Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:03:06
Ronald doet de Fork Challenge! door spoorijzer
Vandaag om 14:01:22
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 13:59:38
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 13:45:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door R1954
Vandaag om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 12:45:02
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing  (gelezen 73641 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #375 Gepost op: 27 December 2020, 23:00:44 »


Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #376 Gepost op: 27 December 2020, 23:20:50 »
Het verhaal krijgt nog een staartje...

Begin je weer opnieuw?  ;)

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #377 Gepost op: 28 December 2020, 10:48:11 »
Binnenkort nieuw in dit theater?  ;D

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #378 Gepost op: 24 April 2022, 11:20:42 »
Even het stof eraf. Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels ook de 3500 variant die ik wil, namelijk die met spatborden in NS groen. Mijn eerste variant reed prachtig, deze, die ik dus net heb heeft waarschijnlijk altijd een vitrinebestaan geleid.

Ik las hier welke problemen er waren met de aandrijving en zag dat Tom nooit een foto van zijn oplossing in de loc had gepost. Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven en de nylon lagerbus vervangen door een constructie die over 2 denkbeeldige assen kan schuiven en kantelen. Zo ontstaat er dus een oplegging die samen met de tandwielkast alle kanten uit kan bewegen. Tom heeft de tekortkomingen al uitgebreid eerder hier besproken, dus even teruglezen.

Mijn oplossing:















Met wat buis en messing draad de zaak gebouwd. Foto's zeggen meer dan woorden.

Ook heb ik het Phlio cardan eruit gehaald. Dat was een variant waarbij de bekers om de kogels "klemmen". Ik ben niet kapot van zo'n constructie. Ook zaten er naar mijn idee 1 kruiskop teveel in. Dus: alles los en eraf. Uit mijn onderdelen voorraad naar een alternatief gezocht en gevonden. Die paste wonderwel meteen. Alleen heb ik de motoras een mm of 3 ingekort. Verder heb ik de pennen die in de nieuwe bekers grijpen vervangen voor messing exemplaren.

Even goed de zaak uitlijnen zodat er wat speling op de bekers en as zit, de tandwielkast ontdaan van alle verharst vet, opnieuw in het teflonvet gezet en klaar. Een prachtig lopend locje valt je ten deel.

Voor nu gaat de loc weer in elkaar en in de doos. Eerst een aantal andere projecten afmaken. Daarna krijgt ook deze een digitaal innerlijk.
Met groet,

Ger.