Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 17:53:05
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
  

Auteur Topic: LSModels 2014 (h0)  (gelezen 158036 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #225 Gepost op: 28 June 2014, 12:09:49 »
Die details zater er 30 euro geleden ook al aan bij LSM, dus dat zal niet het grote verschil maken.
En verder gaat het er alleen maar om of je nu het gevraagde bedrag voor het rijtuig over hebt. Ik niet in ieder geval.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #226 Gepost op: 28 June 2014, 12:51:18 »
Wel betalen mensen nog meer geld voor eigen gemaakte producten zoals bij voorbeeld   de NS buffet en restauratie rijtuigen. Dus het is net wat je zelf wilt uitgeven denk ik dan maar.
Maar wel is het zo dat LS wat subtieler met de prijs verhogingen om moet kunnen gaan.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
  • Modelspoor is emotie...
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #227 Gepost op: 28 June 2014, 13:40:31 »
Ik heb me laten vertellen dat er per rijtuig slechts 150 stuks gemaakt zullen worden. Dat betekent een heleboel drukgangen voor een relatief klein aantal rijtuigen (als je er rekening mee houdt dat een batch in de meeste gevallen minimaal 500 stuks). Dus al die stempels moeten uitgewisseld worden, proefdrukken maken etc. om te kijken of alles op de juiste plek staat, noem maar op. Neemt niet weg dat het een hoop centjes zijn, maar op zich wel begrijpelijk... (en nee, ik heb GEEN aandelen Modern Gala  ;D)

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #228 Gepost op: 28 June 2014, 15:11:33 »
China is alleen goedkoop voor massa werk (of laaggeschoold inelkaar flansen van meuk van dubieuze kwaliteit). Je kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat de vermenigvuldigings factor voor kleinserie hetzelfde is als in Europa, dus daar zit de winst voor de consument in. Dus je betaalt de prijs van Europees massa productie voor een klein serie product.
Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #229 Gepost op: 28 June 2014, 15:14:52 »
@wijktrein

De batches bij LSM zijn van oudsher zelden groter, vaak kleiner, dat is nu juist het uitgangspunt van LSM, veel varianten in kleine batches. Kan dus ook niet de verklaring zijn voor de prijsstijging, want dat doen ze al jaren.
Ach, als de kwaliteit ernaar is, heb ik er niet zo'n moeite mee. Helaas is dat bij LSM bovengemiddeld vaak een probleem.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #230 Gepost op: 28 June 2014, 15:18:30 »

........(of laaggeschoold inelkaar flansen van meuk van dubieuze kwaliteit).

Sent from my RM-821_eu_netherlands_315 using Tapatalk


Och, de phone waarmee je dit bericht tikt is ook made in China.... ;D

Gr, Ben.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
  • Modelspoor is emotie...
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #231 Gepost op: 28 June 2014, 16:27:52 »
@wijktrein

De batches bij LSM zijn van oudsher zelden groter, vaak kleiner, dat is nu juist het uitgangspunt van LSM, veel varianten in kleine batches. Kan dus ook niet de verklaring zijn voor de prijsstijging, want dat doen ze al jaren.
Ach, als de kwaliteit ernaar is, heb ik er niet zo'n moeite mee. Helaas is dat bij LSM bovengemiddeld vaak een probleem.

Hi Hubertus,

Als dat inderdaad zo zou zijn, dan denk ik dat menig winkelier heel wat retourzendingen, inclusief de bijbehorende crediteringen richting LSM verstuurd zou hebben. Als LSM te vaak van dit soort zendingen ontvangt zal er zeker iets met de kwaliteit gebeuren. Ik denk echter, gezien het feit dat de modellen van LSM nog steeds als het spreekwoordelijke warme brood over de toonbank gaan, dat het echter a. ofwel erg meevalt met de door jou omschreven matige kwaliteit of b. de nederlandse consument is in doorsnee niet zo heel erg kritisch op z'n gekochte modellen... (vul zelf in, maak het verhaal af en kleur de plaatjes  ;).)

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #232 Gepost op: 28 June 2014, 17:01:13 »
Geen idee, ik constateer alleen dat ik inmiddels bij het grootste deel van de LSM-modellen die ik heb, en dat zijn er redelijk wat, aanpassingen heb moeten doen om ze ontsporingsvrij te laten rijden.
Aanpassingen als het vervangen van eierende wielen, weghalen van bramen bij de kortkoppelingsmechanieken, wegknippen van uitsteeksels aan draaistellen die het draaien belemmeren.
En dan heb ik ook nog een aantal rijtuigen met kromgetrokken onderstellen, die daardoor onbruikbaar zijn.
Reclameren heeft geen zin, LSM reageert toch niet.
Misschien heb ik gewoon heel veel pech, hoewel ik op Franse en Duitse fora soortgelijke verhalen zie.

In ieder geval heb ik mijn laatste LSM model vermoedelijk wel gekocht.



Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
  • Modelspoor is emotie...
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #233 Gepost op: 28 June 2014, 17:11:36 »
Hi Hubertus,

Maar wat ik me dan afvraag: je koopt je rijtuigen bij een winkel, dan reclameer je toch bij hun? Niet tevreden: repareren of geld terug... toch? Als ik een probleem met m'n auto heb ga ik ook naar de garage waar ie in onderhoud is en schrijf ik geen brief aan de Volvo-fabrieken...
En als er op al die andere fora de zelfde geluiden te horen (lezen) zijn, dan vraag ik me af waarom al die mensen niet gaan klagen bij hun eigen treinelier. Alleen klagen op een forum helpt zo weinig denk ik dan...

Begrijp me goed: ik ga hier absoluut geen lans breken voor LSM of wie dan ook, maar je moet reclameren op de plek waar dat hoort, en dat is bij de winkel waar je je model hebt gekocht. Alleen DAN kan er wat gedaan worden aan de eventuele makkes in de kwaliteit van het betreffende merk (en dat geldt uiteraard voor ALLE merken).

Grtz,
Rob
« Laatst bewerkt op: 28 June 2014, 17:15:43 door Wijktrein. Reden: aanvulling »
Tbinnebarretije…

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #234 Gepost op: 28 June 2014, 17:34:26 »
Rob,

Ik klaag niet, ik constateer dat de kwaliteit van LSM vaak te wensen overlaat.
Er zijn modellen uitgebracht, die ik erg graag wilde hebben. Dan kan ik gaan reclameren bij de winkelier, maar de serie is bij uitlevering al uitverkocht, dus een ander model zit er niet in. Dan gaat de winkelier (of fabrikant) dus precies hetzelfde doen wat ik zelf ook kan. Volstrekt zinloos om in die gevallen te reclameren, kost me alleen maar extra tijd en geld.
 
Voor iets wat ik niet zelf repareren, ga ik in principe wel reclameren bij een winkelier. Maar dan moet ik weten bij welke winkel ik het heb gekocht en de winkel moet nog bestaan.
Kromgetrokken bodemplaten openbaren zich pas na enkele jaren. Van een deel van de betreffende rijtuigen weet ik nog waar ik ze heb gekocht, maar die winkel bestaat niet meer.
En voor een ander deel weet ik absoluut niet meer waar ik ze heb gekocht. Vandaar de reclamatie rechtstreeks bij LSM, maar die reageren niet.

Huub

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #235 Gepost op: 28 June 2014, 17:54:24 »
Het lijkt me relevanter dat LSM niets doet wat ze een paar jaar geleden ook niet deden. Detaillering en productieaantallen kunnen de snelle prijsstijgingen volgens mij niet verklaren. De verklaring die LSM zelf geeft is dat productie bij Modern Gala niet meer zo goedkoop is. Switchen van fabrikant met behoud van kwaliteit is niet zo eenvoudig. Het heeft LSM jaren gekost om uit te vogelen hoe je het productieproces bij Modern Gala het beste kan begeleiden. Je hoort het verhaal uit meer branches, dus ik neig ernaar het te geloven. Het zijn alleen prijzen die mijn neiging tot bestellen behoorlijk verkleinen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #236 Gepost op: 29 June 2014, 11:30:23 »
De lonen in China (of de prijzen van Modern Gala, het is om het even) zijn inderdaad fors gestegen. Maar dat maakt mij als consument geen donder uit. Als LS Models/Modern Gala niet voor realistische prijzen kan leveren (en een stammetje dat ongeveer evenveel kost als een maand hypotheek noem ik niet realistisch), dan komt er wel een andere fabrikant die dat wel kan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4278
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #237 Gepost op: 29 June 2014, 12:33:33 »
Nou

Ik waag het te betwijfelen. Iets zegt mij dat de looncomponent in China niet het grootste deel van de kostprijs beslaat. Bij beperktere series op hoog niveau zal dat ongetwijfeld hoger liggen, maar zal ook de ontwerpfase een groter deel zijn. Ergo, als de lonen 200% stijgen, hebben we het nog steeds over een tientje, niet 30 euro.

Maar alla, dat is gissen. Ik weet niet wat de kostprijs is, ik weet niet wat er aan de strijkstok blijft hangen, ik weet het niet en ik zal het niet weten ook zolang ik daar niet werk. Ik denk ook dat LS niet meer alleen naar kp kijkt. WIJZELF hebben natuurlijk ook een groot deel in prijsstijgingen.

We roepen zo hard om verschillende modellen en kopen ons ook ziek (in het geval van LSM wordt 5 jaar van tevoren besteld) dat we bijna het signaal geven dat ze kunnen vragen wat ze willen. We kopen het toch wel, want we zitten al zo lang op een fatsoenlijk model ergens van te wachten....... Vraag en aanbod zullen we maar zeggen (zie ook discussie Roco 1200). En geef ze ongelijk, dat doen wij ook als we modellen verkopen (het hoogste bod wint toch?).

Dus zoals zo vaak gezegd, bepaal zelf of je iets wat waard vindt en koop het (of niet). Ik twijfel nog, maar heb ook nog een Euro-scale variant liggen ergens. Niet zo mooi waarschijnlijk als dit, maar ik denk dat ik het er mee doe.

En nu ga ik lekker wachten op foto's. Dan kan ik het weer hebben over of ik een model mooi vind of niet.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #238 Gepost op: 29 June 2014, 18:58:59 »
Het vijf jaar van te voren bestellen is ook ingeven door de beperkte oplages en daarmee zijn we weer terug bij LS (Limited Series immers) Models.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: LSModels 2014 (h0)
« Reactie #239 Gepost op: 29 June 2014, 22:25:28 »
Hoe beperkt is LS models met hun modellen?
ICRm (benelux/geel blauw) rijtuigen zijn nog steeds verkrijgbaar en die zijn alweer een paar jaar uitgeleverd.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?