Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door AndrevdG
Vandaag om 04:43:27
Roco Blokkendoos componentjes oververhit? door Biesje
Vandaag om 01:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 01:06:07
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door janw
Vandaag om 00:29:57
antislipbandjes vervangen door Te 2/2
Vandaag om 00:02:51
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 oktober 2019, 23:30:44
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
18 oktober 2019, 23:29:25
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Fritsprt
18 oktober 2019, 23:23:22
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door iarnrod
18 oktober 2019, 23:21:59
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Edsko Hekman
18 oktober 2019, 23:10:29
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door GerardvV
18 oktober 2019, 22:26:25
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door NS8714
18 oktober 2019, 22:17:04
Foto’s uploaden met Apple? door bosje77
18 oktober 2019, 21:38:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 oktober 2019, 21:28:50
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door william_2
18 oktober 2019, 21:19:55
Westlandbaan door Tulpendaal
18 oktober 2019, 21:19:45
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door St00mboy
18 oktober 2019, 21:08:02
Rijnstraat door Gerco van Beelen
18 oktober 2019, 20:23:59
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
18 oktober 2019, 20:12:18
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door Timo
18 oktober 2019, 19:36:52
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 oktober 2019, 19:09:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 oktober 2019, 18:58:17
Drie keer twee is 702 (mat 46-4) door Pauldg
18 oktober 2019, 17:23:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
18 oktober 2019, 17:07:41
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door moonlicht
18 oktober 2019, 16:41:33
Roco Blokkendoos LokPilot4, overbelasting? door MRdirect
18 oktober 2019, 16:36:38
Digikeijs DR4018 schakeldecoder werkt niet met Roco wissels door Remunj
18 oktober 2019, 16:26:40
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 oktober 2019, 16:07:04
Baan in Los Angeles door AndrevdG
18 oktober 2019, 15:36:13
Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg. door AlbertG
18 oktober 2019, 15:14:57
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 270464 keer)

Hans Grasmaijer

  • Online Online
  • Berichten: 1939
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2130 Gepost op: 21 mei 2019, 12:17:34 »
Heren,

Allen bedankt voor de leuke reacties op het digitaliseren.

De oprit voor de autoverladewagens.
Al eerder dit onderwerp aangeroerd, waarbij het nog niet bekend was hoe de opritconstructie gemaakt zou worden: karton snijden of 3D printen.
Ik heb gekozen voor het karton snijden, leuke uitdaging.
En daarvoor moet ik van alle gebogen vlakken en lichamen de platgeslagen versie met ontwikkelde lengten hebben.
Van de onderste oprit heb ik dat uitgewerkt. Nu alleen de digitale voorbereidingen, straks de kartonversie.

Hier een paar plaatjes van het 3D model met de platgeslagen onderdelen van de onderste oprit:







(de afdrukken zijn enigzins vergeeld, ontwerp is in 1962 gemaakt...)

« Laatst bewerkt op: 21 mei 2019, 12:31:37 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

Männer kriegen keine Kinder
Männer kriegen dünnes Haar

https://flmretrobahn.jimdo.com/

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2257
    • foto's op Imgur
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2131 Gepost op: 21 mei 2019, 13:42:37 »
(de afdrukken zijn enigzins vergeeld, ontwerp is in 1962 gemaakt...)

Met een 3D tekenprogramma... ;)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hans Grasmaijer

  • Online Online
  • Berichten: 1939
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2132 Gepost op: 21 mei 2019, 15:37:56 »
Zou het?

Beschrijvende meetkunde stamt uit de achttiende eeuw:



 ;D
Tschüss Genossen,

Hans

Männer kriegen keine Kinder
Männer kriegen dünnes Haar

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Hans Grasmaijer

  • Online Online
  • Berichten: 1939
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2133 Gepost op: 24 mei 2019, 08:23:37 »
Vrijdagochtend in Unterlenzkirch, nog niet zo druk.
De blauwe HFB 6 en de rode HFB 12 rijden om de beurt naar halte Hochfirst.


Tschüss Genossen,

Hans

Männer kriegen keine Kinder
Männer kriegen dünnes Haar

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
  • Oude meuk in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2134 Gepost op: 24 mei 2019, 20:50:48 »
Wat een saai plaatje. Het heeft een hoog Almelo-gehalte;D

Nee hoor, prachtig om je baan te zien 'groeien'.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2019, 20:53:10 door Arjen52 »

Hans Grasmaijer

  • Online Online
  • Berichten: 1939
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2135 Gepost op: 24 mei 2019, 22:27:56 »
Ja, vroeg in de ochtend, nog wat onwennig rustig door het wegvallen van de loco-digi druk.
Wel goed gevonden, die vergelijking met Almelo.
Wat net als daar is de voornaam Herman(n) erg populair in deze omstreken.
En wat dacht je van Lenzkircher Zwieback, een lekkernij die zijn oorsprong kent (lekker, luchtig) in Almelo, van bakker ter Beek:


« Laatst bewerkt op: 25 mei 2019, 06:22:14 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

Männer kriegen keine Kinder
Männer kriegen dünnes Haar

https://flmretrobahn.jimdo.com/

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2136 Gepost op: 25 mei 2019, 00:26:20 »
Wat een saai plaatje. Het heeft een hoog Almelo-gehalte[/url
Ik begreep juist uit het nieuws dat er net verkiezingen zijn geweest  met nogal wat rellen...
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Hans Grasmaijer

  • Online Online
  • Berichten: 1939
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2137 Gepost op: 25 mei 2019, 04:49:48 »
Ja, was 2 dagen oproerrr en geweld.
Maar nu weer rustig, dwz de vulkaan rookt niet meer.
Tschüss Genossen,

Hans

Männer kriegen keine Kinder
Männer kriegen dünnes Haar

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 7642
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2138 Gepost op: 25 mei 2019, 08:22:19 »
Mooi "Bolletje" foto Hans  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
  • Oude meuk in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2139 Gepost op: 25 mei 2019, 15:57:39 »
En wat dacht je van Lenzkircher Zwieback, een lekkernij die zijn oorsprong kent (lekker, luchtig) in Almelo, van bakker ter Beek
;D

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2140 Gepost op: 25 mei 2019, 18:34:23 »
Vrijdagochtend in Unterlenzkirch, nog niet zo druk.
De blauwe HFB 6 en de rode HFB 12 rijden om de beurt naar halte Hochfirst.



Mooi plaatje Hans. Kon zo uit een oude Flm katalogus komen  (y)

Ja, was 2 dagen oproerrr en geweld.
Maar nu weer rustig, dwz de vulkaan rookt niet meer.


Dat kan soms gebeuren in deze landen... en dan bellen ze uit NL om te vragen óf en hóe je het overleefd hebt  ;D

Groeten,

Joost

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2141 Gepost op: 25 mei 2019, 20:48:54 »
Dat kan soms gebeuren in deze landen...

Je hoeft niet ver weg uit NL te gaan, hier (in Catalunya) is het ook regelmatig mis.  :(
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Hans Grasmaijer

  • Online Online
  • Berichten: 1939
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2142 Gepost op: 27 mei 2019, 08:55:42 »
Besturing treinen

Besturing automatisch, semi-automatisch of handmatig.
In het analoge tijdperk had ik met het EVA systeem een semi-automatische besturing, dat beviel goed.
Maar nu met de digitale besturing van de loks (Z21) heb ik geen beveiliging meer.
Heb wel wat mogelijkheden onderzocht, zelfs automatische besturing Traincontroller:



Maar uiteindelijk toch gekozen voor handmatige besturing.
Het is een simpele baan, maar wel met veel rijmogelijkheden, inclusief een rangeerterrein, lokloods met draaischijf, keertraject en een tandradbaan.
Bij handmatige besturing zonder beveiliging moet er goed opgelet worden.
Bij het rijden combineer ik dan in hoofdzaak drie rollen: Lokführer, Fahrdienstleiter en Weichenwarter  :)

Ik vind het handig om draadloos de loks aan te sturen, met smartphones.
Drie witte voor het hoofdtraject, rangeerterrein en Bbw, en één zwarte voor de tandradbaan.



Ik volg dan de treinen van dichtbij, b.v. rangeren en (ont)koppelen, of b.v. in het keertraject treinen langzamer laten rijden,
op het enkelsporige hoofdtraject treinen elkaar te laten passeren bij het passeerspoor, of te laten stoppen op de stations.
Dat gaat erg goed met de phone in de hand. (één tegelijkertijd voor alle duidelijkheid).

Het rijden met treinen op het hoofdtraject kan ik met maximaal 3 treinen wel aan: b.v. een goederentrein en een D-Zug in dezelfde richting en een railbus er tegenin.
De goederentrein wordt ingehaald door de D-Zug, en de railbus moet in etappes de twee andere treinen tegemoet rijden.

De rol van Lokführer wissel ik voortdurend af met de rollen van Fahrdienstleiter en Weichenwarter om de "koers" uitzetten.

In de komende vakantie ga ik werken aan het bedieningspaneel.
Met het bedieningspaneel kan ik de "koers" van de treinen gemakkelijk instellen:



Hoe dat straks werkt laat ik zien in een video.

Tschüss Genossen,

Hans

Männer kriegen keine Kinder
Männer kriegen dünnes Haar

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Hans Grasmaijer

  • Online Online
  • Berichten: 1939
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2143 Gepost op: 31 mei 2019, 07:46:49 »
Voorbereidingen voor inbouw bedieningspaneel


Eerst een proefopstelling.
Wat is er nodig voor de wisselbediening van 1 wissel en terugmelding op het paneel met wisselspanning.
1 1x relais wissel
2 1x relais 6956
3 2x sein 6226
4 1x momentschakelaar groen
5 1x momentschakelaar rood
6 2x LED 5mm geel
7 2x diode N4148
8 1x weerstand 1kOhm
9 draad en veel geduld

Voeding 14-18V wisselspanning.
De momentschakelaars sturen tegelijkertijd het relais van het wissel en het relais 6956 van sein en LED's aan.
De LED's hebben een diode om tijdens de halve periode van de wisselspanning in sper over de LED's die spanning te blokkeren. (LED's zouden die spanning in sper niet pruimen en naar de electronische jachtvelden vertrekken.) Met dank aan Arjen52  :)
De voorschakelweerstand is voor een setje van twee LED's.

Plaatjes van de proefopstelling:





De proef is geslaagd, nu de praktische uitwerking waarbij het zaak is om zo weinig mogelijk draad toe te passen zodat het in dat paneel geen slangenkuil van jewelste wordt.

P.S.
Sein type 6205 (armsein) heeft een relais aan boord, hier dus geen relais 6956 nodig, en kunnen de LED's voor terugmelding aan het sein gekoppeld worden.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2019, 15:14:06 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

Männer kriegen keine Kinder
Männer kriegen dünnes Haar

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
  • Oude meuk in h0
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #2144 Gepost op: 31 mei 2019, 08:53:34 »
Hi Hans,
Ziet er prima uit  (y)
Is het een idee om de weerwar aan draden te vervangen door een meeraderige dupontstrip?

Toch een vraagje: de FLM 6205 heeft volgens mij geen relais, maar een elektromagneet die de arm omhoog/omlaag beweegt.
De verlichting in dit sein brandt continu. Door het bewegen van de arm komt er een rood, resp. groen venster voor.
Of heb je "onder de tafel" een relais in de aansturing opgenomen?