Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 16:36:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door M. Ardon
Vandaag om 16:22:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
  

Auteur Topic: Haren, station of halte?  (gelezen 76997 keer)

jakop

  • Gast
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #435 Gepost op: 10 December 2013, 18:46:46 »
Iemand een idee waar Garmr, Fenrir en Adolf gebleven zijn?

Die stapten op de stopper van 17:51..  8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #436 Gepost op: 10 December 2013, 19:26:00 »
Stopper? Vanaf Haren??  ??? ??? ???


Nou, ik zou de deur maar dicht houden dan...  :-X

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #437 Gepost op: 10 December 2013, 19:26:40 »
Het licht bij Julia is uit  :o :o :o

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

jakop

  • Gast
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #438 Gepost op: 10 December 2013, 20:28:18 »
Stopper? Vanaf Haren??  ??? ??? ???

Je bent daar al weken aan het bouwen en je bemerkt de (stop)treinen niet eens....opperste concentratie zeker  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #439 Gepost op: 10 December 2013, 20:52:35 »
Eerder in dit draadje schreef ik al dat het reizigersverkeer in Haren in 1937 werd gestaakt, om pas na de bouw van het nieuwe station in 1968 weer opgestart te worden.
Maar goed, ze zullen wel ergens hier op het forum rondzwerven.

Citaat
Het licht bij Julia is uit

Als het licht uit is, is er geen licht, maar hoe kan het licht uit zijn als er geen licht is?

Ik heb nu een hele tijd naar dat dak zitten kijken, en ik begin te denken dat er mogelijk helemaal geen nieuw dak hoeft te komen, mits ik die iets te brede schoorstenen op de koop toe neem.
Het besluit zal ik zelf moeten nemen, desondanks stel ik er prijs  op jullie gedachten daarover te vernemen  :D



Groet,
Jan

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #440 Gepost op: 10 December 2013, 21:30:14 »
Hoi Jan,

Mijn gedachten:
Laat de schoorstenen zoals ze zijn: zo dramatisch breed zijn ze niet.
Het dak komt mooi uit bij de dakgoot: niks aan doen en vastzetten!
Nok erop en daklijsten afwerken. Ook de uit stekende onderkant.

En dan ermee nokken ;D
Is een prima modelstation.

Mvg.
Willem E.


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #441 Gepost op: 10 December 2013, 22:01:07 »
Eens.

Dichtplakken, wegwezen en volgende projecten beginnen.

Is fantastisch geworden!  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #442 Gepost op: 10 December 2013, 22:37:56 »
Iemand een idee waar Garmr, Fenrir en Adolf gebleven zijn?

Ze lopen in Dönsdorf! Genietend van de avondzon.
En is dat niet de Kever van Gerrit?




Groet,
Bas

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #443 Gepost op: 11 December 2013, 06:24:16 »
Morgen Jan,
Ben het met Tjalling en de anderen eens plakken en laten zo.
Heb even teruggebladert naar die twee fotos - echte schoorstenen en jouw schoorstenen - en ze zijn echt top. (y)
Misschien nog wat weatheren aan de kopse kant van de schoorstenen, de echte heeft daar lichtere vlekken, maakt het beeld af.
Voor Julia misschien nog een poetslap, dan ziet het eruit dat ze opruimt na de verbouwing. (y)
Groetjes Joke


Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #444 Gepost op: 11 December 2013, 08:01:45 »
Nou dat de honden zijn gevonden,wordt t 1st tijd om julia te zoeken denk ik  ;D
Voor wat je vraag betreft,sluit ik me aan bij voorgaande meningen.
Verder niks meer veranderen en dus vast maken en de lijstjes dr op en klaar  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #445 Gepost op: 11 December 2013, 09:17:31 »
Hahaha... nogal Haren-moe aan het worden, denk ik?
Geen wonder ook, met drie van die draadjes.
Ik zal er nog eens over denken, het moet tenslotte ook een keertje af zijn, nietwaar? Dak, en een paar kleine dingetjes nog, zoals regenpijpen, en dan gaan we wel eens verder kijken.
Een poetslap voor Julia? Dat is an sich een goed idee, ware het niet dat Julia zit opgesloten in een hermetisch dichtgelijmd wachthok  ;)
(En nee, ik ga geen gaatje maken!)

Mooi dat de hondjes terecht zijn, Bas! Ik zal me er eens op bezinnen hoe die teruggehaald moeten worden. Pas je ondertussen een beetje op ze? Vooral Adolf niet te veel koekjes voeren, die wil nog wel eens last van gasvorming krijgen door teveel zoetigheid.  ;)

Moi!
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #446 Gepost op: 11 December 2013, 09:58:32 »
Gerrit rijdt inmiddels in zijn Volkswagentje terug naar Haren. De viervoeters sluimeren op de achterbank, nadat ze eerst gepaaid zijn met… koekjes. Hij vraagt zich af of de motor van de Kever bijgeluiden maakt. En waar komt toch dat rare aroma vandaan?

Citaat
Vooral Adolf niet te veel koekjes voeren, die wil nog wel eens last van gasvorming krijgen door teveel zoetigheid.

Groet,
Bas,
die de bouw van Haren rustig blijft volgen. Hier, daar en ginder.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #447 Gepost op: 11 December 2013, 10:12:13 »
Trasraam. Net als Peter vraag ik me af waar dat wel en waar dat niet zit, althans, uitgevoerd als betonnen "lambrizering"....

Ha Jan. Een trasraam is iets heel anders dan een gestucte plint aan de gevel. De overeenkomst  is dat het gaat om het onderste deel van de gevel, maar verder...
Een trasraam is het onderste gedeelte van de gevel wat met tras in de specie is gemetseld. Dat onderste gedeelte moet je ruim nemen, als je het goed wilt doen moet je de fundering plus een strook metselwerk met een hoogte van 60 cm tot ca een meter opmetselen in cement met daaraan tras toegevoegd. Tras is spul wat je metselspecie ondoordringbaar maakt voor water, dus goed is tegen optrekkend vocht. Kost wel geld, dus werd lang niet overal toegepast.
De gestucte plint is meer een cosmetische handeling; als de voegen van de onderste lagen metselwerk flink zijn uitgespoeld en er ook al vorstschade aan het onderste deel van de gevel is, wordt dit deel nogal eens gestuct om de zaak weer strak te maken. Logisch dat dat bij helemaal gestucte gevels ( vaak de zuid- en de westgevel vanwege doorslaand regenwater) niet nodig is.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #448 Gepost op: 11 December 2013, 10:23:07 »
En in aanvulling op Gert. Voor een trasraam werden hardere en daarom duurdere steensoorten toegepast. Harder gebakken stenen zijn over het algemeen donkerder van kleur dan zachtere bakstenen, waardoor een kleurverschil,tussen trasraam en gevelwerk ontstaat. In vroeger tijden maakten de materiaalkosten een veel groter deel van de bouwsom van een bouwwerk uit dan tegenwoordig. Nu zijn de arbeidskosten de grote hap, reden om zuinig met dure materialen om te gaan en het gebruik van dure stenen tot het trasraam te beperken.
No dress rehearsel, this is our life.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #449 Gepost op: 11 December 2013, 19:54:25 »
Aha, weer wat geleerd. Ik verkeerde in de veronderstelling dat zo'n gestucte plint een verschijningsvorm van een trasraam was.
In het geval van dit stationsgebouw is inderdaad de westgevel gestuct, dat komt overeen met wat hierboven wordt gezegd (in Dld zie je overigens ook vaak vakwerkhuizen/gebouwen waarvan de west- en zuidgevel zijn gestuct of met leisteen worden gedekt tegen de meestal uit die windrichtingen komende buien), de zuidgevel daarentegen is gewoon niet gestuct baksteen.
Van de gestucte noordgevel ben ik niet 100% zeker, maar ik heb wel sterk de indruk dat die gestuct was, daarom heb ik die ook als zodanig weergegeven.
Tras is volgens mijn broertje gemaakt van tufsteen (een vulcanisch gesteente) wat in gemalen vorm aan de specie wordt toegevoegd, waardor dit vochtbestendiger wordt.

@Bas: ik denk dat Gerrit met z'n hellehonden vandaag of morgen wel weer in Haren opduikt, daar kun je op wachten!

Groet,
Jan