Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Arduino  (gelezen 9354 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Arduino
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2014, 17:48:40 »
Dat vind ik niet helemaal waar. Met een Pickit 2 is gros van alle PIC's gewoon te programmeren. AVR is juist nu weer wat moeilijker gaan doen met de introductie van de Xmega's.
Ik doelde eigenlijk vooral op zelfbouw van een programmer: voor een programmer die meerdere soorten PIC's aan moet kunnen bijna niet te doen, voor veel AVR's is een dergelijke programmer de eenvoud zelve.
Maar de PICkit vind ik wel een 'goed' voorbeeld: er zit een enorme berg elektronica in met een dito berg software om een aantal van hun controllers te kunnen programmeren. De meeste AVR's kunnen met hele simpele middelen allemaal op dezelfde manier geprogrammeerd worden.
Maar voor permanente toepassingen is een Arduino maar duur. Een AVR of PIC kost een fractie.
Dat valt wel mee. Als je de losse AVR die in een Arduino Uno zit bijvoorbeeld koopt en het Arduino printje alleen voor het programmeren gebruikt, is het niet goedkoper of duurder dan met een AVR-programmer en kennis van C.

Het gaat er alleen om of je zo handig bent om dat voor elkaar te krijgen.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Arduino
« Reactie #16 Gepost op: 11 februari 2014, 11:22:28 »
Als je een Arduino (pro) mini koopt ben je ook niet zoveel geld kwijt (~5 euro). Vergelijk dat eens maar met een decoder in een loc. En die stop je er permanent in, terwijl de loc (iig bij mij) niet continue op de baan staat.

Eigenlijk best bijzondere opmerking, voor iets dat voor permanent gebruikt wordt, het te duur is (natuurlijk ja, je kan het goedkoper krijgen).
Juist omdat je het vaker gebruikt, is een hogere prijs meer te verantwoorden.

Henk

K.Bay.Sts.B

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Arduino
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2014, 22:27:27 »
Dank voor al jullie bijdragen.
Ga het toch maar eens proberen, zal wel eind februari / begin maart worden.
Zal jullie op de hoogte houden van m'n ervaringen.

Groet, Tom Z.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Arduino
« Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2014, 23:00:26 »
Ik doelde eigenlijk vooral op zelfbouw van een programmer: voor een programmer die meerdere soorten PIC's aan moet kunnen bijna niet te doen, voor veel AVR's is een dergelijke programmer de eenvoud zelve.
Maar de PICkit vind ik wel een 'goed' voorbeeld: er zit een enorme berg elektronica in met een dito berg software om een aantal van hun controllers te kunnen programmeren.

Een PicKit is weinig meer dan een enkele chip... maar het kan zat simpeler via de seriele poort als je wilt. Met een simpele serial programmer programmeer je (vrijwel) alle PIC's uit de 12 en 16 reeks. En anders is er bijvoorbeeld de eenvoudige WISP programmer van VoTi. Het is dus helemaal niet zo complex als jij doet voorkomen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: Arduino
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2014, 00:07:02 »
Hoi

@Tom

Ik ben zelf met een Arduino aan het experimenteren, voor een modelbaan sturing met een Arduino, in mijn topic kun je er wat meer over lezen (zie mijn link onder aan mijn pagina, vanaf pagina 11 heb ik het er over.

Tom vind je het een probleem als ik in dit draadje wat jij opgestart hebt, wat berichten te plaatsen over de Arduino en hoe ik probeer met de Arduino, een modelbaan sturing probeer te bouwen.

Ik hoor het wel.

@allen

Waarom een discussie voeren over een pic chip of een avr wat makkelijker te programmeren is of wat goed koper is, daar gaat het niet over in dit draadje, het gaat hier over een Arduino en of het zin heeft om een workshop te volgen en of er een modelbaan volledig en gedeeltelijk aan te sturen met een Arduino.

Discussie graag in een ander topic en niet hier, alvast bedankt.
 
Mvg Paul
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2014, 00:10:21 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Arduino
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2014, 08:30:55 »
Discussie graag in een ander topic en niet hier, alvast bedankt.

Volgens mij hebben we je aanstelling als moderator gemist  ???

Waarom zouden we niet mogen afwijken.
Misschien komen er wel argumenten waardoor de TS besluit een andere richting te kiezen omdat een ander systeem misschien beter/handiger/goedkoper/... is.
Gr.
Eric

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Arduino
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2014, 10:23:12 »
@ Remunj

Ben het wel een beetje met Paul eens dat dit draadje over Arduino gaat. Lig echter verder nergens wakker van, hou zowel van woeste posters als van strenge moderators, liefst met zweepje. Die strijd is net zo spannend als de eredivisie, telkens een ander boven.

Ben overigens in het geheel niet van plan om een andere weg te kiezen: deze mogelijkheid doet zich nu voor, een andere moet ik weer moeizaam zoeken.

@ Paul

Dit draadje staat ook voor jou en je ervaringen open !

Mvrgr, Tom Z.

smits66

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • Schaal 1:160, Arduino
Re: Arduino
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2014, 11:05:48 »
Hoi Tom

Alvast bedankt,  dat ik dit draadje kan gebruiken om mijn pogingen om met een arduino een modelbaan sturing te maken, hier te plaatsen.

Mijn bouwdraadje loop snel vol met zaken die feitelijk niets te maken hebben met baanbouw en scenery.

@Remunj

Het is niet de bedoeling om moderator te spelen, het is al vaker  misgegaan op het forum vanwege discussies over en weer die dan tot ruzie kunnen leiden wat de sfeer op het forum niet ten goede komt, dat wil ik graag voorkomen, vandaar deze opmerking.

Mvg Paul Smits
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2014, 12:13:16 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.


bouw draadje "Laubenstein"

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2014, 13:11:26 »
Het mag idd geen oververhitte discussie worden  ;D Wilde alleen de logische "volgende stap" aangeven. In mijn ogen zijn AVR en PIC gelijkwaardig. Het is maar net wat je wilt en wat je gewent bent.

Dat valt wel mee. Als je de losse AVR die in een Arduino Uno zit bijvoorbeeld koopt en het Arduino printje alleen voor het programmeren gebruikt, is het niet goedkoper of duurder dan met een AVR-programmer en kennis van C.
Dat is in mijn ogen geen Arduino meer gebruiken in je project maar voor je project. Dan is het niets meer dan een programmer. Niets mis mee natuurlijk  ;)

@Henk Arduino's (en vooral hun klonen) kosten niet zo veel meer idd. Maar de losse chip is altijd goedkoper. En wil je iets stevig aansluiten aan een arduino ontkom je ook al bijna niet aan een stuk printplaat. Ik zou dan ook zeggen, top, begin lekker met een arduino! En heb je vervolgens iets wat werkt zoals je het wilt, maak er een printje voor en laat de arduino lekker op de werkbank voor het volgende project. De prijs vergelijken met een locdecoder is alleen echt niet eerlijk. Dat is hetzelfde als de prijs van groente vergelijken met die van zaadjes. Al het werk (en dus de meerprijs) van een decoder zit in de software die op de decoder staat. Dat maakt een decoder uniek en dus geld waard. Net als al het werk om zaadjes te laten groeien het voor mensen waard is om volgroeide groente te kopen. Neemt niet weg dat er mensen zijn die hun eigen groente verbouwen (/decoders programmeren)  ;D Maar als je uurloon meer zou moeten rekenen kom je wel op een hoger bedrag uit dan je voor een krop sla / locdecoder in de winkel betaald. Maar dan heb je niet de voldoening van die zelf gekweekt/gemaakt te hebben  ;D

@Tom en Paul, veel succes met knutselen!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

michel-zeeland

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Arduino
« Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2014, 22:27:01 »
Volgens mij kan je inderdaad voor heel weinig geld een prachtig Arduino (ter experimenteer) bordje aanschaffen. Zodra je denkt dat je ongeveer klaar bent, kan je eens kijken of je code en functionaliteit ook past in een kleiner exemplaar en die AVR bakken op een gaatjesprint.

Als men zich niet wil storten op code, zoals bijvoorbeeld C of een Basic-taal, moet men niet beginnen aan een microcontroller. Veel ontwerpen zijn gebaseerd op veel te veel overkill qua ucontroller. Het kan vaak veel eenvoudiger (lees: goedkoper).

Je begint volgens mij ook eerst na te denken over hoe je huis er uit moet zien, alvorens al te denken welke aannemer dat zou kunnen maken? Als je geen gouden deurknoppen wilt hebben of kan betalen, waarom zou je dan wel dat opnemen in je koopcontract? Ik doel erop: eerst je doelstelling gereed maken, dan kijken welke uMicrocontroller dat eventueel aan zou kunnen (kijk ook even naar het geheugen...!) en beslis dan pas.

In principe kan je eigenlijk alles maken met zowel een PIC als een AVR. Dat blijft een persoonlijke smaak, ook kijkend naar je programmeermogelijkheden. Er zijn zat voorbeelden te vinden hoe je eenvoudig zonder al te veel kosten (< € 5,-) zelf een programmer in elkaar kan knutselen.

Over de eigenlijke vraag qua een cursus volgen rondom een Arduino, lijkt het me altijd zinvol om te volgen voor iemand die niet thuis is in de wereld van embedded/microcontrollers, zeker als iemand ook nog enige technische kennis bezit, zeker met name van logische zaken zoals "als-dit-dan-dat"

Ik weet zeker, dat je veel plezier gaat beleven als je voor weinig een experimenteer bordje aanschaft, en daar lekker mee gaat spelen. Zeker in combinatie met een cursus....je zult versteld staan hetgeen er mogelijk is. Genoeg voorbeelden: ook op dit forum...

groeten,
Michel
Loconet, Rocrail, CAN, DMX, 2-rail H0, Stoom

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Arduino
« Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2014, 12:35:31 »
[...]
Dat is in mijn ogen geen Arduino meer gebruiken in je project maar voor je project. Dan is het niets meer dan een programmer. Niets mis mee natuurlijk  ;)
Tóch is het dan nog steeds een Arduino. De AVR in zo'n Arduino-bordje kan namelijk niets met de aangeleverde programmataal als de Arduino bootloader er niet in zit. Het is en blijft dus een Arduino, ook zonder het bordje.

@ Michel-zeeland: dat is nu puur waarom de Arduino zo populair geworden is. Zonder moeilijke technische taal vrij duidelijk maken wat de controller wél en niet kan. Kan iets niet? Dan pak je gewoon een grotere Arduino zonder dat je je al teveel moet verdiepen in de interne opbouw van de controller.
De gemiddelde Arduino-gebruiker zie ik echt geen controller uitkiezen op basis van mogelijkheden en geheugen: daarvoor is die materie gewoon te complex.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino
« Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2014, 14:58:26 »
Tóch is het dan nog steeds een Arduino. De AVR in zo'n Arduino-bordje kan namelijk niets met de aangeleverde programmataal als de Arduino bootloader er niet in zit. Het is en blijft dus een Arduino, ook zonder het bordje.

Dat ben ik dan niet met je eens dat het dan nog steeds een Arduino is.  ;) Na het ontwikkelen op een Arduino en in de Arduino IDE kan het prima zonder bootloader op een AVR gezet werden met een Arduino :) Enige dat je dan nog gebruikt is de libraries van Arduino, maar dat is met andere talen eigenlijk niet anders.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Arduino
« Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2014, 15:50:37 »
Het programmeren van een Arduino zal te vergelijken zijn met het programmeren zoals men dat deed begin jaren '80. Alleen is de ontwikkelomgeving een stuk luxer.

Misschien dat je de introductie erg leuk vindt en dat je door wil gaan met experimenteren; misschien ook niet. Dat weet je pas zodra je er aan begint.

Om je hele modelbaan te automatiseren zal erg veel werk zijn en niet compatibel met digitale systemen zoals DCC. Maar als je dat geen bezwaar vindt, houdt niets je tegen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Arduino
« Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2014, 15:50:54 »
Hallo TOm,

Zie je draadje net pas voorbij komen en heb nog niet het hele draadje doorgelezen maar je insteek vondt ik wel herkenbaar en wil daarom toch even reageren.

Ik ben vorig jaar in de modelbouw wereld gerold omdat ik uC wilde programeren. Tijdens de cursus kreeg ik steeds meer ideeen en ging toen opzoek naar test objecten. Ik kwam toen uit bij de modeltreinen (2 rail Analoog/gelijkstroom). Daar had ik wat van staan en daar mee begonnen, eenmaal met de treinen bezig bleek wat ik had niet in een dus danig staat was dat ik er veel me kon. Na wikken en wegen besloten een digitale set te kopen om mee te beginnen. Nu een jaar later ben ik wel bezig met de treinen maar niet meer met programmeren.
Dat wil niet zeggen dat het weg is want ik wil de uC gebruiken om aanverwante zaken aan te sturen lees: lampen, spoorbomen, kranen hekken, etc.
Ik gebruik niet de Arduino, maar een PIC maar wil deze laten communiceren met het dcc protocol zodat ik hem van uit de centrale en Koploper kan aansturen.

Leuk ga je vorderingen volgen.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
Re: Arduino
« Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2014, 23:31:44 »
@ De Stoker
dat is nou precies wat ik bedoel, spoorgerelateerde zaken aansturen, dus niet een spoorbaan aansturen. Als het goed is binnenkort start van het cursusje, dus we zullen zien. En dat het Arduino is - nou ja, die kwam voorbij en iets anders niet.

Grtzz, Tom Z.