Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein  (gelezen 18210 keer)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #30 Gepost op: 04 juli 2006, 22:33:46 »
foei wat een knoeiboel :D :D :D :D
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

ucsdcom

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #31 Gepost op: 04 juli 2006, 23:05:35 »
Ik heb enkele jaren terug het traject Woerden-Alphen a/d Rijn gereden en het viel mij toen op dat de plan V's behoorlijke klappen te verduren kregen. Ik had dit idee vooral op de bruggetjes. Ze rijden knoerd hard en je hebt het idee dat de wielen wel haast los moeten komen van de rails als ze weer over zo'n hobbel vliegen. Bij aankomst heb ik nog een opmerking tegen de conducteur gemaakt in de orde van "als we hier straks horen dat er een trein van de rails gevlogen is, dan weet ik met dit spoor wel waarom".

Machinisten en conducteurs moeten het toch ook merken. Lijkt mij dat de NS dan hangende toestemming voor gebruik van hout in indergeval een snelheidsbeperking in moet stellen.

Hoe kan de ondergrond zo slecht zijn? Bij de Flevo lijn zag ik toendertijd dat er een kanaal werd uitgegraven. (gewoon met een zandzuiger door het weiland crossen deden ze daar). Hierin werd het ballastbed vervolgens aangelegd (slechte grondlagen er af en bouwen op betere ondergrond denk ik).

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #32 Gepost op: 04 juli 2006, 23:39:53 »
Om eventjes ontucht met mieren te plegen: het spooronderhoud valt onder de verantwoordelijkheid van prorail. Als zij er een potje van maken kan de NS niet veel anders dan links en rechts aan de bel gaan hangen... wat ze ook wel gedaan zullen hebben.
Overigens, vroegah hadden ze hier toch minder last van met die railstaven van 10 meter, het kedeng kedeng werd gewoon wat minder omdat de overgangen dicht gedrukt werden. Die langgelaste rails is volgens mijn boerenverstand eigenlijk vragen om dit soort problemen, al is het comfortverschil natuurlijk wel aanzienlijk en hoe meer verbindingen tussen railstaven hoe groter het risico dat er een los raakt..
grtz
Floris


HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #33 Gepost op: 05 juli 2006, 03:30:37 »
Als een machinist een onregelmatigheid tegenkomt op een bepaald traject, kan hij/zij dat melden. Vervolgens wordt er gekeken of er meerdere meldingen binnenkomen over het zelfde traject. Zo ja, dan gaat prorail kijken of het inderdaad foute boel is. In het geval van Woerden-Bodegraven viel alles nog binnen de veiligheidsmarge.

Zo zijn er ook meerdere meldingen gemaakt voor het traject Utrecht-Amsterdam (voor de verbouwing). Ook daar bleek alles gewoon binnen de veiligheidmarge te liggen.

Afgelopen avond heb ik mee mogen maken hoe 'spoorspatten' aanvoelt met 10 km/u ter hoogte van Amsterdam Slotendijk. Dat voelde net zo aan, als dat je op het traject Woerden-Bodegraven met ruim 130 km/u doorkachelt...

Een erg groot verschil dus....

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #34 Gepost op: 05 juli 2006, 10:31:25 »
Hoe kan de ondergrond zo slecht zijn? Bij de Flevo lijn zag ik toendertijd dat er een kanaal werd uitgegraven. (gewoon met een zandzuiger door het weiland crossen deden ze daar). Hierin werd het ballastbed vervolgens aangelegd (slechte grondlagen er af en bouwen op betere ondergrond denk ik).

De spoorlijn ligt er al bijna 130 jaar, in die tijd is er behoorlijk veel ballast de grond in geperst.
Ik weet niet of ik het al gemeld had maar een stucton mannetje zei tegen mij dat je 6 meter onder het spoor nog in de grond geperst ballast terug vind.
130 jaar geleden was het nog een behoorlijke klus om de grond weg te züigen en vervolgens nieuwe grond er in stoppen.

Maar het spoor gaat daar gedeeltelijk langs de A12, de A12 ligt daar op een metershoge dijk om verzakkingen te verkomen. Bij bodegraven takt de N11 af, en je merk daar met je auto ook wat voor grond er onder je zit.

1700den mogen daarom ook niet op dat traject komen, die hebben te grote asdruk :) Ik snap niet precies waarom het daar niet mag en tussen gouda en woerden wel want daar ligt het spoor er net zo rot bij, alleen word er daar meer aan gedaan dan hier volgens mij. Daarom lijkt het minder.
Dat spoor word een stuk meer bellast met al die goederen treinen.

De stationsgebouwen van Alphen en Bodegraven zijn ook ooit ernstig verzakt en toen vervangen voor de huidige. Die van Bodegraven is daarna nog in de Fik gegaan en toen herbouwd. Die van Alphen gaat helaas eind dit jaar nog tegen de vlakte :(

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #35 Gepost op: 05 juli 2006, 10:41:38 »
Toch ben ik blij met de Brabantse zandgrond!
Wat scheelt dat namelijk veel, met met al die vervelende spoor problemen!  :)
 
Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #36 Gepost op: 07 juli 2006, 16:46:57 »
voor wie denkt dat het spoor hier al *** is, in amerika is 't ook niet alles...
http://www.youtube.com/watch?v=s_kXBrS5ixs

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #37 Gepost op: 07 juli 2006, 17:35:46 »
onvoorstelbaar...


Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #39 Gepost op: 07 juli 2006, 18:04:56 »
Citaat
voor wie denkt dat het spoor hier al *** is, in amerika is 't ook niet alles...
http://www.youtube.com/watch?v=s_kXBrS5ixs

Hoog veldspoorgehalte  ;D

@Marco

Dat krijg je ervan als je een unit laat malen terwijl de trein op de rem staat  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #40 Gepost op: 07 juli 2006, 18:48:10 »
Hallo,
 Er is voor 1940 al eea verbeterd aan het spoor Breukelen-Gouda.Er zijn toen oa ondergrondse damwanden gemaakt,die is men bij de werkzaamheden bij Woerden van een paar jaar geleden weer tegengekomen.
Voor nieuw gebouwde deel van Nieuwerkerk naar Goederenstation Rotterdam Noord  (Jaren 50)is een cunet (kanaal )gegraven,en met zand opgevuld.
 Bij Gouda in de ri Moordrecht heeft men het weer anders gedaan , daar werd gecontroleerd zand gestort,met vertikale drainage,zodat het weggeperste grondwater naar boven weg kon.(1990?)
 Groeten,Peter -Geen gronddeskundige  ;D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Opmerkelijk Persbericht ontspoorde trein
« Reactie #41 Gepost op: 08 juli 2006, 14:40:47 »
Citaat
voor wie denkt dat het spoor hier al *** is, in amerika is 't ook niet alles...
http://www.youtube.com/watch?v=s_kXBrS5ixs

Ik wist dat een zogenaamde zwevende las een verbinding tussen spoorstaven was, maar niet dat deze dan ook letterlijk zweeft ;D

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom