Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13

Auteur Topic: Bouw Bahnhof Lippramsdorf in spoor Nul  (gelezen 127718 keer)

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Bouw Bahnhof Lippramsdorf in spoor Nul
« Reactie #60 Gepost op: 06 July 2014, 18:23:53 »
Hoi Modelspoor liefhebbers

Vandaag even weer lekker aan het knutselen geweest, deze keer met onderdelen van Moog, Nu zullen jullie wel afvragen wat is dit nu weer, dit zijn de zijwanden met gordijnen voor de 3YB wagons van Lenz. Zo dat deze van binnen nu nog mooier en echter er uit gaan zien.

Verf wat ik gebruik van gemaakt heb is voor de zijwanden is van merk Edding wat te koop is bij pipoos  RAL 1015 licht Ivoire. Kleur voor gordijnen  Humbrol 186

Het leuke van deze interieur is dat je allemaal tafeltjes ziet plus asbakjes Op dit moment zijn de tweede klas 3yB wagons klaar, Nu nog twee te gaan de eerste /tweede klas wagon plus de tweede klas .bagage wagon.

Daarna komt de volgende stap het laten vervuilen van de wagons.

tot zo ver dit berichtje

Met spoorse groeten,

bernard
« Laatst bewerkt op: 06 July 2014, 18:25:55 door bernhard67 »

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 06 July 2014, 18:35:49 »
Hoi Modelspoor liefhebbers,

Gisteren had ik al een klein berichtje geplaatst over de Brawa koelwagons, eind van de middag zondag dus even wezen rijden met de Brawa wagons al gouw kreeg ik een probleem met de brawa kopelingen die ik bevestigd had tussen de beide wagons.

na dat ik nog geen meter greden te hebben lieten de beide wagons los na een paar keer overnieuw proberen bleef het probleem voordoen met de brawa kopelingen. Echter ik wou de kopeling vervangen door lenz kopeling maar die bleek niet te passen liep vast aan de onderzijde bij de wagons waar de gleuven zitten.

Toen maar meteen besloten om een schroefkoppeling tussen te plaatsen die Brawa mee leverd. De schroefkoppeling is makelijk te bevestigen na dat ik deze monteerd had gelijk weer proef rijden en alles verliep goed. (y)

tot zo ver dit berichtje

ps een V100 staat heel erg mooi voor deze toch wel moderne wagons.

Met spoorse groeten,

bernard

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 06 July 2014, 20:33:46 »
Foto ::)
groeten,
Auke

HJ

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 06 July 2014, 21:08:15 »
Hey Bernard,

Wat ging er precies mis met de Brawa-koppelingen?
Kunnen we dan niet met deze wagens rangeren (zonder pincet)?

groetjes

Hendrik

modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 06 July 2014, 23:10:11 »
Hoi HJ,

een of ander mannier haken die kopelingen niet goed in elkaar en als er iets onevenheid in de rails is. Dan laat de haak gelijk los.  Bovendien vind ik zelf schroefkoppeling toch mooier  (y)

Wat ik tot de ondekking ben gekomen dat het kleine boogje aan de bovenkant van de koppeling tegen de onderkant van de waqon vastloopt waardoor de koppeling niet helemaal soepel mee beweegt als de wagon door een bocht gaat.

Wel een beetje jammer had Brawa naar mijn mening iets beter moeten oplossen. Maar met schoefkoppeling kan je ook rangeren geen enkel probleem  (y)

Vind persoonlijk de Lenz koppeling toch beter in elkaar zitten en werk ook nog eens beter alleen krijg je die niet vast in deze wagon. heb het geprobeerd maar lukte niet dan kon je de borg pen niet vastzetten en trek je zo weer de koppeling uit de houder.

tot zo ver mijn conclussie over de Brawa Koelwagon wel zijn de wagons heel erg mooi getaileerd

groetjes van bernard

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 13 July 2014, 19:10:23 »

Een tijdje geleden ben ik op een zaterdag middag bezig geweest met een paar stootblokken uit beton zo als je deze kon aantreffen bij de DB in de jaren 50 tot 80. Qua maat ben ik uitgegaan van de hoogte en breedte van de Lenz stootblok.

Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van oase blok deze vervolgens met een plamuurmes aan één kant schuin afgestoken. Daarna het blok met modelbouw gips ingesmeerd en vervolgens 1 dag laten drogen.  Daarna het blok met houtlijm op een stukje multiplex gelijmd en vervolgens weer een aantal uren laten drogen.

Daarna het blok grijz geschilderd met Tamiya verf, als dat weer goed droog is daarna met één stukje hout precies de hoogte bepaald van de buffers en deze vervolgens weer met houtlijm vastgelijmd.

Ook kan je er voor kiezen om in het midden de stootblok met opstaande bielzen uit te voeren.

tot zo ver dit berichtje

Met spoorse groeten,

bernard

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #66 Gepost op: 13 July 2014, 19:13:47 »
 (y) Goed plan Bernhard.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 18 August 2014, 09:58:53 »
Hoi modelspoor liefhebbers,

Zaterdag en zondag wat het voor mij weer een druk weekend met spoor nul. Ik had in oud museum van soest een klein spoor nul weekend georganiseerd.  Maar ja nu komt de tijd om mijn spoor nul module baan verder uit te gaan breiden.

Op dit moment bestaad lippramsdorf uit 6 module bakken, echter deze zullen aangevuld gaan worden met zo kleine 7 bakken.  Zo dat ik in december in het Oud museum in soest met een personen trein of goederen trein uit het station Lippramsdorf kan rijden om vervolgens in het nieuwe station kan laten stoppen. Daar zullen de loks wederom moeten omlopen.

Ik heb een idee om het station in een flauwe bocht aan te leggen totaal zal het station 3 sporen gaan krijgen Hoe ik dat moet gaan inpassen nog geen idee .  Ik ga eerst maar eens twee rechte bakken van 1.10 maken ,op de laatste bak komt een stuk recht spoor plus een drieweg wissel zo dat de loks kunnen omlopen dan wordt het gevolgd door een flauwe bocht  die zullen gaan bestaan uit gebogen meterrails en r10 van lenz.

Als er spoor nullers zijn die mij willen helpen dan zijn die welkom

Met spoorste groeten,

bernard

Het nieuwe station zal station Koningshoven zijn plus goederenloods alle twee gebouwen zijn van studio 95

« Laatst bewerkt op: 18 August 2014, 10:01:44 door bernhard67 »

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 23 August 2014, 21:55:59 »
Vanmiddag mijn nieuwste spoor nul aanwinst wezen ophalen.De köf met gesloten machinistenhuis, Beschrifting is loep zuiver we zijn dat niet anders dan gewend van Lenz. Verder vind ik persoonlijk dat  het geluid van deze köf veel beter is dan van de eerst köf van Lenz.

Met spoorse groeten,

bernard

tegen Lenz wil ik zeggen ga zo verder

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #69 Gepost op: 24 August 2014, 12:36:49 »
Blijft een mooi locje Bernard :) Lenz doet zeker goede zaken met dit spoor 0 spul, goeie kwaliteit tegen redelijke prijzen  8)

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 02 September 2014, 21:50:06 »
Hoi Ronald,

De köf van lenz is inderdaad een heel mooie lokje en rijd ook nog eens heel mooi

Foto van Bahnhof Lippramsdorf bij binnenkomst van de V100-20 naast spoor 1 is de nieuwe köf van Lenz te zien die  op de binnenkomst van  stuck goed staat te wachten.

Met spoorse groeten,
bernard

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 05 September 2014, 21:56:39 »

Een tijdje terug heb ik gezegd dat ik verder ga met de uitbreiding van mijn 6 bestaande module bakken. Het plan is dat het uiteindelijk in een u vorm zal worden met nog een tweede station met omloop mogelijkheid.

Op de foto is dan ook de eerste module bak te zien van het nieuwe station  wat totaal uit vier bakken zal bestaan lengte van de bak is 1,10 bij 60 cm breed zo dat de sporen ongeveer een lengte zal hebben van zo 3 m zo dat de mogelijkheid er is om een personen trein met 3 4YB umbau wagons of een V100 met twee zilverlingen.

tot zo ver dit eerste berichtje over een tijdtje kom ik weer met een update van de verdere bouw.

Met spoorse groeten,

bernard

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 06 September 2014, 22:53:42 »

Zo vandaag de laatste en vierde module bak gemaakt voor het nieuwe station gedeelte.  Daarna kan ik gaan beginnen met de bocht modulenbakken hoe ik deze percies moet gaan maken nog geen idee wordt even puzellen met gebogen meter rails. Zit er aan te denken om de bochten groter te maken van R10  van lenz. Alleen moet het wel weer gaan passen binnen een lengte van 3.50

foto vierde en laaste module bak voor het station gedeelte, bak moet nog geschilderd worden.

Of ik het allemaal gaat afkrijgen voor half december geen idee is wel een hele uitdaging als de rails tenminste maar klaar is zo dat er wel met de loks gereden kan worden. Aankleding van de bakken volgt later wil nog wel ergens in het midden iest van een stenen viaduckt in maken 

tot zo ver mijn update

Groetjes van bernard

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 08 September 2014, 19:11:29 »

Hierbij mijn tweede update van de verdere bouw van de module baan, vanmiddag de bakken neer gezet en gelijk de gaten geboord waar de bouten door heen gaan om de module bakken te kunnen vastzetten

Na lang lopen na denken heb ik toch besloten dat spoor 1 langs het eerste perron komt te lopen en spoor 2 en 3 langs het tweede perron. naast spoor 3 komt nog spoor 4 dit zal een spoor worden waar goederen trein stil kan staan. De andere sporen  geven de lok de mogelijkheid om te kunnen omlopen.

Nu ga ik binnen korte maar eens een paar meter rails komen en paar R10 om het bochten werk te kunnen bepalen totaal worden het vier bochten

Zo als het sporen plan uitgaat zien heb ik waarschijnlijk twee gebogen wissels nodig plus twee rechter wissels en tot slot nog een drieweg wissel kan nu nog niet zeggen of het Lenz wissels worden of andere wissels.

tot zo ver weer dit update

Met spoorse groeten,

Bernard

bernhard67

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 14 September 2014, 18:51:21 »

Vanmiddag even lekker bezig geweest met hout en toch weer even één nieuwe module bak in elkaar gezet. Dit is de laatste module bak van het station gedeelte. Op de foto is dan ook te zien dat het begin van het perron in een flauwe bocht komt te liggen. Bedoeling is dat het twee sporen zijn die dan weer worden gevolgd door een volgende peron die spoor twee en drie zal bedienen spoor vier wordt puur een spoor waar alleen goederentrein op stil zal staan.

Eerst deze module bak afmaken voor dat ik weer aan de volgende bak ga beginnen daar zullen dan twee gebogen wissels op komen om de vier sporen te bedienen.  Vervolgens zullen deze weer volgen met nog een paar gebogen module bakken om er voor te zorgen dat het uiteindelijk een u zal zijn.

tot zo ver dit berichtje

Met vriendelijke groeten,

Bernard