Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De prachtige reeksen van Bemo door Pauldg
Vandaag om 17:01:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door 741230
Vandaag om 16:59:46
Een leuke vrachtwagen door Arjan6511
Vandaag om 16:20:57
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 16:11:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
  

Auteur Topic: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein  (gelezen 13739 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #15 Gepost op: 13 December 2013, 13:36:10 »
Frappante is alleen dat je de twee treinstellen daar gekoppeld ziet staan. Dus waar zit nou die breuk? Toch tussen de bakken?

Ach het zal wel loslopen uh rijden
Het kan zijn dat de achterste tegen de voorste aan tot stilstand is gekomen na de snelremming. Treinen remmen nou eenmaal niet voor de volle 100% hetzelfde. In dit geval remde de voorste dan net iets beter dan de achterste. En dan lijkt het dat ze "gewoon aan elkaar zitten", terwijl ze dan toch echt los van elkaar zijn en gewoon tegen elkaar aan staan.
Groetjes,
Emiel

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #16 Gepost op: 13 December 2013, 13:44:38 »
minder ernstig ::) lijkt me beide even ernstig, een trein die breekt tijdens de rit,of het nou een schroefkoppeling of een automatische koppeling betreft.
Dit is toch minder ernstig, bij het incident in Sassenheim was het de koppeling tussen twee rijtuigen, en dus op een plek waar reizigers over kunnen lopen. In geval van losschietende AK's, zoals in dit draadje beschreven, zijn het alleen de treinstellen die elkaar verliezen. Vervelend, maar de kans dat er zwaar gewonden en/of doden vallen is een stuk kleiner. Hooguit door het aan tikken van de twee delen. Aangezien die beide delen ongeveer hetzelfde remmen, zal die tik nooit zo gek hard zijn.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #17 Gepost op: 13 December 2013, 13:56:11 »
Wees al blij dat in ieder geval de juiste foto erbij staat.  :D

En nog zo'n mooie uitspraak:
"Vermoedelijk is er sprake van een „spontane ontkoppeling van twee treinstellen”, zei een woordvoerder van de NS."
Mag toch hopen dat ze dat inderdaad niet express doen  :'( 8)

En dat zoiets vandaag gebeurd. De datum helpt in ieder geval een beetje mee  ;D

Ben wel blij dat ik altijd een ladder in mijn tas heb zitten.  :)

Ja, want het is niet zo dat een machinist per ongeluk een knop heeft ingedrukt waardoor deze ontkoppelen??

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #18 Gepost op: 13 December 2013, 14:26:33 »
Dat is niet mogelijk, er kan alleen ontkoppeld worden vanuit de tussen cabine's en niet vanuit
de bediende cabine.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #19 Gepost op: 13 December 2013, 15:00:50 »
Daarnaast is het systeem dusdanig beveiligd dat op het moment dat voorop (of ergens in de trein) de stuurstroom is ingeschakeld, de ontkoppelknoppen in de niet-ingeschakelde cabine niet te bedienen zijn. En dubbel stuurstroom is niet mogelijk.

In het geval van een 'gecoördineerde' actie (lees: het daadwerkelijk moeten splitsen van twee stellen) zal ook nooit je treinleiding (die de remming veroorzaakt bij een treinstel-breuk) leeg lopen. Zou dat hier tijdens de rit gebeurd zijn, dan was het andere stel 'aan de rol' gegaan. Ongecontroleerd verder rollen, dus. Dán had wel de ATB-rolbeveiliging weer aangesproken en alsnog de treinleiding geopend, maar goed... Dat is een ander verhaal.

Moraal: een machinist die met het verkeerde knopje heeft zitten spelen is uit te sluiten. Dat durf ik je op een briefje te geven.

manuelspot

  • Gast
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2013, 15:11:57 »
Das niet de eerste keer dat een nieuwe DDZ losbreekt.
Serieus probleem lijkt het me nu wel.


Deze blijft dus nog wel even van toepassing. :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #21 Gepost op: 13 December 2013, 15:34:23 »
Het vriest niet, het is niet "extreem" warm, de blaadjes zijn weg, het stormt niet, geen onweer...
Dan zal het wel van de extreem matige kou komen...

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2013, 16:15:41 »
Er treedt onmiddellijk een noodremming op dus is er een goede kans dat de stellen elkaar bij het remmen weer ontmoeten (en mogelijk even spontaan weer mechanisch koppelen).

Nu maar wachten tot de Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseert om op elk balkon een keukentrapje mee te voeren.
Die constructiewijziging kan dan gelijk met de toiletten inbouw plaatsvinden.

Dirk

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 983
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #23 Gepost op: 13 December 2013, 17:09:09 »
Er moeten wc's ingebouwd worden, want DDZ heeft wc's....? Prima beredenering...

En wat hier eerder is gezegd, dit is heel anders dan de breuk van eerder, dat was tussen twee rijtuigen waar iemand zich dus in de overgang zou kunnen bevinden, in dit geval niet. Appels en peren vergelijken noemen we dat.

Bij mat'54 kwam het in het begin wel eens voor dat een treinstel spontaan ontkoppelde omdat de conducteur in een van de cabine's z'n voet per ongeluk op de ontkoppelknop zette, daarvoor is later een extra kraan in de leiding gezet, die moet eerst open voor je kan ontkoppelen (gaat met lucht), maar ik begrijp uit een eerder verhaal dat dat hier niet kan beurt zijn?

Groeten Edwin

Gert1

  • Gast
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #24 Gepost op: 13 December 2013, 18:19:22 »
Alleen de passagiers met ladders zijn geëvacueerd.

Wel grappig om te merken dat meerdere mensen opmerken dat de titel niet klopt.
Een kleine aanpassing doet wonderen: Passagiers door middel van ladders geëvacueerd uit losgeschoten treinstel

Ach ja, waar is de tijd gebleven dat de leerkrachten die voor de klas staan zélf nog fatsoenlijk Nederlands leerden?   ;)

mvg,
Gert

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2013, 18:25:16 »
Kranten zijn alleen sensatie belust en niets anders. Overdrijven is hun vak anders deugen ze niet. Zich beperken tot de waarheid kennen ze niet. Vandaar de kreet vaklui in overdrijven.

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Gert1

  • Gast
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #26 Gepost op: 13 December 2013, 18:30:40 »
De titel "Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein" is door Meppelspoor ingetikt toen hij dit draadje opende.
Het lijkt mij dat je daar niet speciaal een bepaalde krant de schuld van kunt geven...

mvg,
Gert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11698
    • Mijn fotoarchief
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #27 Gepost op: 13 December 2013, 18:32:15 »
"met behulp van ladders" lijkt me correcter.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11698
    • Mijn fotoarchief
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #28 Gepost op: 13 December 2013, 18:33:41 »
Kranten zijn alleen sensatie belust en niets anders. Overdrijven is hun vak anders deugen ze niet. Zich beperken tot de waarheid kennen ze niet. Vandaar de kreet vaklui in overdrijven.

Over generaliseren gesproken...  :-\

Eelco (oud SvJ-er)

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Passagiers met ladders geëvacueerd uit losgeschoten trein
« Reactie #29 Gepost op: 13 December 2013, 18:34:10 »
Op de foto zijn inderdaad de treinen weer gekoppeld.

Beide treinen zijn op zo'n 50 meter van elkaar tot stilstand gekomen. Na controle heeft de machinist de treinen weer gekoppeld en een remproef genomen. Na overleg mocht de trein uiteindelijk toch niet doorrijden, iets wat de machinist wel van plan was.

Dit is dus de reden dat de treinen op de foto's gewoon gekoppeld zijn.

Bron: een collega die in de voorste trein zat... Tijdens het hele gebeuren werden ze overigens opmerkelijk goed op de hoogte gehouden.


Groet,
Robert