Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:09:03
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jheronimus
Vandaag om 10:58:41
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 10:55:35
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
  

Auteur Topic: Buitenbaan: h0 in de buitenlucht, kan dat?  (gelezen 5273 keer)

dre

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Buitenbaan: h0 in de buitenlucht, kan dat?
« Gepost op: 19 September 2013, 20:27:37 »
Wie heeft ervaring met de aanleg van een HO modelbaan  (zonder huizen of bebouwing) in de buitenlucht? Vragen: ondergrond watervast hout of geimpregneerd hout. Bevestiging flexibele rails (niet met spijkertjes of schroefjes), ook geen ER-Decor. Dubbelzijdig plakband zal waarschijnlijk loslaten. Hoe roestkleurig ballast aan te brengen (normaliter zeer verdunde houtlijm lost in de regen op). Graag andere optie voor aanbrengen van ballastbed. Welke fabriek levert steenstag voor HO (niet BUSCH, maar een grotere steenslagfabriek in Duitsland). Op de geplande hoofdbaan liggen geen wissels of iets dergelijks. Beginpunt en eindpunt zijn overdekt (thuishuisje). Gaarne enige suggesties welkom. Alvast bedankt. Andre.[/b]
« Laatst bewerkt op: 19 September 2013, 21:00:41 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Buitenbaan: h0 in de buitenlucht, kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 19 September 2013, 21:18:09 »
Welkom Dre.
Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je nog verbazend veel over buitenbanen in h0 tegen. HuubvG was er een tijdje druk mee.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6699.msg152244.html#msg152244

Hij is er kennelijk wel van teruggekomen.  :-\
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10900.msg163496.html#msg163496
« Laatst bewerkt op: 19 September 2013, 21:23:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Buitenbaan: h0 in de buitenlucht, kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 19 September 2013, 21:52:17 »
Volgens de beschrijving is Peco Streamline er in principe geschikt voor:



Ik denk ook dat als je wissels pakt die je met bijvoorbeeld een servo aandrijft en de aandrijving onder een huisje oid zet zodat er geen direct vocht bij kan je best een eind kan komen... 😊.

Groet,

Richard

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Buitenbaan: h0 in de buitenlucht, kan dat?
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2013, 05:21:38 »
Of ga eens kijken in Madurodam, dat ligt er al sinds mensenheugenis.
Met wissels.

Succes met bouwen en laat eens zien wat de vorderingen zijn.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12196
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Buitenbaan: h0 in de buitenlucht, kan dat?
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2013, 07:41:59 »
(normaliter zeer verdunde houtlijm lost in de regen op).
Als je de watervaste houtlijm versie neemt dan lost t helemaal niet op  ;D
Moet je wel zeker weten dat wat je hebt geballast goed ligt,want na de lijm is vast ook echt vast  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10753
Re: Buitenbaan: h0 in de buitenlucht, kan dat?
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2013, 07:44:20 »
Madurodam is gebouwd in schaal 1:25 en dus niet te vergelijken met h0 (1:87).
No dress rehearsel, this is our life.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Buitenbaan: h0 in de buitenlucht, kan dat?
« Reactie #6 Gepost op: 20 September 2013, 09:01:36 »
Op DSO is iemand die dat al jaren doet. Geeft ook wel een beeld van de effecten op langere termijn.
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5921035,5921035
Op Youtube is ook wel wat te zien: http://www.youtube.com/watch?v=E4rOTJApuOk&feature=player_embedded

Ik denk overigens dat Märklin zich beter leent voor dit soort omstandigheden dan gelijkstroom. De stroomafname bij roest en prut op de rails lijkt mij bij pukkels toch wat robuuster.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
  • Klaar voor vertrek
Tuinspoor in HO - ervaringen
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2022, 15:48:58 »
Naar aanleiding van het verhaal over de Pop-kleuren bij de DB heb ik een exemplaar van het tijdschrift ModellEisenBahner gekocht. Daarin staat een artikel over een tuinspoor in HO:



Voordat ik aan zoiets wilds begin, ga ik natuurlijk eerst Wohnzimmer Rbf afmaken. Maar ik heb buiten meer ruimte dan binnen, dus het zou makkelijk kunnen.

Een kleine zoektocht binnen dit forum levert alleen een bericht van HuubvG op, waarin hij het tussen neus en lippen noemt (onder de derde foto).

Dus ik vraag me af: heeft iemand hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 11 September 2022, 18:19:40 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Tuinspoor in HO - ervaringen
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2022, 17:24:17 »
Inderdaad: schon, schon. :)
Uitdaging.

Ronald
Groet,
      Ronald

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Tuinspoor in HO - ervaringen
« Reactie #9 Gepost op: 11 September 2022, 18:22:31 »
Nog in de tijd van voor BNLS had je BNLR en daar heb ik destijds mijn ervaringen met tuinspoor in H0 besproken. Volgens mij was het rond 2006. Heb ik geen foto's meer van.

Ik was aardig op weg, maar had geen rekening gehouden met de kracht van de zon. Er lagen H0rails met kunststof bielzen, en die begonnen te vervormen tijdens een hittegolf. De railstaven kwamen omhoog, de bielzen zaten vast en bleven op hun plek. Een heuse spoorspatting dus, over de lengte van enkele meters. Niet horizontaal, maar wel verticaal. De spoorstaven kreeg ik niet meer op hun plaats en de baan is afgebroken. Alleen de spoorstaven heb ik nog steeds, de bielzen heb ik weggegooid.

Even over de link, die leidt naar zeeschuim, maar die kun je niet gebruiken bij een tuinspoor. Daar moet je bomen van maken door de topjes te verwerken in een stam- en takkenstelsel van kunststof of metaaldraad en geconserveerd en wel binnenshuis inzetten op de baan.

Nu ben ik wel weer aan het nadenken over een tuinspoortje in H0. Wie weet, komt het er weer eens van. Een rondje om mijn tuin heen zou goed zijn om de slakken erbuiten te houden. (y) Gewoon de spanning erop laten staan en ze komen er niet overheen!  ;D

Tijm en citroentijm ben ik alvast aan het vermeerderen, in de kas. Een soort bonsai van maken door snoeien. De kruiptijm is ook al genoeg voorhanden.

Het gaat mij vooral om de combi tuinieren en modeltreinen, dus aan het rollend materieel stel ik geen hoge eisen. Gewoon de oude Fleischmann treinen laten rijden, die mogen wel vies worden, verweren maar dan echt. Met zand en vuil.

Ik zou zeggen Ferdinand, gewoon mee aan de gang gaan! (y) Rekening houden dat uitzetten en krimpen er buiten wat heftiger aan toe gaat dan binnen.

O ja, even dacht ik aan 'tijd om buiten te spelen', maar dat is spoor 0.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2022, 18:30:47 door HuubvG »
Ik heb al een trein

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1907
Re: Tuinspoor in HO - ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 11 September 2022, 19:17:20 »
Dat vind ik een goede toevoeging Huub, je zal misschien kunnen overwegen de baan af te dekken in de wintertijd en overwegend flexrail te gebruiken en niet zozeer wissels. Een meter flexrail heb je voor misschien 6 euro ongeveer dus als je daar een tuinspoor mee anlegt vallen de kosten mee als je dat afschrijft over 2/4 jaar.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2022, 19:20:34 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Tuinspoor in HO - ervaringen
« Reactie #11 Gepost op: 11 September 2022, 19:27:21 »
Ik heb hier een tijdschrift met de beschrijving van een tuinspoor in schaal N. Die lieten ze in de winter gewoon open liggen. In het voorjaar was het blad ruimen en schoonvegen. En dan konden ze weer rijden.
Als het in N lukt, dan moet het in H0 ook kunnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1907
Re: Tuinspoor in HO - ervaringen
« Reactie #12 Gepost op: 11 September 2022, 19:29:26 »
Verder heb ik zelf een redelijk grote tuin met een vijver die heb ik zelf 15 jaar geleden gegraven en aangelegd. Die vijverrand moet nu inmiddels volledig opnieuw worden gedaan i.v.m. verzakkingen. Dus daarmee wil ik zeggen dat de levensduur wellicht niet zo heel lang is van wat je wil bouwen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
  • Klaar voor vertrek
Re: Tuinspoor in HO - ervaringen
« Reactie #13 Gepost op: 11 September 2022, 19:42:32 »
Het leek mij ook, dat het met de bovenbouw niet anders is dan tuinspoor met grotere schalen; de “houdbaarheid” van je railmateriaal is het heikele punt.

Een wat algemenere zoektocht binnen het forum levert alsnog ervaringen op met HO-rails. Daar kom ik ook Klaas’ bijdrage tegen dat hij het ook in N heeft gezien.

En niet iedereen blijkt even veel pech te hebben als Huub: bij sommigen ligt (lag) het er al een jaar of tien zonder problemen.

Daar vond ik ook een verwijzing naar een Engels forum met een rubriek over tuinspoor. Het onderwerp “weerbestendige rails” komt ook daar een paar keer langs. Een positieve uitschieter is een (volgens mij) tuinspoor in OO dat al 19 jaar draait - met het nodige onderhoud, waarschijnlijk.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1907
Re: Tuinspoor in HO - ervaringen
« Reactie #14 Gepost op: 11 September 2022, 20:44:39 »
Maar, als je wat wil maken moet je niet denken in problemen maar in oplossingen. Zo zou je een kleine dubbelsporige tuinbaan kunnen maken in een kleine tuin van bijv. 6 x 4 meter, je hebt dan voor een ovaal dubbelspoor 40m flexrail nodig, het geheel op 18mm multiplex watervast verlijmd en 3 laagjes beits. Dat op draadeind in hoogte verstelbaar (ivm verzakking) en afdekken met een dekzeil wat je aan stroken snijd en met stenen erop legt als je het niet gebruikt.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator