Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Station of halteplaats Haren  (gelezen 5780 keer)

Ponytail

• Offline Offline
Station of halteplaats Haren
« Gepost op: 10 November 2013, 23:55:23 »
In het draadje Haren, station of halte? vond ik de inspiratie om dat gebouwtje ook eens te proberen. Niet in plastic of polystireen, maar in karton en/of dik papier.
Allereerst werden wat gegevens en afbeeldingen verzameld. Zo vond ik ook een 3D-model ervan aan op het web en de afbeeldingen ervan zijn de basis voor mijn model.
In AutoCad werden de basisomtrekken 'overgetrokken' en aan de hand van de deuren verschaald tot HO-grootte.
Daarna de verdere lijnen en sommige details aangebracht en deze eerste tekeningen waren het gevolg:

en

Deze tekeningen zijn uitgeprint en op 1mm-grijskarton geplakt (Action-spraylijm! (y) ) en daarna uitgesneden:

Tenslotte een uurtje met Action-Alleslijm kliederen, plakken en kleven...

klieder, klieder...

plak, plak...

kleef, kleef...

En blijken ook de foutjes:
Deze gevel bleek wat te laag.
Moet worden aangepast in de tekening, maar is in deze proefbouw hersteld met stripjes karton.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Station of halteplaats Haren
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2013, 10:13:08 »
Best grappig zo, maar als je nou foto's van het station eens zou bewerken tot platte zijkanten en die zou uitprinten, dan lijkt het meteen ook echt..
Kijk maar eens bij http://lancemindheim.com/

groet daan.

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2013, 10:51:24 »
Mooi proefgebouwtje  (y)
Er zijn meerdere wegen die naar Rome (Haren  ;D) leiden

Dat "overtekenen" in autocad hoe doe je dat?

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2013, 11:23:37 »
In het draadje Haren, station of halte? vond ik de inspiratie om dat gebouwtje ook eens te proberen. Niet in plastic of polystireen, maar in karton en/of dik papier.
Allereerst werden wat gegevens en afbeeldingen verzameld. Zo vond ik ook een 3D-model ervan aan op het web en de afbeeldingen ervan zijn de basis voor mijn model.
In AutoCad werden de basisomtrekken 'overgetrokken' en aan de hand van de deuren verschaald tot HO-grootte.
Daarna de verdere lijnen en sommige details aangebracht en deze eerste tekeningen waren het gevolg:

Ik heb toch wel een paar opmerkingen ::):

Het bovenraam in de kopgevel is te smal, wat ik ook mis zijn een aantal ’blinde’ ramen en in het midden van het gebouw is een verbreding van ongeveer 30 cm (in werkelijkheid). Zie foto’s. Ook het raam, rechts van de uitbouw aan perronzijde, moet een deur zijn.
De uitbouw aan perronzijde is te hoog, zie bovenkant van de ramen in de gevel.
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2013, 22:38:28 »
Allereerst: iedereen dank voor de opmerkingen.

Het gebouwtje is nu in een eerste opzet, dus er volgen nog aanpassingen.
Inderdaad de vorm van enkele ramen. De geblindeerde komen zodra de texturen worden aangebracht.
En schoorstenen.
Maar eerst moet het witmodel goed van vorm zijn.

Voor de texturen gebruik ik vooral die van cgtextures. Deze zijn fotorealistisch.

Tenslotte het overtekenen in AutoCad.
Dat doe ik door een plaatje/tekening als bmp-file te importeren en daarop een tekenlaag.
Het heeft wel enkele lastigheden en beperkingen want regelmatig selecteer je een lijn of deel en dan ook het achtergrondplaatje en dat komt dan bovenaanzichtbaar...
Het schijnt dat oudere AC-versies een mogelijkheid hadden om zo'n plaatje te blokkeren zodat je het niet ongewild selecteerde. Na AC-2000 lijkt dit eruitgehaald.
In AC kies ik het topmenu Insert > OLE-object > bitmapafbeelding
Dat opent MSPaint.
Daarin in het topmenu Bewerken > Plakken uit... en een zoekmenu opent. Kies een tekening (in bmp)en deze wordt ingeladen en kan eventueel nog bewerkt worden.
Tenslotte sluit je MSPaint dan weer af met het kruisje rechtsboven en het plaatje staan in AC op Layer0.
Daarop een nieuwe laag om te tekenen en met 'polylines' heb je zo een overtrek gemaakt.
Daarmee klaar dan selecteer je het plaatje (op de rand klikken) en 'delete' je het.
Nu verder details en dergelijk aanbrengen, verschalen e.d.

Is de tekening klaar dan exporteren als PDF-file. Ik krijg direct exporteren in JPG niet goed....
De PDF met PDFViewer o.i.d. omzetten daar een 600DPI JPG en inkleuren, textureren, met PSP o.i.d.

Zo werk ik nu... er zijn vast meer wegen die naar Rome (Haren.. ;) )leiden.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 22:40:19 door Ponytail »

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2013, 21:59:52 »
Sinds kort maak ik gebruik van Illustrator, daar kun je namelijk ook een tekening inladen in een laag en die kun je blokkeren, wel pak hij voor het overteken hoekpunten ed uit de foto. Autocad heeft veel meer mogelijkheden wat betreft het tekenen van constructies nadien. vandaar mijn interesse.

Ik heb geziet dat met Sketchup zelfs een foto in perspectief recht te zetten maar dat is nog een beetje een gevogel maar kan wel helpen misschien als je alleen foto's tot je beschikking hebt

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2013, 22:08:53 »
Hallo Gerwin,

Ik ben geen AutoCad-artiest, slechts een beginner. Kan er wat mee,
maar nog lang niet alles. Zit nog in een leercurve ;)

Sketchup heb ik ook wel eens wat mee gedaan, maar daar kreeg ik nog geen grip op.
Maar zeker interessant om die perspektieven uit te vlakken.

Echter wil ik ook niet op diverse sporen gaan zitten, dan worden ze, bij mij tenminste, geen van allen wat.

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 November 2013, 12:27:51 »
In die valkuil val ik ook regelmatig, moet daar ook voor uitkijken, andere kant ben ik altijd wel op zoek naar iets wat makelijken en of beter werkt en dat weet je pas als je je er in verdiept hebt.
Hetzelfde geld voor treinsoftware Koploper - Rocrail - Itrain. Iedereen heeft een voorkeur en een mening maar uiteindelijk moet je er zelf mee( kunnen) werken

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2013, 17:27:50 »
Ja, drie draadjes met elk een andere benadering van hetzelfde onderwerp. Zeer boeiend!
Ik ben dan ook bijzonder benieuwd hoe dit draadje verder gaat  :D

Groet,
Jan

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2013, 15:39:19 »
Nu de andere 2 draadjes zoveel vooruitgang laten zien moet ik ook wel door.... ;D

Het eerste witmodel was een afdruk van een PDF-file rechtstreeks uit AutoCad.
Aan de hand van deze proefbouw is e.e.a. aangepast en verbeterd. Ook nieuwe delen toegevoegd.
Deze file heb ik omgezet naar een JPG-file en deze is dan te bewerken met een veelheid aan programma's. Ik gebruik PaintShopPro7. Een Gouwe-Ouwe net als ik. ;)
De wanden worden ingekleurd met een textuur, een plaatje eigenlijk. Deze haal ik van CG-Textures, gratis en vrij.
En zo verandert het:

Als dit monnikkenwerk is gedaan gaat de kleurenprinter aan de gang.
De afdruk op dik papier (160 gr/m2) wordt op grijskarton geplakt. Ik gebruik daarvoor geen spuitbuslijm (Action) meer daar deze de neiging heeft om na enkele weken/maanden weer los te komen. Het grijskarton is ongeveer 1,2 mm dik. Liever had ik 1mm gebruikt, maar dat bleek opperdepop. :'(
En zo kan er worden begonnen met uitsnijden:

In eerste instantie wilde ik de randen van de delen waarnodig met waterverf bijkleuren maar dat bleek toch nog minder mooi dan gedacht... En dit plaatje is ook al niet mooi maar geeft wel weer wat ik bedoel :

Gevolg was dat een deel van de wandjes aangepast moesten worden. En daardoor werd een randje toegevoegd aan de kleurenafdruk terwijl het karton op dezelfde maat bleef. Dit randje steekt een millimetertje uit en wordt bij het samenplakken over de rand van het andere deel geplakt. Zo:

Dat is beter! Uiteraard worden de witte randen wel bijgekleurd met de waterverf.

Al bouwende komen er vanzelf weer foutjes naar boven. De bodemplaat bleek een millimetertje te smal... Dat kon nog aangepast worden voordat ik hem uitsneed. En toen paste het wel goed:

Zo meteen meer...

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2013, 16:05:18 »
Zo... koffie gezet en staat te dampen... we gaan weer verder!

Alle wanddelen staan en zo ziet de andere zijde eruit:

De randen van het uit stekende middendeel zijn ook voorzien van een stripje met juiste textuur, dus niet met verf.

De uitbouw/wachtkamer heb ik niet aangepast voor deze 2e proefbouw. Zo is goed te zien wat de onbehandelde zijkantjes 'aanrichten' :

Hier geeft een likje verf veel verbetering, maar nog niet voldoende. Maar toch:

Ook hier komt weer een foutje naar boven. Zie de dakrand aan de rechterzijde.... En de raampjes.... :(

Van binnen:

Het karton is van zichzelf dusdanig stijf dat verder geen steunwandjes nodig zijn. Wel indien er verlichting in zou moeten, maar dat heeft nu geen enkele zin. Ik bedoel: er kan wel licht in, maar dat komt er nooit meer uit... ;)

Het dak heb ik wel enig binnenwerk ter ondersteuning gegeven:

De Stoker

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2013, 16:12:09 »
Een hele andere methode maar mijns inzien goed bezig, extreem mooie website trouwens voor de structuren.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 05 December 2013, 16:49:38 »
Wordt dit een mock-up om te kijken of het gebouw wel op je baan in te passen valt alvorens je een echt model gaat bouwen?
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 December 2013, 17:31:08 »
Hallo Gert,

Helaas heb ik nog geen echte baan... een testrondje op een kale plaat.
Voorlopig ben ik druk met verbouwen van treinstellen of het ontwerpen van dit soort modellen.
Just for the Fun.

Dit model wordt een bouwplaatje en wellicht een lasercut-model.
Vandaar nu de test met karton. Dan voel je wel hoeveel werk een lasercutter verzet! ;)
En dan zijn de ramen en zo nog niet eens uitgesneden!

De volgende test zal in bouwplaatvorm zijn.

En ja het is/zijn/worden échte modellen! Alleen niet van plastic....
« Laatst bewerkt op: 05 December 2013, 17:32:52 door Ponytail »

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 December 2013, 13:38:39 »
De laatste loodjes....

Het dak is voorzien van de details als schoorstenen en dakraampjes.
De schoorsteenpijpen zijn gemaakt van een strookje opgerold dun printerpapier en daarna een verfje:

Een rolletje papier dus:

De wanden en het dak zijn, en blijven, 2 losse delen:

En daarmee is deze proefbouw tot een einde gekomen. Niet alle details zijn nog aangebracht en de foutjes zijn met 'lapmiddeltjes' gecorrigeerd. Zo is waar nodig een extra strookje aangebracht en een aangepast kleurenprintje daarover heen. Wat nog ontbeekt zijn de daklijsten van de uitbouw en het klompenhok. Ook nog geen vensterbanken.
Deze zaken worden gedaan in het finale-model.

Dat wordt de volgende fase. Tot gauw!