Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 09:01:29
Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 08:44:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 08:43:35
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 08:38:41
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 08:33:51
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 08:01:51
Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:56:45
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:15:35
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
Vandaag om 00:13:51
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
11 July 2025, 23:53:16
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
11 July 2025, 21:24:43
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
11 July 2025, 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
11 July 2025, 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
11 July 2025, 19:40:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 July 2025, 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
11 July 2025, 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
11 July 2025, 18:40:44
20 toen door Arjan6511
11 July 2025, 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
11 July 2025, 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
11 July 2025, 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
11 July 2025, 15:53:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 July 2025, 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
11 July 2025, 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
11 July 2025, 13:51:21
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
11 July 2025, 13:13:41
  

Auteur Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster  (gelezen 13565 keer)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #60 Gepost op: 07 December 2013, 21:05:49 »
Alleen moet je een flinke modelbaan hebben om echt 10A nodig te hebben. Mijn huidige Lenz centrale met een versterker van 5A is ook afdoende.
Hmm, ik denk dat dat sterk afhangt wat je allemaal digitaal aanstuurt en hoeveel treinen met verlichting je op de baan simultaan hebt rijden, zei de gek met 47 A.  ;D
Greetz, Hans

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #61 Gepost op: 07 December 2013, 21:45:34 »
Hallo Hans, zou je iets van een schema voor me hebben hoe je alles aan elkaar gekoppeld hebt.

Ik zit zelf ook te denken om de lenz lv102 als booster te gaan gebruiken, dus kan wel wat voor info gebruiken.

vast bedankt,
Jan

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #62 Gepost op: 07 December 2013, 21:56:47 »
@Henk: Wat voor zekeringen gebruik je dan?

@MallePietje: Mijn slechte ervaringen met kortsluitingen en een letterlijk gesmolten gloednieuwe lok is op onze clubbaan met een 10A voeding.
     Maar dat zal met een 10A booster echt niet anders zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2013, 21:59:01 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #63 Gepost op: 07 December 2013, 22:04:01 »
HansQ,

Een booster van 5 amp is geen probleem om mee te rijden per sector op de baan, dat durf ik rustig aan. Die 5 amp zul je niet de hele tijd halen. Ik zie meer risico in een 3 Amp booster die de hele tijd maximaal moet presteren.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #64 Gepost op: 07 December 2013, 22:18:55 »
Tja... ik rijd N-spoor en dan is 5A veel meer dan voor een H0 lok.
Maar een H0 lok die op een wissel puntstuk staat te "lassen" met 5A lijkt me ook niet altijd even gezond...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22473
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #65 Gepost op: 07 December 2013, 23:08:09 »
Maar dat gebeurt dus ook niet. Lenz heeft al jaren een 5A versterker, zowel in de centrale als in de booster, en heeft kennelijk een afdoende beveiliging. Nooit problemen mee gehad. ESU en zelfs Märklin zitten tegenwoordig ook eerder op 4 of 5A. Dat zijn geen merken die grote risico´s nemen.

Mijn 10A Edits booster had ik via zelfherstellende zekeringen van 3A op vier plaatsen op mijn vorige baan aangesloten. Van die platte schijfjes. Heeft bijna 10 jaar lang probleemloos gefunctioneerd. Nog mooier is een booster met meerdere eindtrappen. Klaas heeft daarvan ergens op dit forum nog een schema gezet.

Een zware booster vergt wat meer zorgvuldigheid bij het aansluiten, maar hoeft geen problemen op te leveren. Ik heb een grotere hekel aan boosterovergangen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #66 Gepost op: 08 December 2013, 01:32:50 »
Hoi Henk, bedoel je deze? http://www.reichelt.de/Rueckstellende-Sicherungen/PFRA-090/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=35210&GROUPID=3307&artnr=PFRA+090&SEARCH=PFRA+090
Die gebruik ik ook, maar ze zijn nogal langzaam... en niet erg nauwkeurig.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22473
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #67 Gepost op: 08 December 2013, 08:48:07 »
Ja iets dergelijks. Nooit wat gemerkt van traag of onnauwkeurig. Meestal reageert de beveiliging van de booster zelf natuurlijk sneller en dat is ook de bedoeling. Deze waren slechts bedoeld voor de schaarse situaties waarin de kortsluitstroom door een lok te klein was om de beveiliging van de booster aan te spreken. En dan waren ze ruimschoots snel genoeg om schade te voorkomen.

Mooier is de zware booster met meerder uitgangstrappen. Klaas heeft een schema voor een aangepaste Edits gemaakt.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal_1.gif
« Laatst bewerkt op: 08 December 2013, 08:50:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #68 Gepost op: 15 December 2013, 13:15:59 »
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.

Ik snap dat een frustrerend probleem als dit rijden met meerdere boosters wel vervelend maakt. Maar op de club en zo te zien bij hans ook moet het prima kunnen. Schijnbaar is alleen de Roco slecht ontworpen. Ik heb in dit draadje genoeg alternatieven gehoord, van zelfbouw tot andere merken.

Op de club hebben we de E niet aangesloten. Dit zodat het de rest van de baan niet stoort. Wissel vergeten met rangeren is makkelijk en vervelend als alles stil komt. Trein komt vanzelf wel tot stilstand als hij het blok in rijdt waar de booster uit is.

Misschien over heen gelezen, maar welk onderdeel is stuk in de Roco's? H-brug / eindtrap?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #69 Gepost op: 15 December 2013, 13:18:28 »
Alles wat ik er van gezien heb ( niet zelf meegemaakt :P ) is dat de High-side P-channel MOSFETS er uit piepen...

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #70 Gepost op: 15 December 2013, 14:42:42 »
Precies op pagina 2 de foto van de schade.

Ik denk dat het de db4 van ldt wordt, en blijven rijden met de mm en roco 10764 (ik heb weer voorraad via ebay).

Dit lijkt me de goedkoopste oplossing, met een doorlopende nul op de baan.

Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22473
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #71 Gepost op: 15 December 2013, 15:41:30 »
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.


Dan moet je wel als de dood zijn voor zowat ieder elektrisch apparaat in huis. Veel beveiliging werkt volgens het prinpe dat er heel eventjes meer stroom loopt dan eigenlijk de bedoeling is, waarna de stroom wordt verbroken. De beveiliging schakelt de booster zo snel af, dat niks op de baan de kans krijgt warm of koud te worden. Die kwetsbare Roco versterkers zijn bij wijze van spreken gevaarlijker. Zo'n verbrandende eindtrap kan een ongewenste verbinding maken.

Het probleem van een dikke booster ontstaat niet als er 10A gaat lopen, zodat de booster afslaat, maar als die 10A niet gaat lopen, bijvoorbeeld omdat de bedrading in een lok dat onmogelojk maakt, en de booster dus niet afslaat. Vandaar de apart gezekerde secies.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2013, 16:35:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.