Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 21:19:52
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Petertje
Vandaag
om 21:16:21
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 21:15:03
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
T.Spat
Vandaag
om 20:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Simplex
Vandaag
om 20:48:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 20:30:40
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 20:25:46
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 20:04:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Cc72000
Vandaag
om 20:02:55
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
Vandaag
om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500
door
Remco vM
Vandaag
om 19:52:58
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 19:24:53
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
Vandaag
om 19:21:26
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
einte
Vandaag
om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
Vandaag
om 19:00:11
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
tothebeach
Vandaag
om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
Vandaag
om 17:51:41
Motor geluid
door
Johnwater
Vandaag
om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Ronald69
Vandaag
om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 16:20:55
Roco 2400, h0
door
spoorzeven
Vandaag
om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum
door
Seinhuis
Vandaag
om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
martijn v m
Vandaag
om 13:03:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module "Keij en Kramer?"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Module "Keij en Kramer?" (gelezen 6414 keer)
René 4312
Online
Berichten: 824
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #15 Gepost op:
22 September 2013, 22:39:03 »
Kijk, dat scheelt weer een hoop werk, alleen de bramen van het zagen even weghalen!
Maar op de foto's zie je wel een zwarte rand, inderdaad niet helemaal aan het uiteinde van de buis, wat was dat dan?
René.
Gelogd
René
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12493
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #16 Gepost op:
22 September 2013, 22:41:38 »
Daar heb ik het over. dat is het randje roest waar gelast moet worden. Uiteraard is dat zo klein mogelijk gehouden
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
René 4312
Online
Berichten: 824
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #17 Gepost op:
22 September 2013, 22:42:55 »
Kijk, nu snap ik hem ook!
En het is dus niet zwart maar roestbruin.
Dank je.
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2013, 22:53:50 door René 4312. Reden: Kleur aangepast.
»
Gelogd
René
Jan-Peter
Online
Berichten: 2352
Bnlx treinendokter.
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #18 Gepost op:
23 September 2013, 02:01:20 »
Pijpen enzo
Onderwater pijpleidingen worden gemaakt van stukken pijp die de lengte van 11.6m hebben. Dit luisterd redelijk nauw omdat de afstand tussen de
tensioners
(trekkracht houders) aanboord een vaste afstand hebben (een meervoud van 11.6m).
Voor de eerste tensioner heb je normaal gesproken lasstation 1, tensioner 2, lasstation 2, tensioner 3 en dan of het laatste lasstation of het NDT (non destructive testing; las testen met geluid of een radioactieve bron) locatie. Bij elk las station worden er een of twee las ringen van buiten en een\twee van binnen gemaakt.
Een las tussen twee stukken pijp bestaat dan dus uit minimaal 8 lassen die opelkaar liggen.
Pijpstukken worden buiten deze las gebieden (+_ 40cm) gecoat met folie/teer (lijkt op de bekende brandlappen voor het dak). Moet er gas door heen, dan zit er nog een
beton laag
omheen. Pijpleidingen die gas vervoeren zijn normaal gesproken lichter dan water, en drijven.
De uiteindes worden zoals gemeld vaak kaal gehouden, maar worden afgeschermd met een plastic kap. Deze kap heeft twee doelen.
1. Overvloedig corrosie van de binnenzijde tijdens het transport van fabriek naar legplek voorkomen.
2. Snelle check op de rondheid van de buis (transportschade etc).
Ondanks dat het verbindingsoppervlak schoon wordt gemaakt, is een schone binnen kant makelijker te lassen. Zeker omdat je niet kan zien (tot de NDT) of de
lasrobot
op de juiste plek het juiste werk doet.
De buis uiteinden moeten 'perfect' rond zijn, anders zijn ze niet (kwalitatief niet) aan elkaar te lassen.
Vlak voordat de buis het schip verlaat, wordt de plek die is gelast, beschermd met folie, foam, teer etc.
Boven geschetste methode (s-lay) kan worden toegepast op het land (dan geen schip natuurlijk maar lasrupsvoertuigen) en op zee, mits niet te diep (tot 150m). Voor het wat betere pijpwerk naar grotere dieptes is de j-lay de methode, maar dan ga ik te lang off-topic.
Dus een pijp ziet er als volgt uit: 11.6m lang. Een plastic coating eventueel aangevuld met een betonnen mantel. De eerste 40cm kaal, met een blauwe, rode of gele bescherm kap.
Vriendelijke groet,
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Mudhen
Offline
Berichten: 968
AKA Genx Diorama
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #19 Gepost op:
23 September 2013, 07:57:43 »
Jan-
Peter Piper
!
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module "Keij en Kramer?"