Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: internationale treinen jaren`50  (gelezen 2649 keer)

Dennis

  • Gast
internationale treinen jaren`50
« Gepost op: 16 August 2007, 19:46:12 »
Ik zou graag een intenationale trein willen hebben bestaande uit internationale rijtuigen.
Alleen mijn probleem is dat ik een totale leek ben wat betreft rijtuig types.
Weet iemand een leuke trein die in model te koop is?
Graag in combinatie met materieel type en catalogus nummers.
Ik hoop dat iemand wat weet, kan ik eventueel al een begin maken in Houten ;D

Groeten,
Dennis

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2007, 21:01:11 »
Hoi Dennis,

je bericht is al 45 keer gelezen maar niemand heeft nog gereageerd  :-|
Misschien toch voor de duidelijkheid:
Welke schaal en welk land(en).
m.a.w. Internationaal van Amsterdam naar Denemarken/Duitsland/Frankrijk/Zwitserland.........

m.v.g.

Erich

[Helaas tijdperk 4a spoorder]
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Dennis

  • Gast
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2007, 22:14:42 »
Mijn schaal is h0.
En ja welk land, maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Ik heb wel een zwak voor scandinavie, dus denemarken is wel gaaf.
Weet jij daar misschien iets over?

Maar ik sta open voor alles hoor.
Een paar int treinen is ook leuk ;D

Dennis

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2007, 23:28:41 »
Nijmegen-Kleve had in de jaren 50 wel leuke treinsamenstellingen voor de grens overschrijdende Eilzuge; een NS2200+DB midden instapper 2e klas, een DB midden instapper 1e/2e klas en een E30 bagagewagen.

Verder ben ik niet echt thuis in internationale treinsamenstellingen uit die tijd, ik specialiseer me meer in  duits treinverkeer van na 1994.

Groetjes Michiel

PS; de genoemde trein reed ook met NS2400, 3700, 3900 en 6000 en div. duitse locs.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Dennis

  • Gast
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2007, 20:27:35 »
Dat is een leuke trein!
Heb je eventueel wat catalogus nummers voor me van die modellen?
Weet je toevallig ook of er ergens op het web foto`s staan van deze trein in werkelijkheid?

Groeten,
Dennis

Anoniem

  • Gast
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2007, 21:12:08 »
Het maakt overigens nogal wat uit of je begin of eind jaren '50 gaat zitten. De invoering van de treincategorie TEE, het einde van het stoomtijdperk bij de NS en de afschaffing van het drieklassenconcept zijn enkele kenmerkende tijdstippen geweest die het verschil maakten in (onder andere) het internationale treinverkeer. Dus is het eerder 1951 of 1959? ;)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2007, 23:32:36 »
Dat is een leuke trein!
Heb je eventueel wat catalogus nummers voor me van die modellen?
Weet je toevallig ook of er ergens op het web foto`s staan van deze trein in werkelijkheid?

Groeten,
Dennis

http://www.vvv-groesbeek.info/groesbeekkleefgeschiedenis16d.htm
http://www.vvv-groesbeek.info/treinfoto's/fotonijmegen5.jpg
en nog meer inspiratie op http://www.vvv-groesbeek.info/spoorlijn.htm
Roco brengt binnenkort de Mitteleinstiegwagen weer opnieuw uit in tijdperk3-uitvoering.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

rloop

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2007, 22:06:30 »
Ik heb met toeval 1 zilverling stuurstand tp3 en 2 groene rowa mitteleinsteig alle 27 cm met marklinwielen en koppelingen voor heel weinig kunnen kopen, ben ook marklin rijder en achter mijn bruine roco 2200 met een oude postwagen staan de mitteleinsteigje fantastisch.
Mvg Ronald

rloop

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2007, 22:10:21 »
Nijmegen-Kleve had in de jaren 50 wel leuke treinsamenstellingen voor de grens overschrijdende Eilzuge; een NS2200+DB midden instapper 2e klas, een DB midden instapper 1e/2e klas en een E30 bagagewagen.

Verder ben ik niet echt thuis in internationale treinsamenstellingen uit die tijd, ik specialiseer me meer in  duits treinverkeer van na 1994.

Groetjes Michiel

PS; de genoemde trein reed ook met NS2400, 3700, 3900 en 6000 en div. duitse locs.

Mvg Ronald

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #9 Gepost op: 29 November 2007, 22:39:35 »
Het bagagerijtuig achter de 2200 is een Gruppe 28, zoals onlangs door Roco in H0 uitgebracht:
http://www.roco.cc/media/image/produkte/1160129656.jpg

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #10 Gepost op: 30 November 2007, 03:55:05 »
Zo te zien ligt er sneeuw? Hoe werden deze treinen dan van warmte voorzien?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #11 Gepost op: 30 November 2007, 04:10:21 »
potkacheltje in het midden?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rloop

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #12 Gepost op: 30 November 2007, 06:12:11 »
vroeger konden mensen nog tegen kou, en vanaf kleve of kranenburg stond er een stoomlok voor, ivm de vele bosbrandjes wou de gemeente groesbeek geen duitse stoomloks meer op het nederlandse deel vanaf 65/66, deze combinatie met een 2200 hebben niet zo lang gereden, snel namen de V160's het over.
Mvg Ronald

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: internationale treinen jaren`50
« Reactie #13 Gepost op: 05 December 2007, 13:56:59 »
Internationale treinen en een zwak voor Scandinavië. Dat ruikt naar Holland-Scandinavië-Expres. De treinsamenstelling van de Holland-Scandinavië-Expres in het jaar 1957/1958 F 191 Amsterdam - Stockholm was vanaf Bentheim:

AB4ü   60   DR   Hoek v Holland   Berlijn   (in winter NS)
AB4ü   61   DB            "                  Bad Harzburg   
B4ü     62   DB            "                  Großenbrode   
A4ü     63   DB            "                            "   
WR          CIWL           "                           "   
AB4ü   64   SJ             "                   Stockholm   (in winter NS)
B4ü     65   NS/DSB     "                København   (facultatief)
Pw4ü          NS            "                       "   
AB4ü   66   DSB   Amsterdam               "   
B4ü     67   DB            "                  Großenbrode