Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:31:38
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 August 2025, 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
22 August 2025, 15:31:19

Auteur Topic: Noodweer Zwitserland  (gelezen 8586 keer)

Blausee_Mitholz

• Gast
Noodweer Zwitserland
« Gepost op: 08 August 2007, 23:37:37 »
Beste mensen,

Helaas het is weer raak  :(
Bij mij weten de 4-rde maal deze zomer alleen nu nog serieuser

1- In juni was ik zelf in CH en 2 dalen achter ons was grote schade door noodweer.

2 en 3 voor enkele weken geleden was het twee dagen achter elkaar raak in onderandere regio Interlaken. Hagel en waterschade. Spoorlijnen en wegen onderbroken ect.

Nu op dit moment is het weer raak. Regio Interlaken, de Brunig maar ook in Bern en Luzern is alarm afgegeven (letterlijk!) De Aare heeft te Bern de kritische waarde overschreden en de Reus (Luzern) heeft de hoogste stand nog niet bereikt.
Het gaat weer de kant op van 2 jaar geleden..............................

Actueel is het te volgen op de Zwitserse radio DRS I (Klik op webradio DRS-I)

Mensen waar gaat het heen...........................  :shock:  :roll:

Mvg, Johan.

DHG500

• Offline Offline
Re: Noodweer Zwitserland
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2007, 23:51:58 »
Klinkt heftig...
Ik hoop het beste voor de omwonenden.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2007, 00:04:49 »
Tja, de klimaatverandering komt naar je toe deze zomer. :(

Merkwaardig genoeg heeft het hier in Malta juist een omgekeerde werking. Afgelopen winter was uiterst zacht (zelden kouder dan 15 graden) en deze zomer, afgezien van twee periodes van 38, 39 graden, is het nu achter in de twintig graden. Eén keer stortregen begin juni (als in, straten veranderen in snelstromende rivieren).

Ter vergelijking, in de Balkan is het tijden boven de 40 graden geweest, tot de temperatuur 30 (!) graden omlaag ging en door de vele regen de hele boel overstroomde. Elders in Europa en de wereld is het niet anders.

Het probleem van een land als Zwitserland is dat alle water meteen naar het laagste punt loopt, wat toevallig ook de gemakkelijkste plaats is om een spoorlijn aan te leggen. Dus helaas zullen we dit soort berichten in de toekomst vaker en vaker gaan zien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2007, 00:08:48 »
...Het probleem van een land als Zwitserland is dat alle water meteen naar het laagste punt loopt...

...dat komt in meer landen voor hoor Peter  ;D
Maar daar is het inderdaad een feit dat juist daar de spoorlijnen zijn aangelegd....

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2007, 00:20:55 »
Het gaat meer om het woord 'meteen'. In Nederland is alles een stuk vlakker.

Ter vergelijking: het kantoor waar ik werk staat in 'Valley Road'. Vanaf de derde verdieping zie je een kleine 50 meter verderop auto's op ooghoogte rijden. Aan beide zijden gaat het nog een stukje verder, ik schat een stuk of vijf verdiepingen over een paar honderd meter.

Je kunt je dus voorstellen wat er gebeurt wanneer het eens echt hard regent. We hadden auto's en scooters voorbij drijven.

Nou is heel Zwitserland zo'n beetje als die ene weg die ik hierboven beschreven heb. Je hoeft niet eens zo ontzettend veel extra regen te hebben om het evenwicht aan het wankelen te brengen. Voor een land, waarvoor de spoorwegen zo belangrijk zijn, is dat een regelrechte ramp.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2007, 00:36:14 »
Met andere woorden dan kom je als overheid toch voor een dilemma te staan, hoe ga je dit oplossen :-| ::). Eigenlijk zou je dus de spoorlijnen hoger in de dalen moeten hebben liggen ;), met alle nadelen van dien, als dat uberhaupt al te realiseren is :-|. En op grote schaal, dan moet als overheid wel heel erg ingrijpende maatregelen nemen ::) wil je dit op gaan lossen als die water overlast inderdaad een steeds vaker voorkomend probleem word :-|.

De toekomst zal leren wat nu weer de schade gaat zijn en waneer de volgende overstroming een feit is :-|.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2007, 09:09:12 »
Het gaat meer om het woord 'meteen'. In Nederland is alles een stuk vlakker......

Hoi Peter,

hopelijk had je de smiley wel gezien die ik aan het eind van mijn eerste zin had staan. Ik zat je een beetje te plagen, hetis niet eerlijk om jouw zin in tweeën te knippen en dan alleen op het eerste deel in te gaan.....

Het grote verschil tussen Nederland en Zwitserland is de 'surface run-off'. 20 mm regen blijft 20 mm regen, of deze nou in het ene of het andere land valt.
In Nederland proberen we het grootste deel van de regen in de grond te bergen (op te slaan) en slechts een beperkt deel via de sloten, kanalen en riolen af te voeren. Dat kan omdat het land (vnl.) vlak is. Overigens hebben we een behoorlijk ruim gedimensioneerd oppervlaktewaterstelsel (scrabble! :D).
De toenemende bebouwing en bijbehorende infrastructuur werkt ons daarin tegen omdat deze de grond weer afdekken waardoor de regen daar ter plaatse niet in de grond kan zakken. Daarom zie je ook zoveel waterpartijen en tegenwoordig ook de 'wadi's' in al die nieuwbouw-/VINEX wijken. Dat zijn verplichte compensatiemaatregelen om te voorkomen dat grote afvoergolven ontstaan.

De Zwitserse bodem daarentegen is voornamelijk steenachtig (nauwelijks opname van regen) met erosiemateriaal (grind, zand, leem) in de dalen. De aanwezige waterlopen zijn de (door mensen aangepaste) natuurlijke waterloopjes die van oudsher met de seizoenen regelmatig overstroomden. Er is nou eenmaal weinig ruimte voor bebouwing, droge (wegen, spoor) en natte infrastructuur. En die componenten vechten om die beperkte ruimte onderin de dalen (kijk maar eens naar de discussies over bouwen in de Nederlandse uiterwaarden). Als er dan flinke buien vallen kan je op je vingers natellen dat de natte infrastructuur het gaat winnen van de rest.....

Ergo, jouw en mijn mening over deze situatie stemmen aardig overeen. En de bewoners en de bedrijven zitten met de ellende, terwijl er maar weinig realistische maatregelen denkbaar zijn.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #7 Gepost op: 09 August 2007, 09:33:39 »
Krijgen we nu geen problemen met de Rijn ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 August 2007, 09:43:31 »
We mogen wel rekenen op een flinke afvoergolf, ja. Kijk maar hoe de afvoer de afgelopen 48 uur is toegenomen (meetstation Basel Rheinhalle):
http://www.hydrodaten.admin.ch/lhg/2289_7.PDF

En als je je nou afvraagt waarom de blauwe en zwarte lijn elkaar kruisen? Dat heeft te maken dat de rivier bovenin breder is (stel je je de rivier voor als een goot met schuine wanden, onderin smal, bovenin breed). Per cm waterstijging kan er dan meer water in de rivier.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2007, 09:58:43 door DHG500 »

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #9 Gepost op: 09 August 2007, 12:40:05 »
Gelukkig zit ik volgende week hoog  genoeg op de Rigi Berg aan het vierwoudstedenmeer.    Zal voor alle zekerheid maar wel mijn rubberlaarzen meenemen ...grrr   :(   Ziet  er naar uit  dan mijn 10 dagen Zwitserland  niet erg tropisch warm en zonning  gaan worden...... maar optimistich bekeken...Wat er tussen nu en 18/8 nog uitvalt  kan er toch tussen 19 en 28/8 nietmeer uit pleuren  ;D
Petdig1

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #10 Gepost op: 09 August 2007, 14:37:00 »
Daar komt bij dat het weer weer net zo hard om kan slaan naar zonnig en warm.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2007, 20:03:36 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

erwin janssens

• Offline Offline
  • Mol-Cargo is under construction
« Reactie #11 Gepost op: 09 August 2007, 15:15:09 »
Het is niet alleen Zwitserland dat hard getroffen word door noodweer hé, je hoeft echt niet ver te rijden om natte voeten te hebben, hier in Belgie aan de kust is er gisteren op een paar uur tijd 80 liter water naar beneden gekomen, met als gevolg dat hier, voor de derde keer deze zomer(nu ja zomer) het water tot 1 meter hoog in de straten stond, niet zo ver van mijn huis loopt de Nete, een klein mooi riviertje, maar vandaag was de brandweer volop aan het pompen, de koeien moesten in allerijl van de weide gehaald worden, want er was geen weide meer, alleen één grote vijver, dat mooi riviertje was namelijk zo verzadigd dat alles aan het overstromen is hier, het is dus pompen of verzuipen!!!

Geef mij dan maar een hittegolf hoor.

@Peter, ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers hoor, blijkbaar is het in Malta altijd erg goed weer, gelukzak. ;)

stig

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 August 2007, 15:58:08 »
hier in Belgie aan de kust is er gisteren op een paar uur tijd 80 liter water naar beneden gekomen

Nou ja, 80l verdeeld over de belgische kust is niet zo erg toch? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 August 2007, 17:04:28 »
De kustlijn is anders maar een heel smal streepje hoor! Oneindig smal zou ik willen constateren, waardoor 80 l op een oneindig smal streepje nog steeds veel water is.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #14 Gepost op: 09 August 2007, 17:23:48 »
 ;D Echt ditjes en datjes antwoorden ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl