Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 21:22:45
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Dash 8
Vandaag om 21:16:52
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 21:07:27
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:01:56
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:45:14
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 20:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
  

Auteur Topic: Plan V relais verwijderen  (gelezen 2218 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Plan V relais verwijderen
« Gepost op: 11 April 2014, 19:58:55 »
Gisteren een vreemde ervaring gehad met mijn Roco Plan V : opeens stopte die er mee; was geen beweging meer in te krijgen. Niet vooruit en niet achteruit.

Mijn eerste gedachten waren dat de decoder stuk was. Heb de kap verwijderd, decoder eruit en de dummy stekker erin om te kijken of het analoog wilde rijden.  Ook dat deed ie niet. Vervolgens de printplaat losgehaald en de plus en de min van de trafo rechtstreeks op de motor(veren) gezet en ja hoor: de motor draaide.

Daarna de printplaat weer vastgezet en de + en - op de aansluitingen van de ontstoorspoelen gezet (die grote ingepakte dingen in die cylindertjes die met die groene draden vastgesoldeerd zitten) en ik hoorde het relais klikken en het stel kwam in beweging. Bij het omdraaien van de rijrichting gebeurde er echter niets en stond het stel weer vast: vooruit en achteruit deed 't niet. Vervolgens weer even contact gemaakt met de + en - en het relais klikte weer. Ik heb 'm toen op de baan gezet en gelukkig deed ie 't weer. Kennelijk bleef het relais hangen of plakken.

Nu heb ik halverweg dit draadje gelezen dat Karst de ontstoorspoelen verwijderd had en had overbrugd en dat hij ook het relais en de dipswitches had verwijderd en overbrugd en dat daarna het stel beter reed.

Nu heb ik de grootste moeite om de decoder goed ingeregeld te krijgen en na deze ervaring met het relais wil ik het ook verwijderen maar ik heb wel een vraag hoe de aansluitpunten van het relais overbrugd zijn. Aan de lange zijden van het relais ziiten 5 aansluitpunten, zijn gewoon de tegenoverliggende punten met elkaar verbonden? En geldt dit ook voor de dipswitches? Is hier misschien een foto van, want plaatjes zeggen tenslotte meer dan woorden.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22673
Re: Plan V relais verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2014, 21:13:17 »
Iedere kant van het relais heeft vijf aansluitpunten. De drie middelste zijn steeds een omschakelcontact. Die drie punten moet je aan iedere kant met elkaar verbinden. Je moet dus geen tegenover elkaar liggende punten verbinden. Dan regel je een permanente kortsluiting.
Ik heb het relais overigens laten zitten. Het heeft geen functie meer, maar het kan ook geen kwaad. Verder zie ik niet zo'n reden om de dipswitches weg te halen.

Ik vond een foto van de plan t, maar dat maakt niet uit. De drie middelste contacten zijn telkens doorverbonden. Je moet goed kijken. Het witte draadje had een lang vertind uiteinde dat aan twee punten tegelijk zit gesoldeerd. Ik heb alleen een stuk geïsoleerd draad gebruikt om het printspoor dat tussen twee aansluitpunten doorloopt, te onzien. Wellicht wat al te voorzichtig.

« Laatst bewerkt op: 11 April 2014, 22:11:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Plan V relais verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2014, 22:02:09 »
Het leek mij ook het makkelijkst om bovenop de print de doorverbindingen te maken zonder het relais er uit te solderen en dank je voor de uitleg om de drie punten met elkaar te verbinden.
Is het raadzaam om de dipswitches te verwijderen en door te verbinden? Heb ik dan altijd aan de voor én achterzijde stroomafname?
Met vriendelijke groet,
Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22673
Re: Plan V relais verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2014, 22:07:56 »
Nee, dat regelt het relais. Door het doorverbinden wordt de stroom vam beide kopbakken afgenomen. Ik zie eigenlijk niet zo'n reden om de dipswitches weg te halen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6383
  • ***
Re: Plan V relais verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2014, 22:09:14 »
@Henk: zijn het niet 4 aan elke kant :-\. 2x 3 van het wisselkontact en 2 van de spoel. Karst heeft bij mijn weten de twee buitesten van de wisselcontacten door verbonden en het relais ook gewoon laten zitten.

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6383
  • ***
Re: Plan V relais verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2014, 22:11:12 »
Oeps, je hebt gelijk Henk, dat is het juiste plaatje. Er zitten twee extra pennen voor de bevestiging (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22673
Re: Plan V relais verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2014, 22:12:56 »
Zo kan het ook. Maar ik zet het relais liever geheel buitenspel. Stom ding.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Plan V relais verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2014, 22:40:20 »
Hmmm, dus even voor de goede orde: de foto van Henk is één manier om door te verbinden (waarbij je dus 3 paar pootjes gebruikt) en de tekening van Ruud is een andere (waarbij je maar 2 pootjes per kant gebruikt)? Maar op de tekening van Ruud staan maar 4 paar pootjes. Zit het 5e paar pootjes op de tekening dan aan de linkerkant van de tekening en zijn dat dan de gaatjes op het printplaatje aan de onderkant op de foto van Henk?

Sorry, ik ben niet zo technisch onderlegd, maar voor mij is de foto het meest duidelijk; ga het dan zo maar doen?
Met vriendelijke groet,
Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22673
Re: Plan V relais verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2014, 22:45:10 »
Ja, die pootjes horen inderdaad links op de tekening. Ze hebben bij dit relais geen functie, maar het is een soort universele behuizing die de relaisfabrikant ook voor andere typen relais gebruikt. Met twee spoelen bijvoorbeeld.

Op mijn manier gaat de stroom geheel buiten het relais om lopen (en zou je het relais weg kunnen halen) en op de manier van Karst/Ruud blijft de stroom via de relaiscontacten lopen. Het resultaat is hetzelfde: altijd stroomafname van beide kopbakken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Plan V relais verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2014, 22:54:50 »
Nou, ik ben enorm geholpen. Ik ga ook de pootjes maar doorverbinden en hoop dan dat het vervelende euvel dat het relais niet meer reageerde daarmee verleden tijd is.

Bedankt.
Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter