Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 19:29:23
Railcom zender bouwen
door
piksov
Vandaag
om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:12:04
20 jaar BNLS
door
Tomasso
Vandaag
om 18:48:17
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Frank 123
Vandaag
om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
US modeller
Vandaag
om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400
door
Hans Gvz
Vandaag
om 18:33:11
Zaagsel?
door
Prutsert
Vandaag
om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 17:53:52
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 17:19:52
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 17:00:19
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking
door
Mug
Vandaag
om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:41:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:51:24
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 14:27:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:16:46
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:47:05
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Sikko
Vandaag
om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
Theo Mol
Vandaag
om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
Vandaag
om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model
door
ES44C4
Vandaag
om 09:14:49
CIWL type P
door
willyTEE
Vandaag
om 08:20:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
11
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen (gelezen 47352 keer)
Maglev
Offline
Berichten: 57
Ik verzamel NS treinen,tram,bus,auto periode IV
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #45 Gepost op:
06 October 2013, 20:36:22 »
Het dak met alle kabels en details ziet er indrukwekkend uit. Ben nieuwsgierig naar het eindresultaat.
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #46 Gepost op:
12 October 2013, 18:36:09 »
Reeds eerder aangehaald is de vraag: hoe ga ik de raampjes doen?
De gekozen optie: origineel glaswerk versnijden en inlijmen en raamlijsten aanbrengen.
De ramen van de originele kappen zijn gewoon lege gaten, soort van schedel-ogen
Dit moét beter! En dat kan toch vrij eenvoudig... nou...
Via 'relaties' heb ik een mogelijkheid wat te experimenteren met een laserplotter (lees: hij wil het wel effe printen) en dus mijn beperkte AutoCad-kennis gebruikt om de raamlijsten te tekenen.
Een afdrukje:
Het bestandje werd vervolgens "door de laserplotter gejaagd" over 1mm dik karton en dit zwikkie onderdeeltjes kwam eruit:
Die dan worden gedoopt in (Alabastine) houtverharder. Prijzig spul maar werkt wel.
Daarna een zijdeglans zwart kleurtje.
Het verharden is wellicht niet echt nodig gezien de plek waar ze uiteindelijk komen, maar het voelt prettiger aan om mee te werken: niet zo fragiel. Alternatieven zijn: dunne secondenlijm of verdunde botenlak.
De afmetingen van de ramen had ik opgemeten met een simpele liniaal. (Heb inmiddels een digitale schuifmaat...)
Dit bleek toch wat afwijkingen gegeven te hebben. Mede ook omdat ik niet op de goede wijze rekening had gehouden waar de laserplotter uiteindelijk snijdt.
De eerste proefpassing:
Dit is overigens een 'gedoopt' maar ongeverfd raamlijstje.
Duidelijk dat de hoogte aanpassing behoeft. Andere ramen vertoonden soortgelijke fouten.
Dat is inmiddels verbeterd en de plotter mag komende week weer aan de gang.
Mijn eerste indruk is wel: dit gaat werken!
Komende dagen/weken wordt het dus spuiten van de kap, dopen en verven van de raamlijsten, originele glaswerk versnijden en inlijmen (Humbrol glaslijm), raamlijsten plaatsen.
Gelogd
jakop
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #47 Gepost op:
12 October 2013, 19:50:08 »
Indrukwekkend!
Ga je eigenlijk ook de motor verplaatsen naar de bagageafdeling?
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #48 Gepost op:
12 October 2013, 20:36:34 »
Hoi Jakob,
Ik heb jouw draadje daarover gezien, maar ik denk niet dat de motor verplaatst gaat worden.
Ben wat dat betreft minder kritisch.
Het onderstel loopt nu regelmatig al uren achtereen zonder problemen en dan neem ik die zichtbaarheid voor lief.
Daarnaast heb ik maar 1 onderstel/bodemplaat, dus geen herstelmogelijkheid bij een fatale fout
Gelogd
jakop
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #49 Gepost op:
12 October 2013, 20:42:07 »
Toch jammer....door je mooie ramen ga je die motor wel goed zien.
Je hebt inderdaad maar 1 kans om het goed te doen...maar bij mislukken zouden er nog wel onderstellen te scoren zijn in Houten. Kan eventueel altijd nog, of niet natuurlijk
Ga je ook nog wat met de cabineramen doen? Ik ben d'r nog niet helemaal uit wat ik nu nog ga doen...
Anyways....ben benieuwd naar je volgende update
Gelogd
Rubedino
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #50 Gepost op:
12 October 2013, 21:00:49 »
Citaat
(Heb inmiddels een digitale schuifmaat...) Dit bleek toch wat afwijkingen gegeven te hebben.
Lengte en hoogte kun je dan goed meten. De ronding meet je heel simpel door een boortje te zoeken wat past in de ronding.............
Met die laser kun je veel beter de raampjes in 1x uit acrylaat maken en daar gelijk de sponningen op maken (zie een draadje over mijn laser).
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #51 Gepost op:
12 October 2013, 21:04:37 »
Hoi Kees-Jan,
Dat is de hogere burger school in laserplotter gebruik...
Ik zit nog op 5e klas lagere school, zeg maar.
Maar wie weet, ooit....
Gelogd
Rubedino
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #52 Gepost op:
12 October 2013, 21:09:45 »
Je hebt alles al getekend dus ipv je huidige materiaal er een stukje acrylaat met schilders tape in leggen.
Eerst je tape insnijden wat zilver moet worden. daarna het raampje uitsnijden, tape weghalen weg halen en tot slot spuiten en dan de rest vh tape weghalen......
Gelogd
Edwin2121992
Offline
Berichten: 956
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #53 Gepost op:
12 October 2013, 21:15:57 »
De raampjes gaan er mooi uitzien zo denk ik
Echter een vraagje; welke kleur wordt dit tweetje? Kan ik aan de zwarte raamlijsten concluderen dat het een gele wordt? (Bij een groene waren de raamlijsten zilver/aluminium kleurig)
Groetjes Edwin.
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #54 Gepost op:
12 October 2013, 21:34:47 »
@ Jan-Kees.
Deze blijft in gedachten voor een volgend projekt. Er staan nog wat ouwe Plan-E's te verstoffen....
Maar daarvan heb ik inmiddels ook een set Mastica's.
@Edwin.
Inderdaad geel met blauwe reclame-banen, treinnummer 359.
Waarschijnlijk dan niet exact, maar meer een gebaseerd op.
Als verf heb ik de beste kleur geel van Kleinspoor eigenlijk uitgesloten. Lees te vaak over hechtingsproblemen. die heb ik zelf ook, dus niet nog meer...
Zal gewoon Humbrol of Tamiya worden.
«
Laatst bewerkt op: 12 October 2013, 22:51:02 door Ponytail
»
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #55 Gepost op:
22 October 2013, 23:05:48 »
Een kleine update ditmaal.
De handrail langs de voorruiten is heel dunnetjes door Lima aangebracht, dus dat moest ook wat beter.
Wederom het dunne ijzerdraad, wat buigingkies en zie:
Andere kant:
Over de trapjes twijfel ik nog. Dit draad laat zich niet echt fijn solderen en moet op zoek naar een koper of messingdraad. Eventueel zou ik ze ook kunnen laseren zoals de raamlijsten, maar dat blijft toch wel kwetsbaar.
Nou dat komt nog, want inmiddels heb ik mezelf extra werk gemaakt: een kap laten vallen op de laminaatvloer...
2 lijmnaden losgebroken.
En wat ziet het er 10x vergroot hobbelig uit. Dat vraagt nog enig polijstwerk, korrel 1200 ofzo...
«
Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 23:10:51 door Ponytail
»
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3804
Enge buur bij de buren
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #56 Gepost op:
22 October 2013, 23:21:50 »
Moet je eigenlijk de meegespoten handrails onder je nieuwe verwijderen, zeker onder het middencabineraam. Bovendien lopen deze ook de verkeerde kant op (boven het luchtrooster ipv voorlangs zoals ze goed gebogen zijn door je). Meteen maar even de gietnaden boven de buitenste cabineramen verwijderen.
Wordt het een groen of een geel tweetje? Bij een geel tweetje hoort ook handrails onder het middelste cabineraam te zitten met het kenmerkende boogje.
«
Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 23:26:55 door GerardvV. Reden: vraag toegevoegd
»
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Peter Wijshake
Offline
Berichten: 573
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #57 Gepost op:
23 October 2013, 00:27:12 »
De eerste gele tweetjes hadden volgens mij nog geen handrail onder het middelste raam. Philotrain heeft hele fraaie geëtste trappetjes voor de Hondekoppen op de markt, dus dat hoeft niet zoveel werk te kosten.
Nog een vraagje, wat me nu opvalt. Waarom heb je de meegegoten schaduwranden aan de cabineruiten niet meteen we gevijld eigenlijk...?
Suc6
Peter
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10473
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #58 Gepost op:
23 October 2013, 00:49:10 »
Hoi,
Veel deduld werk zo te zien
Maar ik zou voor die handrails toch ech dunner materiaal nemen. Maximaal 0.5 liever 0.35 ... Er komt namelijk ook nog lak op
Overigens lak... wat voor primer heb je gebruikt ?? Dat gaat je idd veel schuurwerk kosten
En veel water gebruiiken dan
Grtz & suc6,
Karst
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen
«
Reactie #59 Gepost op:
23 October 2013, 09:41:46 »
Allen dank voor de tips&tricks.
Het aanbrengen van de handrail is pas later bij me opgekomen en ik wil de grondlaag niet 'verpesten' met schuurwerk, dus laat ik de dunne Lima-lijntjes maar zitten.
Mijn leidraad is o.a. de foto van van dit stel op
www.seinarm.nl
en die heeft de onderbroken rail. Vond ik ook veel leuker. Ze komen op de foto's wat dik over, maar het valt mee.
Het hele ding is tenslotte te grof en te dik, maar wel te kort.
De primer ziet er erger uit dan het is (strijklicht), maar wat polijstwerk is er, dat wel... Ik gebruikte Gamma-kunstststofprimer hiervoor. Verdund met thinner en gespoten. Prima hechting, maar wat fijne sinaasappel-pukkeltjes.
Wellicht vloeit dit beter met terpentineverdunning of wasbenzine, maar ook kan de emulsie zelf wat grover zijn.
Behalve korrel1200 heb ik al ergens iets gelezen over het gebruik van JIF o.i.d. dus er gaat nog wat getest worden.
Ik begon dit projektje met de insteek om eens te kijken of het kon en hoever ik ermee kom. Ben nu al verder dan gedacht. De basis was ook de veruit slechtste kap die ik had, maar het pakte behoorlijk uit en ga daarom ermee door. Het wordt geen exact model, maar wel bijna.
En nu ga ik eerst wat schadeherstel doen....
«
Laatst bewerkt op: 23 October 2013, 09:43:22 door Ponytail
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
11
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Lima Mat54 Hondekop - De Verbouwing 1: de draaistellen