zoals Andre al zegt kan je inderdaad de vliezen met een scalpel uit de kozijnen verwijderen. Dat ging voor mijn kit
                                helaas maar gedeeltelijk op. In het kozijnen-gedeelte was de dikte van de vliezen van de een na de andere kant niet gelijk. Met een scalpel was het
                                niet meer te verwijderen omdat het daar erg dik was. Enfin ..... uiteindelijk is het toch gelukt en komt de kit goed tot zijn recht op mijn baan.  (y)
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2020, 02:00:05 door Thai-Bundesbahn »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3970 Gepost op: 03 juli 2020, 07:03:06 »
Het Kaufhaus past mooi in die hoek  (y) en ja bij Horten en co hebben we vroeger ook gewinkeld. Soms gingen we shoppen in Duisburg of Essen. En nee die hadden geen terrassen, maar Imbissvensters voor over de straat. Tegenover waren meestal verhoogde plantenbakken waar je op de rand kon zitten.

Wat betreft de Bouwbeschrijving Alsacast heeft een zeer duidelijke bouwbeschrijving op de website en een klare verwijs dat het een resin bouwpakket is. De detaillering van zulke gebouwen zijn meestal veel hoger als die van standaard plastic kits. Het bouwen is gewoon net iets anders 8)

gr Joke

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5467
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3971 Gepost op: 04 juli 2020, 04:46:39 »
Hoi Joke.

Klopt precies. De Currywurst met Pommes van de Kochlöffel .....heerlijk. En dan buiten ergens op een muurtje gaan zitten om het weg te happen.





Bedankt voor de info mbt Alsacast, ben nu weer wat wijzer geworden  (y)


bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3972 Gepost op: 04 juli 2020, 21:13:42 »
Gadverdikkie ik krijg spontaan zin in currywürst 😂😂👍🏻
Mooi geworden Ed.

Gr. Robin

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5467
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3973 Gepost op: 05 juli 2020, 04:39:04 »
@ Robin: laten ze die Currywurst hier in Thailand nou ook gewoon hebben  ;D.

Een overzichtsfoto van Funkenheim met daar op aangegeven wat de volgende bouwplannen zullen zijn.
Alles in willekeurige volgorde. Het is maar net wat praktisch is en wat ik op voorraad heb.
Ik heb een flinke hoeveelheid dingetjes besteld en daarmee zou ik dit gedeelte een heel eind moeten kunnen voltooien.



1. Gras en boompjes
2. Lantarens
3. Perron
4. Bovenleiding over alle sporen
5. Ballast
6. Seinen
7. Park voor flats
8. Muurtje
9. Perron-brug
10. in/uitgang trappenhuis perron
11. Tunnel ingang muurtjes
12. Verlichting huisjes
13. Verlichting perron

14. Ideeën op doen om deze strook mooi aan te kleden. (deze strook gaat aansluiten op een paar opstelsporen
      die vanaf het BBW toegang hebben.

Tevens zullen er in de achterhoede nog 2 huisjes bijkomen. Weet nog niet welke het gaan worden.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #3974 Gepost op: 05 juli 2020, 04:46:14 »
Mooie plannen Ed  (y)
Ik blijf je volgen  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim