Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Roco z21: eerste ervaringen en problemen.  (gelezen 9280 keer)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Roco z21: eerste ervaringen en problemen.
« Gepost op: 14 april 2014, 14:30:44 »
Na lang wikken en wegen toch maar zo'n z21 Centrale in huis gehaald. Prachtig systeem met mooie bijbehorende apps (iPhone en iPad)! Was ook erg gemakkelijk te installeren al heb ik nog niet de internetaansluiting in gebruik. Wil dit wel op korte termijn doorschakelen, want nu is het switchen tussen twee (wifi) netwerken.

Het systeem werkt op het eerste oog naar behoren. (2) Locs ingevoerd, wisseldecoders worden herkend en correct aangestuurd, bediening werkt uitstekend.

Totdat,...

Mijn ESU BR 215 de Tillig EW6 oversteekt. Bij de boogwissel geen problemen, maar bij de EW6 ontstaat een heftige kortsluiting. Met het MM systeem erol was me wel al opgevallen dat hij flink vonkt als hij de wissel overstak, maar nog geen storingen gehad daardoor. Nu kan het zijn dat het z21 een stuk gevoeliger is als systeem en daardoor op 'tilt' slaat, maar dat weet ik nog niet zeker. Ik ken de verhalen over kortsluiting veroorzakende ESU locs, maar is het mogelijk dat daardoor alles in een soort speciale 'tilt' stand komt te staan?

Ook als ik de loc van de rails heb gehaald is het systeem niet te resetten via de app en/of STOP knop op de centrale. Alleen een 'harde' shutdown en restart van de app zorgt dan nog voor herstel. Eén keer was ik (schijnbaar) door de storing de hele 'inhoud' van mijn apps kwijt en kon ik alles opnieuw invoeren.

Daarnaast lukt het me nog niet om te programmeren / uit te lezen meiddels de centrale en een iPhone. Ook dan slaat het hele systeem 'vast'. De wisseldecoders / servo's gaan naar middenstand en er heerst een soort voortdurende kortsluiting. Ook dan is een 'harde' reset vereist om alles weer aan de praat te krijgen.

Iemand suggesties of ervaringen die mij op weg kunnen helpen? Bij voorbaat dank!
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 05:55:58 door Bert van Gelder »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2014, 16:04:30 »
Wat betreft programmeren, je hebt een z21m, deze heeft geen programmeerspoor. Ik weet niet welke wisseldecoders gebruikt maar als deze ook een vorm van CV programmeren hebben kunnen deze nog wel eens voor problemen zorgen. Probeer een loc eens op een los stuk spoor te programmeren. Dus los van de baan de z21 ff aan een stuk spoor koppelen.

Dat een loc vonkt op een overgang is nooit goed, daar zou ik wel verder naar kijken. Iets steeds op het randje goed laten zijn is niet echt wenselijk. Het kan best zijn dat de z21 iets gevoeliger is als een MM. Maar wel raar dat hij niet meer normaal uit stop te halen is. Als je een "normale" korsluiting maakt kun je hem wel weer gewoon starten?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2014, 16:21:52 »
Dat vonken van die lok is iets waar al heel veel over gesproken is. Schijnt zelfs gewoon in de handleiding van die loks te staan dat het kan gebeuren. Bij Esu denken ze blijkbaar dat het wel normaal is.

Ook al wel discussie geweest dat, afhankelijk van de rijsnelheid van de lok, een centrale wel of niet in kortsluiting slaat hierdoor. En volgens mij is ook de MM van roco er eentje die vrij gevoelig is in dat opzicht.
Maar dat een centrale helemaal op tilt slaat is wel een beetje overdreven.

Als je een "normale" kortsluiting veroorzaakt slaat hij dan ook op tilt?

Roelco

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2014, 16:46:03 »
zijn die wissels van tillig nog het oudere type zonder onderbroken tongen dan klopt dit, weet even niet zo snel waar het staat, maar ook daar is een oplossing voor....

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2014, 18:50:09 »
Dat van de normale kortsluiting zal ik zo eens testen Roelco. En het betreft hier de nieuwe (onderbroken) wissels van Tillig Johnny.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2014, 21:01:31 »
Het lijkt erop dat de ROSOFT decoders roet in het eten gooien. Als ik de iPhone app verlaat springt op zijn minst 1 van de wisseldecoders in de middenstand en gooit daarmee het hele systeem op slot.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met z21/Z21 en ROSOFT wisseldecoders? Moet ik iets aanpassen?
« Laatst bewerkt op: 14 april 2014, 23:16:06 door Mudhen »

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2014, 00:06:24 »
Laatste update; Wim van Rosoft geeft aan dat er in een jaar bij hem geen problemen zijn voorgevallen icm de wisseldecoders. Het zit hem naar zijn idee in de polariteit van het aangeboden DCC signaal. Ben benieuwd wat dat betekent en hoe het te verhelpen...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2014, 08:43:30 »
Weet niets van de Rosoft decoders maar als het de polariteit is draai deze dan eens om. Dus de draden naar de baan vanuit de z21 omdraaien. Of het wat doet weet ik niet...

Maar schiet de boel ook de de stres als je de baan uitschakelt?

Toch raar dat een wisseldecoder roet in het eten KAN gooien. De communicatie loopt namelijk alleen van de z21 naar de decoders. Enige wat ze terug kunnen sturen is kortsluiting  ::) Zijn de hartstukken gepolariseerd? Anders zouden ze misschien kortsluiting kunnen maken bij het naar de middenstand schieten. Dus dan weer de vraag, hoe reageert de z21 op normale kortsluiting? Kan je dit los en aan de baan testen?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2014, 09:25:57 »
Dat is eenvoudig te testen. Even de twee draden omdraaien die naar de decoders gaan.

Daarnaast zegt het natuurlijk ook weer niet alles al heeft hij al een jaar zonder problemen gedraaid. Bij jouw is de situatie net iets anders. Heb in het verleden ook wel wat problemen gehad met onderdelen waarvan anderen zeggen dat het niet kan en dat ze het al jaren zonder problemen draaien. En toch heb/had ik ze, en zijn er na lang onderzoek ook wel eens goede verklaringen voor gevonden.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel een indicatie dat de combinatie wel kan werken.

Nu heb ik ook al eens wat onverklaarbaar gedrag gehad wat uiteindelijk lijkt te komen door een draadloos toetsenbord en muis die ik op mijn computer heb. Als ik die gebruik zie ik het rare gedrag, als ik ze niet gebruik (batterij er uit) draait alles goed. En ik rij met een Lenz centrale, waar alles via kabels aan elkaar zit. Niet echt iets dat je met elkaar in verband zou brengen, maar toch.

Wat ik probeer te zeggen, kijk naar het totaal plaatje. probeer niets uit te sluiten totdat je dat ook heel zeker weet. b.v. testen met andere wissel decoders. 1 voor 1 een wissel decoder los koppelen van het systeem. Maar niet alleen met wissel decoders. Ook met andere zaken die op, bij of in de buurt van het geheel worden gebruikt.

En weet niet in hoeverre eventueel ook nog de versie van de z21 hier invloed op zou kunnen hebben?

Groet,
Roelco


Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2014, 09:34:58 »
Dank Timo en Roelco! Ik ga weer het eea testen. Gisteren centrale in proefopstelling gezet met alleen programmeer spoortje. Back to basic en testen of ik dan wel 'alles' uit de centrale kan halen. Dan kan het daar niet aan liggen. Daarna zal ik de hele baan nogmaals nalopen...

2BC

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2014, 17:38:33 »
Het lijkt erop dat de ROSOFT decoders roet in het eten gooien. Als ik de iPhone app verlaat springt op zijn minst 1 van de wisseldecoders in de middenstand en gooit daarmee het hele systeem op slot.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met z21/Z21 en ROSOFT wisseldecoders? Moet ik iets aanpassen?

De Rosoft WDD wissel- en seindecoders werken 100% probleemloos onder onze clubbaan i.c.m. de Z21. De servodecoders die je volgens mij gebruikt (gezien de term middenstand gebruikt wordt) heb ik echter geen ervaring mee.

En weet niet in hoeverre eventueel ook nog de versie van de z21 hier invloed op zou kunnen hebben?

Zorg er simpelweg altijd voor dat je de laatste versie software in je z21/Z21 hebt zitten om eventuele problemen - die reeds in de software zijn opgelost - voor te zijn. Met de maintenance tool en het volgen van de beschrijving is dit uiterst eenvoudig te updaten.

Nieuw uit de doos is overigens de kans groot dat deze NIET van de laatste softwareversie is voorzien.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2014, 18:01:47 »
Dank! Wat is- en waar vind- ik een maintanance tool? Als ik vanavond weer thuis ben zal ik ook daar even induiken.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2014, 23:07:05 »
Uhh.. wat dacht je van https://www.google.nl/#q=z21+maintenance+tool.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2014, 23:15:53 »
Lol Dave, meestal haat ik dat soort reacties, maar in dit geval hielp het me. Vroeg me af of zoiets bijgeleverd moest zijn, maar online is logischer inderdaad! Thx

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Roco z21: eerste ervaringen en problemen(!), help...
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2014, 08:29:52 »

Zorg er simpelweg altijd voor dat je de laatste versie software in je z21/Z21 hebt zitten om eventuele problemen - die reeds in de software zijn opgelost - voor te zijn. Met de maintenance tool en het volgen van de beschrijving is dit uiterst eenvoudig te updaten.

Nieuw uit de doos is overigens de kans groot dat deze NIET van de laatste softwareversie is voorzien.

Gr. Dave

Maar z'n nieuwe versie kan ook juist de reden zijn waarom het niet werkt :).
Als je z'n systeem koopt, en je gaat er vanuit dat er niet de laatste versie op staat zul je hem misschien updaten (ik zou daar pas aan gaan denken als ik problemen heb maar goed )
Als hij dan goed werkt da zou ik in elk geval niet elke week/maand of wat dan ook, gaan kijken naar updates. Dus lijkt het mij vrij logisch dat mensen die al langere tijd zonder problemen rijden niet noodzakelijkerwijs op de laatste versie zitten.

En als iemand anders wel problemen meld, later aangeschaft zou het dus kunnen zijn dat die wel op de nieuwere versie zit ( hetzij standaard geleverd, hetzij door een update zelf uitgevoerd ) en dat dus juist die nieuwere versie de problemen veroorzaakt. Het zal echt niet voor het eerst zijn dat een nieuwere versie nieuwe bugs introduceert die vervelender zijn dan de oudere bugs die ze proberen op te lossen.

Dus ja, controleer de versie, eventueel updaten, maar vergelijk die ook met hen die geen problemen hebben.

Roelco