Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 10:53:06
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:35:55
Deining in Dönsdorf door Overet
Vandaag om 10:18:56
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ceuleer
Vandaag om 09:54:06
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 09:23:28
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:52:24
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
  

Auteur Topic: Platte zwaartransport wagen  (gelezen 6924 keer)

MMB

  • Gast
Platte zwaartransport wagen
« Gepost op: 23 July 2007, 09:03:16 »
Wie kan me helpen aan foto's van 4-assige zwaartransport wagens bij voerkeur in nederlandse uitvoering.
Qua type aanduiding heb ik al verschillende benamingen zien staan voor in mijn ogen dezelfde wagen; Ssys, Rlmmps etc.

Als iemand hier wat duidelijkheid in kan scheppen is dat natuurlijk van harte welkom.

BVD,
Marc

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #1 Gepost op: 23 July 2007, 09:35:46 »
Dag naamgenoot,

Ik heb even op google voor je gezocht en dat viel niet tegen vind ik zelf.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende site. Hier zijn tal van waggons te vinden waaronder ook de Rlmmps. Ik moet eerlijk zeggen het is wel Duits maar wellicht kom je er al een klein stukje verder mee.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

MMB

  • Gast
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #2 Gepost op: 23 July 2007, 11:12:13 »
Hoi Mark,

Bedankt voor je reactie. Die site had ik ook gevonden. Helaas zijn de foto's zo klein.
Ik ben een dergelijke wagon aan het bouwen en zoek nu foto's waarop ik de details kan zien. Zo heb ik een foto via google gevonden waarop te zien is dat er oogjes aan de zijkant hangen maar hoe die nu precies bevestigd zijn aan het frame ??

Weet jij wat de nederlandse benaming voor dit type wagon is ?

Gr,
Marc

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2007, 15:34:50 »
Hetzelfde want die letters zijn standaard. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #4 Gepost op: 27 July 2007, 17:35:34 »
Marc,

Ik weet niet of je wel eens in Dordrecht komt?
Ik scheur er wekelijks doorheen met de trein,.. en zo zag ik tussen het station en de brug een 6 asser platte zwaartransporter staan. Welke het precies was/is weet ik niet, maar hij staat vlak langs een "gevlochten" hekwerk, dus goed zichtbaar.

Nu dus de vraag woon of kom je daar wel eens in de buurt? Dan kan ik je eventueel wel exact aangeven waar hij staat.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

nickinson

  • Gast
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #5 Gepost op: 27 July 2007, 18:14:26 »
Qua type aanduiding heb ik al verschillende benamingen zien staan voor in mijn ogen dezelfde wagen; Ssys, Rlmmps etc.

Ssy / Ssys is een oude benaming voor tijdperk III bij DR en DB
vanaf tijdperk IV heten die dingen Rlmmps bij DB

Bij NS is het Slmmps

Waar wil je een NS versie van maken want de Rlmmps van Roco is alleen kloppend als DB ingeschreven wagen. De NS versie heeft een veel smaller langsdrager aan de zijkant ten opzichte van de DB versie.

MMB

  • Gast
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2007, 08:42:40 »
sorry voor mijn late reactie. Ik ga niet uit van een Roco model. Het uitgangspunt is een kit in schaal 0. Volgens de omschrijving zou de kit gebouwd moeten kunnen worden in zowel NS als DB, etc versies. Zou je me kunnen uitleggen wat er precies verschild ?
Ik ben nog niet zo ver met de kit dus kan evt nog wijzigingen aanbrengen.

Zie link:  http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=766425

Als je evt nog foto's hebt, houd ik me natuurlijk van harte aanbevolen  ::)

Gr,
Marc
« Laatst bewerkt op: 07 August 2007, 22:09:20 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

modelspotter

  • Gast
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2007, 12:22:10 »
Een zo'n wagen bevindt zich bij CSY. Volgens mij afkomstig van SHM die er ooit drie had: UIC-nrs.: 463 3 002, 008 en 021p, hiervan was de 82 (SHM-nummer) ex-581021p.

CSY voertuignummer 76112
CT Demel ex-Min. van Defensie 21 84 845 0 009-0 (oorspr. NS 581009P)
bouwjaar 1954 Krupp Essen
lob: 10780 mm, spilafstand 6150 mm
radstad 1800mm,
breedte 3115 mm, hoogte 1290 mm
gewicht 17,3 ton, oppervlakte 29,5 m2, draagvermogen 52 ton
max snelheid 80 km/h, min boogstraal 40 m
status: op Corus toegelaten

Aldaar is ook een foto aan te treffen: http://www.csy.nl/matrieel.htm

DML: Directoraat Materieel Landmacht officieel (verbasterd tot demel),
(DEMEL: DEfensie, Materieel En Logistiek, ooit in 1968 te Amersfoort bij de Cavalerie zo genoemd), DML werd uiteindelijk veranderd in DMKL: Directoraat Materieel Koninklijke Landmacht .

Voor de Sherman- en Centuriontanks werden in 1954 NS 581001-581025p gebouwd naar voorbeed van de Duitse (!) SSy45. Benaming Ct-Demel.
In 1965 kregen deze vierassers de UIC nummers 21 84 845 0 001 ~ 026p, in
1981 werden ze weer vernummerd, nu in 33 84 463 3 001 ~ 025p (nieuwe type-aanduiding Slmmp), per 1-1-1989 werden de laatste afgevoerd.

Voor de Chaffee- en AMX-tanks alsmede alle andere Cavalerie rupsvoertuigen (van welk onderdeel dan ook) werden gewone S-LWO's (later Kbs) gebruikt.

In 1971 zijn door Defensie 75 nieuwe wagens (6-assig) besteld ten behoeve van de zwaardere Leopard-tanks: Salmmps 31 84 046 9 100 ~177p -> Sas 33 84 483 3 000 ~ 077p. Benaming Lp-Demel.

In de jaren '85/6 werden 403 nieuwe 4 en 6-assers besteld.

Modelspotter

(wijzigingen en aanvullingen)
« Laatst bewerkt op: 07 August 2007, 19:27:12 door modelspotter »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12467
    • sleutelspoor
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2007, 16:12:11 »

Tekening van een Nederlandse CT-Demel wagen


Een niet al te stuurvaste chauffer van een Centurion heeft een konflikt met de buffer gehad >:(
Model van ROCO. Kijk ook eens naar het artikel in Railhobby 91/1/50 "'t-Harde voor de perestoika, rups per rail, wiel per weg" .
« Laatst bewerkt op: 07 August 2007, 16:32:33 door Sobat Kras. Reden: toevoeging »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

modelspotter

  • Gast
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #9 Gepost op: 07 August 2007, 19:49:36 »
De zogenoemde mobiele laadplaatsen, HellingWagens, waarvan er ook een bij CSY, hadden de nummers 581101-104p (Hw-Demel). UIC-nummers: 20 84 040 2 001-004p.


De vierassige zwaartransportwagens van defensie kenden ook een commercieële uitvoering: onder andere de NS 92416 (geen telegrafische verkorting!).

Foto: http://www.obd.nl/~otto/92416.jpg

Modelspotter

MMB

  • Gast
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #10 Gepost op: 07 August 2007, 23:16:17 »
Heren,

Bedankt voor jullie reactie en hulp. Ik denk dat ik mijn wagen als de commerciële versie ga bouwen.

Modelspotter; zijn er misschien nog ergens meer foto's van de commerciële uitvoeringen ?  En wat zouden de opschriften dan moeten zijn die op de wagen moeten komen ?

Verder valt me op dat de positie van oa het handwiel anders is dan de positie die wordt aangegeven in de kit. Daarnaast zitten de bedieninghandels  aan de zijkant op de wagen ook op een andere plek.
Sorry voor de vage omschrijving maar ik heb geen idee waar al die handels voor dienen. Als het helpt kan ik uiteraard wel wat foto's maken van de onderdelen.

Gr,
Marc

modelspotter

  • Gast
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #11 Gepost op: 08 August 2007, 00:07:00 »
Helaas heb ik niet meer dan een foto van deze ene comm. wagen die is gehuurd van de KL.

Het handwiel ter linkerzijde is gekoppeld aan de handrem; als een tank zou op- of afrijden zonder dat de wagen op de handrem zou staan, zou de kans groot zijn dat de platte wagen weg zou schieten, weggeduwd door het gewicht van de tank. De handels ter rechterzijde zijn gekoppeld aan het remsysteem, onder andere om de remdruk (Beladen of Leeg) te regelen of om de rem buiten gebruik te stellen of, en dat heeft weer met de druk te maken, Plain of Mountain (vlak of berg) of G, P (goederen- of personentrein) te regelen en is er ook nogeens een losklephandel.

De andere uitsteeksels zijn de haken waaraan de spankettingen, waarmee de tanks tegen zijdelings verschuiven worden gewaarborgd, kunnen worden bevestigd.

Alle handels en remwiel zijn aan de andere kant van de wagen tegenoverliggend (gespiegeld).

De opschriften van de gehuurde 92416:

Van li. naar re. (voorzover leesbaar):

Beladingsraster, 'NS', '92416', tonmetergewicht, eigen gewicht/laadvermogen, rollagersymbool, koersbriefhouder, 'depot UTRECHT CS', 'PENDELVERLKEER UTRECHT DEMKA HOOGOVENS', beladingsraster: 'a-a, b-b, c-c, 2, 3, 4m, 50, 51, 52t', 'kist voor spankettingen', 'Hkg' (remtype), (remsteller), '->6,15<-', (remsteller), 'RIV', 'Sp', 'Ges.....', 'Rev Amf .....'

Modelspotter

 
 

MMB

  • Gast
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #12 Gepost op: 10 August 2007, 08:25:18 »
Bedankt voor de hulp.

Ik heb de CSY gemaild met het verzoek om wat foto's op te sturen aangezien de foto op hun site niet erg goed is en er weinig over deze wagen te vinden is.
Als ik foto's krijg zal ik ze natuurlijk met jullie delen.

Gr,
Marc

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #13 Gepost op: 28 June 2015, 22:34:31 »
al iets ontvangen?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Platte zwaartransport wagen
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2015, 12:54:12 »
Na 8 jaar nog vragen  ??? en aan iemand die niet meer op het forum zit.

Gokje, denk niet dat je nog een antwoord krijgt  ;D
Gr.
Eric