Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 524827 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Westlandbaan
« Reactie #705 Gepost op: 29 december 2016, 17:20:07 »
Joke,

Dat zelfplakkende alufolie wordt gebruikt om isolatieplaten die bekleed zijn met een aluminiumfolie aan elkaar te plakken. De naad is dan weg en heeft dan ook een reflecterende strook.

Verder ben je een bouwer van grote klasse !

@ Jaap, volgens mijn moet de loodslab nog een pan breder. Zowel naar links als naar rechts.
Verder prachtig gedaan.

Wiebe

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Westlandbaan
« Reactie #706 Gepost op: 30 december 2016, 11:14:12 »
Hoi Joke, hierbij de foto's.

1ste foto, is dakbeschot met de panlatten met de goot.
2de foto, zo zou het moeten zijn.

Wat je ook beslist, ik blijf het geweldig vinden.





Foto's zijn van het net.

Groet, Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Westlandbaan
« Reactie #707 Gepost op: 30 december 2016, 11:24:41 »
Nu vergelijk je een dak uit 1885 met een nieuw dak...
Tegewoordig worden de pannen bij kilgoten gewoon op maat geslepen. In 1885 was daar nog geen sprake van en ging het wat grover toe.
De eerdere foto van Delft (van Joke) en haar model geven ook een vertekend beeld doordat ze onder een andere hoek genomen zijn. Van het echte station vanaf straatniveau, van het model vanuit een helicopter. Kortom; niets meer aan doen.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2016, 12:12:31 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: Westlandbaan
« Reactie #708 Gepost op: 30 december 2016, 12:09:47 »
Wat Marc zegt, niks meer aan doen.
Mvh Steef

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Westlandbaan
« Reactie #709 Gepost op: 30 december 2016, 12:50:15 »
De foto's waren alleen voor de extra info bedoelt. Het lood langs de kappellen in model, geeft, vind ik een vertekend beelt.
Het lijkt zo groot en daarom zou ik het, iets kleiner maken.
Have fun every day, before you know it's..........

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Westlandbaan
« Reactie #710 Gepost op: 30 december 2016, 13:13:44 »
@Joke,

Je station wordt geweldig zeg. Jij hebt precies gedaan wat ik bedacht had. Olaf heeft station Delft ook gekocht voor Den Zoedel en ik zei ook direct dat het jammer is dat de steentjes ontbreken. Het verschil is dat jouw station nu voor een groot deel klaar is en dat aan het station voor Den Zoedel nog begonnen moet worden  ;D

Ik blijf je in elk geval volgen. Natuurlijk heb je als modelbouwende vrouw bij mij extra aandacht. Was mijn vriendin maar zo enthousiast over modelspoor. Maar helaas.....

Fijne jaarwisseling. Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #711 Gepost op: 30 december 2016, 13:18:37 »
Goedenmiddag,

Patrick, ja het is misschien een mm te breed, maar ik laat het zo.

Vooral daar ik zeer lang naar foto's van het station gekeken heb en het er daar zeer zichtbaar is. Verschrik niet zelfs de kleinste erkers hebben zo een breed stuk lood op het gebouw en zelfs aan de dakkanten en tussen de stukken van het hoofdgebouw zitten zeer zichtbare stukken lood. Ook niet onder maar op de pannen.

@Ruud B. Tja goed voorbeeld doet goed volgen, gewoon even een paar maanden doorzetten 8) met steentjes plaat (die van Marnan)
En wat betreft je vriendin, mijn man is ook niet zo enthousiast, maar ik mag gelukkig regelmatig wat bouwen ;D

Gr. Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #712 Gepost op: 01 januari 2017, 14:58:09 »
Goedenmiddag,

Hier mijn eerste post in het nieuwe jaar, dus alle een gezond en bouwrijk jaar.

Tussendoor weer eens aan het plannen voor de baan gegaan.
Achter het station komt een simpel baanplan dat minimaal is maar genoeg om treinen van de ene zijde op de andere te krijgen.
Dan kom je op praktisch zo een baanplan:



Dit wordt gekoppeld met flex rails die in een bocht verlopen. In het echt ging de trein richting Den Haag ook naar rechts in een S bocht.

Vandaar dat daardoor het beeld past.

Daar het viadukt 5 cm boven de plaat staat moet ik een helling creeren. Voor dit heb ik een stuk "plywood" gekocht van 4mm dit buigt van nature. Daaronder komen dan steunen. Het idee is dat het laatste stuk bijna vlak komt te liggen. Daar komt dan het station aan. Het hele stuk is 2.3m en daardoor genoeg lengte om een vlakke helling te maken.

Dit is waar ik nu ben:


Nu probeer ik uit te vinden waar ik de stroomverbindingen moet maken en hoop dat ik die lukken zonder een trein op te blazen ;D

De rails en wissels zijn PECO en ik werk hier met insulated frogs, zo al moeilijk genoeg.

Gr. Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #713 Gepost op: 05 januari 2017, 21:29:25 »
Goedenavond,
Daar ik einde deze maand veel bezoek verwacht probeer ik de baan in een staat te krijgen dat er wat rijdt en het idee van Delft zichtbaar wordt.
Dit dwingt me er dan ook toe om eens praktische knopen door te hakken.
Knoop 1: het nabouwen van de keerdriehoek in Delft. Dit moet gebeuren op een tafel die te klein is met rails die van een foute hoek komen. Na veel plannen, rails leggen, weer een ander type rails kopen enz. Ben ik dit weekend op het punt gekomen, het lukt niet op mijn huidige baan. Er is geen ruimte voor.
Dus nu plan B. Skiptram heeft me terecht gezegd in Juni dat ik teveel tegelijk probeer te doen. Vandaar dat nu een eenvoudig baanplan op de tafel is gelegd. Die wil ik van het weekend vastnagelen (Zo kan ik hem later wegnemen en verbeteren als dat nodig is) en kan er in een eenvoudig ovaal in het rond gereden worden met een tram die op 2 rail moet lopen.

Zo kan zelfs mijn zoon de tram bedienen voor bezoekers, wat hij altijd wil doen om te laten zien dat hij het ook kan. En krijgen mensen een idee van Delft, vooral langs het viadukt klopt dan het beeld.

Knoop 2: de trein op het viadukt krijgt een eenvoudig pendel baan karakter. Op de open dag zal hij allerdings stil staan, en dat blijft nog een tijdtje zo. De meeste mensen hebben een rijdende trien en een staande tram, bij mij wordt het omgekeerd.

Opgeruimd ziet de baan er dan ongeveer zo uit (en ja die pinke platen worden nog afgedekt):




Over de wissels bij de tram ben ik me nog niet zeker. Waarschijnlijk kan een honde bot rondtje ook. Het idee is wissels aan beide kanten te hebben daardoor kan de tram van richting wisselen. Hoewel dat eigenlijk niet gebeurt. Misschien neem ik het er ook uit. In de hoek is nog een tafel waar ook een lus op gelegt kan worden- Later wordt hier de tram doorgetrokken naar "s Gravenmade" maar dat is nog verre toekomst.

De keerlus voor het station blijft, wordt beter gelegd en wordt dan aan de buitenkant van de tafel weggewerkt achter een huizenblok, eigenlijk meer zoals het plein er vroeger uitzag. Achter het huizenblok kan de tram dan wachten en komt voor aan de tafel rand pas weer in het zicht, zodat het dicht aan het eigenlijk beeld van Delft komt. Misschien bouw ik daar ook een kleine wand of zo.
Zover weer mijn ideeën voor de baan, in de volgende post komt dan weer het station van Delft, waar momentaan vlijtig aan verder gebouwd wordt.

Uit een besneeuwd en zeer koud Zwitserland (wordt -10+°C in de komende dagen en niet alleen in de bergen)
Gr. Joke

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Westlandbaan
« Reactie #714 Gepost op: 05 januari 2017, 23:08:10 »
Leuk hoor !

Wat een creativiteit  (y)

Wiebe

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re: Westlandbaan
« Reactie #715 Gepost op: 05 januari 2017, 23:12:36 »
Uit een besneeuwd en zeer koud Zwitserland (wordt -10+°C in de komende dagen en niet alleen in de bergen)

Joke en dat is in welke omgeving ? Mogelijk mag (moet) ik volgende week een paar dagen naar Reinach.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #716 Gepost op: 05 januari 2017, 23:24:28 »
Hoi Arthur,
welke Reinach, die bij Basel?
Het is heel zwitserland momentaan zo koud, Dus een dikke jas, muts en handschoenen en rutschfeste schoenen zijn zeker nodig.

Zelf ben ik in het gebied tussen Schaffhausen en Winterthur dagelijks onderweg.
Gr. Joke

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re: Westlandbaan
« Reactie #717 Gepost op: 05 januari 2017, 23:25:56 »
Hi Joke,

Ja die unter Basel, probeer er nog onder uit te komen, liever in de zomer  ;D

groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Westlandbaan
« Reactie #718 Gepost op: 06 januari 2017, 11:30:57 »
Grüzi Joke

Voor mijn studie ben ik in 1971 naar Delft verhuisd en daar woon ik nog steeds. Gedurende die tijd heb ik het Stationsplein meerdere malen zien veranderen.

Eerst de Haagsche tram.
Toen lijn 1 nog niet was doorgetrokken naar de Tanthof, was er een keerdriehoek (geen keerlus) op het Stationsplein. De tram uit 's Gravenhage draaide vanaf het Westvest over de brug het Stationsplein op en liet daar alle passagiers uitstappen. Daarna liep de bestuurder naar de achterzijde van de wagen waar zich een eenvoudige hulpstuurstand bevond; vervolgens ging het achteruit weer het Westvest op richting Zuidwal naar de 'echte' eindhalte: een kopspoor waar de tram dan een tijdje stil bleef staan. Daar konden wel nieuwe passagiers instappen maar de meeste opstappers deden dat bij de eerste halte op de terugreis op het Westvest voor het station.
Voor de GTL's van de 3000-serie is het kopspoor voor het station een stukje verlengd.
Sorry voor de matige kwaliteit van de scan.



Mogelijk is de aanleg van zo'n driehoek in model, een oplossing van jouw probleem met de keerlus.



Ik ben niet bekend met de railgeometrie van Peco; daarom heb ik in SCARM het sporenplan van de HTM zoals ik mij dat kan herinneren, geschetst met Piko A-Gleis (vanwege het symmetrische wissel). Mogelijk lagen er aan het zuidelijke einde bij de Zuidwal twee parallelle sporen verbonden door een dubbele railverbinding (Hosenträger).
Door in de driehoek een kleinere boogstraal te kiezen, kan de benodigde plaats nog wat worden versmald.


Nu het treinverkeer.
De noordelijk uitrit van het 'oude' station Delft in richting van het spoorviaduct op 22 juli 2013.



Op deze foto vallen vier dingen op:

  • De huizen in de buitenbocht langs het begin van de Phoenixstraat staan duidelijk lager dan het niveau van de sporen in het station. In werkelijkheid ligt het 'oude' station dan ook hoger dan de directe omgeving en liep het spoor richting Den Haag min of meer horizontaal naar het viaduct toe. Vlak voor de Buitenwatersloot aan het begin het viaduct was een talud.
    Je hoeft dus geen helling in het treinspoor aan te leggen.
  • Sein 24 heeft een lage mast om in de binnenbocht onder het afdak van het 1e perron door het sein te kunnen zien.
  • Dwergsein 22 staat op 'groen': door vertrek van spoor 2 richting Rijswijk ontstaat dit niet vaak getoonde seinbeeld.
  • Een Engels wissel in één van de doorgaande sporen van een druk bereden hoofdlijn.


Verder nog een aardig detail op het Stationsplein van Delft: het 'Sextant' van de West Nederland; het enige sextant dat niet in gebruik was bij de NS.



Heel veel succes met je meesterlijke project.

Grüsse, Hans (form Delft)
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2017, 12:12:11 door oranda-jin. Reden: Kleine tekstaanpassing »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #719 Gepost op: 06 januari 2017, 13:21:46 »
Hallo Hans,
Bedankt voor de uitleg, daar ik zelf jaren door Delft gefietst heb, ik zat op het Stanislascollege, ben ik zeer bekent met de situatie bij het station.
En ja in principe kan de keerdriehoek gemaakt worden en dat heb ik ook vele malen geprobeerdt te leggen. Helaas de ruimte op de tafel en de hoek waarop de rails aankomen maken het onmogelijk. Dit geld ook voor het hoogte onderscheidt voor en achter. Achter wordt weggewerkt, dus men ziet niet dat de rails in een helling aflopen, dat gedeelte is een Schaduwstation om het maar zo te noemen.

Voor wordt geprobeerd de keerdriehoek te suggereren voor het eerste, zodat ik verder kom met plannen en bouwen. Een tussenfase om het maar zo te noemen. Er zijn nog veel komponenten die in de planning zijn en die bepalen het uiteindelijk beeld, die hopelijk erkenbaar blijft als Delft.

Dat heet ook niets is vast en alles kan nog verschoven worden.

Overigens zijn dat jouw fotos en wen ja heb je er nog meer van de periode 1980-1990? (wen nee graag de herkomst en of fotograaf aangeven, wil geen probleem met copyright)

Gr. Joke

Ps. Als je nog een goede plattegrond van die tijd hebt van Delft dan graag
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2017, 13:33:23 door Tulpendaal »