Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV  (gelezen 2792 keer)

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Gepost op: 29 december 2013, 09:38:02 »
Bij deze een draadje over het in aanbouw zijnde station voor mijn nog te realiseren modelbaan, Märklin C-rail, die in tijdvak III gebouwd gaat worden.
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2013, 09:44:41 »
Het eerste geveltje:

Het kozijn-deel:

(de werk-kant)

(de goede kant)
De beide delen samen:

Het resultaat:

Het station minus de uitbouw aan de oostzijde (zie foto's 1950/1960 op stationsweb)
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2013, 09:48:37 »
Vandaag met behulp van paperbrick.co.uk een vel steentjespapier uitgeprint zoals dit destijds ongeveer moet zijn geweest. En m'n eerste geveldeel ermee beplakt:

(Door de kleine steentjes (2,4x0,6mm) en de camera-resolutie (5mp) zijn de steentjes nauwelijks te zien...)
Nu vraag ik jullie nog wel om advies:
Er moeten elke meter gevelhoogte twee steens dik gele steenbanden komen. Zouden jullie met behulp van een bleekpen (viltstift eraser) die rand erin bleeken, of zouden jullie een gele steen genereren met paperbrick.co.uk en daar dan twee-steens repen van snijden en die erop plakken?


Groet,


Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2013, 10:05:28 »
Hallo Stephan.

Ik vind het altijd zeer interessant als iemand met een bouwproject begint.
Ik bouw al meer dan 35 jaar modellen, heb je bewust de keuze gemaakt voor het bouwen met karton ?
In het begin bouwde ik ook alleen maar met papier en karton, maar heb een aantal jaren geleden toch de overstap gemaakt naar Styreen.
Het werkt strakker, is makkelijker te verlijmen en je mesje is niet zo snel bot. Voor de gevels gebruik ik 1mm dik en voor de kozijnen en ramen 0,5mm
Wat betreft de gele bakstenen kun je het beste een nieuwe laag ertussen zetten, dat ziet er strakker uit dan inkleuren.
Kijk ook eens in mijn draadje, zelfbouwen.
Veel succes en ik zal het blijven volgen.

Gr. Bert

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2013, 10:19:21 »
Goeiemorgen Stephan,

Heel mooi om weer een kartonbouwer te zien werken!  (y)
En weer een iets andere benadering.

Je loopt tegen dezelfde problemen aan als ik met het grijskarton: wellicht dat een scherper mesje, zo mogelijk een echte chirurgenscalpel, het rafelen kan verminderen. Daarnaast zou ik kiezen voor dunner materiaal voor de raamstijlen. Denk eens aan het karton dat veel gebruikt wordt door kaartenmakers. Ligt nu zeker voor een habbekrats in de Knakenshop, Action e.d.
Uiteraard is het jouw projekt dus wel doen wat je zélf wilt.

Ik hoop dat je de foto's nog wat scherper kunt krijgen... Kan je niet van wat verderaf op de hoogste resolutie van je camera een scherp plaatje maken en dan daarvan een deeluitsnede nemen?

En met het steentjespapier ziet het er al strakker uit! Ken je ook de texturen van CGtexures.com?

Tenslotte jouw vraag over de gele steenbanden.
Als die glad in de gevel zitten dan zou ik ze aanbrengen op het steentjespatroon voordat je het uitprint.
Steken ze wat uit dan kun je ze mooi in een stripje op de gevel aanbrengen. Niet vergeten de witte snijranden bij te kleuren!

Succes met het bouwen en ik blijf je volgen.

Mvg.
Willem E. 


ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2013, 10:34:59 »
De ramen kun je scherper maken door het te printen op etiketten. Uitsnijden en op doorzichtig plastic plakken en achter je wand plakken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2013, 10:50:56 »
Je kunt ook raamstijlen met een watervaste stift met de juiste kleur en dikte rechtstreeks op het raamfolie tekenen.
Ik heb destijds met een kleurpotlood gekleurde banden aangebracht, gewoon proberen wat het mooiste is, kleuren of andere print ertussen snijden.

Gaat het papier op den duur door licht niet verkleuren?

Stephan.

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2013, 11:37:30 »
Je kunt ook raamstijlen met een watervaste stift met de juiste kleur en dikte rechtstreeks op het raamfolie tekenen.
Ik heb destijds met een kleurpotlood gekleurde banden aangebracht, gewoon proberen wat het mooiste is, kleuren of andere print ertussen snijden.

Gaat het papier op den duur door licht niet verkleuren?

Stephan.


Ha! Een naamgenoot!  (y)


Dat zal best... Daarom ga ik ook het geheel, als het klaar is, deel voor deel behandelen met een lak om het ietwat bestendiger te maken. Maar geef toe...ook de echte stenen verkleuren overtijd, wat is er nu mooier dan een verkleurd en gedateerd stationsgebouw?  ;)


Groet,


Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2013, 11:40:27 »
Hallo Stephan.

Ik vind het altijd zeer interessant als iemand met een bouwproject begint.
Ik bouw al meer dan 35 jaar modellen, heb je bewust de keuze gemaakt voor het bouwen met karton ?
In het begin bouwde ik ook alleen maar met papier en karton, maar heb een aantal jaren geleden toch de overstap gemaakt naar Styreen.
Het werkt strakker, is makkelijker te verlijmen en je mesje is niet zo snel bot. Voor de gevels gebruik ik 1mm dik en voor de kozijnen en ramen 0,5mm
Wat betreft de gele bakstenen kun je het beste een nieuwe laag ertussen zetten, dat ziet er strakker uit dan inkleuren.
Kijk ook eens in mijn draadje, zelfbouwen.
Veel succes en ik zal het blijven volgen.

Gr. Bert


Hallo Bert,


de keuze voor karton is eigenlijk vooral vanuit budget tot stand gekomen. Ik moet het helaas met een uiterst beperkt budget doen, dus heb dan niet veel keuze in materialen.
Wat betreft het strakmaken van de kozijnen (zoals iemand daarop wees), de kozijnplaten worden binnenkort ingespoten met spuitlijm en daarna met sleutelvijltjes strak gemaakt. Daarna worden ze wit gespoten en met blanke lak afgewerkt. Dit alles om een zo strak mogelijk resultaat te behalen met een zo laag mogelijk budget. ;D


Groet,


Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2013, 11:45:11 »
Je kunt ook het gele baksteenmotief van Slaters nemen. Dit baksteenmotief is op flinterdunne plastic platen aangebracht en is gemakkelijk op het karton te verlijmen. Maar ik begrijp dat alles van de persoonlijke situatie afhangt.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2013, 12:55:17 »
Hoi Stephan,

Mijn tip als je de raamstijlen wilt bijwerken met een vijltje o.i.d.:
verharden met sterk verdunde lak, of beter houtverharder (is duur).
Spuitlijm verhardt de boel niet voldoende, vrees ik...

Anders kan je ook dunne secondelijm gebruiken.
Die goedkope kleine tubes (Action, Blokker) zijn hier ook prima voor.

Ik heb ook al vele uitgeprinte modellen gemaakt. Meestal geprint met voordelige (imitatie-) printerinkt van verschillende merken met een Canon-printer. Verkleuring komt  als ze altijd in het (zon-)licht staan. Bij Canon bestaat er een afgestemd inkt en papiersysteem dat museumkwaliteit moet geven en dat betekent geen verkleuring/verbleking binnen 50 jaar. Maar ook hier: is duurder.
Mijn modellen staan in een deels verduisterde kamer en na enkele jaren vrijwel geen verkleuring.
En bij verkleuring bouw je toch gewoon weer een nieuwe! ;)

 

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2013, 07:21:16 »
Hoi Stephan,

Mijn tip als je de raamstijlen wilt bijwerken met een vijltje o.i.d.:
verharden met sterk verdunde lak, of beter houtverharder (is duur).
Spuitlijm verhardt de boel niet voldoende, vrees ik...

Anders kan je ook dunne secondelijm gebruiken.
Die goedkope kleine tubes (Action, Blokker) zijn hier ook prima voor.

Ik heb ook al vele uitgeprinte modellen gemaakt. Meestal geprint met voordelige (imitatie-) printerinkt van verschillende merken met een Canon-printer. Verkleuring komt  als ze altijd in het (zon-)licht staan. Bij Canon bestaat er een afgestemd inkt en papiersysteem dat museumkwaliteit moet geven en dat betekent geen verkleuring/verbleking binnen 50 jaar. Maar ook hier: is duurder.
Mijn modellen staan in een deels verduisterde kamer en na enkele jaren vrijwel geen verkleuring.
En bij verkleuring bouw je toch gewoon weer een nieuwe! ;)

Goedemorgen Ponytail,

ja, je hebt gelijk. Was er ook nog niet helemaal uit over dat verharden. Misschien worden de kozijnen ook nog wel van ansichtkaartenkarton gemaakt.
De lak die ik ga gebruiken om het geheel wat meer bestendigheid te geven en verkleuring af te remmen, is van Motip. Het is eigenlijk voor auto's bedoeld, maar heeft een UV-bestendigheid van factor -25. Dit houdt in dat wat normaal in 1 jaar verkleurd, er nu 25 jaar over doet om op hetzelfde niveau van verkleuring te komen. En bij ons zit er een discounter waar een bus van 500ml slechts €4,50 kost.
Mocht ik toch voor het grijsbord kiezen, dan ga ik het verharden met secondenlijm van de action. Kost geen drol en is lekker vloeibaar, maar werkt ook als een trein! (y)

Voor nu brei ik er even een einde aan, mijn dag is gevuld met kokkerellen voor vanavond: oliebollen, appelflappen, ananasflappen, stokbrood, salades, rollades....noem maar op. En ergens tussendoor moet ik ook nog met mn modelbouwhulpje van 4 vuurwerk gaan afsteken...

Ik wens jullie allemaal een heel fijn uiteinde toe! Dat onze ratelende wielen en stomende locs elkaar in het nieuwe jaar maar weer mogen treffen!

Salut,

Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

bleekertje

  • Kooninklijke Nijverdalse Stoom Bleekerij
  • Offline Offline
  • Berichten: 15
  • Spoorboekje ben ik al jaren kwijt!
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #12 Gepost op: 03 januari 2014, 19:57:48 »
Update...


Het eerste raam zit er inmiddels in, evenals dat de West-vleugel staat...

En dan is het eerste deurkozijn voorzien van glas, nu nog een deur erin hangen ;)



Groet,


Stephan
Met mijn voetjes op het bochtige pad, rijd ik mijn wielen liever op de rails, strak en glad...

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Stationsgebouw I, 1880-1972, Nijverdal OV
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2014, 13:33:55 »
Mooi draadje, Ik ben op dezelfde manier bezig, kijk even mee hoe jij het doet  (y)