Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:37:21
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Welke centrale???  (gelezen 2392 keer)

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Welke centrale???
« Gepost op: 16 juli 2007, 22:42:20 »
Ik ben van plan een digitaal bloksysteem te maken voor mijn N spoorbaan.(zie andere draadje ).
Ik rijd nu met de rocomuis 2.Ik was van plan deze te houden maar daar denk ik nu anders over >:(.

Ten eerste kan de rocomuis 2 geen ingestelde waarden "onthouden" bij afschakelen van de stroom.Dus alle loks moeten weer handmatig aan het rijden worden gebracht.( niet handig in een bloksysteem waar veel treinen in rijden). Dus dat wil ik anders.

Daarnaast kan ik met de muis 2 geen CV,s uitlezen.
Dat wil ik eigenlijk ook wel kunnen.Dus valt de muis 2 dan af.( en de multimuis ook volgens mij).

Als ik iets verkeerds gezegd heb dan hoor ik het graag ;D

Dus welke centrale kan ik dan het beste gebruiken die bovenstaande 2 dingen wel kan.
Of kom ik dan al direct bij een IB terecht.
De prijs is voor mij uiteraard ook wel belangrijk.


Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Welke centrale???
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2007, 22:50:14 »
Beste Marco,

Ik lees dat je al een blokken systeem hebt. (S88 of iets anders?)
mijn vraag is eigenlijk...
Zou je er een computer bij willen betrekken?
Die kan namelijk wel alle gegevens onthouden maar die kan ook beter dan een mens je treinen uit elkaar houden als het er meer en meer worden. Een computer heeft wel gevolgen voor je lokmuis. Maar zeker als je met computers wel handig bent hoef je niet eens zo heel duur uit te zijn met b.v. MR direct en Koploper. (bijde gratis)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Welke centrale???
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2007, 22:52:22 »
nee mark zonder computer.
Het bloksysteem gaat werken via ADCC met bezetmelders.
Vrij simpel van opzet dus.
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Welke centrale???
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2007, 22:58:30 »
Zonder de computer hebben we o.a. De Ecos van Esu. de intellibox van Ulenbrock en de Twincenter van Fl*

Van deze 3 is de Ecos verreweg het meest gebruiksvriendelijk en behoorlijk uitgebreid. Ook worden alle gegevens moeiteloos onthouden voor langere tijd vanwege penlights die je er in kan stoppen. Deze centrale is echter wel zo'n 500 euro (adviesprijs)
En daarmee waarschijnlijk niet echt wat je zoekt.   :-|

Er zullen gegarandeerd nog andere alternatieven zijn. (maar ik weet helaas ook niet alles  :-[)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2007, 23:00:31 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Welke centrale???
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2007, 23:36:24 »
Piko Power Box

Daisy (Uhlenbrock)
Intellibox Basic
Intellibox
Twin-Center
Lenz Digital Plus

MRDirect
DDW

De ECoS is een beetje te duur voor je gebruik.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Welke centrale???
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2007, 23:39:07 »
kunnen deze centrales wel ingestelde waarden onthouden na afschakeling stroom en CV,s uitlezen?.( zie bovenste post)
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Welke centrale???
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2007, 23:46:39 »
kunnen deze centrales wel ingestelde waarden onthouden na afschakeling stroom en CV,s uitlezen?.( zie bovenste post)

Je stelt een vraag je krijgt antwoord, dus wat denk je?
Neem eens de moeite en ga naar de website van de aanbieders van de digitale systemen en download eventueel de handleidingen en lees die eens door.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Welke centrale???
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2007, 23:53:12 »
Ik vraag het voor de zekerheid wim.
Er zijn genoeg mensen die het hele draadje niet door lezen voordat ze een "antwoord " posten.
Ik heb  verschillende centrales van de verschillende fabrikanten bekeken en handleidingen  gelezen.
Maar daar staat alleen in wat ze kunnen doen.
De dingen die ik graag wil die beschrijven ze niet en zullen ze waarschijnlijk dus wel niet kunnen. >:( 

Maar goed ervaren digitalisten ??? om raad vragen is altijd nuttig natuurlijk.

groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Welke centrale???
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2007, 09:33:11 »
Citaat van: marco
Ik vraag het voor de zekerheid wim.
Er zijn genoeg mensen die het hele draadje niet door lezen voordat ze een "antwoord " posten.

Doet Wim ook niet.  ;)  ;D
MR Direct werkt met een PC En dat wilde je niet gaf je eerder al aan.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Welke centrale???
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2007, 11:24:20 »
Marco, wat is er mis met een centrale die niet kan wat je eigenlijk liever wel wilt maar die wel een fraktie kost van een andere die wel kan wat je wilt maar ook veel dingen die je misschien wel nooit gaat gebruiken?
Probleem 1 is op te lossen door de centrale zelf aan te laten staan en de spanning naar je rail met een schakelaar van een paar euri af te schakelen. Stroomverbruik is i.d.d. enige mA's maar je TV in standby, audiosetje in standby vreten meer. Die centrale zal ook niet echt eerder stukgaan dan wanneer je 'm steeds in- en uitschakelt.
Probleem 2: tja, die versterkers zijn zo goedkoop omdat er wat zaken weggelaten zijn. Ik schrijf per decoder op wat ik aan CV's verander, dat is i.d.d. wat meer werk maar je moet iets.
Een optie zou kunnen zijn niet naar een andere centrale over te gaan maar een unitje te kopen om decoders via een computer te programmeren. Daar bestaan er diverse van, dat hang je desnoods aan een separaat ovaaltje als programmeerspoor en is doorgaans "auslesefähig" en kost niet direkt een paar honderd euri.
Ik heb hier ooit het Roco digitale startsetje gekocht voor 99 euro. Daarvan gebruik ik alleen de bochten niet, R2 is me echt te krap. Later voor 50 euro een setje versterker-trafo-lokmaus2 gekocht, waarvan nu blijkt dat de versterker simpelweg als booster is te gebruiken. Weer later nog eens een lokmuis2 voor 25 euro gekocht. Ik heb nu dus voor 175 euro een capaciteit van 6 ampere met 3 regelaars, daarmee kan ik nix uitlezen maar ik schrijf het gewoon op en het spul staat al 4 jaar steady aan. O ja, en een gratis simpele lok met 2 simpele wagentjes als bonus.
T.z.t moet daar nog een keer een multimaus bij (makkelijk voor programmeren van waarden >99) en met het uitgespaarde geld kan ik nog eens 4 Fleischmann Fals kolenwagens kopen om die trein nou eindelijk aan de 34 stuks te helpen.
Waar ligt de prioriteit?
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Welke centrale???
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2007, 15:37:51 »
Bedankt voor jouw kant van het verhaal louis.
Klinkt inderdaad ook nog niet zo gek, het is maar net wat je het belangrijkst vind.
Misschien dat ik dan ga uitbreiden met een alleen een extra multimaus met versterker en travo.Want alleen waarden onder de 100 programeren is niet handig ( al kan ik met de zimo MX 620 wel via een omweg boven de 100 programeren).
Ik ga waarschijnlijk alleen met zimo,s rijden MX 620 dus dan kan ik inderdaad decoders programeren via de computer zoals jij aangeeft.

Maar goed voorlopig ben ik druk bezig mijn baan van een digitaal bloksysteem te voorzien en dus het verwijderen van het van meekeren systeem.Daarnaast heb ik nog maar 2 decoders van zimo.
En nog ongeveer 28 loks zonder "schnitstelle" die een faulhaber motor hebben en die moeten ook nog stap voor stap omgebouwd worden.
Ik ga binnenkort mijn eerste lok zonder schnitstelle digitaliseren, ik hoop dat mij dat lukt als leek ;D

marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

johnvg

  • Gast
Re: Welke centrale???
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2007, 20:29:08 »
Marco,

Nog niet genoemd, maar een Raptor zou ook kunnen. Deze centrale heeft al software voor automatische treinenloop erin. Je hebt daarnaast alleen nog een booster nodig.

Via http://site.marklinforum.nl/ kan je aan een gebruiksaanwijzing komen. Dan weet je wat deze centrale ook kan.

Zover ik weet komt deze zeer binnenkort op de markt. Op genoemde website is ook een uitgebreide test.

Met vriendelijke groeten

John

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Welke centrale???
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2007, 22:18:47 »
En vergeet de voeding niet voor de Raptor centrale, en de trafo die je nodig hebt voor de apart aan te sluiten Booster. Voorlopig is die Raptor centrale alleen nog maar een plaatje op een website, met bitter weinig informatie. En dat is al enige tijd het geval. Niet echt een hebbe ding.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

johnvg

  • Gast
Re: Welke centrale???
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2007, 22:48:06 »
Voor een IB heb je toch ook een trafo nodig die je separaat moet kopen?  En wat ik gelezen heb in de handleiding is er geen bijzondere trafo nodig voor de Raptor.

Los daarvan, het is ook een sturend geheel. En er zijn een aantal die de daadwerkelijke unit testen. Dus een plaatje is het niet helemaal meer.

En de test op de door mij genoemde site is behoorlijk uitgebreid. Daar heeft Anne een hoop tijd in gestoken.

Met vriendelijke groeten

John

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Welke centrale???
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2007, 00:07:04 »
Heb ik ergens gezegd dat het anders is dan? Alleen in de IB zit al een Booster. Dus heb je voldoende aan een trafo. Of het wat wordt met Raptor, en of het ook echt op de markt komt, de tijd zal het leren. Voorlopig kun je de Intellibox gewoon gaan halen in de winkel.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.