Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
Vandaag om 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
Vandaag om 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
Vandaag om 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
Vandaag om 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
  

Auteur Topic: ROCO 4155A Digitaal te maken?  (gelezen 13461 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #30 Gepost op: 10 August 2014, 12:34:52 »
Maak de motor ook schoon, demonteer hem en laat hem een paar uur in de wasbenzine zwemmen.
Misschien dat er nog een tegenreactie komt, maar de hele motor in wasbenzine leggen lijkt me niet zo slim: wasbenzine tast heel veel kunststoffen aan, weliswaar niet rap, maar het gebeurt wel.
Koolborstels, als die er in zitten, er uit en ook meteen vervangen.
Vrijwel elke modelbouwmotor heeft koolborstels (soms niet van kool maar van betere materialen) maar die kunnen er bij deze motor niet uit.

Voor het schoonmaken van de wielen: met alleen een viltje ben je er niet. Dat veroorzaakt veel te veel wrijving, met de risico's voor de as-isolatie van dien.
Je kunt een druppeltje zilverpoets op het viltje doen, dan worden je wielen prachtig schoon. Wel goed nareinigen met wasbenzine en ragertjes.

Wielen met een antislipbandje zou ik nooit motorisch reinigen. Dat gaat met de hand en als het lukt, verwijder ik de antislip voordat ik aan de gang ga.

Toroque

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #31 Gepost op: 10 August 2014, 18:33:51 »
Dank jullie voor de snelle reacties.

weer geleerd voortaan eerst analoog testen!

Ik ga zo maar wat infomatie zoeken of mijn 2343 maar eens te gaan strippen en geheel op te lappen. Dan ga ik daar stap voor stap alles na lopen ;)

Toroque

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #32 Gepost op: 10 August 2014, 22:15:15 »
Motor is al verwijderd. Draaistelle kon ik niet vinden op internet hoe dat moest


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #33 Gepost op: 11 August 2014, 12:26:34 »
Dat is ook een beetje 'eng' als je het niet gewend bent.

Pak de zijkanten van de draaistellen vast, en trek de gehele inrichting horizontaal naar 'buiten' (Dus als de motor er nog in zou zitten, van de motor af)

De draaistellen zitten met een kunststof pin in een gat in het chassis 'verankerd' en de enige manier om ze er uit te krijgen is domweg trekken ;)
Vergeet niet de draadjes naar de printjes even los te solderen ;)

Toroque

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #34 Gepost op: 11 August 2014, 16:28:50 »
Domweg? Ohw dat gaat me lukke hahaha. Bedankt!

Toroque

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #35 Gepost op: 11 August 2014, 19:09:26 »

Toroque

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #36 Gepost op: 14 August 2014, 18:29:13 »
Het laatste ook verwijderd. Het spulletje is goed dof geworden. Is dit op te lossen? Of is gewoon puur een kwestie van nieuwe kopen?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #37 Gepost op: 14 August 2014, 23:17:53 »
Het zou kunnen dat het echt slijtage is: ik weet van sommige Fleischmann modellen dat de (nikkel?) buitenlaag soms zover afgesleten is, dat de binnenlaag zichtbaar wordt. Die binnenlaag is veel gevoeliger voor oxidatie en werkt daardoor minder goed als stroomafnemend wiel. Hoe dat bij Roco zit weet ik niet, maar dergelijke slijtage is vaak zeer duidelijk zichtbaar: op de plaats waar het wieloppervlak de rails het vaakst geraakt heeft, zitten slijtplekken, op andere plekken niet. Dat betekent vaak dat de buitenkant van de wielband nog redelijk in orde is.

Beste test: een wattenstaafje met alcohol of wasbenzine over het oppervlak wrijven. Als dat er zwart vanaf komt is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand.
Het zou kunnen dat het spul nogal aangekoekt is. Dan ga ik vaak met een doekje met wat alcohol wat steviger pulken en doen.
Weken in alcohol kan ook. Ik zou dan wel de antislipbandjes verwijderen.

Om de overbrengings-kastjes te inspecteren en eventueel reinigen: er zitten zo uit m'n hoofd 2 klemlippen aan die boel bij elkaar houden. Eentje boven het wormwiel (bij de linkeroverbrenging goed te zien) en eentje meer in de buurt bij het gat voor het draaipunt aan de lok.

Let wel op: alle tandwielen kunnen er dan uitvallen! Gezien de hoeveelheid vet die ik op de foto's zie lijkt me dat niet waarschijnlijk, maar je bent gewaarschuwd ;)

Toroque

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #38 Gepost op: 04 September 2014, 18:20:17 »
Zo na een lekker vakantie in Italië.  Kan ik weer verder. Ik heb de assen ultrasone gereinigd.  Op me werk hebben we daar een behoorlijk grote bak voor in verhouding tot de assen teminste...

Het resultaat:




Vandaag bij spoor2000 langst geweest en ze daar laten zien en daar vonden ze er nog netjes uit zien.

Toroque

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #39 Gepost op: 04 September 2014, 19:18:29 »
Weer wat inelkaar gezet verder.








henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #40 Gepost op: 04 September 2014, 19:33:11 »
Heb je die olie gebruikt? Vet vind ik beter. Roco zelf gebruikt al heel lang een of ander wittig vet voor kunststof tandwielen. Drupt er niet uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #41 Gepost op: 04 September 2014, 19:45:23 »
Ik heb zelf vooral slechte ervaring met olie op het  wormwiel. Al vrij snel loopt de boek dan niet zo mooi en hoor je de boel. Toen geen ik zo'n tube met Rico vet gekocht. Tandwielen voorzie ik nu van en beetje vet. Voor assen enzo gebruik ik (Fleischmann) olie.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #42 Gepost op: 04 September 2014, 22:46:57 »
Motoren laat ik juist wel zwemmen in de wasbenzine, eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee. Ook bij dit soort motoren, ik heb ook nog zo'n citroengeel ding rondrijden. Gewoon in een jam-potje, stroomdraadjes er aan en volledig onderdompelen. Dat niet al te ver de trafo openzetten, je zal verbaasd zijn wat er uit komt!

Als het de koolborstels zijn is het inderdaad einde oefening voor de motor, deze bestaan uit een soort schijfjes: als je de motor probeert te openen springt alles uit elkaar en is het einde oefening. Een alternatief zijn de welbekende mashima's, maar bij deze loks is het een beetje twijfelachtig of ze het waard zijn in verhouding tot de niet al te lang geleden gedumpte startsets met 2209.

Groet,

Richard

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6336
  • ***
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #43 Gepost op: 04 September 2014, 23:13:56 »
Citaat
Motoren laat ik juist wel zwemmen in de wasbenzine, eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee. Ook bij dit soort motoren, ik heb ook nog zo'n citroengeel ding rondrijden. Gewoon in een jam-potje, stroomdraadjes er aan en volledig onderdompelen. Dat niet al te ver de trafo openzetten, je zal verbaasd zijn wat er uit komt!
(y) Taliban experimenten ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: ROCO 4155A Digitaal te maken?
« Reactie #44 Gepost op: 05 September 2014, 08:44:06 »

Als het de koolborstels zijn is het inderdaad einde oefening voor de motor, deze bestaan uit een soort schijfjes: als je de motor probeert te openen springt alles uit elkaar en is het einde oefening. Een alternatief zijn de welbekende mashima's, maar bij deze loks is het een beetje twijfelachtig of ze het waard zijn in verhouding tot de niet al te lang geleden gedumpte startsets met 2209.

Groet,

Richard

Is helemaal geen einde oefening hoor. Heb het zelf ook al paar keer gedaan. Heel voorzichtig te werk gaan dat wel.
En koolborsteltjes zijn ook prima te vervangen. Ook al bij een paar motoren gedaan die niet meer mooi draaiden. Na een tip bij een handelaar op de beurs in houten. Die gaf aan, paar nieuwe koolborsteltjes is vele malen goedkoper dan een nieuwe motor, en werkt in veel gevallen ook prima. Wel heb ik ook de motor, na verwijderen van de koolborstels in de wasbenzine laten weken. Daarna goed laten drogen, nieuwe ( of oude als die nog goed zijn ) koolborstels er weer in. Voorzichtig laten indraaien. En motor loopt weer als nieuw.

Roelco