Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 07:46:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:31:29
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 07:20:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 07:11:51
ESU locprogrammer door Blausee-Mitholz
Vandaag om 07:11:10
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
16 November 2025, 23:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 November 2025, 23:55:25
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door Wijbe
16 November 2025, 23:53:41
Bahnstrecke 5867 door DJV
16 November 2025, 23:46:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
16 November 2025, 23:44:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
16 November 2025, 23:40:49
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
16 November 2025, 23:13:38
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
16 November 2025, 23:08:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
16 November 2025, 22:42:45
Rondom Charlois door NS264
16 November 2025, 22:38:53
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
16 November 2025, 22:21:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
16 November 2025, 21:55:14
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
16 November 2025, 21:33:49
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
16 November 2025, 20:49:23
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
16 November 2025, 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
16 November 2025, 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
16 November 2025, 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
16 November 2025, 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
16 November 2025, 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
16 November 2025, 19:44:41
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
16 November 2025, 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
16 November 2025, 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
16 November 2025, 18:19:23

Auteur Topic: Uhlenbrock Power 6 aansturen dmv Loconet  (gelezen 6707 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Uhlenbrock Power 6 aansturen dmv Loconet
« Reactie #15 Gepost op: 18 August 2013, 11:27:44 »
Jaren geleden heeft Karst over de profi boss een aantal zaken  "gepubliceerd", ga wel even zoeken op dit forum.

ajb :D

Hoi Erwin,

Ik heb op Rail 2009 de Digitale Demo Pendelbaan met de LokBoss en de Power 2 gereden. Ging prima, alleen moest eerst de ProfiBoss en pas daarna de Power 2 ingeschakeld worden..

Aangezien de Power 2 terugkomt in het assortiment van Uhl* is dat misschien een optie.

Let Wel op, dat je naast de PB en de s88LN ook de LocoNet voeding van Wim nodig hebt om een volwaardig LocoNet met de ProfiBoss te maken ;)

Zo,

Al 60 dagen geen bericht meer over deze bouwactie... maar...
Rail zit er aan te komen en dan magtie weer van stal.  :D

Dit keer met een compleet andere besturing.  :o 8) :P

Zoals al in andere draadjes en op het Koploper Forum hebben Wim en ik weer eens iets anders gedaan dan S88XPressNetLI  :D

Namelijk de LocoNetIF  8)

Dit apparaatje brengt net als de S88XPressNetLI de verbinding tussen centrale en PC tot stand.
In het geval van LocoNet centrales hoeft er echter geen s88 aansluiting op. Terugmelding wordt daar anders geregeld zoals we verderop zullen zien.

De bekenste LocoNet centrale is natuurlijk Uhlenbrocks IntelliBox. Maar ook Het Fleischmann Twin Centre, De Uhlenbrock Daisy en de recent uitgebrachte Fleischmann ProfiBoss.

Helaas is de ProfiBoss zo uit de winkel slechts uitgerust met een 12VA trafootje. Niet voldoende voor de demo baan met 3 a 4 loks, een zwik seinen en servo aandrijvingen :(
Maar, gelukkig is het een echte LocoNet centrale, dus de Uhlenbrock Power 2 LocoNet booster met 2 Amp. was snel aangesloten  ;D

De ProfiBoss heeft nog een klein ander nadeeltje: De LocoNet uitgang is een echte LocoNet B uitgang, bedoeld voor boosters. Het aansluiten van stroomverbruikende apparatuur als een Interface, terugmelding, andere handregelaar kan wel maar...

... het LocoNet moet dan wel extern gevoed worden. Wim heeft hier ook een printje voor ontworpen. Hier is het prototype te zien.

Dan is het tijd om e.e.a. op de baan aan te sluiten. Zoals al gezegd gaat terugmelding anders bij LocoNet. Maar... Dankzij het modulaire s88 systeem, kunnen we met een LocoNet Adapter gewoon de terugldprint blijven gebruiken.

Ipv de bekende Patchkabel wordt de S8816SD-N nu via de s88LocoNet adapter aan het LocoNet verbonden...

Waaraan ook de LocoNetIF hangt  ;D

Tot zover de hardware, in Koploper moet e.e.a. omgebouwd worden t.o.v. het MultiMaus gebruik. Behalve het veranderen van de centrale, moeten zo ook alle wissel en seinnummers met 4 verlaagd worden, alle wissels en seinen omgekeerd ( eigelijk correct  :P ) aangestuurd worden, de bezetmelders hernummerd worden en de 'waar-in-blok' punten opnieuw met de bezetmelders gekoppeld worden.

Al met al een klusje van een stief halfuurtje.  :D

En dan natuurlijk de spanning er op met het groene spiegelei... En... Het WERKT !
Reminstellingen snelheden, ijkingen werden allemaal keurig overgenomen uit de MultiMaus situatie. De baan draait nu al weer zo'n 4 uur volledig storingsvrij ;)

john26

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18 August 2013, 14:00:39 »
Dank je Karst voor het zoeken. Ik had de stille hoop dat jij je baan via CDE Booster aansluiting werkend had echter je gebruikt een loconet booster.

Rubedino

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 18 August 2013, 16:06:25 »
John,

Met welke schaal rij je eigenlijk? Die power 6 is namelijk eigenlijk niet voor H0 en kleiner  ;).

Nog even gekeken maar de IB van mij zit alleen maar met de power 7 of 4 verbonden. Jij hebt een oudere versie waar geen loconet aansluiting in zit volgens mij.

john26

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 August 2013, 17:20:57 »
John,

Met welke schaal rij je eigenlijk? Die power 6 is namelijk eigenlijk niet voor H0 en kleiner  ;).

Nog even gekeken maar de IB van mij zit alleen maar met de power 7 of 4 verbonden. Jij hebt een oudere versie waar geen loconet aansluiting in zit volgens mij.

Hallo Kees Jan,

HO, met een dikke vette ringleiding en heel veel contactpunten! Een lichte overkill maar ik zit nooit zonder prik.

Ik heb een IB basic, met Loconet (T en B) en dat is het probleem niet. Mijn boosters hebben geen Loconet, dat is het probleem want de IB is defect. Nu was het plan om mijn baan met de Profi Boss aan te sturen ipv de IB, vandaar mijn vraag.

John

Rubedino

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 18 August 2013, 17:38:01 »
Pas op want laatst fikte er een Kiss Ludmilla uit met een grote booster...... En dan hebben we het over een lok van 6 kg en 70cm lang. Poef.

john26

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 August 2013, 19:03:43 »
Pas op want laatst fikte er een Kiss Ludmilla uit met een grote booster...... En dan hebben we het over een lok van 6 kg en 70cm lang. Poef.

Nou, daar worden we dan niet blij van! Maar op mijn baan gaat het al jaren goed, dank voor je bezorgdheid.   (y)

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 August 2013, 08:20:12 »
Ik denk dat hier toch allemaal te moeilijk over wordt gedaan. Even opsommen:
- Een Profiboss heeft een Loconet uitgang met op de pins 1 en 6 een Railsync signaal (0,5A)
- Een Power6 kan een Railsync signaal op de C+D polen versterken
- Hoe je Loconetkabelpolen 1+6 aansluit op een CDE boosteraansluiting kun je hier lezen

Moeilijker moet je het niet maken, de aansluitingen zijn anders maar wat er op de CD polen staat wordt echt gewoon door de Power6 versterkt. En verwar het loconet signaal niet met een loconetkabel. Het loconet signaal is 2 draden die voor de onderlinge communicatie van enkele berichten tussen componenten worden gebruikt, de loconet kabel heeft 2 aders voor het loconet signaal, 2 aders ground en 2 adres met het railsignaal (Digitraxtaal: Railsync), wat door boosters wordt versterkt.

dirkjan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 19 August 2013, 09:33:20 »
- Hoe je Loconetkabelpolen 1+6 aansluit op een CDE boosteraansluiting kun je hier lezen
Dat was dus het idee wat ik al eerder opperde. Maar ik wist niet zeker of het spanningsniveau wat de booster op C-D verwacht hetzelfde is als wat de Railsync levert. Maar blijkbaar werkt dat.
Je kunt het overigens nog wat simpeler aanpakken. Maak gewoon een verloopkabeltje, met aan de ene kant een RJ connector voor de Loconet aansluiting, en aan de andere kant een connector die op de CDE aansluiting van de booster past.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

john26

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 19 August 2013, 10:05:27 »
Ik denk dat hier toch allemaal te moeilijk over wordt gedaan. Even opsommen:
- Een Profiboss heeft een Loconet uitgang met op de pins 1 en 6 een Railsync signaal (0,5A)
- Een Power6 kan een Railsync signaal op de C+D polen versterken

Moeilijker moet je het niet maken, de aansluitingen zijn anders maar wat er op de CD polen staat wordt echt gewoon door de Power6 versterkt. En verwar het loconet signaal niet met een loconetkabel. Het loconet signaal is 2 draden die voor de onderlinge communicatie van enkele berichten tussen componenten worden gebruikt, de loconet kabel heeft 2 aders voor het loconet signaal, 2 aders ground en 2 adres met het railsignaal (Digitraxtaal: Railsync), wat door boosters wordt versterkt.

dirkjan

Hallo Dirk Jan

Dank voor je antwoord. Om helemaal zeker te zijn: kabel 1 - 6 loconet is railsync en het maakt niet uit of pool 1 of 6  aan C of D van de booster wordt aangesloten?
Ik heb altijd gedacht dat Loconet een gehele andere communicatie protocol was, weer wat bij geleerd.

Klaas ook weer bedankt.

John

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 19 August 2013, 10:38:54 »
Het maakt wel uit hoe je 1-6 aan C-D aansluit. als je het verkeerdom doet loopt de booster in tegenfase met de centrale. Maar als de booster de enige is die op het spoor is aangesloten, dan maakt het niet uit. Anders even proberen.

Loconet is inderdaad een ander communicatieprotocol, maar dat staat los van het Railsync signaal. Het Loconet signaal staat op de beide middelste aders (3 en 4), de twee aders daarnaast (2 en 5) vormen de GND van het loconetsignaal.
Op de beide buitenste (1 en 6) staat Railsync, dat is het stuursignaal voor de boosters, en is een zwakke uitvoering van het DCC signaal wat op de rails terechtkomt.
Loconet en railsync zitten dus wel in dezelfde kabel, maar het zijn twee verschillende protocollen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

john26

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 August 2013, 10:51:07 »
Het maakt wel uit hoe je 1-6 aan C-D aansluit. als je het verkeerdom doet loopt de booster in tegenfase met de centrale. Maar als de booster de enige is die op het spoor is aangesloten, dan maakt het niet uit. Anders even proberen.

Hallo Klaas,

Het ligt aan mijn zeer gebrekkige kennis maar ik haak even af. Wat gebeurd er als de booster in tegenfase loopt en wat is dat? Gaat mijn booster of Profi Boss kaduuk en hoe zie ik dat? Aan de booster zitten oa ook sein- en wisseldecoders aangesloten en er is een ook nog een tweede sectie met een soortgelijke booster?
Ik weet dat ik heel veel vraag maar probeer het te begrijpen waar ik mee bezig ben. Dom geboren maar probeer elke dag nog bij te leren.  ???
 Jou en jullie medewerking wordt zeer gewaardeerd!

John

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 19 August 2013, 11:06:25 »
De twee polen hebben hetzelfde signaal als op de rails staat. Als je de kabel omdraait en je hebt twee boosters aangesloten op twee stukken spoor, dan zijn deze met elkaar in tegenfase als de draden verpoold zijn. Dan kun je een kortsluiting krijgen (die door de boosters wordt gedetecteerd en afgevangen). Maar als je alleen deze booster gebruikt is er niets aan de hand.

dirkjan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 19 August 2013, 11:07:49 »
John, het boostersignaal op de rails schakelt snel tussen plus en min. Die omschakelingen vormen de code waaraan de decoder kan zien wat hij moet doen.
Het probleem ontstaat op de overgangen tussen twee boostersecties. Als een van de boosters verkeerdom is aangesloten, dan staat op de scheiding een plus en een min tegenover elkaar. Dat heet tegenfase. Als er dan een trein over de scheiding rijdt krijg je kortsluiting op beide boosters.

(Dirkjan was net iets sneller)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

john26

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 August 2013, 11:19:35 »
Aha, dat verhaal. Stel ik sluit het verkeerd aan (railsync 1 en 6 aan C en D) dan meet ik de spanning tussen de twee secties en zie op mijn multimeter een bepaalde waarde, ervan uitgaande dat ik natuurlijk bv de rechter zijde meet. Dan is het een kwestie van C en D aansluiting omkeren, we meten niets en ik zit goed.

John

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 19 August 2013, 11:30:25 »
John, volgens mij snap je het.  8)
Wel even opletten dat je je multimeter op wisselspanning zet, anders zie je nog niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel