Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 21:51:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:44:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:37:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door TonM
Vandaag om 21:36:35
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
Vandaag om 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
  

Auteur Topic: 10-05-2014 t/m 11-05-2014: MBS: 'Nieuw Verleden'  (gelezen 834 keer)

Sevrien

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
10-05-2014 t/m 11-05-2014: MBS: 'Nieuw Verleden'
« Gepost op: 09 April 2014, 21:09:19 »
MBS opent haar deuren tijdens ‘Nieuw Verleden’

Haaksbergen – De Museum Buurtspoorweg (MBS) uit Haaksbergen houdt op zaterdag 10 en zondag 11 mei 2014 het evenement ‘Nieuw Verleden’. Tijdens deze twee dagen worden onder andere twee gerestaureerde topstukken aan het publiek getoond. Een bijzondere motorwagen en een tramdiesellocomotief. De bezoeker wordt geconfronteerd met een nieuw stukje verleden.

Op 10 mei 1969 hield de jonge Museum Buurtspoorweg (MBS) haar eerste open dag. Met twee, net aangeschafte motorwagens, werden ritten gemaakt vanaf het voormalige station Enschede-Zuid naar grensstation Broekheurne.
Precies 45 jaar later, op zaterdag 10 en zondag 11 mei 2014 is er bij de MBS opnieuw een open dag. Daarbij worden alle facetten van het Twentse spoorwegmuseum belicht. Aanleiding voor dit evenement, dat is omgedoopt tot ‘Nieuw Verleden’, is de ingebruikname van diverse materieelstukken die de afgelopen twee jaar na een grondige restauratie op de baan zijn verschenen. De beide hoofdrolspelers zijn dieselloc 451 (ex Nederlandse Spoorwegen) uit 1956 en de Wismar motorwagen T1 van de Kleinbahn Delmenhorst-Harpstedt uit 1936. Het laatstgenoemde voertuig bevindt zich in de afrondende fase van een twaalf jaar durende restauratie. Ondanks dat de restauratie voor het oog nagegoeg is afgerond, zal de Wismar nog niet in rijvaardige toestand te bewonderen zijn.

Behalve het rollend materieel krijgt de bezoeker ook het vernieuwde emplacement Haaksbergen te zien, waar de afgelopen twee jaar hard is gewerkt om de aantrekkelijkheid en authenticiteit te vergroten. Dit alles is tot stand gekomen door passie, wilskracht én improvisatie- en doorzettingsvermogen van de medewerkers van de Museum Buurtspoorweg. Zij hebben dankzij deze kwaliteiten de afgelopen jaren meerdere projecten succesvol weten af te ronden. Ondanks de moeilijke financiële situatie waarin het museum verkeert, is de stichting er met minimale middelen in geslaagd om geweldige prestaties neer te zetten. Tijdens het evenement ‘Nieuw Verleden’ is de bezoeker hiervan getuige.

Op 10 als 11 mei rijdt de MBS met zowel historische stoom- als diesellocomotieven, waarbij op beide dagen met reizigerstreinen vijf retourritten Haaksbergen – Boekelo worden gereden. De eerste trein vertrekt uit Haaksbergen om 11.00 uur. Daarnaast zal loc 451 worden ingezet voor enkele historische NS-goederentreinen. In Haaksbergen zal onder andere de werkplaats geopend zijn voor publiek en is het mogelijk mee te rijden op een stoomlocomotief. Verder zijn diverse historische stads- en streekbussen te bewonderen. Tenslotte is het voor de jonge bezoekers mogelijk diverse spoorgerelateerde spellen te doen in een onlangs gerestaureerde goederenwagen van de NS.

In Boekelo is de museumloods geopend. Hier geeft onder meer de bovengenoemde historisch waardevolle motorwagen T1 acte de présence. Verder zijn hier oude goederenwagens te bewonderen die samen het verhaal van het goederenvervoer per spoor vertellen.

Op http://www.museumbuurtspoorweg.nl en http://www.facebook.com/museumbuurtspoorweg zal binnenkort meer informatie alsmede de dienstregeling worden gepubliceerd.

De twee hoofdrolspelers tijdens 'Nieuw Verleden':

Wismar motorwagen T1:



Foto: Collectie Museum Buurtspoorweg (c)

NS 451:



Foto: Collectie Museum Buurtspoorweg (c)