Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Bennis
Vandaag om 21:21:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
Mijn geweatherde modellen door Hasenwald
Vandaag om 20:55:01
Aachenau West door NS264
Vandaag om 20:48:32
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door selivio
Vandaag om 19:08:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: analoge automatische modeltreinbesturing  (gelezen 13984 keer)

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
analoge automatische modeltreinbesturing
« Gepost op: 10 August 2007, 10:07:45 »
Ik heb zelf geen modelbaan, maar ik ben wel bezig een schakelingpatroon om met analoge schakelingen (zoals relaisen) een modeltreinbaan bijna geheel automatisch te laten rijden, te ontwerpen. :)
Ik heb al een idee hoe ik zelfs kan zorgen dat als je een rangeerterrein hebt, de goederentreinen, treinstellen en getrokken/geduwde treinen bepaalde sporen kan toewijzen en kan zorgen dat een trein dan ook nog eens op een vrij spoor komt te staan.
Alleen heb ik, voor ik het hele idee compleet ga uitwerken en inteken op de computer, heb ik nog een paar vragen:

  • is het mogelijk om bij trekduwtreinen te zorgen dat de loc altijd van de voorste as van de trein stroom krijgt, dus als de loc duwt dat de stroom voor de motor door het stuurstandrijtuig van de rails wordt gehaald en als de loc trekt door de loc zelf?
  • gaat het goed als je van elk blok de minpolarisatie op elkaar laat uitkomen en daarna aansluit op 3 de trafo's die allemaal een ander voltage aan stroom geven (1 voor volle snelheid, 1 voor langzaam en 1 voor stilstaan, maar met verlichting aan), want dit scheelt bijna de helft van het nodige relaisen?
mvg, Rens Bloom

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2007, 22:55:24 »
  • is het mogelijk om bij trekduwtreinen te zorgen dat de loc altijd van de voorste as van de trein stroom krijgt, dus als de loc duwt dat de stroom voor de motor door het stuurstandrijtuig van de rails wordt gehaald en als de loc trekt door de loc zelf?

 Misschien als je een kabel door de trein trekt en diodes tussen de stroomafnemers en motor zet. Maar dan kan je trein natuurlijk ook over twee blokken staan.

Citaat
  • gaat het goed als je van elk blok de minpolarisatie op elkaar laat uitkomen en daarna aansluit op 3 de trafo's die allemaal een ander voltage aan stroom geven (1 voor volle snelheid, 1 voor langzaam en 1 voor stilstaan, maar met verlichting aan), want dit scheelt bijna de helft van het nodige relaisen?

Verlichting zou ik gewoon met HF doen, scheelt weer relais. Maar als ik het zo lees, zou ik eerst eens een proefbaantje gaan maken met een rondje en een inhaalspoor. Het is een beetje zonde als je naderhand erachterkomt dat het ontwerp toch niet 100% in orde was. Maar ik ben dus wel benieuwd naar het ontwerp :).

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2007, 00:39:01 »
Bij een trek-duwtrein kun je de stroom voor de motor diagonaal afnemen, dus van rechtsvoor en linksachter. Dan hoef je niet met diodes te klooien.
Je moet dan wel zowel voor de loc als voor het stuurstandrijtuig de spanning voor de verlichting helemaal van de eigen wielen afnemen, zodat beide einden van de trein altijd gedetecteerd worden.

Enneh... relaisen is geen goed woord. Het is: 1 relais, 2 relais.
Het enige verschil is dat je bij het enkelvoud die s niet uitspreekt en bij het meervoud wel.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2007, 13:59:33 »
Verlichting zou ik gewoon met HF doen, scheelt weer relais. Maar als ik het zo lees, zou ik eerst eens een proefbaantje gaan maken met een rondje en een inhaalspoor. Het is een beetje zonde als je naderhand erachterkomt dat het ontwerp toch niet 100% in orde was. Maar ik ben dus wel benieuwd naar het ontwerp :).
wat is HF ???
er moet alsnog een klein stroompje door het spoor lopen als de trein niet verder mag rijden, dit omdat het ontwerp zoals het er nu bij ligt er anders geen trein op detecteert, dan kan deze net zo goed voor de verlichting zorgen ;) :)

Aan een proefbaantje zat ik al te denken, ik ga eens kijken of een oom van mij het wil testen op zijn modelbaan ;)
ik zit wel al stap voor stap het systeem te situeren op mijn houten treinbaan: leg wat rails, maak markeringen waar dan een blokeinde is en probeer met een paar treintjes een zwak punt te vinden in de beveiliging, zoals ik het eerst voor 2 samenvoegende sporen had gemaakt was het mogelijk dat er 2 treinen allebei stil zouden komen te staan, wachtend op de andere trein, die dus ook niet rijdt ::)
mvg, Rens Bloom

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2007, 14:56:45 »
Tja Rens, het wiel opnieuw uitvinden valt ook niet altijd mee.

Maar als jij op de detectie spanning een lampje wil laten branden, dan zal daar ook zeker en vast een motor van je treintje op draaien. Dus m.a.w. je treintje zal altijd blijven rijden.

Wat is HF, en wat is een bloksturing, en wat is motorregeling. Kijk hier eens.

Klaas heeft al een wiel voor je samengesteld.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #5 Gepost op: 12 August 2007, 15:49:05 »
Wat is HF, en wat is een bloksturing, en wat is motorregeling. Kijk hier eens.
Wim, bedankt voor de klandizie.  ;D
Maar let wel op. Het Permaloogsysteem wat daar beschreven wordt zorgt alleen voor de motorsturing en voor de permanente verlichting. Maar het is beslist geen bloksturing. Sterker nog, ik ben er nog niet in geslaagd om Permaloog met bloksturing te combineren. En dat komt weer omdat het bij Permaloog niet mogelijk is om een trein uit een blok op regelaar 1 naar een blok op regelaar 2 te laten rijden. Als beide regelaars nl. maar een klein beetje uit synchronisatie lopen krijg je al kortsluiting. Je moet dus altijd de regelaar een blok vooruit schakelen om een vlekkeloze overgang van blok naar blok te krijgen.
Een oplossing daarvoor bestaat al, en die heet Dinamo. Maar dat moet met een computer bestuurd worden en daar ben ik nog niet aan toe.  ;D
Ik zoek dus nog steeds naar een hardware oplossing voor dit vraagstuk. Goede ideeën zijn welkom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #6 Gepost op: 12 August 2007, 15:56:44 »
  • gaat het goed als je van elk blok de minpolarisatie op elkaar laat uitkomen en daarna aansluit op 3 de trafo's die allemaal een ander voltage aan stroom geven (1 voor volle snelheid, 1 voor langzaam en 1 voor stilstaan, maar met verlichting aan), want dit scheelt bijna de helft van het nodige relaisen?

Rens, om nog even op deze vraag uit je startbericht terug te komen:
Je kunt bij het gelijkstroomsysteem probleemloos doorrijden tussen twee secties die op verschillende trafo's zijn aangesloten. Zolang de loc op de scheiding staat zal de trafo met de hoogste spanning winnen. De trafo met de lagere spanning heeft daar geen last van. Dat is een sterk punt van het gelijkstroomsysteem, je kunt vanwege de gelijkrichter nooit terugvoeden in de trafo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #7 Gepost op: 12 August 2007, 16:19:31 »
Citaat
De trafo met de lagere spanning heeft daar geen last van. Dat is een sterk punt van het gelijkstroomsysteem, je kunt vanwege de gelijkrichter nooit terugvoeden in de trafo.

Ik doe dit al vrij lang op deze manier, maar begreep tot  op heden 15.56 uur niet waarom dit geen problemen gaf. Nu dus wel: de gelijkrichter!
Eerst doen en dan pas leren pakte dit keer goed uit. :)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #8 Gepost op: 12 August 2007, 16:22:17 »
Tja, Klaas, dat komt natuurlijk dat ik wel gebruik maak van computersturing, en al die fratsen niet nodig heb. ::) :-X :-X
Maar eens komt de dag dat ook jij in zal zien dat het een eenvoudige en goedkopere oplossing is.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #9 Gepost op: 12 August 2007, 17:38:36 »
bedankt voor de reacties  :)
Ik heb de eerste tekening ingetekend, het begint simpel.

http://i191.photobucket.com/albums/z173/treinfan/blokken.jpg
Dit is de gewone blokbeveiliging, met dit herhaalde patroon kan je een simpele cirkel maken, de rijrichting is hier naar links.
een blok wordt bezet door een trein, 2 relaisjes gaan om, zodat op het blok ervoor niet wordt gereden als er een trein staat en op het blok daarvoor met gematigde snelheid wordt gereden. overschakelen naar stilstaan gaat natuurlijk voor het overschakelen naar gematigde snelheid ;)
Wat de stroomuitgang moet zijn van de trafo's (vierkante blokjes met tekst erin), weet ik helaas niet.
mvg, Rens Bloom

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2007, 18:12:10 »
Rens, ik snap nog niet zo goed hoe je de relais wil laten schakelen, kun je dat eens uitleggen?

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #11 Gepost op: 12 August 2007, 20:23:44 »
hierbij de uitleg:
 de relais in deze tekening (2 berichten hierboven) zijn allemaal monostabiele relais, verder is het handig te weten dat de dikke zwarte lijnen de rails zijn, opgedeeld in blokken.
wanneer er een trein op een blok rijdt wordt er een stroomkring gesloten die dan 2 relais schakelt: van de 2 blokken daarvoor elk 1.
als de trein naar het volgende blok rijdt opent de vorige stroomkring en springen de relais terug :)
mvg, Rens Bloom

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2007, 20:41:38 »
Rens, dat vermoedde had ik al, maar ik denk dat er geen sprake is van een stroomkring op deze manier.
Daarbij komt dat je de relais op een variabele spanning wil laten werken, als de lokstilstaat is er geen spanning, ook niet voor de zogenaamde verlichting, want zoals al eerder gezegd, als er een lampje op kan branden, dan draait ook de motor, en een wisselspanning kun je hier niet voor gebruiken, want ook dat vind je motor niet prettig.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26644
    • Pagina van klaas
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2007, 22:24:43 »
Rens, het moet helaas toch wat ingewikkelder. Om je relais aan te sturen heb je stroomdetectors nodig. Dat zijn schakelingen die werken op het verschijnsel dat over een diode een bijna constante spanningsval ontstaat. Zo'n schakeling doet het al als er 1mA door loopt, maar van 1A wordt die ook niet bang.
Een stroom van 1mA is te weinig om de motor te laten draaien, maar ook te weinig om verlichting te laten branden. Maar dat had Wim je al verteld.
Als het echt zo eenvoudig was als jij het tekent dan had ik het zelf allang zo gedaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: analoge automatische modeltreinbesturing
« Reactie #14 Gepost op: 13 August 2007, 14:58:00 »
dan ga ik het eens anders proberen op te bouwen: met reedcontactjes ;D
ik ga dan ook direct kijken of ik het zo kan bouwen dat de seinbeelden kloppen met hoe het op de nederlandse baan te zien is en dat de trein daarvoor stilstaat (bij rood).
straks ga ik dus weer lekker aan het puzzelen :)
mvg, Rens Bloom