Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Wat was jullie allereerste loc?  (gelezen 107499 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Wat was jullie allereerste Loc?
« Reactie #30 Gepost op: 09 July 2006, 23:42:37 »
Een tweeassig opwindlokje met tender, een ketelwagen, een open bak wagen en een autotransporter met een ovaaltje rails. Jouef, geloof ik. De wagens heb ik nog :)

Verhip, die was ik helemaal vergeten. Oké, er zijn vier fases aan te wijzen:
  • Een opwind-stoomloc met een paar wagentjes en een rondje (niet eens een ovaal). Alles van plastic en zoveel mee gespeeld dat de  flenzen afbrokkelden.
  • Een Joeuf 68000 uit een startset. Aangezien mijn ouders me goedkoop spul gaven, was er niet zo gek veel aan. Tot ik een Fleischmann voorsein kreeg, dat uit nieuwschierigheid openmaakte en het nooit meer goed gekregen heb. Uit schaamte niet meer met de trein durven spelen en alles heb ik ook weggegeven - op dat voorsein na, dat ik nog steeds heb.
  • Een geel Fleischmann O&K-locje. Daarna aardig wat spul gekocht, maar als student te weinig geld (al had ik de Amiga 500 al ;)). Later veel CD's gekocht en een paar synthesisers.
  • Een Trix ICE 3M.
- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

treintje

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 09 July 2006, 23:48:18 »
Ik weet het niet helemaal  zeker, maar volgens mij was dat zo'n klein zwart stoomlokje van Märklin. Volgens mij had ik ook nog een DHG500-je.
Ik heb het spul overigens al lang niet meer, maar heb daar ook geen spijt van.
Als kind had ik meer interesse voor lego en fischer techniek en als puber heb ik dagen (en nachten!) lang zitten programmeren op mijn computers (Vic-20, C64 en jawel, een Amiga ;D), dus...

Groetjes, Robin
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft.

Erin P. van Beveren

• Offline Offline
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
« Reactie #32 Gepost op: 10 July 2006, 07:20:45 »
Als eerste kreeg ik een start set van Fleischmann met stoomloc van Sinterklaas, ik weet alleen niet meer wat voor model, maar het zal toen der tijd wel een standaard model geweest zijn die iedereen kreeg.

Maar echt de eerst loc die ik kreeg waar ik om vroeg was ook de V200 van de DB in het rood (duh... uiteraard).

Ik vroeg om een e-loc maar dat mocht niet vanwege de stroomafnemers die ik toch maar zal breken. :(

Wanneer? jeetje ik denk 35 jaar geleden? Ik ben nu 43 en beetje grijs.
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #33 Gepost op: 10 July 2006, 07:46:13 »
Leuk topic!

Ik ben doorgegaan met de treinen-hobby van m'n vader die er weinig meer mee deed. Hij had een Marklin 3000 locje en een Marklin V200 loc.
M'n eerste loc die ik echt zelf kocht was een Marklin NS 1600 loc (toevallig met 5-sterren motor, maar ik wist toen helemaal niet wat dat was).
Was was ik er trots op!!
Het zal zo'n 15-20 jaar geleden zijn denk ik...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 10 July 2006, 08:04:59 »
Mijn eerste loc was meteen een volledige trein. Nl een set Märklin bestaande uit een eloc catalogus nummer 3013 en 3 metalen rijtuigen samen als een set 3113  met een ovaal in M rails en een losse trafo van 30 va. Dit was op 6/12/1957 en startsets zoals we die nu kennen waren er niet. Dus sedert 1957 ben ik regelmatig met treinen bezig. Johnny
Groetjes
Johnny

Gert van den Berg

• Offline Offline
  • Sky High is alles model(spoor)
« Reactie #35 Gepost op: 10 July 2006, 08:19:44 »
Mijn allereerste lok was van Jouef, een startsetje met railrondje een lichtgrijsgroene Franse E-lok met panto's die niet op of neer konden. BB????.
De lok liep als een straaljager met de trekkracht van een muis. Is al lang ter ziele en werd uitgefaseerd toen mijn eerste eigen aankoop kwam: een railbus van Fleischmann in ÖBB kleuren (Crème-blauw). Dat was mijn keuze omdat ik net geld genoeg had hiervoor of voor een V60, maar geen geld meer om er wagentjes bij te kopen.
Later had ik weer wat geld en kocht ik twee elektrische wissels van Fleischmann met het groene bedieningsblokje. Aangesloten op de constante spanning en reeds na een paar minuten had ik nog handwissels over....
Later van Sinterklaas twee mooie Fleischmann loks gekregen, beiden tweedehands want mijn neef stopte met treintjes, een BR41 en een V200.
Vervolgens jaren niets meer mee gedaan, behalve dan de dozen verplaatsen. Oude spullen zijn allemaal weggegeven of verkocht op de drie lokomotieven na. Ik heb ze nog steeds, ze rijden ook nog maar ik ga ze niet digitaliseren. Het is zo'n groot contrast met de huidige verfijnde productie methoden. Ziet er niet uit als je ze naast elkaar zet.

Zo'n jaar of 5 geleden zag ik hoe mooi gedetailleerd de treinen van tegenwoordig zijn. Gevallen voor een Sikje van Roco en toen gaan verzamelen. Vorig jaar verhuisd en ....... de kamer die ik voor de modelspoorbaan bedoeld had staat inmiddels -nog steeds- vol met dozen.

Groeten,

Gert van den Berg
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 16:58:30 door Gert van den Berg. Reden: info toegevoegd »
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #36 Gepost op: 10 July 2006, 09:59:07 »
Mijn 1e lok zat in een start setje van Märklin.
Had een hele baan en die is verkocht voor Lego.
Ook daar moest weer een trein bij maar op Lego was ik gauw uitgekeken.
Daarna snel de draad weer opgepakt met een Lima 1220 en wagons.Echter hebben die na 5 jaar baantjes te hebben gereden de rest van de tijd in de kast gestaan (na en verhuizing van kamer) verkocht en na 2 jaar de draad weer serieus opgepakt tot hedendaags met een nieuwe Lima 1220 en een kort daarna VT11.5 (TEE). Maar al met al speelt de NS nog steeds een grote rol bij mij!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #37 Gepost op: 10 July 2006, 10:18:43 »
De eerste lok die ik kocht was de 1141 van de ÖBB, de Märklin 3036.
Niet vanwege het land of type, maar omdat ik deze lok erg mooi vond.
Deze kocht ik in 1964 voor de lieve som van Fl 36,50.
Deze Lok rijdt nog steeds prima en is helemaal nog helemaal origineel op de koolborstels na dan.

ÖBB 1141
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 11:21:36 door Robkop »
De groeten van Rob

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #38 Gepost op: 10 July 2006, 11:41:34 »
Ik had een lego-treintje dat steeds van vorm veranderde. 't zelfbouwen zat er al vroeg in  ;D

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 10 July 2006, 11:52:45 »
Geel Fleischmann O&K lokje, heb het nog steeds! Deze heb ik 12 jaar geleden gekregen (was toen 8 jaar) en ik heb hem nog steeds. Zal ook niet gauw weggaan, stukje nostalgie zullen we maar zeggen. :D

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 10 July 2006, 12:28:40 »
Veel herkenbare verhalen  :)

Mijn eerste trein was een houten BRIO-baan. Allemaal fantasiemodellen geloof ik :-X

Daarna heel lang niets en pas midden jaren tachtig een beetje warmer geworden omdat mij pa een startset van Marklin kocht met een 3000 locje en een kraanwagen erachter.
Pas toen mijn eigen kinderen deze startset bij opa van zolder haalden (en ik zag hoe hardhandig zij met het spul omgingen) kocht ik een tweedehands gele DHG500 (zonder NS-logo). Dit was de eenvoudige 3080 (zonder hekjes, zonder aspotten) waaraan weinig kapot kon.
Dat was dus mijn eerste 'eigen' loc.

Inmiddels, met al dat rondneuzen bij Wentink in de kelder (toen kon dat nog) was ik toch wel erg enthousiast geworden en mijn vrouw heeft me toen over de streep gehaald om toch ook voor mezelf wat te kopen. En omdat ik letterlijk niets had kwam er behalve het Strukton bouwtreintje met O&K locje (Tiny of Herma) ook gelijk een zwik rails en trafo bij (alles 2e hands).

Tja, nu 2,5 jaar later is het vrees ik toch wel erg serieus geworden ;D
Lieverd, bedankt!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Markyboy

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 10 July 2006, 12:46:42 »
Na veel samen met mijn vader met Trix Express gespeeld te hebben is na zijn overlijden het spul naar mij gegaan. Jaren niets mee gedaan. Zelfs op het punt gestaan het spul te verkopen. (het stond al op marktplaats) Gelukkig niet gedaan. Had ik echt spijt van gehad.

Sinds enkele jaren de 'draad' weer opgepakt. En toen pas mijn eerste eigen loc gekocht. Het was een V36. Deze had ik als kind gesloopt.  ;D

Nu inmiddels een mooie verzameling opgebouwd en zo langzamerhand mijn horizon aan het verbreden. Naast Trix Express inmiddels enkele NS modellen aangeschaft op basis van 2 rail systeem.  :)

Mark

paultenw

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 10 July 2006, 13:10:22 »
Mijn allereerste loc was een groen zwitsers lima rangeer locje. Maar die is onderhand zo'n beetje overleden. Gekregen voor mijn verjaardag toen ik een jaar of tien was.

Jaren niks aan modelspoor gedaan en 3 jaar geleden alles uit de kast getrokken en de hobby weer opgepakt,  toen een roco Hippel als eerste erbij gekocht.

;D

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #43 Gepost op: 10 July 2006, 13:45:17 »
De allereerste was van Lego, zo'n blauw vierkant ding. Daarna een Jouef setje met 2 amerikaanse stoomloks, model 'foute western' met een grote koeienvanger voorop. Rond m'n 14e alles verkocht.

Eind jaren tachtig opnieuw begonnen, eerst met slechts goederenwagons. Eerste loc de Roco 1657 (had ook ander nummer kunnen kiezen, zaten er 3 bij). Inmiddels ook hier vernummerd in 1857.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

alex1403

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 10 July 2006, 15:17:59 »
Mijn eerste eigen trein kreeg ik toen ik 7 werd. Een startset van minitrix met een T3 erin en drie wagonnetjes. Alles heb ik nog!. Alleen de T3 loopt niet zo soepel meer.
Deze set kreeg ik voor mijn verjaardag omdat mijn vader eigenlijk niet wilde dat ik met zijn trix express treinen speelde. Die werden na elke speelmiddag slechter en slechter.

Trouwens..
Een leuk draadje met veel herkenbaar jeugdsentiment

gr alex
1:160 bij regen | 1:22,5 bij zonneschijn