Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:29:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
20 jaar BNLS door Tomasso
Vandaag om 18:48:17
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen  (gelezen 47352 keer)

Maglev

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Ik verzamel NS treinen,tram,bus,auto periode IV
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #45 Gepost op: 06 October 2013, 20:36:22 »
Het dak met alle kabels en details ziet er indrukwekkend uit. Ben nieuwsgierig naar het eindresultaat.  (y)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #46 Gepost op: 12 October 2013, 18:36:09 »
Reeds eerder aangehaald is de vraag: hoe ga ik de raampjes doen?
De gekozen optie: origineel glaswerk versnijden en inlijmen en raamlijsten aanbrengen.

De ramen van de originele kappen zijn gewoon lege gaten, soort van schedel-ogen  ;)
Dit moét beter! En dat kan toch vrij eenvoudig... nou... ???

Via 'relaties' heb ik een mogelijkheid wat te experimenteren met een laserplotter (lees: hij wil het wel effe printen) en dus mijn beperkte AutoCad-kennis gebruikt om de raamlijsten te tekenen.
Een afdrukje:


Het bestandje werd vervolgens "door de laserplotter gejaagd" over 1mm dik karton en dit zwikkie onderdeeltjes kwam eruit:

Die dan worden gedoopt in (Alabastine) houtverharder. Prijzig spul maar werkt wel.
Daarna een zijdeglans zwart kleurtje.
Het verharden is wellicht niet echt nodig gezien de plek waar ze uiteindelijk komen, maar het voelt prettiger aan om mee te werken: niet zo fragiel. Alternatieven zijn: dunne secondenlijm of verdunde botenlak.

De afmetingen van de ramen had ik opgemeten met een simpele liniaal. (Heb inmiddels een digitale schuifmaat...)
Dit bleek toch wat afwijkingen gegeven te hebben. Mede ook omdat ik niet op de goede wijze rekening had gehouden waar de laserplotter uiteindelijk snijdt.
De eerste proefpassing:



Dit is overigens een 'gedoopt' maar ongeverfd raamlijstje.
Duidelijk dat de hoogte aanpassing behoeft. Andere ramen vertoonden soortgelijke fouten.
Dat is inmiddels verbeterd en de plotter mag komende week weer aan de gang.

Mijn eerste indruk is wel: dit gaat werken!  (y)

Komende dagen/weken wordt het dus spuiten van de kap, dopen en verven van de raamlijsten, originele glaswerk versnijden en inlijmen (Humbrol glaslijm), raamlijsten plaatsen.



jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #47 Gepost op: 12 October 2013, 19:50:08 »
Indrukwekkend!  (y)

Ga je eigenlijk ook de motor verplaatsen naar de bagageafdeling?

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #48 Gepost op: 12 October 2013, 20:36:34 »
Hoi Jakob,

Ik heb jouw draadje daarover gezien, maar ik denk niet dat de motor verplaatst gaat worden.
Ben wat dat betreft minder kritisch.
Het onderstel loopt nu regelmatig al uren achtereen zonder problemen en dan neem ik die zichtbaarheid voor lief.
Daarnaast  heb ik maar 1 onderstel/bodemplaat, dus geen herstelmogelijkheid bij een fatale fout :o
 

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #49 Gepost op: 12 October 2013, 20:42:07 »
Toch jammer....door je mooie ramen ga je die motor wel goed zien.
Je hebt inderdaad maar 1 kans om het goed te doen...maar bij mislukken zouden er nog wel onderstellen te scoren zijn in Houten. Kan eventueel altijd nog, of niet natuurlijk  ;)
Ga je ook nog wat met de cabineramen doen? Ik ben d'r nog niet helemaal uit wat ik nu nog ga doen... :-\

Anyways....ben benieuwd naar je volgende update

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #50 Gepost op: 12 October 2013, 21:00:49 »
Citaat
(Heb inmiddels een digitale schuifmaat...) Dit bleek toch wat afwijkingen gegeven te hebben.

Lengte en hoogte kun je dan goed meten. De ronding meet je heel simpel door een boortje te zoeken wat past in de ronding.............

Met die laser kun je veel beter de raampjes in 1x uit acrylaat maken en daar gelijk de sponningen op maken (zie een draadje over mijn laser).

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #51 Gepost op: 12 October 2013, 21:04:37 »
Hoi Kees-Jan,

Dat is de hogere burger school in laserplotter gebruik... ;)
Ik zit nog op 5e klas lagere school, zeg maar. ;D
Maar wie weet, ooit.... :P

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #52 Gepost op: 12 October 2013, 21:09:45 »
Je hebt alles al getekend dus ipv je huidige materiaal er een stukje acrylaat met schilders tape in leggen.

Eerst je tape insnijden wat zilver moet worden. daarna het raampje uitsnijden, tape weghalen weg halen en tot slot spuiten en dan de rest vh tape weghalen......

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #53 Gepost op: 12 October 2013, 21:15:57 »
De raampjes gaan er mooi uitzien zo denk ik (y)

Echter een vraagje; welke kleur wordt dit tweetje? Kan ik aan de zwarte raamlijsten concluderen dat het een gele wordt? (Bij een groene waren de raamlijsten zilver/aluminium kleurig)

Groetjes Edwin.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #54 Gepost op: 12 October 2013, 21:34:47 »
@ Jan-Kees.
Deze blijft in gedachten voor een volgend projekt. Er staan nog wat ouwe Plan-E's te verstoffen....
Maar daarvan heb ik inmiddels ook een set Mastica's.

@Edwin.
Inderdaad geel met blauwe reclame-banen, treinnummer 359.
Waarschijnlijk dan niet exact, maar meer een gebaseerd op.
Als verf heb ik de beste kleur geel van Kleinspoor eigenlijk uitgesloten. Lees te vaak over hechtingsproblemen. die heb ik zelf ook, dus niet nog meer... ;D
Zal gewoon Humbrol of Tamiya worden.
« Laatst bewerkt op: 12 October 2013, 22:51:02 door Ponytail »

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #55 Gepost op: 22 October 2013, 23:05:48 »
Een kleine update ditmaal.

De handrail langs de voorruiten is heel dunnetjes door Lima aangebracht, dus dat moest ook wat beter.
Wederom het dunne ijzerdraad, wat buigingkies en zie:


Andere kant:


Over de trapjes twijfel ik nog. Dit draad laat zich niet echt fijn solderen en moet op zoek naar een koper of messingdraad. Eventueel zou ik ze ook kunnen laseren zoals de raamlijsten, maar dat blijft toch wel kwetsbaar.

Nou dat komt nog, want inmiddels heb ik mezelf extra werk gemaakt: een kap laten vallen op de laminaatvloer...
2 lijmnaden losgebroken. :o :-[
En wat ziet het er 10x vergroot hobbelig uit. Dat vraagt nog enig polijstwerk, korrel 1200 ofzo...
« Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 23:10:51 door Ponytail »

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #56 Gepost op: 22 October 2013, 23:21:50 »
Moet je eigenlijk de meegespoten handrails onder je nieuwe verwijderen, zeker onder het middencabineraam. Bovendien lopen deze ook de verkeerde kant op (boven het luchtrooster ipv voorlangs zoals ze goed gebogen zijn door je). Meteen maar even de gietnaden boven de buitenste cabineramen verwijderen.
Wordt het een groen of een geel tweetje? Bij een geel tweetje hoort ook handrails onder het middelste cabineraam te zitten met het kenmerkende boogje.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 23:26:55 door GerardvV. Reden: vraag toegevoegd »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #57 Gepost op: 23 October 2013, 00:27:12 »
De eerste gele tweetjes hadden volgens mij nog geen handrail onder het middelste raam. Philotrain heeft hele fraaie geëtste trappetjes voor de Hondekoppen op de markt, dus dat hoeft niet zoveel werk te kosten.

Nog een vraagje, wat me nu opvalt. Waarom heb je de meegegoten schaduwranden aan de cabineruiten niet meteen we gevijld eigenlijk...?

Suc6
Peter

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #58 Gepost op: 23 October 2013, 00:49:10 »
Hoi,

Veel deduld werk zo te zien (y)

Maar ik zou voor die handrails toch ech dunner materiaal nemen. Maximaal 0.5 liever 0.35 ... Er komt namelijk ook nog lak op ;) :P

Overigens lak... wat voor primer heb je gebruikt ?? Dat gaat je idd veel schuurwerk kosten :'( En veel water gebruiiken dan ;)

Grtz & suc6,

Karst

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« Reactie #59 Gepost op: 23 October 2013, 09:41:46 »
Allen dank voor de tips&tricks.
 (y)
Het aanbrengen van de handrail is pas later bij me opgekomen en ik wil de grondlaag niet 'verpesten' met schuurwerk, dus laat ik de dunne Lima-lijntjes maar zitten.
Mijn leidraad is o.a. de foto van van dit stel op www.seinarm.nl en die heeft de onderbroken rail.  Vond ik ook veel leuker. Ze komen op de foto's wat dik over, maar het valt mee.
Het hele ding is tenslotte te grof en te dik, maar wel te kort. ;D

De primer ziet er erger uit dan het is (strijklicht), maar wat polijstwerk is er, dat wel... Ik gebruikte Gamma-kunstststofprimer hiervoor. Verdund met thinner en gespoten. Prima hechting, maar wat fijne sinaasappel-pukkeltjes. :(
Wellicht vloeit dit beter met terpentineverdunning of wasbenzine, maar ook kan de emulsie zelf wat grover zijn.
Behalve korrel1200 heb ik al ergens iets gelezen over het gebruik van JIF o.i.d. dus er gaat nog wat getest worden.

Ik begon dit projektje met de insteek om eens te kijken of het kon en hoever ik ermee kom. Ben nu al verder dan gedacht. De basis was ook de veruit slechtste kap die ik had, maar het pakte behoorlijk uit en ga daarom ermee door. Het wordt geen exact model, maar wel bijna. :D

En nu ga ik eerst wat schadeherstel doen.... :'(
« Laatst bewerkt op: 23 October 2013, 09:43:22 door Ponytail »