Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door puntenglijder
Vandaag om 22:15:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?  (gelezen 10368 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #15 Gepost op: 03 January 2014, 16:03:39 »
O. Okay.


Ehm, Jamie, ik zat er naast, het is idd een kwestie van een as minder. Dan heb je idd gewoon een 4300.

Eelco

PS:  ;D

Geen probleem.
mvg jamie diks

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2014, 19:31:15 »
Even pietlutten. Een as minder en dat is alles???????????



De voetplaat en de ketel van een 4300 links en de voetplaat en de ketel van een 5000 rechts. Iets meer verschil dan een as. Lengte is anders, indeling is anders. De rookkast lijkt hetzelfde en de voorkant van de voetplaat ook. Daarna is de ketel anders, de positie van de dom en vervolgens ook de lengte van ketel en voetplaat.

Kijkend naar het chassis:



Boven de ets van een 4300 chassis en onder de ets van een 5000 chassis. Behalve de extra as wijken ook de positie van de assen af.

Zelfs het machinistenhuis lijkt hetzelfde maar is het niet:



Dak van de 5000 is hoger en boller en de frontruiten zijn daardoor ook verschillend.

Op de details heb ik nog niet gelet.

Het lijkt me leuk als Rocky Rail de 5000 uitbrengt. Daar zal ik er wel een van aanschaffen. En als na gebleken succes dan ook de 4300 een keer komt die ook. Ondanks het feit dat Bachmann een 4300 heeft gebracht in een foute schaal denk ik dat er voor een goede 4300 eigenlijk een grotere markt is dan voor een 5000. De inzetbare periode voor een 4300 is een stuk langer. Voor een baan in de periode tussen 1945 en 1955 is een 4300 haast onmisbaar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2014, 20:24:43 »
@Ivo tB kijk dat is nog eens een mooi vergelijk (y)
Dan heb ik het ook net zo goed fout gehad NS8714  :-[
Mooie kits trouwens om zo te kunnen vergelijken toppie.
Vraagje de tender is die wel het zelfde dan?
Ik ga daar nu wel aan twijfelen op deze manier,ik dacht dat die uitwisselbaar waren?

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 03 January 2014, 20:26:33 door Jamie »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #18 Gepost op: 03 January 2014, 21:19:51 »
Tender is hetzelfde. De lok is afwijkend, maar ze lijken natuurlijk wel veel op elkaar, maar zijn qua afmetingen wezenlijk anders. De 5000 is ook een fractie hoger. Er staan qua afmetingen goede tekeningen in de laatste echte Waldorp.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #19 Gepost op: 03 January 2014, 22:08:27 »
Tender is hetzelfde. De lok is afwijkend, maar ze lijken natuurlijk wel veel op elkaar, maar zijn qua afmetingen wezenlijk anders. De 5000 is ook een fractie hoger. Er staan qua afmetingen goede tekeningen in de laatste echte Waldorp.

mvg,
Ivo

Hartelijk dank voor je nuttige info (y)
Nu hopen dat ze ook met een NS4300 uitkomen.
Mvg jamie diks

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2014, 22:09:39 »
Tender is hetzelfde. De lok is afwijkend, maar ze lijken natuurlijk wel veel op elkaar, maar zijn qua afmetingen wezenlijk anders. De 5000 is ook een fractie hoger. Er staan qua afmetingen goede tekeningen in de laatste echte Waldorp.

mvg,
Ivo
Hartelijk dank voor je nuttige info Nu hopen dat ze ook met een NS4300 uitkomen.Mvg jamie diks

P.s sorry voor de dubbele plaatsing,ging iets fout
« Laatst bewerkt op: 03 January 2014, 22:11:54 door Jamie »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2014, 12:16:28 »
Tender is hetzelfde.

Ik dacht dat er wel verschillen tussen de tenders waren, ik zal eens kijken of ik ergens een vergelijking kan vinden.
edit: okay, even de recentste Waldorp er op na geslagen. Tenders zijn idd het zelde. Machinstenhuis 4300 en 5000 zijn ook het zelfde. Enige verschil zat in de constructie van ketel en vuurkist. En dat laatste is inderdaad ook wel duidelijk te zien op deze foto's:




(foto's uit eigen collectie)


Eelco
« Laatst bewerkt op: 04 January 2014, 12:26:15 door NS8714 »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2014, 13:18:07 »
Mooie foto's (y)
In het boek stoomtractie bij de nederlandse spoorwegen 1944-1958 staan ook mooie vergelijkfoto's op,bijv pag 41.
Maar de kits van Ivo tB vind ik een perfecte vergelijking tussen de twee modellen (y)
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 04 January 2014, 13:31:09 door Jamie »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #23 Gepost op: 04 January 2014, 13:26:26 »
In het boek "The heavy goods engines of the War Department" van Rowledge deel 3 staat gemeld dat de tenders hetzelfde waren. Uiteraard, dit is een consequentie van oorlogsproductie. De verschillen tussen de ketels worden er in gemeld maar staan ook in de de laatste versie van Waldorp.
mvrgr
Koopmans

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2014, 13:55:02 »
Machinstenhuis 4300 en 5000 zijn ook het zelfde.
Eelco
Eelco, kijk eens goed op je eigen foto's: dak 5000 is boller, frontruiten zijn anders, zijwanden lijken op elkaar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2014, 14:22:31 »
Eelco, kijk eens goed op je eigen foto's: dak 5000 is boller, frontruiten zijn anders, zijwanden lijken op elkaar.

mvg,
Ivo

Dat zie je ook perfect terug in de kitjes die ivo laat zien in zijn post op 03 januari 2014, 19:31:15.
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 04 January 2014, 14:25:46 door Jamie »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2014, 15:33:27 »
Eelco, kijk eens goed op je eigen foto's: dak 5000 is boller, frontruiten zijn anders, zijwanden lijken op elkaar.

Ik heb alleen getikt wat ik in de Waldorp las. Daar staat expliciet dat de machinistenhuizen het zelfde waren. Maar dat kan uiteraard ook het interieur zijn, dat zegt de Waldorp niet.

Eelco

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2014, 17:05:17 »
Ik zou me kunnen voorstellen dat die machinistenhuizen van de 4300 en de 5000 idd identiek waren. Het waren in die zin echte 'Austeritíes' (soberheid op z'n Engelsch...)

Grtz,

Rob
Tbinnebarretije…

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #28 Gepost op: 27 September 2014, 17:24:23 »
How now?

Is tie afgeblazen?

guest7823

  • Gast
Re: Rocky Rail NS 5085 Austerity stoomloc Longmoor, how now?
« Reactie #29 Gepost op: 27 September 2014, 19:32:39 »
Dat ding is zo lelijk, de commissie van ethiek esthetiek heeft het doen verdwijnen.
Ehhhh, nee een 52-er is mooi  :-\ En daar breek je je nek over in Nederland (zelfs 1:1)