Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: Advies gebruik verschillende lijmen gezocht  (gelezen 2209 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Gepost op: 03 April 2014, 10:34:33 »
Kan iemand een tip  geven over het gebruik van lijmen.Ik lijm nu met pattex special modelbouw,maar het komt soms nog altijd los
niettegenstaande ik de juiste voorbereidingen toepas,zoals zuiver maken van de te lijmen delen en tevens beide delen met lijm instrijken.
Groeten
Herman
« Laatst bewerkt op: 03 April 2014, 17:57:47 door Bert van Gelder »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: lijmen
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2014, 10:40:14 »
Zonder wat meer info kan niemand hier iets zinnigs op zeggen :

* Welke 2 materialen probeer je aan elkaar te lijmen
* Overlappen de lijmvlakken of lijm je 2 dingen stomp op elkaar
* Welke krachten komen er op

Maak eens een foto ofzo...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2014, 15:55:29 »
Hallo Jab
De te lijmen zaak zijn de kortkoppelingsmechanieken van symoba.De te verlijmen oppervlakten worden onderaan de wagon gelijmd en het materiaal is als dusdanig
een harde plastiek soort.De krachten die er op komen zijn deze voor gebruik van de koppelingen.De te verlijmen oppervlakten zijn volledig plat waardoor de ganse oppervlakte benut wordt.Ik denk dat ik hierbij verscheiden zaken toegelicht heb.
GroetenHerman

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2014, 16:19:21 »
Ken je de inbouwhandleiding van Symoba?
En heb je gedaan wat daar staat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2014, 16:19:55 »
bison kombi power polyurethaan lijm.

wiebe

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2014, 16:23:03 »
Inderdaad een bést probleem:

Zéker waar het (symoba) koppelingen betreft is een betrouwbare verbinding van belang...  ;)

Ik kan even geen verpakking van zo'n KK-set vinden, dus geen 'béter' advies geven: Héle Ouderwetsche Tweecomponentenlijm werkt ongetwijfeld, ook op langere termijn: als de Symoba-delen van Polystyreen zijn (PS) en ook die bak waar je dat onder wilt plakken, is het simpel: schoonmaken, een beetje schuren en (met "vullende lijm") en een klem plakken (als ouwe bok voel ik me gewoon "prettig" om zo'n verbinding 24 uur in een klem te zetten  :-X )

Succes!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2014, 16:37:21 »
als de Symoba-delen van Polystyreen zijn (PS) en ook die bak waar je dat onder wilt plakken,
Allebei geen PS.
Daarom zei ik dus: kijk eerst eens in de handleiding van Symoba alvorens een lijmadvies te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2014, 17:18:01 »
Dat meldde ik toch al. De kombi power van bison is een goede twee componentenlijm!
Heb overigens geen aandelen. Is echter wel een lijm waar ik naar grijp als het een lastige verbinding is.
Wel minstens 12 uur laten harden.

Vr. Groet,
Wiebe

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2014, 17:39:20 »
Om het verhaal compleet te maken: in de handleiding van Symoba staat dat je beide te lijmen vlakken eerst moet ontvetten met spiritus, en dan lijmen met tweecomponentenlijm.
Het materiaal is vrijwel zeker polyethyleen (PE) en dat is een lastig te lijmen plasticsoort. Er bestaan speciale activators waarmee je het materiaal kan voorbehandelen zodat de lijm wel pakt. Maar kennelijk gaat het ook met spiritus. Nooit geweten, maar dat ga ik binnenkort eens proberen om te zien of dat echt werkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2014, 17:47:52 »
In zo'n geval kun je ook kijken of je niet een deel van de optredende krachten kunt 'omleiden' door bijvoorbeeld als je het mechaniek op de wagenbodem plakt de boel niet kunt verstevigen door er een beugeltje overheen te lijmen wat ook weer flink vast zit aan de wagenbak en zo mee kracht overbrengt.

Verder ga ik mee in wat Klaas zegt.... oh en eventueel de te lijmen oppervlaktes iets opruwen met grof schuurpapier (waarna alsnog goed schoonmaken / ontvetten !) onder het mom van alle kleine beetjes helpen (vergroten van lijmoppervlak vergroot de sterkte van de verbinding)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2014, 17:54:01 »
Hierbij heb ik nu voldoende tips gekregen en ga nu een tweecomponentenlijm in een speciaalzaak kopen
Herman

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2014, 18:36:12 »
Symoba is helemaal niet zo kritisch. Ik heb er inmiddels een paar honderd gemonteerd en tot nu toe zijn er bij mijn weten geen exemplaren weer afgevallen.

Ontvetten is altijd goed. Als je het mechaniek direct onder een bodem plakt, dan altijd even de drie puntjes op het grote vlak van het mechaniek wegschuren.

En dan gebruik ik meestal Pattex supergel. Gaat prima.
Alleen als het lijmoppervlak niet voldoende vlak is (geribbeld, een gat onder het mechaniek) dan gebruik ik van die grijze tweecomponentenlijm van Bison.

Hoewel. Bij mijn SSN rijtuigen zit een enorm gat onder de mechanieken en dat gaat met een beetje supergel al jaren goed.

« Laatst bewerkt op: 03 April 2014, 18:48:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2620
Re: Advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 03 April 2014, 18:48:18 »
Symoba's kan je makkelijk met superlijm vastzetten. Doe ik al jaren, gaat prima.
Heb je ook niet dat geklieder met het mengen van 2 componenten en het hoeft niet zo lang uit te harden.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 03 April 2014, 18:51:24 »
Ligt er ook aan welke Symoba's : die oude ovalige krengen waren een drama, deze gaan inderdaad een stuk beter en zijn met goede secondenlijm (Olba + Activator!) inderdaad prima te lijmen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: Advies gebruik verschillende lijmen gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 03 April 2014, 18:59:15 »
Ik vind doorsnee tweecomponentenlijm ook helemaal niet zo geweldig. Na verloop van tijd kan je een mechaniek dan gewoon weer losbreken, zonder schade aan te richten. Hou je een losse plak harde lijm over. Kan heel handig zijn, daar niet van, maar het doet toch vermoeden dat de verbinding niet al te sterk is en op den duur ook verslechterd. Dat grijze spul is van een andere orde.

Overigens zijn de krachten die op zo'n mechaniek worden uitgeoefend volgens mij kleiner dan je zou denken. Op dezelfde manier als de krachten op een 1:1 schroefkoppeling kleiner zijn dan je zou denken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.