Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:03:47
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:54:46
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
Vandaag om 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
Vandaag om 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52

Auteur Topic: Probleem met Zimo MX623R decoder  (gelezen 4756 keer)

jaco_v

• Offline Offline
Probleem met Zimo MX623R decoder
« Gepost op: 26 September 2013, 21:15:19 »
Ik heb recentelijk een Zimo MX623R decoder gekocht voor in mijn Trix 6400. Eerst zat daar een LoPi4 in, maar ik was niet helemaal tevreden over het rijgedrag, zelfs nadat een kennis 'em ingeregeld had met een ESU Lokprogrammer.

Na wat gezocht te hebben op dit forum, las ik dat vaak een Zimo decoder werd aanbevolen voor "moeilijke" loks (en Trix loks doen nogal eens moeilijk, kon ik op het forum lezen). Daarom kocht ik dus een Zimo.

Maar ook met de Zimo kreeg ik de lok niet lekker aan het rijden. Het kruipen was beter, maar bij rijstap 7 ging de lok er opeens als een raket vandoor. Soms stopte de lok spontaan zonder duidelijke reden, en soms bleef hij heel lang doorrijden, nadat ik de rijregelaar al geruime tijd op 0 had gezet.

Weer gezocht op Beneluxspoor en uitgevonden, dat men in andere draadjes over het digitaliseren van Trix loks het advies gaf om de condensator te verwijderen. En dat hielp!

Toen wilde ik de Zimo even inregelen (maximumsnelheid, acceleratie, afremmen e.d.). Eerst even de decoder gereset door cv8 de waarde 8 te geven om van alle voorgaande instellingen, die ik uitgeprobeerd had af te zijn. Toen een nieuwe maximumsnelheid ingegeven met mijn lokmaus2 en vanaf dat ogenblik wilde de decoder niet meer reageren. Geen licht, niet voorruit, niet achteruit, NIKS!)

Zimo eruit gehaald. LoPi er ingezet. Nu rijdt de Trix lok fantastisch met de LoPi. De condensator is dus de hele tijd het probleem geweest.

Zimo in een andere lok gezet. Helaas hetzelfde verhaal: er gebeurt gewoon niks, hoezeer ik ook probeer. Wel ontdek ik op een gegeven moment dat de lok reageert met een paar schokjes, wanneer ik een ander loknummer inprogrammeer, maar dat is dan ook alles. Verder is hij zo dood als een pier.

Wie van jullie heeft een goed idee hoe ik dit kan oplossen en de Zimo weer aan de praat krijg?

Met vriendelijke groet, Jaco
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

SBBcargo

• Offline Offline
Re: Probleem met Zimo MX623R decoder
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2013, 22:03:20 »
Jaco, kun je de decoder uitlezen? Ik heb zelf geen ervaring met Zimo maar misschien staat CV29 wel verkeerd ingesteld? Lange/korte adressen, 14/28 rijstappen?
Suk6,
Marius.

Marius

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2013, 22:17:05 »
Jaco, kun je de decoder uitlezen? Ik heb zelf geen ervaring met Zimo maar misschien staat CV29 wel verkeerd ingesteld? Lange/korte adressen, 14/28 rijstappen?
Suk6,
Marius.

Vaak CV29 idd. Zimo is standaard waarde 6 als ik het goed heb en 7 voor omgekeerde rijrichting. Soms springt deze bij een volledige reset in 'analoog' stand oid [waarde 0 of 1 geloof ik]
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2013, 22:25:08 »
Hallo Jaco

Ik gebruik ZIMO, de MX63, MX64 en de MX630 en ondervindt weinig problemen.
Het klopt dat je 8 naar adres 8 schrijft, dat is de reset voor de decoder met de default instelling.
Dit betekend dat het korte adres wordt gebruikt met het adres 3, dus dit adres gebruiken om nieuwe data in te voeren.
Default CV#1 = 3  (dit is de short adres)
    ,,      CV#29 = 14 binair is dit 0000 1110   = bit 7 tot 0
bit 0  trein richting, 0 = normaal  1 = reversed
bit 1  snelheids stappen, 0 = 14  1 = 28 stappen
bit 2  ook analoog 0 = off  1 = on
bit 3  railcom  0 = off  1 = actief
bit 4  individuele snelheids tabel  0 = off  1 = actief
bit 5  decoder adres  0 = korte adres op CV#1  1 = lange adres CV#17,18
bit 6 en 7 beiden op 0
Succes Frans
« Laatst bewerkt op: 26 September 2013, 22:47:41 door Fransx »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2013, 10:30:31 »
Ik zou hem idd nu nog een keer een reserve geven. Daarna voor de zekerheid cv29 de juiste waarde geven (zie hierboven, kort adres, digitaal enz) en cv1 voor de zekerheid ook beschrijven met een adres. Ben er vervolgens ook zeker van dat je hem probeert aan te spreken op dat adres!

Verder zorgt een condensator bij digitaal rijden eigenlijk altijd voor gedonder. Eruit ermee dus :)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jaco_v

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2013, 23:12:41 »
De lok met Zimo decoder kan inderdaad wel analoog rijden.

Ik heb de decoder nog eens gereset en daarna cv29 op 14 gezet, maar dat maakt geen enkel verschil.

Overigens wil waarde 14 in cv29 volgens de gebruiksaanwijzing zeggen:

Bit 1 ON : 28 steps
Bit 2 ON : analoog rijden mogelijk
Bit 3 ON : Railcom geactiveerd

@ Mudhen Ik kan geen enkel cv vinden dat de lok naar UITSLUITEND analoog rijden schakelt. Dus ik kan niet begrijpen hoe een reset dat zou kunnen bewerkstelligen.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #6 Gepost op: 29 September 2013, 00:40:09 »
Heb daarom ook niet 'uitsluitend' analoog geschreven, maar 'oid'. Heb er niet heel veel verstand van en de beschrijving er ook niet bij. Wat ik wel weet is dat ik mijn Roco BR10 met Zimo nu drie keer gereset heb en hij daara drie keer in een niet bruikbare stand kwam. Wel herkend, maar niet rijden of iets anders. Na programmeren van cv29 naar waarde 6/7 [afhsnkelijk van richting] was alles weer terug naar 'normaal'. Vraag verder niet hoe, dit is wat ik uit ervaring weet.

Succes!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2013, 10:21:32 »
Nou zeg, dit verschijnsel pleit bepaald niet voor de Zimo-decoder. Goed om te weten, aangezien Roco/Flm tegenwoordig nogal eens Zimo's af fabriek inbouwen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 September 2013, 11:09:15 »
Nou zeg, dit verschijnsel pleit bepaald niet voor de Zimo-decoder. Goed om te weten, aangezien Roco/Flm tegenwoordig nogal eens Zimo's af fabriek inbouwen.
Ja Ruud de zimo's zijn high tech. Echt voor techneuten of te wel bitneukers genoemd  ;D
Maar 1 ding wordt nog wel eens verward. Bij een reset gaat de decoder naar zijn basis instelling terug, dat is niet altijd het zelfde als een door de fabrikant, bv Roco, voor ingestelde waarde bij aflevering van het model.  >:(
Mijn advies is dan ook controleer altijd de waarden van de CV's met het bij het model geleverde boekje.
Marius.
Marius

jaco_v

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 September 2013, 14:15:38 »
Ik heb nog wat meer gezocht op het internet en ik heb op buitenlandse fora nog een paar draadjes gevonden van mensen, wiens Zimo decoder niks meer wil na een reset. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat je wel diep moet graven op het internet om negatieve verhalen over Zimo decoders te vinden.

Maar goed, ik heb alle suggesties uitgeprobeerd en niks helpt. De lok doet het overigens prima analoog op gelijkstroom met de decoder erin, dus er kan volgens mij niets fout zijn met de bedrading.

Ik heb naar de klantenservice van Zimo geschreven. Ik laat weer wat van me horen, wanneer ik antwoord heb gekregen.

Groeten, Jaco

Ben

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2013, 15:45:34 »
Kan zijn dat de decoder blijft "hangen" op analoog / digitaal herkenning. Hangt een beetje van de centrale af is mijn ervaring.

Zet eens CV29 op 2, analoog is dan "uit". En probeer dan eens of de lok wil rijden op het adres wat in CV1 zit. Ik ga er van uit dat je DCC 28 stappen rijdt.

Gr, Ben.

jaco_v

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2013, 21:13:35 »
Hoi Ben,

Even geprobeerd. Heeft niet de gewenste uitwerking. En de lok rijdt nog steeds analoog.

Gr, Jaco

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 September 2013, 18:23:29 »
Ik heb grotendeels Zimo decoders en heb er geen problemen mee behalve eentje maar  die had ik zelf gemolesteerd. Kan het niet zo zijn dat jou decoder gewoon kapot is, tis elektronica en bij verkeerde aansluiting kan het kapot gaan.
Als deze nog in de garantie valt kan je hem aanbieden c.q. opsturen naar ZIMO.
Trouwens niks high tech met de ZIMO decoder, gewoon de gebruiks aanwijzingen downloaden en goed lezen.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 30 September 2013, 18:31:08 door Fransx »

jaco_v

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 September 2013, 21:57:26 »
Goeiedag allemaal,

Ik had al heel snel antwoord van Zimo  (y) dwz zondagmiddag 14.07. Daar was ik niet op voorbereid, dus ik las het pas later die avond. Dit was het antwoord van Zimo:

set CV144=0 and then CV8=8 CV8=0
Please check the default CV Setting (e.g. the Motorparamter: CV1, CV5, CV6, CV58, CV56 ....) with the CVLISTE:
-> http://www.zimo.at/web2010/documents/cvliste.pdf
Check also CV29  and the Speedsteps (14 or 28/128) must the same, as your Center under this DCC Adress!
Maybe this will help a decoder update with current software:
-> http://www.zimo.at/web2010/support/Decoder-SW-Update.htm

Nou moet je weten dat ik een lokmaus2 heb, dus er gingen een paar pogingen overheen, voordat ik CV144 op de juiste manier geprogrammeerd had.  :) Je moet namelijk "pseudo-programmeren" (zie Zimo's gebruiksaanwijzing) om met een Lokmaus2 een CV boven de 99 of een waarde boven de 99 in te programmeren. Maar het is uiteindelijk gelukt en de decoder werkt weer.

Het lijkt er dus op dat er onbedoeld een programmeerblokkade in CV144 is komen te staan tijdens het resetten  ???.

Bedankt voor de hulp en suggesties, met vriendelijke groeten, Jaco

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #14 Gepost op: 30 September 2013, 22:32:16 »
Heel nuttige informatie! Wel apart dat je eerst CV 144 moet instellen om de gebruikelijke reset met CV 8 = 8 succesvol te kunnen uitvoeren.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 30 September 2013, 23:14:05 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus