Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Iris door Hasenwald
Vandaag om 19:16:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19

Auteur Topic: Verkopen via websites zoals BNLS, Marktplaats en Ebay  (gelezen 10598 keer)

Gert1

• Gast
Re: Verkopen via websites zoals BNLS, Marktplaats en Ebay
« Reactie #15 Gepost op: 24 August 2013, 23:09:30 »
Hallo allemaal,

De "misser" van Remunj verwijst wel naar een groot probleem bij het verkopen via Marktplaats.

In de voorwaarden staat namelijk, dat een bod in beginsel vrijblijvend is (of een tekst van deze strekking). Onder invloed van de veranderende geest in de samenleving (mooi gezegd hè?  ;D) wordt het "vrijblijvend" gretig geconsumeerd en wordt aan het "in beginsel" zo snel mogelijk voorbij gelezen. In de voorwaarden staat ook, dat een individuele verkoper andere voorwaarden kan en mag hanteren, bijv. het hanteren van een vaste prijs.
Dus klopt mijn weergave enkele posts hoger. Helaas? Of juist niet!

Gr. NS150

Dat mag dan wel zo zijn Rob, maar in de praktijk heb je er niets aan.
Als je je beklaagt bij Marktplaats wegens spookbieders dan krijg je doodleuk te horen dat het geen veilingsite is, dan een bod niet bindend is en dat men de (spook)bieder niet gaat traceren.
En dat terwijl juist spookbiedingen de grootste ergenis op Markplaats zijn. Niet voor niets staat die site bij sommigen bekend als 'de digitale vuilstortplaats'...

mvg,
Gert

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #16 Gepost op: 24 August 2013, 23:22:30 »
Wees maar blij met Marktplaats. Hier in Engeland is "Gumtree" een broertje daarvan, in dat opzicht dat het geen veiling is, maar dus net als Marktplaats. Omdat het in het Engels is en voor de hele wereld toegankelijk is, zijn er een heleboel internationale (voornamelijk Nigeriaanse) oplichters actief. Ik moet echt bij mijn advertentie letterlijk zetten dat ik niet in Nigeriaanse scams trap, alleen dan komt niet de helft van duidelijke oplichters ("ik betaal er meer voor dan je vraagt"). Maar ook hier spreek ik liever op een publieke plek af en doe daar de check en overdracht.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gert1

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 24 August 2013, 23:29:42 »
Op zich valt er met Marktplaats ook nog wel te werken hoor. Ik verkoop er af en toe wel eens wat.
Alleen zou het zoveel beter kunnen zijn. Kennelijk is het op de een of andere manier commercieel interessanter om het zo laagdrempelig te houden als het nu is
en neemt men het minder goede imago dan maar op de koop toe.

mvg,
Gert

Romeo373

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 24 August 2013, 23:31:06 »
Dag Gert,

In de eerste plaats merk ik op, dat het eigenlijk alleen ging om de juiste of onjuiste weergave van MP voorwaarden. Spookbieders is, naar mijn ervaring, een ander onderwerp; bij een te laag bod gaa de verkoper namelijk niet akkoord en komt dus de koop niet tot stand. Door het uitschakelen van de biedmogelijkheid moet de spookbieder mailen en dat voorkomt, dat een spookbod op de site zichtbaar wordt. Er komt dus geen onzinbod + 1 €.

Ik zal ook nooit zeggen, dat je met problemen bij MP terecht kunt, daar kan ook ik boeken over vol schrijven. Als ze al ooit zal toegeven, dat ze onvolledig of misleidend voorlicht (want dat kun je best stellen). dan zal ze terugvallen op de wel houdbare voorwaarde, dat ze bij geen enkele transactie partij c.q. betrokken is. MP weet ook drommels goed, dat ze volgens een arrest van de Hoge Raad (Lycos/Pessers, 25-11-2005) desgevraagd gegevens van wanbetalers MOETEN verstrekken. Als je daarnaar verwijst, krijg je ook de meest laaggeschoolde reacties te horen.

Dat allemaal is voor mij echter geen reden om niet van het juiste uitgangspunt uit te gaan. En daar kom ik in de praktijk best een eind mee, in combinatie dan met het uitschakelen van de biedmogelijkheid.

Helaas is de betekenis van MP voor ons onevenredig groot in verhouding tot de kwaliteit.

Gr. NS150

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #19 Gepost op: 24 August 2013, 23:44:55 »
Ik snap alleen niet waarom Marktplaats niet met feedback gegevens van eerdere transacties van de verkoper/koper werkt. Zal wel niet in hun belang zijn, ze lijken me ook niet erg geïnteresseerd in tevreden gebruikers. Dat krijg je met monopolisten. Gaan ze uiteindelijk wel een keer door onderuit als er een slimme concurrent opstaat. Ik had ondertussen wel verwacht dat dat al gebeurd zou zijn, maar het is in mijn ogen alleen maar uitstel van de executie.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Romeo373

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 25 August 2013, 00:01:06 »
Hoi Fred,

Een toevoeging als door jou gesuggereerd, doet de haren van de onzinbieders overeind staan. Een nadeel of een voordeel? Zo'n toevoeging is ook overbodig, want iedere Nederlander wordt geacht, de wet te kennen.

Naar mijn ervaring is spookbieden en onzinbieden (junkbieden) geen kwestie van gebruik van andermans ID. Wat ik zie, gaat het om onder eigen ID operende hufters OF beginners (één dag aktief op Marktplaats). De tweede groep krijgt van mij een keurig antwoord.

Zie verder ook mijn reactie aan Gert.

Hoi Sven,

Ik denk, dat feedback hier onuitvoerbaar is. Ik zou er ook niet blij mee zijn, want ik heb, naast veel positieve feedback via de mail, ook onterechte klachten liggen: onjuiste beoordeling door beginners, schijnkennis van gevorderden enz.. Wat een indicatie kan zijn is de periode, dat de verkoper actief op MP is, de z.g. ancienniteit. Wat de kopers betreft: die moeten toch vooruit betalen, volgens het internationele gezegde ""no poen no train".

Gr. NS150

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 August 2013, 07:33:56 »
Volgens mij begint dit een discussie te worden die we al een keer of zes hebben gevoerd.

Feit is dat het web de mogelijkheden voor tweedehands aankoop/verkoop enorm heeft verruimd. Vroeger moest je altijd naar een beurs met beperkter publiek en weer daarvoor had je alleen van die suffe advertenties in de blaadjes. Zat er altijd weken zo niet maanden tussen het besluit te verkopen en de daadwerkelijke transactie. Nu kan dat in uren zijn geregeld.

Feit is ook dat we dan binnen Nederland vooral praten over Marktplaats en deze site. We hebben een beter geregeld alternatief, weten jullie nog wel, maar via ebay.nl raak je weinig meer kwijt. Kennelijk willen we Marktplaats, want stel je voor dat je een paar euro moet afstaan. In Duitsland is ebay.de nog steeds koning.

Moet er ook bij zeggen dat ik het geluk heb gehad via Marktplaats nog nooit echt gekke dingen te hebben meegemaakt. Ik vind het ook best bijzonder dat het vertrouwen daar zo zelden wordt beschaamd, gezien de kansen voor open doel die de site voor slordigheden of regelrechte oplichting biedt. Gek genoeg alleen via ebay een paar keer echt belazerd met slechte of slecht verpakte spullen.
En een lage bieding of een onvriendelijk mailtje? Als dat het nou is. In Houten kijk je elkaar in de ogen, zijn er omstanders en is het gelijk oversteken. De kans dat het onvriendelijk wordt is dus kleiner, maar als het onvriendelijk wordt is het gelijk ook 'gezellig'.  ;D de afgelopen 20 jaar toch een keer of drie als sterke arm voor deze of gene bevriende hobbyïst moeten fungeren.  ::)

Maar het gaat meestal vriendelijk en netjes, ook via het web. De veel effectievere tweedehands markt is een reden waarom winkels het moeilijker kregen.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2013, 07:56:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 25 August 2013, 11:00:42 »
.... en zul je uit commerciële overwegingen het nadelig verschil tussen nationale en internationale verzendkosten voor eigen rekening moeten nemen, anders kun je het ook schudden ....

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 25 August 2013, 11:21:18 »
Als je in de grensstreek woont kun je een verzending naar Duitsland ook vanuit een Duits postkantoor verzenden, scheelt ook aan porto.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #24 Gepost op: 25 August 2013, 12:26:50 »
.... en zul je uit commerciële overwegingen het nadelig verschil tussen nationale en internationale verzendkosten voor eigen rekening moeten nemen, anders kun je het ook schudden ....
Daar ben ik het mee oneens. Als je goed spul hebt dan ben je ook bereid meer verzendkosten te betalen.
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 25 August 2013, 12:36:03 »
Aan onze nog steeds onbekende NS150.

Jammer dat je zo hardnekkig anoniem wilt blijven.

Citaat
Zullen we blijven bij hetgeen waarvoor we geleerd hebben?
En lees de MP voorwaarden nog eens echt goed, dat helpt echt!
Waarom denk je dat ik de voorwaarden van Marktplaats zelf geciteerd heb?
Dat zijn de voorwaarden die elke gebruiker zelf na kan lezen en daar staat toch echt dat biedingen niet bindend zijn.
Of dat dan juridisch 100% correct is en in lijn met het burgelijk wetboek zal me eerlijk gezegd worst zijn.
Als ik Marktplaats gebruik hanteer ik hun voorwaarden.
Als die in strijd zouden zijn met onze wet en regelgeving zou er na die jaren toch echt wel eens iemand opgestaan zijn die die aangevochten had met aangepaste voorwaarden als gevolg. Aangezien die voorwaarden anar mijn weten al heel lang van toepassing zijn zal het wel meevallen.
Kan je wel stoer lopen roepen dat iedereen moet blijven waar hij voor geleerd heeft maar dat geld dan net zo goed voor jou  :-X
Voor mij ben je net zoveel hobbyist hier op het forum als ieder ander.

Dus die "misser" kan je evengoed op je zelf van toepasing verklaren.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Romeo373

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 25 August 2013, 12:57:42 »
Ik heb de forumleiding toegezegd om in discussies verliezersposities niet onnodig te accentueren.

Ik heb als jurist geen idee, hoe een verbetering van de Marktplaats Voorwaarden anders dan door dagvaarding van Marktplaats door een benadeelde tot stand zou moeten / kunnen komen. En daar wringt de schoen: je moet dan de z.g. causaliteit (oorzakelijke samenhang) tussen de misleidende MP tekst en een eveneens helder aan te tonen schade bewijzen. En die schade moet dan ook nog groot genoeg zijn, om een rechtszaak zinvol te maken. Aan alle andere wegen heeft MP namelijk lak. En nogmaals, het staat er niet onjuist, maar "alleen" misleidend voor "eenvoudige zielen".

Gr. NS150
« Laatst bewerkt op: 25 August 2013, 13:14:28 door NS150. Reden: aanvulling »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 25 August 2013, 13:04:34 »
En jij bent Meester in de Rechten?
Dan zou je toch moeten weten hoe het wel aan te pakken is.

Zo'n onderschrift onder je avatar zegt niets.
Kan ik er ook wel onder zetten.
En mooi teksten van internet plukken om je punt te maken.  :'(
Staat wel interressant.

Ik ga er maar van uit dat Marktplaats ook juristen heeft die wel weten wat toelaatbaar is en wat niet.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Romeo373

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 25 August 2013, 13:12:37 »
Hoe minder men van iets weet, hoe meer men overtuigd is van het eigen gelijk.

Ooit wel eens gehoord dat een jurist zegt "dat is alleen aan te pakken indien....."
Dat schreef ik namelijk. En verder welterusten..

NS-150
« Laatst bewerkt op: 25 August 2013, 13:23:41 door NS150. Reden: spelfout »

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 25 August 2013, 13:19:26 »
Misschien dat we deze discussie over MP in een apart topic kunnen houden? Of, als er al een topic over bestaat,  daarin verder gaan?

Hier vindt je wat info over verkoop op MP: http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/consument-geldzaken/kopen-via-internet-of-telefoon/kopen-marktplaats/Pages/default.aspx

MP verwijst er zelf ook naar. http://www.marktplaats.nl/i/help/faq.dot?articleNumber=000005116
Jeroen