Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein  (gelezen 5803 keer)

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Gepost op: 25 februari 2014, 17:34:56 »
Na onlangs een aantal Philotrain/Euromodel VAM-wagen kits overgenomen te hebben van een forumgenoot, ben ik begonnen aan mijn vooroorlogse VAM-trein. Het idee is ontstaan na het zien van een foto uit het boek “Vervlogen stoom” (pag. 84) en een foto die ik tegen kwam hier op het forum:
http://www.historiebeilen.nl/fotos/6-dorpen/detail/110-25-vam-trein-025?tmpl=component

Nu ik begonnen ben aan het bouwen van de kits en heb ik een tweetal vragen. Degene waarvan ik de kits overgenomen heb, heeft de kits zo ontvangen en weet het helaas ook niet.
Degene die aan de kits begonnen is heeft een extra twee stukjes draad toegevoegd in het midden van de wagen aan de bovenkant. Deze staan niet in de beschrijving van de kit, zijn deze mogelijk later toegevoegd bij een revisie? Waar dienen deze voor en wanneer zijn deze toegevoegd?



Van foto’s krijg ik niet meer duidelijkheid. Op de foto van de afleverstaat zijn deze toevoegingen niet te zien.
http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/VAM_wagen_type_1931_zps092eab8a.jpg

Maar op deze foto van 1944 is er mogelijk meer te zien.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/160775

En op deze foto is op de middelste wagon,  een typ 1 VAM wagen, wel iets te zien:
http://www.rolandrail.net/special/special016.htm

Tweede puntje is een toegevoegde lus aan de hendel aan de koppen. Deze staat ook niet op de foto van de afleverstaat, maar verder heb ik geen foto kunnen vinden van de koppen.


Wie weet er meer en kan me verder helpen? Of mogelijk andere tips voor deze kit? Bedankt!
Mvg. Laurens
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2014, 18:31:01 door Sikje248 »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2014, 20:13:33 »
Ik heb wel een tip over de meegeleverde koppelingen, die 'moet' je aan de binnenkant vastplakken volgens de beschrijving. Van een aantal wagens die ik in het verleden heb overgenomen waren er een aantal wagens waarvan de koppelingen is losgeraakt en die liggen nu dus los in de wagen. Dus mijn advies zou zijn om die middels een plaatje extra te fixeren (indien mogelijk) of aan de boven/buitenkant bevestigen als dat mogelijk is met hoogte van de schacht en ruimte mbt het draaistel etc.

Bij de bakken die ik heb ziet het eruit zoals bij jou.

Groet,
Marco

Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2014, 23:45:47 »
Philotrain heeft dat zelf al heel gauw een aantal problemen onderkent en toen andere draaistellen en idd een kunststof over de koppeling meegeleverd cq na geleverd.

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2014, 00:20:57 »
Vergeet niet als je met deze wagens wilt gaan rijden, binnenin een gewichtje aan te brengen voor je de hele zaak eventueel dichtlijmt. Zonder gewicht ontsporen ze in bogen, zeker tussen zwaardere wagons van bv. Roco. Ik heb de kit indertijd ook gebouwd, toen ik geen baan had, en hier niet aan gedacht. Nu is de enige optie (behalve slopen) een gewicht in de holte bij de schuine bodems aan te brengen,  dwz 'onder' maar dus wel 'buiten' de wagen, maar dat is natuurlijk zonde van het onderaanzicht want die bodems zijn juist zo mooi nagebootst.
Of heeft iemand een beter idee?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2014, 00:24:58 door janw »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2014, 00:29:47 »
gaatje boren en wat vislood erin gooien, dan gaatje dichten met een druppel silicone ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fons van der Jagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2014, 00:42:05 »
Hallo,

Alle '"appendages'" zitten juist op de kopwand. Ik heb in mijn gebouwde wagens vooraf een plaatje daklood gelegd in omgekeerde v vorm. Ook zitten er de verbeterde draaistellen en koppelinghouders in en op. De genoemde achteraf methode van bolletjes vislood is ook een goed idee. Maar waar die twee buisjes op het dak voor dienen weet ik niet.

Vriendelijke groet,
Fons van der Jagt
(de maker van de plaat op Roland Rail Net)

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2014, 13:36:12 »
Ik ben de vorige eigenaar en bouwer van de wagen die je nu hebt.
De kopwand is uitgevoerd in de afleverstaat van de wagens. Later zijn er kappen overheen gezet.

De haakjes onder de luiken heb ik er extra bijgemaakt. Eea nav foto's in het boek "VAM een grondige zaak"

Er zit al een extra beugel over het kortkoppelgedeelte in de wagen.
Ik had de wagen ook al voorzien van plakken lood op de schuine delen van de bodem.
In totaal had ik 5 of 6 van die wagens. De gebouwde exemplaren hadde allemaal de plakjes lood en de beugels over de kk mechanieken. Dit was de enige wagen die was afgebouwd met de messing onderdeeltjes.

Arnoud
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2014, 13:43:05 door Noud. Reden: Toevoeging »

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2014, 20:18:40 »
Bedankt voor alle reacties!

@janw: Ben zeker van plan om een plakje daklood in de wagens te leggen, het is inderdaad de bedoeling om met de wagens te gaan rijden.

@Marco: bij de wagons die ik overgenomen heb zijn deze al gefixeerd. (y)

@Arnoud: Inmiddels het boek van de VAM besteld, hopelijk komt het morgen binnen. Ben benieuwd!

Daarnaast ben ik van plan om de verf van phildie te bestellen voor deze wagens, kan deze er zo opgespoten worden zonder kunststof primer?
Ook ben ik op zoek naar een bagagewagen die meegereden heeft in deze trein, maar eerst maar eens verder met de bouw van deze wagens en in de tussentijd maar eens wat foto's bestuderen.

Mvg. Laurens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2014, 22:46:47 »
in dunne laagjes kan hij er zo op ;D

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2014, 23:21:53 »
Bedankt!

Inmiddels iets verder met mijn zoektocht naar het jaar van het aanbrengen van de haakjes bovenop de wagen.
Haakjes er nog niet op: foto met loc 4620 uit 1935
http://www.archiefeemland.nl/collectie/fotos/detail?id=3a6a0ebc-dc46-11df-a9e7-7590f0316edd

Haakjes er op: film van NS 100 jaar uit 1939, op 16:59 min. de haakjes goed te zien bij laadstation van Den Haag.
http://www.vpro.nl/speel.program.11306120.html

Nog een duidelijke foto van de haakjes, maar datum is niet correct denk ik.
http://www.geheugenvannederland.nl/?/indonesie_onafhankelijk_-_fotos_1947-1953/items/SPOOR01:KB-FOTO-491/&p=1&i=14&t=40&st=vam&sc=%28vam%29/&wst=vam

Ook een betere foto van de kopwand gevonden:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/indonesie_onafhankelijk_-_fotos_1947-1953/items/SPOOR01:KB-FOTO-1165/&p=2&i=11&t=40&st=VAM&sc=%28VAM%29/&wst=VAM

Nu nog even bedenken of ik de haakjes weg haal of op alle wagens zet. Hopelijk binnenkort wat foto's van de bouw.

Mvg. Laurens

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2014, 22:13:18 »
Inmiddels al weer wat verder met de wagens: 4 zijn gereed om te spuiten, 5 stuks moeten nog worden voorzien van kopwanden en details. Na het spuiten worden de wagens voorzien van philotrain buffers, mogelijk zet ik die ook op 3 afgebouwde wagens.



Begint er al steeds meer op te lijken :)
Mvg. Laurens

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4844
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS-Werkspoor - Vooroorlogse VAM-trein
« Reactie #11 Gepost op: 09 februari 2020, 12:56:23 »
Ff wat stof afblazen...……. deze vooroorlogse wagens hebben ergens in de jaren 60 volgens mij nog een overstap-bordes/-plaat gehad, die bovenaan de kopwanden zat, net als bij de latere series.

- Heeft iemand enig idee wanneer die dingen zijn aangebracht?
- Konden de vooroorlogse (in model zoals hierboven in deze draad) - en naoorlogse exemplaren van de 2e serie (zoals Roco deze een jaar of 8 geleden heeft uitgebracht in groen en grijs) samen in één trein gereden en zo ja: konden dan ze door elkaar in zo'n trein geplaatst rijden of moesten ze 'en block' in zo trein, dus soort bij soort?

Groeten,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)