Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Delft N spoor 1/160 zelfbouw door Sven
Vandaag om 16:33:03
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Carel Ruysink
Vandaag om 16:32:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:31:48
Decoder vraag door BrightonBelle
Vandaag om 16:27:48
Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels door Rondje_HO
Vandaag om 16:24:47
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:22:46
Wunder Spoor1 DB br 151 door Spoor1vogel
Vandaag om 16:22:25
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 16:18:36
Artitec: Plan E, serie 2007 door dh3201
Vandaag om 16:18:33
Roco Hbis voor postvervoer? door spoorfan
Vandaag om 16:09:37
Mail MK Modelbouwstudio door Sven
Vandaag om 16:04:04
DKM/Holland Rail 2400 hekjes door Pauldg
Vandaag om 16:03:16
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Pauldg
Vandaag om 15:59:53
kwaliteit B-Models door Martijn de Kuiper
Vandaag om 15:57:32
Ecos ESU 50200 verbinden met Twin-Center. door cbx
Vandaag om 15:56:41
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 15:46:48
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Erik Baas
Vandaag om 15:31:02
Verbouwing Amsterdam Centraal door Martin Hornis
Vandaag om 15:00:42
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 14:53:56
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Rolando
Vandaag om 14:51:24
Spoorboekje Staatsspoor 1914 - Voornaamste buitenlandsche verbindingen Emmerik door Noordernet
Vandaag om 14:36:27
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Wim Vink
Vandaag om 14:28:08
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door Juroen
Vandaag om 14:13:47
Gaatje te groot geboord – wat nu? door prutser
Vandaag om 13:59:53
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 13:48:18
Minitrix BR185 Rail4chem hapert door Kieft01
Vandaag om 13:40:50
Klompentrein door spoorzeven
Vandaag om 13:36:43
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:05:39
Hoogte locloods 6476 door saskia
Vandaag om 12:59:22
ExactTrain 2021 door HaHoHo
Vandaag om 12:46:07
  

Auteur Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster  (gelezen 9259 keer)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
  • Vriend van vlaflip
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #60 Gepost op: 07 december 2013, 21:05:49 »
Alleen moet je een flinke modelbaan hebben om echt 10A nodig te hebben. Mijn huidige Lenz centrale met een versterker van 5A is ook afdoende.
Hmm, ik denk dat dat sterk afhangt wat je allemaal digitaal aanstuurt en hoeveel treinen met verlichting je op de baan simultaan hebt rijden, zei de gek met 47 A.  ;D
Greetz, Hans

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #61 Gepost op: 07 december 2013, 21:45:34 »
Hallo Hans, zou je iets van een schema voor me hebben hoe je alles aan elkaar gekoppeld hebt.

Ik zit zelf ook te denken om de lenz lv102 als booster te gaan gebruiken, dus kan wel wat voor info gebruiken.

vast bedankt,
Jan

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #62 Gepost op: 07 december 2013, 21:56:47 »
@Henk: Wat voor zekeringen gebruik je dan?

@MallePietje: Mijn slechte ervaringen met kortsluitingen en een letterlijk gesmolten gloednieuwe lok is op onze clubbaan met een 10A voeding.
     Maar dat zal met een 10A booster echt niet anders zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2013, 21:59:01 door HansQ »
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #63 Gepost op: 07 december 2013, 22:04:01 »
HansQ,

Een booster van 5 amp is geen probleem om mee te rijden per sector op de baan, dat durf ik rustig aan. Die 5 amp zul je niet de hele tijd halen. Ik zie meer risico in een 3 Amp booster die de hele tijd maximaal moet presteren.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #64 Gepost op: 07 december 2013, 22:18:55 »
Tja... ik rijd N-spoor en dan is 5A veel meer dan voor een H0 lok.
Maar een H0 lok die op een wissel puntstuk staat te "lassen" met 5A lijkt me ook niet altijd even gezond...
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19514
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #65 Gepost op: 07 december 2013, 23:08:09 »
Maar dat gebeurt dus ook niet. Lenz heeft al jaren een 5A versterker, zowel in de centrale als in de booster, en heeft kennelijk een afdoende beveiliging. Nooit problemen mee gehad. ESU en zelfs Märklin zitten tegenwoordig ook eerder op 4 of 5A. Dat zijn geen merken die grote risico´s nemen.

Mijn 10A Edits booster had ik via zelfherstellende zekeringen van 3A op vier plaatsen op mijn vorige baan aangesloten. Van die platte schijfjes. Heeft bijna 10 jaar lang probleemloos gefunctioneerd. Nog mooier is een booster met meerdere eindtrappen. Klaas heeft daarvan ergens op dit forum nog een schema gezet.

Een zware booster vergt wat meer zorgvuldigheid bij het aansluiten, maar hoeft geen problemen op te leveren. Ik heb een grotere hekel aan boosterovergangen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #66 Gepost op: 08 december 2013, 01:32:50 »
Hoi Henk, bedoel je deze? http://www.reichelt.de/Rueckstellende-Sicherungen/PFRA-090/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=35210&GROUPID=3307&artnr=PFRA+090&SEARCH=PFRA+090
Die gebruik ik ook, maar ze zijn nogal langzaam... en niet erg nauwkeurig.
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19514
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #67 Gepost op: 08 december 2013, 08:48:07 »
Ja iets dergelijks. Nooit wat gemerkt van traag of onnauwkeurig. Meestal reageert de beveiliging van de booster zelf natuurlijk sneller en dat is ook de bedoeling. Deze waren slechts bedoeld voor de schaarse situaties waarin de kortsluitstroom door een lok te klein was om de beveiliging van de booster aan te spreken. En dan waren ze ruimschoots snel genoeg om schade te voorkomen.

Mooier is de zware booster met meerder uitgangstrappen. Klaas heeft een schema voor een aangepaste Edits gemaakt.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal_1.gif
« Laatst bewerkt op: 08 december 2013, 08:50:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #68 Gepost op: 15 december 2013, 13:15:59 »
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.

Ik snap dat een frustrerend probleem als dit rijden met meerdere boosters wel vervelend maakt. Maar op de club en zo te zien bij hans ook moet het prima kunnen. Schijnbaar is alleen de Roco slecht ontworpen. Ik heb in dit draadje genoeg alternatieven gehoord, van zelfbouw tot andere merken.

Op de club hebben we de E niet aangesloten. Dit zodat het de rest van de baan niet stoort. Wissel vergeten met rangeren is makkelijk en vervelend als alles stil komt. Trein komt vanzelf wel tot stilstand als hij het blok in rijdt waar de booster uit is.

Misschien over heen gelezen, maar welk onderdeel is stuk in de Roco's? H-brug / eindtrap?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9558
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #69 Gepost op: 15 december 2013, 13:18:28 »
Alles wat ik er van gezien heb ( niet zelf meegemaakt :P ) is dat de High-side P-channel MOSFETS er uit piepen...

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #70 Gepost op: 15 december 2013, 14:42:42 »
Precies op pagina 2 de foto van de schade.

Ik denk dat het de db4 van ldt wordt, en blijven rijden met de mm en roco 10764 (ik heb weer voorraad via ebay).

Dit lijkt me de goedkoopste oplossing, met een doorlopende nul op de baan.

Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19514
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #71 Gepost op: 15 december 2013, 15:41:30 »
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.


Dan moet je wel als de dood zijn voor zowat ieder elektrisch apparaat in huis. Veel beveiliging werkt volgens het prinpe dat er heel eventjes meer stroom loopt dan eigenlijk de bedoeling is, waarna de stroom wordt verbroken. De beveiliging schakelt de booster zo snel af, dat niks op de baan de kans krijgt warm of koud te worden. Die kwetsbare Roco versterkers zijn bij wijze van spreken gevaarlijker. Zo'n verbrandende eindtrap kan een ongewenste verbinding maken.

Het probleem van een dikke booster ontstaat niet als er 10A gaat lopen, zodat de booster afslaat, maar als die 10A niet gaat lopen, bijvoorbeeld omdat de bedrading in een lok dat onmogelojk maakt, en de booster dus niet afslaat. Vandaar de apart gezekerde secies.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2013, 16:35:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.