Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Sfeer op je modelbaan door Jan Bennink
Vandaag om 18:37:19
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?  (gelezen 16269 keer)

Reeks77

• Online Online
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Reactie #30 Gepost op: 20 January 2014, 16:00:49 »
Ik koop de laatste tijd steeds meer 2e hands , dat komt dat vrienden van mij ´de koopjes ´in Houten halen .
Ben zelf niet iemand die even snel een onderhoudsbeurt aan een lokje doet , meestal laat ik dat doen bij een modelpoorvriend die daar echt voor gaat zitten.

Over het wel en niet van 2ehands kopen , ik was daar eerst niet happig op , bepaalde loks waren voor mij niet toereikend in nieuwe aanschaf ,vanwege het prijskaartje.
Omdat ik nu meer en meer naar Houten ga is voor een lokje of wagon nieuw kopen niet leuk meer en kies ik voor het 2e handse wetende dat er soms weleens iets mee is .
Wat Besselspoor en anderen zeggen , is vaak wel de realiteit , kan ook een mooie indicatie zijn voor wat je wilt aanschaffen.

Voorlopig blijf ik genieten van koopjes die ik doe, afgelopen zaterdag op de beurs in Houten een lokje voor E16.- , onderhoudsbeurtje gehad , en rijden maar.

2ehands kan leuk zijn , zolang je er maar zeker over bent, nieuw kopen kan altijd nog, daar is prijs ook naar.

DR Enthousiast

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2014, 23:14:29 »
Hallo,
Ik heb hele goede ervaringen met EBay.de.
Je moet namelijk feedback geven en EBay kijkt over de schouders mee.
Negatieve feedback is killing voor de verkoper en je kan een klacht deponeren bij EBay  Pakken ze echt goed op.
Ik koop alleen nog maar defecte spullen en knap ze met verdeeld succes weer op.
Absolute aanrader en wat betreft modelspoorbeurzen: ik snap je helemaal.
Helaas ook een aantal keren in mijn beginjaren opgelicht...
Groet,
Marco

Ronald Brandt

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 01 February 2014, 23:51:03 »
Hallo,

Ook ik heb goede ervaringen met 2e hands. Vaak op beurzen en laatst van een forumgenoot zelfs een intelibox 2.
Op beurzen kijk ik vaak eerst rond om te kijken wat er allemaal is 9ook ik kan mijn euro maar 1 maal uitgeven, hebben jullie daar nu ook zo'n last van  ::)).
Vaak zien handelaren wel dat je interesse hebt en als je later terug komt herkennen ze je nog wel. Dan lopen de onderhandelingen ook wat vlotter en mag je vaak uitgebreid kijken.
Soms koop ik bewust opknappers en soms wat duurder als nieuw spul..
Ook heb ik veel wissels 2e hands, van de veertig wissels (van € 7,50 tot € 25 )maar 1 keer een misser.

Ronald
Ronald Brandt

thevandijks

• Offline Offline
Re: Tweede Hands Materiaal
« Reactie #33 Gepost op: 01 February 2014, 23:57:40 »
Dat is nooit een probleem, soms vooraf afrekenen en soms een rijbewijs achterlaten.

Rijbewijs of ID achterlaten nooit doen, identiteitsfraude komt vaker voor dan men denkt!

Groet Hans

Guillaume38

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 22 April 2014, 23:02:52 »
Ik heb zelf de mat 46 van lima van marktplaats gehaald miste wel wat kleine onderdelen maar die weer aangevuld of zelf gemaakt en hij staat nu in de vitrine.

Ook de oude roco br 01 voor 60 euro met decoder (die gene had geprobeerd om hem digitaal temaken maar was hem niet gelukt  ;D is mij wel gelukt hele tender gedemonteerd en motor geisoleerd.
Maar ook bij deze aankoop miste ik wat kleinen onderdelen aan de tender ladder achterop etc.

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #35 Gepost op: 22 April 2014, 23:15:51 »
Ik koop veel 2e hands. N spoor overigens.
De wagens/rijtuigen over het algemeen geen probleem.
Locs: in 95% van de gevallen hebben ze een beurtje nodig.
Vaak te veel olie/vet. Vaak ook gebrek aan olie/vet.
Dus gaat alles volledig uit elkaar.
Dat kan ik zelf, en vind ik ook leuk om te doen.
In sommige gevallen toch een defect onderdeel, ondanks dat
de verkoper beweert dat alles 100% goed is.
Dat geld voor zowel de locs die je gezien als ongezien koopt.
Bijna altijd zijn de asb (bandjes) aan vervanging toe!

en ja, soms heb je echt een miskoop van de eeuw....
kan de beste gebeuren, maar de financiele schade valt dan
nog mee.......

Mijn 2 centen

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #36 Gepost op: 22 April 2014, 23:53:16 »
ik kocht ook regelmatig tweedehands tp 3 ns materieel.
Eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Nu ik ben overgegaan naar tijdperk 1 valt er bijna niets meer te vinden tweedehands.
Wat mij in Houten opvalt is dat er heel veel bagger tussen zit waarvoor toch behoorlijke prijzen gevraagd worden.
Die handelaren zie je dan ook jaren met de zelfde meuk zeulen, daar snap ik dus niks van.

gr Jan

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #37 Gepost op: 23 April 2014, 00:36:30 »
Soms 2e hands, soms nieuw.
Ervaring 2e hands vind ik de (vraag)prijzen te hoog, kijk naar de 1600/1700 loks met zilver dak, durven ze 100,-  voor te vragen, nieuw kan je de 1858/1842 etc voor 100 a 110 krijgen... en dat is een lok met een flinke update...(een aanbieding die al dik een jaar loopt maar toch)

Of Roco Plan T groen, durven ze nog 250 a 300 voor een analoog model te vragen... dat is de nieuwprijs zowat, en nog steeds verkrijgbaar.

Ook is Houten/Marktplaats behoorlijk vervuild, advertenties worden tig keren opnieuw aangeboden omdat ze het niet verkocht krijgen, in Houten slepen ze witte doosjes van de bekende M al jaren mee en krijgen ze niet verkocht.
Of heel oud spul (Lima plan E etc) dat ga je toch niet verkopen? dat geef je gewoon weg aan een kind bijv.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Ridderspoor

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 23 April 2014, 05:44:04 »
Ik kan alleen maar beamen wat betreft deze ervaringen, handelaren zijn duur, ze hebben gewoon te duur ingekocht in een tijd dat de gemiddelde prijzen hoger lagen, en veel particulieren denken dat ze "goud"in handen hebben; een Fleischmann standaard rangeerlokje uit een beginset wordt als "vintage"omschreven....... Ik ga er bij aankoop van een gebruikt exemplaar van uit dat er opknap/onderhoud aan vastzit en pas mijn limiet daar op aan. Het aanbod daalt ook en denk dat veel mensen hun zolder al leeg geruimd hebben de laatste jaren waardoor er weinig echt leuk spul tussen zit, kwestie van zoeken..., en geluk hebben.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 23 April 2014, 09:07:03 »
Koop vaker via MP, maar het is goed zoeken en een beetje geluk hebben. Ik betaal zeker niet de hoofdprijs, maar zoek ook niet naar het onderste uit de kan. Ben laatst naar de beurs in Hoensbroek geweest, net als afgelopen jaar. Kocht daar twee stadshuizen voor €5,00 p/st, dat vind ik nog een leuke prijs. Er was veel aanbod van tweede hands, maar de prijzen leken de de toenmalige nieuwprijs vaak ver te overtreffen. Een fleischmann 1215 koste vroegahr fl146,00 en doet nu makkelijk €100,00. Als je dan naar de wielen kijkt, lijkt het wel of hij parijs-dakkar heeft gereden :(. Vaak kijk ik naar loks die er optisch niet te best uit zien, met de gedachte om ze om te spuiten. Het werk dat ik me daarmee op de hals haal is hobby, de prijs moet dan wel laag zijn. Verder zie je ook op MP veel handelaren die op eigen voornaam hun spul aanbieden en ook totaal niet reageren op biedingen. Ze omschrijven hun sullen vaak als "zo goed als nieuw", waarbij je dan al weet dat het gewoon "nieuw" is. Als ik al klik op "bekijk alle advertenties " en zie dat er niets anders als 4 pagina's treinen staan, weet ik al zeker dat het handelaar is.
Bij iemand die een enkel treintje tussen wat advertenties van gebruiksgoederen heeft staan, kun je vaak het leukste spul voor een redelijke prijs kopen.
Probeer maar eens op een 2200 cargo of Anneke te zoeken, dan huil je bij de prijzen. Dan zoek ik dus gewoon een oud baggel van een 2200 en maak hem dan maar zelf.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #40 Gepost op: 23 April 2014, 09:27:44 »
De Rivarossi 1300 is het enige wat ik nieuw gekocht heb in de laatste 15 jaar. En dat was ook alleen maar omdat hij in de aanbieding was.
Ik heb er gewoon het budget niet voor, het gezin is belangrijker.

Ik koop dus zo goed als alles 2e hands, via marktplaats of op beurzen. Vaak koop ik ook expres de kneusjes. Dan heb ik nog wat te hobbyen ;)
Soms is er wel wat meer mis dan was vermeld in de advertentie, en soms is het probleem in een minuut verholpen. You win some, you lose some. It's all in the game ;)

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 23 April 2014, 09:46:57 »
Ik bestel al jaren via marktplaats. Ik hou van het zoeken, het is net alsof je aan het neuzen bent in een tweedehands winkel. Daarnaast is het leuk om nu net dat ene model te vinden voor een leuke prijs. Van alle keren dat ik op marktplaats iets kocht ben ik in de afgelopen + 10 jaren pas 2 keer tegen iets aangelopen wat niet klopte. Zo kocht ik een Hamo 1100 in nieuwstaat. Eenmaal bezorgd zat de loc los in een veel te grote doos en dreef 'ie inmiddels tussen de losse en kapotte onderdelen. Even gebeld en de loc kon retour en ik kreeg keurig het geld terug. De laatste keer was vorig jaar, ik kocht een Hamo BR 53 in nieuwstaat. De vent bleek een oplichter te zijn, want aan de loc was geknoeid, het ding reed niet en de tender was vernaggeld. Na aardig wat opknapwerk, nieuwe stroomafname en goede smering reed het ding uiteindelijk fantastisch, maar de tenderkap moest vernieuwd worden. Helaas kostte dat € 60,- en dat heb ik dan ook niet gedaan. De loc weer verkocht op marktplaats, maar nu duidelijk aangegeven dat hij gebruikt was, met goeie foto's erbij. In een maand tijd € 60,- verlies geleden op het ding. Voor wat betreft de verkoper, in geen velden of wegen meer te bekennen en de telefoon werd er systematisch op gegooid. Via via ben ik nog achter zijn adres gekomen, maar het was te ver rijden om even verhaal te halen (alhoewel ik zo kwaad was dat ik er wel aan gedacht heb om het ding door zijn raam naar binnen te smijten). Maar goed, iemand anders heeft nu voor een matsprijsje een uitstekend rijdende loc, met 2 rookgeneratoren als bonus en waar de mogelijkheid is om de tenderkap nog te vervangen. Ach ja, inderdaad, you win some, you lose some.

Dit zijn de enige 2 nare ervaringen, voor de rest zweer ik bij marktplaats, ik koop er bijna alles wat los en vast zit (zonnewering, verlichting, allerhande gadgets en accessoires, videocamera's, etc.) en ik kan je vertellen dat het enorm veel geld heeft bespaard...
Spoor 0 adept

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 23 April 2014, 09:55:07 »
Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen. Belangrijk is wel dat je de loc van tevoren eerst uitprobeert. Laat niet zo maar iets opsturen. Maar rij er even heen met een transformator en wat rails.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 23 April 2014, 12:08:05 »
Mijn recente tweedehandsaankopen:

Roco 2400 in winkel gekocht (niet in de winkel getest, ja dom dom dom ...), thuisgekomen op de rails gezet: geen beweging.
Terug naar de winkelier. Bleek een ex-digitale loc te zijn geweest, waarvan de decoderoverbrugging was vergeten.
De winkelier heeft die overbrugging erin gezet, en natuurlijk getest: rijdt als een zonnetje. Ik tevreden. (y)

Set Roco VAM wagens in winkel gekocht.
Thuisgekomen op de rails gezet: ratel ratel ratel, en de koppelingen waren ook anders dan ik van Roco gewend was.
Terug naar winkelier. Bleken wisselstroomwielen onder te zitten. De winkelier wist dat ik een gelijkstromer ben, maar had er niet aan gedacht bij de verkoop.
Winkelier heeft er gelijkstroom wielen onder gezet.
Thuis nog eens goed bekeken: enkele wielen rolden niet, asjes te lang?
Terug naar winkelier. Andere wielen eronder gezet en gecontroleerd op rolvaardigheid.
Thuis op de rails gezet. Rolt prima. Loc ervoor, trafo open, geen beweging. Wagens van de rails gehaald. Loc rijdt als een zonnetje.
Wagens erachter: geen beweging. Eens goed kijken: bleken twee wagens elk nog een wisselstroomwiel te bevatten (waren bij de winkelier per ongeluk in het verkeerde bakje terecht gekomen).
Terug naar de winkelier: wielen gewisseld, op gelijkstroomtestbaan geprobeerd: geen probleem meer.
Thuis ook geen probleem. Ik tevreden. (y)

Het steeds teruggaan naar de winkelier had ik natuurlijk kunnen voorkomen door voor aanschaf in de winkel al te laten testen en proberen.
Nu heb ik het voordeel dat ik diverse winkeliers in de omgeving heb, waar ik makkelijk langs kan gaan (op zaterdag, of koopavond indien open).
Doordat het uiteindelijk allemaal weer goed gekomen is ben ik alweer tevreden.

Laatste tweedehands aankoop: Roco analoge startset met 2200 en goederenwagens zonder rails, zonder trafo. Geen mogelijkheid om ter plaatse te testen.
Wel het model goed kunnen bekijken, de aanvankelijk ontbrekende zwaailampjes bleken los in de doos te zitten. Verder zag het er goed uit.
Aangezien ik toch voornamelijk een vitrinespaarder ben en geen vaste baan heb (vooralsnog ook geen plannen daartoe), durfde ik de aankoop voor 60 euro wel aan.
Zelfs als de loc het niet meer zou doen had ik een mooi vitrinemodel voor een leuke prijs.
Thuis de loc op de rails (testbaantje op de vloer) gezet: rijdt als een zonnetje. Ik uitermate tevreden  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #44 Gepost op: 23 April 2014, 13:50:49 »
....Probeer maar eens op een 2200 cargo of Anneke te zoeken, dan huil je bij de prijzen....

Grappig dat je juist deze 2 noemt.
Die heb ik op dit moment beide onderhanden. Ook als "oud grijs/geel barrel" gekocht, voor elk een paar tientjes (maar wel puntgaaf en compleet). Verf en transfers bij Kleinspoor waren bij wijze van spreken net zo duur.
Het zijn allebei 2200'en uit een oudere serie van Roco, maar ze lopen uitstekend.

Dus voor weinig geld veel 2e hands lol, en 2 fraaie machines erbij op de baan.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html