Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: Hoe was Rail 2014 en wat is er aan je vingers blijven plakken...  (gelezen 26285 keer)

Edwin2121992

• Offline Offline
Re: Hoe was Rail 2014 en wat is er aan je vingers blijven plakken...
« Reactie #45 Gepost op: 22 February 2014, 21:19:29 »
Stond vandaag een dagje bij de stand van de Stichting Hondekop. Samen met de KlokShop en Stichting DE3 een gezellige dag gehad. Verder een aantal mooie banen en lekker een beetje gesnuffeld tussen de handel. Je ziet altijd wat leuks, gelukkig pin ik een bedrag en als het op is is het op, daarnaast hou ik mij strikt aan m'n wensenlijstje.
Ten eerste her en der wat posters gescoord voor de schuine wand in m'n kamer, daar hingen vier posters, daar zijn er zeven bij gekomen.

En onderstaande drie Piko rijtuigen, zag ik voor een mooie prijsje liggen. Die kunnen weer van het lijstje geschrapt worden. Al heb ik me niet helemaal strikt het wensenlijstje aangehouden, want ik had een Roco bagagewagen op het oog, maar zag deze soort gelijke Piko met een aangenamere prijs.

M'n grens station is nu weer wat internationaler, had vooral NS rijtuigen en een DB Eilzugwagen, samen met die laatste kunnen deze drie mooi in een grens boemel achter m'n Br38, Br218 of Br220. De Silberlingen kunnen met m'n plan D en 1100 ook nog verder Nederland in, nu nog een stuurstand tegen komen voor een leuke prijs, want drie silberlingen is wat ik eigenlijk voor m'n Br218 voor ogen had.

Ik kan in ieder geval weer lekker combineren met personen rijtuigen. Geslaagde dag (y)

Groeten Edwin.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2014, 21:21:02 door Edwin2121992 »

Zoedelaar

• Offline Offline
  • Den Zoedel; modeltramstad
« Reactie #46 Gepost op: 22 February 2014, 21:37:57 »
Prima dag gehad! Net voor tienen waren wij binnen en na vijven hebben wij het licht weer uitgedaan. De eerste reactie van mijn zoon; "gaan we morgen weer?" Veel fraaie finescale banen gezien evenals hoop clubbanen. Ook al zijn die niet altijd even mooi afgewerkt, het plezier van de hobby is duidelijk zichtbaar. En vooral van al het rijdend materieel kan ik genieten. Bij dit bezoek vooral van alle Haagse trams bij de club uit het Haagse.
En niet te vergeten de vele mogelijkheden voor kinderen om te spelen en ook zelfs zelf te bouwen bij de modelbouwers uit Utrecht. Prima initiatief waardoor de jongeren op een speelse manier kennismaken met de hobby.

Jammer dat Godfather er niet stond voor muur- en straatplaten (Slater) maar toch nog ruim 50 Nochies gescoord met hoop interieur en ander klein spul.
Tevens bij Locdepot de nodige groene scenery laten adviseren. Ik ben nog niet tevreden over begrassen en vergroenen van Den Zoedel......

Al met al een zeer geslaagde dag. Jammer dat de tijd zo snel gaat.......
« Laatst bewerkt op: 22 February 2014, 21:40:26 door Zoedelaar »
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #47 Gepost op: 22 February 2014, 22:31:44 »
Het is iemands goed recht een baan niet mooi te vinden. Maar dan begrijp je toch echt de essentie van de hobby niet. Uiteindelijk gaat het erom dat iemand plezier beleefd aan het beleven van, in ons geval, aan het modelsporen. Hoe diegene dat doet is volledig individueel, en dat mag een ander nooit beoordelen.

Over clubbanen mag je ook van alles vinden. Maar in een club zitten nu éénmaal verschillende vaardigheden. Het combineren hiervan en het samen beleven van de hobby is de hele essentie. Wat je naar buiten laat zien is uiteindelijk maar een klein onderdeel van de hele beleving. Een weekend rail in verenigsverband, is eigenlijk alleen maar een hele grote sociale bezigheid, en zo moet het ook zijn.

Helemaal mee eens.
Maar binnen een club heb je verschillende mensen die allemaal weer in verschillende takken van de hobby goed zijn.
Wat ik gemerkt heb bij een railclub is dat de disciplines niet goed worden overgedragen.
En dat is wat ik ook terug zie bij de meeste railclubbanen.
Zelf ook ooit bij zo`n club gezeten ,hard weggelopen en nu gelukkig bij een andere waar dat wel gebeurd.

Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 22 February 2014, 22:33:52 door roadster36 »

Whis

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 22 February 2014, 23:09:36 »
Knoppen wezen draaien bij Stefanowo. Het gedraal, de ellende, het duchtig Fristi hakken en Klaus Wünderlich; het was weer als van ouds.

Dit kleine Frans baantje en deze meneer vond ik apart.

Deze heer was een buitengewoon aimabel persoon (en inderdaad danig exentriek). Hetzelfde overigens voor wat betreft zijn companion, die ons met de prachtige woorden: "Have you seen our 'chateau'?" uitnodigde om een blik achter de baan te werpen, alwaar wij enige tijd bleven plakken *hips*. Het waren trouwens Britten, maar dat terzijde.
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #49 Gepost op: 22 February 2014, 23:16:39 »
Kon haast niet anders met bediening achter de baan.. ;)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #50 Gepost op: 22 February 2014, 23:23:55 »
Nou, er zijn er nog meer met dat concept, maar voor mij is deze wel de topper:

St Juliot, een baantje zo klein dat het met de trein is gekomen.De (Engelse) eigenaar neemt dit baantje ingepakt mee, het formaat is zo gekozen dat het precies in het bagagerek past van bv de Eurostar. Hij is er dan ook ruim 3 dagen mee bezig geweest om hierheen te komen.

Heerlijk baantje, rustiek, en het rangeren is een genot om naar te kijken. Ofschoon de buurman een schitterende baan heeft is deze wat mij betreft best of show 2014 :) ;)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #51 Gepost op: 22 February 2014, 23:27:53 »
Rail is zoals altijd 'voor elk wat wils'. Oftewel, een paar echt fraai gebouwde landschappen op hoog niveau maar ook een paar van de typische 'racebanen', bouwers die het groen-geverfde zaagsel niet ontgroeid zijn. Maar voor hen die voldoende hebben aan de meters rijlengte is dat prima.
Wel vind ik de indeling van de hallen op z'n zachts gezegd beroerd. Rijen handel waar je niet met 3 man langs elkaar kan lopen en regelmatig gedrang ontstond, maar wel veel meters ruimte om banen waar dat helemaal niet nodig is. Qua ruimtelijke ordening moet men toch nog maar eens kritisch evalueren, met zoveel meters vloeroppervlak als in Houten kan dat beslist beter.
Ook is er nog wat bleven plakken voor een fijn prijsje: ik had geen 1000 meer en die hoort nou eenmaal toch in de museumcollectie. Hij rijdt overigens net zo beroerd als het origineel maar er zou nog wel eens een decoder in kunnen zitten, morgen maar even open peuteren.
RETROBAHN A.G.

Arjen B.

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 22 February 2014, 23:47:25 »
Ik heb een leuk dagje op Rail beleefd, met als leukste (want geheel onverwachts) aanwinst een puntgaaf ICR-buurlandrijtuig van LSM. AL jaren niet meer in de winkel te verkrijgen, en ICR-buurlandrijtuigen had ik nog niet. Dat maakt mijn rood/gele Beneluxtrein wat bonter!

De banen vond ik qua landschap over het algemeen erg mooi. Waar ik mij de laatste jaren wel in toenemende mate aan stoor, is het materieel wat men daarop laat rondrijden. Te veel en te vaak (naar mijn mening) is dat nog materieel in de trant van ICR-rijtuigen in 1:100, de alom tegenwoordige 'oude' 1200'en van Märklin en de verkorte Plan V's van Fleischmann. Dan denk ik: kom op jongens, er is toch zoveel beters verkrijgbaar tegenwoordig qua lengteschaal en detaillering. Laat dat dan ook zien! Dan komt een mooie scenery ook veel beter tot zijn recht. Vanmiddag begon ik mij echt te ergeren bij het zien van alwéér al die vele ICR'en in 1:100. Gelukkig waren er ook positieve uitzonderingen, zoals een baan van Den Haag met daarop de Olympische ICRm-rijtuigenstam + Traxx en een Beneluxstam in Prio-kleuren. Keurig in 1:87. Daar wordt zo'n baan meteen nóg mooier van!

Groeten,
Arjen

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #53 Gepost op: 22 February 2014, 23:52:28 »
Voor elk wat wils in kwaliteit, grootte, voorbeeld, soort van operatie, tijdperk, etc. Ja, de layout/verdeling/indeling kan beter. Sommige handelaren werden node gemist, maar er was genoeg variate en prijzen waren her en der best gunstig, goed zoeken en onderhandelen kon lonen.

Gezellige tijd gehad bij Modelspoorgroep Driebergen, die er stond met hun prachtige baan Lunnetten (1955-1965). Gelijk daar mijn 2 nieuwe aanwinsten op Rail maar even getest.

Aanwinst 1 liep ik om vriijdag om 10:05 al tegenaan :
Bij een handelaar z.g.a.n. Artitec DE1 nummer 32 (rood, NS logo's, ATB leiding, geen reclamebanen) in 2-rail sound versie, voor € 245.

Aanwinst 2 ging ik om vrijdag na een goede tip om 10:30 al op af :
Bij Artitec, een B-kwaliteit (slechts 1 klein krasje in 1 blauwe reclamebaan) DE2 nummer 186 (geel met correcte koplampmaskers) in 2-rail analoog versie, voor € 229.

Elders heb ik na Rail nog 2 al eerder gereserveerde en aanbetaalde modellen opgehaald, maar die zal ik maandag tonen in het topic van aanwinsten in 2014.
Gelijk daar ook maar aanbetaald op een Artitec DE2 179 in 2-rail sound versie.
Door Rail zat een directe aanschaf van die DE2 er helaas niet meer in.

Al met al een goede en vruchtbare show en een gezellige dag, zeer zeker de moeite waard.

Op mijn verjaardag ga ik naar Ontraxs, en voor het eerste dus weer naar het Spoorwegmuseum sinds een jaar of 30.
Mijn vrouw en kleinzoon van 4 gaan ook me.
Kijk er nu al naar uit.
Geen idee of ik dan al weer budget heb voor het aanschaffen van nog meer mooie spullen.
Zal wel niet, data liggen erg dicht op elkaar.

Mvg, Michel

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #54 Gepost op: 22 February 2014, 23:57:59 »
 ??? Je hoeft toch niet dingen weg te doen alleen omdat er een nieuwe, verbeterde versie van is? Ik kan begrijpen dat je het leuker vindt om het te zien, maar ik begrijp niet waarom je het afkeurt als anderen er wel tevreden mee zijn. Of gewoon het nut er niet van in zien om iets goeds te vervangen.

Bedankt voor de toffe foto's en video's! Het ziet er uit als een leuk evenement. Ook grappig om mijn eigen producten zo her en der terug te zien. Alsof je je kindjes ziet.  :D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #55 Gepost op: 23 February 2014, 06:12:00 »
Zaterdag samen met mijn dochtertje terug gekeerd naar Rail, niet als deelnemers, maar als bezoeker. We hebben samen een topdag gehad. Schitterende banen (Kaj-M!) aanschouwd en samen veel plezier gehad.

En het is gelukt om met niets naar huis te keren. Ook een prettig gevoel!
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #56 Gepost op: 23 February 2014, 09:02:19 »
Gisteren samen met mijn vriendin Rail 2014 bezocht. Om 10.00 sloten we aan in de rij, die eigenlijk geen rij was (knap van de organisatie - het werd drukker, en gelijk een extra rij erbij voor kaartverkoop met gepast geld. top)

Tsja, en dan is het tegen 17.00 uur voordat je weer buiten staat. En dan komt het besef: alles gezien? Eh nee, waar was Stefanowo? Toch nog een hoekje gemist...

Over de indeling van de hallen is al het nodige gezegd, en daar sluit ik me bij aan. Op plaatsen veel te krap opgezet (zeker in hal 2 bij de stands) en soms veel te ruim (hal 1 achterin).

Gekocht:
weer een heleboel  (y) Ik heb me in kunnen houden op het gebied van rijdend materieel: voor het rangeerwerk een Köf II en de Rivarossi Negam-gas-wagon. Verder een stapel rails, een bouwpakket, gras, nog meer gras, en nog meer gras, onbeschilderde preisertjes (dus wat te doen de komende tijd), wat leuke autootjes voor op de baan, een doos zeeschuim bij Anita Decor (een standhouder noemde hem de grootste prutser van Rail: "die man kan nog geen twee bomen hetzelfde maken, en daarom koop ik alles bij hem"). Een setje lantaarnpalen bij Goover Models, eens kijken of deze bevallen. Niet duur, tien stuks voor acht euro (beter dan één stuk voor acht euro, wat je ook wel eens ziet). En nu vergeet ik vast nog wel wat.

Verder vernam ik van een standhouder dat, als het goed is, dit jaar weer de onbeschilderde Preisertjes in het assortiment komen. Preiser is daarmee gestopt en werd sindsdien overspoeld met de vraag "waarom".

De banen:
Veel mooi spul, sommige kunnen mij niet boeien. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Banen die me niet aanstaan, loop ik gewoon na een snelle blik voorbij.  Om een voorbeeld te noemen wat ik jammer vind: een grote clubbaan, waar treinen op hoog tempo rondjes rijden. Er zitten wat mensen koffie te drinken, alles rijdt "vanzelf". En dan een bordje erbij dat het niet mogelijk is een realistisch verkeer in het station uit te beelden.

Wat ik zelf ook jammer vind, is dat sommige banen alleen van afstand bekeken mogen worden. Ik maak ook graag foto's van banen, maar zonder telelens is het bij veel van die banen met hekje niet te doen om te fotograferen. Ongetwijfeld is hiervoor een goede reden.

Twee foto's van een baan in aanbouw van vader en zoon.

Een mooi stukje werk. Ik hoop dat ik mijn eigen watermolen ook zo'n mooi plekje kan geven.

Ook met veel meters spoor is iets moois uit te beelden

Finescale blijft mooi

Leuk gedaan, het lossen in het schip

details, details, details

De trein is gepasseerd, de bus kan weer verder  (y)

Spoorlijn Apeldoorn-Dieren, jammer genoeg reed hier niks door een technisch probleem

Zonder woorden:  (y) (y) (y)
Heußenstein : HO, DB 1957

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #57 Gepost op: 23 February 2014, 09:14:37 »
Hallo Simon

Wat jij hierboven over de banen beschrijft ben ik het helemaal mee eens,
zo ga ik er ook mee om mooi verwoord.
Door dat het voor mij wel eens moeilijk is om een dergelijke beurs te bezoeken door mijn persoonlijke situatie
is het heel fijn dat je dan toch door foto's en filmpjes mee kan genieten van de beurs.
En daar heb jij zeker aan mee gedaan, ik wil je complementeren en bedanken dat mensen zoals ik mee kunnen
genieten door deze mooie foto's.
gr,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

pixon

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 23 February 2014, 10:05:34 »
rail 2014 part 4 wildplasser
Deze baan vond ik qua rijden erg leuk qua aankleding minder maar dat heb je gauw met groot spoor toch was er wel een leuk dingetje er stond een wildplasser langs het spoor.

http://www.youtube.com/watch?v=UdDjcXJVlrM
volg me updates via  twitter
marklinbaan      http://twitter.com/pixonenco
on30 baan         http://twitter.com/pixON30
on30baan foto's http://twitpic.com/photos/pixON30

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #59 Gepost op: 23 February 2014, 10:31:35 »
Hoi

Jammer dat er geen straaltje uit kwam dat zou pas modelbouw van de hoogste plank geweest zijn.
Moet toch te realiseren zijn met een dun draadje licht geleider.
Ligt het nog op ook.  ;D
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html