Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 16:43:28
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijn193
Vandaag om 15:42:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:34:50
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Märklin M-rail en digitaal - speciale vragen  (gelezen 2403 keer)

modelfan

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Märklin M-rail en digitaal - speciale vragen
« Gepost op: 06 April 2014, 17:39:02 »
Hallo,

Ik heb het item over dit onderwerp uit 2008 met veel interesse gelezen. Ik ben in dezelfde situatie als de starter van dat draadje. Heb dus nog alleen M-rail, analoge locs, maar ook gelijkstroom locs en rails, ook analoog.

Ik heb nu het volgende plan opgevat. Ik wil met beide systemen gaan rijden, niet door elkaar uiteraard! Dat zal een slim baanplan moeten worden.

Mijn idee is om de M-rails te gaan gebruiken voor het schaduwstation, waarna "bovengronds" K-rails. Ik heb dus inmiddels begrepen dat  rails geen issue is vwb digitaal rijden, met de nodige aanpassingen.

Het is nu een aantal jaren verder, is het nog steeds een probleem om met analoge locs op een digitale baan te rijden (hard rijden etc), ik zou bijv. alleen de wissels, seinen, relais etc. digitaal willen aansturen, met name omdat die bij het schaduw station niet zichtbaar zijn (heb geen zin om een schakelpaneel te maken), maar op het Märklin gedeelte het speel element willen houden zonder ombouw van locs.   
Wat zijn de mogelijkheden.
Als e.e.a. niet zinvol is dan hoor ik dat ook graag...

Dank.

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
Re: Märklin M-rail en digitaal - speciale vragen
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2014, 19:55:56 »
Hallo Modelfan,

Ja, de analoge modeltreinen zullen nog steeds hard (of zelfs continu het omschakelrelais bekrachtigen) rond racen.

Als je daadwerkelijk de richting op wil die je aangeeft, kun je twee stroomkringen voor de 3-rail baan maken. De digitale voor de wissels, seinen en dergelijke, en een analoge kring voor de rail/loks.

Echter lijkt mij het ombouwen van de loks een makkelijker, met Uhlenbrock 76200 zonder verdere aanpassingen (vergelijkbaar met de niet leverbare Marklin 6080). Met het vervangen van de electromagneet kun je gebruikmaken van de muliprotocol decoders (bv Esu), even opletten, dat ze de ook Analoog AC (schakel puls van 18V) aan kunnen. De daarop volgende stap is naast de electromagneet ook het anker vervangen, wat in theorie beter rijeigenschappen zou moeten geven.

De meeste handleidingen zijn echt niet moeilijk te begrijpen. Dus ombouwen hoeft geen 'onbegonnen' werk te zijn. Zelfs de ombouw zet zijn 'relatief' aardig geprijsd, voor een avondje werk.

Op (show)beurzen zie je overigens vaker dat de seinen/wissels analoog of zelfs mechanisch worden gesteld, terwijl de loks digitaal aan gestuurd worden, om zo het spel ellement zo groot mogelijk te houden.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2014, 22:20:11 »
Hallo Modelfan,

Als je veel analoge locomotieven wilt laten rondrijden kan dit geheel digitaal met Dinamo. Met de metalen rails kun je dan ook stroomdetectie toepassen, zodat je aan de rails heel weinig behoeft te doen. Je moet alleen op bepaalde plekken de middengeleider onderbreken, maar dat kan tussen de verschillende railstukken. Bij ons op de club, DigiMRC, rijdt ook 1 baan met metaal-rails volledig digitaal met iTrain.

Iedereen is uitgenodigd om eens langs te komen. op maandagmiddag/avond of woensdagmiddag.

Groetjes,
Bert Mengerink
Lid van www.digimrc.nl
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2014, 22:34:30 »
Hum....

Als je veel analoge locomotieven wilt laten rondrijden kan dit geheel digitaal met Dinamo. Met de metalen rails kun je dan ook stroomdetectie toepassen,

Dit kan niet kloppen Dinamo geschikt voor marklin-analoog? Volgens de informatie op de website van VBEP kan het niet:

Citaat
Randvoorwaarden

Dinamo is geschikt voor alle merken en alle schalen 2-rail (in de volksmond: gelijkstroom). Daar waar je decoders in de locs wilt gebruiken dienen deze het DCC protocol te kunnen begrijpen. De schalen 0 en 1 vragen echter soms veel elektrisch vermogen zodat hiervoor enkele beperkingen kunnen gelden. Voor de goede orde: Dinamo is dus NIET geschikt voor Märklin H0 (3-rail)

Bron website VPEB.nl

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2014, 22:36:14 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2014, 23:23:30 »
Hoi Ronald,

De reden, dat Leon dit zegt, is omdat Dinamo de schakelpuls niet kan verzorgen. De loks rijden wel goed op Dinamo. We kunnen op de club ook wel uitleggen, wat voor mogelijkheden er nog meer zijn, maar (nog) niet op het forum.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2014, 08:05:17 »
Dinamo kan alleen gelijkstroom of het DCC digitale signaal op de baan zetten. Dus geen wisselstroom, geen omschakelpuls en ook geen Motorola of MFX digitaal signaal.

Nu rijden klassieke Märklin locs ook prima op gelijkstroom, maar er is een verbouwing nodig als je wilt dat de lok ook nog van rijrichting kan veranderen.
Lastiger wordt het als de lok een ingebouwde decoder heeft die niet met DCC of gelijkstroom overweg kan en dat geldt voor vrijwel alle Märklin loks met ingebouwde decoder. Dan moet de decoder eruit en worden overbrugd of worden vervangen en dat is bij modellen zonder decoderstekker vaak een heel gedoe.
Kortom, je kan Dinamo best op een drierailbaan aansluiten, maar je zal vrijwel al je materieel in meer of mindere mate elektrisch moeten aanpassen.
Los daarvan werkt Dinamo alleen met een computer en ik lees nergens dat de vragensteller daar op zit te wachten.

Wat hij wil kan, zoals Jan-Peter al goed heeft aangegeven. Op de rails sluit je gewone regeltrafo's aan en de decoders voor wissels en seinen worden direct op een digitale centrale aangesloten. Het is wel ongebruikelijk en ik ben ook wel nieuwsgierig waarom Modelfan het graag zo wil.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2014, 09:43:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

modelfan

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 April 2014, 22:04:44 »
Bijzondere dank voor alle reacties, ik weet in  ieder geval dat wat ik wil kan. :-)
Ik wil best even uitleggen wat en waarom.

Ik ben en herintreder, heb mijn oude baan meegekregen van mijn vader. Märklin met M rails en een 4 tal lokomotieven. Daarnaast heb ik gelijkstroom materiaal verzamelt om ooit weer wat te gaan doen. E.e.a. heeft zo'n 35 jaar in een kist op zolder gestaan. Ben daarnaast overigens een plastic modelbouwer.

Heb zo'n jaar gelden het plan opgevat om de treinbaan weer te gaan opbouwen en heb een plan bedacht. Mede ingegeven door het feit dat het ouden materiaal dat ik heb niet veel oplevert bij verkoop heb ik besloten datr gewoon te gaan gebruken en aan te vullen met eventueel andere spullen. Vandaar het idee om met de twee systemen te gaan rijden. Ben me gaan inlezen.

De bedoeling is om een havenbaan te maken. Om voldoende treinen te kunnen laten rijden heb ik inmiddels geleerd dat het handig is om een schaduwstation te creeeren. Hier komt ie.....

Ik zit op zolder met beperkte ruimte en onder het schuine dak, heb dus beperkte hoogte en ook breedte. Ik wil dus met de M-rails onder de tafel een schaduw station maken sowieso met de Märklin spullen. Ik kan daar de wisselstanden en seinen niet zien (wil geen switchboard analoog maken) dus bedacht dat Digitaal, en ja wat mij betreft met PC, hiervoor de oplossing zou zijn. Bedacht dat ik me dan de moeite kon besparen om locs om te bouwen (laten doen).

Door de antwoorden hier denk ik dat het toch zinvol is om de daarvoor in aanmerking komende locs toch om te bouwen naar digitaal. Ik hoop dat ik in de toekomst meer vragen kan en mag stellen over de bouw van mij baan in dit verband want ik snap het verhaal, maar de uitvoering......

grt
Fred