Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:42:38
Raadplaatje
door
Jelmer
Vandaag
om 14:25:11
Roco 2400, h0
door
Ben
Vandaag
om 14:13:34
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
henk
Vandaag
om 14:11:15
Leubachtalbahn
door
Jelmer
Vandaag
om 14:06:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 14:01:30
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
Vandaag
om 13:59:48
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:40
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Pauldg
Vandaag
om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
Vandaag
om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
martijn v m
Vandaag
om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 12:37:57
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:35:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
tothebeach
Vandaag
om 12:29:57
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
cor_b
Vandaag
om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal.
door
MOVisser
Vandaag
om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Duikeend
Vandaag
om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27)
door
Duikeend
Vandaag
om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 10:08:28
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:02:35
Een insulfrog polariseren.
door
Albert de Heer
Vandaag
om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim1969
Vandaag
om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
janw
Vandaag
om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module "Keij en Kramer?"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Module "Keij en Kramer?" (gelezen 6405 keer)
René 4312
Offline
Berichten: 824
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #15 Gepost op:
22 September 2013, 22:39:03 »
Kijk, dat scheelt weer een hoop werk, alleen de bramen van het zagen even weghalen!
Maar op de foto's zie je wel een zwarte rand, inderdaad niet helemaal aan het uiteinde van de buis, wat was dat dan?
René.
Gelogd
René
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12490
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #16 Gepost op:
22 September 2013, 22:41:38 »
Daar heb ik het over. dat is het randje roest waar gelast moet worden. Uiteraard is dat zo klein mogelijk gehouden
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
René 4312
Offline
Berichten: 824
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #17 Gepost op:
22 September 2013, 22:42:55 »
Kijk, nu snap ik hem ook!
En het is dus niet zwart maar roestbruin.
Dank je.
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2013, 22:53:50 door René 4312. Reden: Kleur aangepast.
»
Gelogd
René
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2352
Bnlx treinendokter.
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #18 Gepost op:
23 September 2013, 02:01:20 »
Pijpen enzo
Onderwater pijpleidingen worden gemaakt van stukken pijp die de lengte van 11.6m hebben. Dit luisterd redelijk nauw omdat de afstand tussen de
tensioners
(trekkracht houders) aanboord een vaste afstand hebben (een meervoud van 11.6m).
Voor de eerste tensioner heb je normaal gesproken lasstation 1, tensioner 2, lasstation 2, tensioner 3 en dan of het laatste lasstation of het NDT (non destructive testing; las testen met geluid of een radioactieve bron) locatie. Bij elk las station worden er een of twee las ringen van buiten en een\twee van binnen gemaakt.
Een las tussen twee stukken pijp bestaat dan dus uit minimaal 8 lassen die opelkaar liggen.
Pijpstukken worden buiten deze las gebieden (+_ 40cm) gecoat met folie/teer (lijkt op de bekende brandlappen voor het dak). Moet er gas door heen, dan zit er nog een
beton laag
omheen. Pijpleidingen die gas vervoeren zijn normaal gesproken lichter dan water, en drijven.
De uiteindes worden zoals gemeld vaak kaal gehouden, maar worden afgeschermd met een plastic kap. Deze kap heeft twee doelen.
1. Overvloedig corrosie van de binnenzijde tijdens het transport van fabriek naar legplek voorkomen.
2. Snelle check op de rondheid van de buis (transportschade etc).
Ondanks dat het verbindingsoppervlak schoon wordt gemaakt, is een schone binnen kant makelijker te lassen. Zeker omdat je niet kan zien (tot de NDT) of de
lasrobot
op de juiste plek het juiste werk doet.
De buis uiteinden moeten 'perfect' rond zijn, anders zijn ze niet (kwalitatief niet) aan elkaar te lassen.
Vlak voordat de buis het schip verlaat, wordt de plek die is gelast, beschermd met folie, foam, teer etc.
Boven geschetste methode (s-lay) kan worden toegepast op het land (dan geen schip natuurlijk maar lasrupsvoertuigen) en op zee, mits niet te diep (tot 150m). Voor het wat betere pijpwerk naar grotere dieptes is de j-lay de methode, maar dan ga ik te lang off-topic.
Dus een pijp ziet er als volgt uit: 11.6m lang. Een plastic coating eventueel aangevuld met een betonnen mantel. De eerste 40cm kaal, met een blauwe, rode of gele bescherm kap.
Vriendelijke groet,
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Mudhen
Offline
Berichten: 968
AKA Genx Diorama
Re: BNLS-Module "Keij en Kramer?"
«
Reactie #19 Gepost op:
23 September 2013, 07:57:43 »
Jan-
Peter Piper
!
Gelogd
-1- Sebas
Beneluxspoor
USA shelf layout
Youtube:
Genx Diorama
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-Module "Keij en Kramer?"