Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Benelux795
Vandaag om 20:31:06
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 20:18:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
  

Auteur Topic: Update: baan in de tropen  (gelezen 755101 keer)

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 633
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #495 Gepost op: 01 augustus 2016, 00:05:43 »
Hallo:

We zullen maar niet in het Spaans gaan reageren...
Hartelijk dank voor de reactie. Dat schema ga ik uitproberen.

@Hans: Heb je filmpje nu kunnen zien.  (y) Dat aan/uit knipperen kun je inderdaad verhelpen met een grotere condensator. Bij mij (met 680 uF) gaat het dimmen langzamer, en van korte stroomonderbrekingen merk je niets.

MVG,

Joost

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #496 Gepost op: 01 augustus 2016, 01:42:47 »
Als je een 3V zener gebruikt kan je witte ledjes wel vergeten... 3V voor rood, prima. Voor de witte (of blauwe) zou ik er wel een voltje bij op doen.

En zet alleen ledjes van dezelfde batch parallel. Een miniem verschil in de led kan al voor een flink verschil in helderheid zorgen. Vandaar dat ik dat liever vermijd.

En misschien nog iets om rekening mee te houden, als je ooit het rijtuig op een digitale baan zat is een 1000uF condensator wel wat veel voor het inschakelen. Ook zal het licht waarschijnlijk veeeeel te fel zijn. Met andere woorden, beter dus niet doen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #497 Gepost op: 01 augustus 2016, 11:56:55 »
Ik heb 6 witte mini/SMD ledjes gebruikt uit een kerstverlichting van >25 (parallel). Deze branden met goede helderheid op 2,75 V, een 3,0 V zener is dan OK.



In een seinhuis op mijn baan heb ik LED verlichting gemaakt van een tuinkaars met zonnecel, hierin zit een 1,2 V NiMH cel en een zgn 'Joule thief' schakeling die in het donker het LEDje inschakelt.

   

Het is natuurlijk ook mogelijk om zoiets in een wagon te maken waarbij de NiMH cel (ipv een condensator) wordt opgeladen door de rijspanning, de verlichting blijft dan altijd constant branden zonder knipperen of dimmen, ook bij stilstand en als de hele baan is uitgeschakeld, totdat de accu leeg is.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2016, 12:08:02 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #498 Gepost op: 01 augustus 2016, 12:24:43 »
@72sonett:

Briljant! dat ga ik ook maar eens testen. Net als de condensator parallel schakelen, zonder de weerstand denk ik dan maar?
Tschuss Genossen

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #499 Gepost op: 01 augustus 2016, 13:09:21 »
Hallo Hans,
Ik heb vanmorgen de brandtijd gemeten (een keer). De leds beginnen te branden bij ong 3 volt (zwak). Op 11 volt branden ze (voor mij) optimaal. Als ik het rijtuig van de rails haal blijven de leds nog ongeveer 20 seconden behoorlijk branden waarna ze langzaam uitdoven. Na ongeveer 1 minuut zijn het alleen nog kleine lichtpuntjes maar nog niet helemaal uit. Ik gebruik in mijn rijtuigen Led strips (uit strip van 5 meter) bestaande uit 4 maal drie Leds in combinatie met een brugcel, een condensator van 680 uF (35 volt) en een weerstand van 2K2 of 3K3 (3K3 branden iets zwakker voor de brandtijd na het afsluiten van de spanning maakt het weinig uit). Ik gebruik voor de stroomvoorziening PWM regelaars waardoor de gemeten spanning van 3 volt niet helemaal juist is. Wellicht kan je wat met deze informatie (naast alle andere informatie die in dit draadje staat.
Succes,
Wim

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #500 Gepost op: 01 augustus 2016, 13:53:10 »
Citaat van: Hans Grasmaijer
... condensator parallel schakelen, zonder de weerstand ...
Eh... dat ligt er aan of je de leds in serie of parallel schakelt.

De kerstverlichting met 6 LEDs in mijn panoramawagen is nu zo geschakeld:



(maar eigenlijk zou de instelpot gesplitst moeten worden in een vast en een variabel deel).
Zo zit dat in de wagon:



Bij een testspanning van 11 V (uit een losse voeding) is de spanning over de LEDs 2,52 V. (Op mijn baan is de rijspanning altijd een vaste 10 V of 12 V, of nul.)


« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2016, 14:28:29 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #501 Gepost op: 01 augustus 2016, 14:05:15 »
De kerstverlichting met 6 LEDs in mijn panoramawagen is nu zo geschakeld:
De condensator wordt een heel stuk nuttiger als je hem voor de weerstand zet.

Ik gebruik voor de stroomvoorziening PWM regelaars waardoor de gemeten spanning van 3 volt niet helemaal juist is.
Doordat je met PWM rijdt zal de condensator zich een HEEL stuk meer opladen dan bij gewoon analoog rijden. Je kan dus eigenlijk af met een kleinere condensator. En hoe heb je de 3V gemeten? Als je dat deed door de multimeter in de VAC stand te hebben, is het een true RMS meter?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #502 Gepost op: 01 augustus 2016, 14:32:56 »
Citaat van: Timo
De condensator wordt een heel stuk nuttiger als je hem voor de weerstand zet.
Oops (aangepast in schema), daar zit hij ook, maar een weerstandje vóór de condensator beperkt de inschakelstroom.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #503 Gepost op: 01 augustus 2016, 16:03:28 »
@72sonett:
Ik was tevreden over de lichtopbrengst, maar toch vanavond wat getest met weerstanden. Ik heb alleen weerstanden van 1K ohm. Als ik die parallel schakel is de resultante 500 ohm,jaja..., maar ik zie geen verschil. Ook zonder weerstand 1 led op 3V laten branden, maar dat duurde maar 10 seconden of zo, kaput. 2x geprobeerd, 2x kaput. Dus mijn conclusie, 4 leds in serie op ca 12V rijstroom zonder weerstand gaat het niet worden. Teveel risico voor doorbranden of korte levensduur. Nu heb ik 4 leds, 4 condensators elk 100 muF en een weerstand van 1K ohm. Da's voor mij de beste keuze.
Er is nog 1 verbetering mogelijk: rijtuigen elektrich doorkoppelen. Maar dan met draadjes en super kleine stekkertjes. Zijn die er? Ik heb mini-bananestekkers gezien maar die zijn nog te groot.
Tschuss Genossen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #504 Gepost op: 01 augustus 2016, 16:39:40 »
@Wim,
Hartelijk dank voor het vermelden van de werking van jouw schakeling. Ik ben er inmiddels wel uit, zie mijn reactie hierboven.

Wat een leuke hobby is dit toch. Binnen een tijdsbestek van 2 weken ben ik bezig geweest met sneeuw aanbrengen op spoor en gebouw, met ontwerpen van een stenen boogbrug, met het doorkoppelen van bedrading tussen verschillende tafels, met verlichting in rijtuigen en ook nog een plannetje gemaakt voor een laatste kleine uitbreiding van het sporenplan.
Chaotisch bezig? Nee multi tasking ;D
Tschuss Genossen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #505 Gepost op: 01 augustus 2016, 16:55:54 »
Er is nog 1 verbetering mogelijk: rijtuigen elektrich doorkoppelen. Maar dan met draadjes en super kleine stekkertjes. Zijn die er? Ik heb mini-bananestekkers gezien maar die zijn nog te groot.
Zoiets wellicht een idee:
http://www.etsemmen.nl/component/virtuemart/koppelingen/krois-2?Itemid=0
zijn er ook van andere merken,ik denk dat je als je geen vaag merk rijtuigen hebt,je vast ook iets kan vinde van bv roco ofzo
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #506 Gepost op: 01 augustus 2016, 17:39:49 »
Citaat van: Hans Grasmaijer
... zonder weerstand 1 led op 3V laten branden, maar dat duurde maar 10 seconden of zo, kaput. 2x geprobeerd, 2x kaput
De spanning hangt af van de kleur en het type LED. Kan varieren van 1,5 - 4 V, altijd eerst even uitproberen en meten dus.
Citaat
...rijtuigen elektrich doorkoppelen. Maar dan met draadjes en super kleine stekkertjes. Zijn die er?
Er bestaan koppelingen met ingebouwde 2- of 4-polige stekker. Conrad heeft o.a. deze


maar niet goedkoop, 5-6 euro/st, of anders iets met printplaat connectors knutselen.

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #507 Gepost op: 01 augustus 2016, 20:50:16 »
Hallo Timo,

Naar aanleiding van jouw opmerking:
"Doordat je met PWM rijdt zal de condensator zich een HEEL stuk meer opladen dan bij gewoon analoog rijden. Je kan dus eigenlijk af met een kleinere condensator. En hoe heb je de 3V gemeten? Als je dat deed door de multimeter in de VAC stand te hebben, is het een true RMS meter?"

Ik heb gemeten met een gewone multimeter in gelijkspanningstand. In wisselstroomstand meet ik, ongeacht de stand van de potmeter, nagenoeg geen spanning. Wat bedoel je met "true RMS meter".
Wim

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #508 Gepost op: 01 augustus 2016, 21:34:12 »
RMS = Root Mean Square, oftewel kwadratisch gemiddelde. PWM geeft niet één constante waarde zoals gelijkstroom, maar een blokgolf die soms hoog is en soms nul en met variabele breedte. RMS geeft een statistisch gemiddelde waarde van de blokgolf.

PWM geeft alleen positieve waarden, in één richting, het is dus geen wisselspanning en een meter op AC bereik zal dus ook niets aangeven omdat de gelijkspanning niet doorgelaten wordt door de condensator aan de ingang van de meter. Op DC bereik zal de meter een gemiddelde waarde aangeven.
 
Als je meet met een (goedkope) digitale oscilloscoop (DSO), zie je ook de vorm van het signaal en de DSO geeft ook de minimale, maximale en gemiddelde waarde van het signaal.


« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2016, 12:33:38 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Update: baan in de tropen
« Reactie #509 Gepost op: 04 augustus 2016, 19:40:24 »
@TEE-RAM, zoals xxxx al zei is RMS, de echte waarde van een wisselend signaal. Staat het niet op je meter dan zit het er niet in. Fabrikanten zijn er altijd te trots op op het niet te melden. Met zo'n meter kan je dan alleen mooie sinus signalen goed meten. Meter in gelijkspanningstand is ook een zinloze meting. Op viermethode wel te meten
1) True RMS meter
2) Meet de pieken met een diode en een aardige condensator (maar zal redelijk hetzelfde zijn als de ingangsspanning). Daarna meten met een multimeter die duty cycle kan meten.
3) Met een scope
4) Met een RC filter (maar werkt alleen goed als de frequentie redelijk hoog is)

PWM geeft alleen positieve waarden, het is dus geen wisselspanning
Niet met je eens. Het is een AC signaal met een DC component.  ;) Dat een meter dat op AC niet goed meet ben ik het wel met je eens.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox