Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:24:49
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Trein-ice3
Vandaag om 16:21:36
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 15:40:29
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:30:17
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Keska
Vandaag om 15:20:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
  

Auteur Topic: DR4018 Digirails  (gelezen 1367 keer)

Ribo

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
DR4018 Digirails
« Gepost op: 10 August 2013, 20:16:50 »
Beste,
Ik heb mijn baan voorzien van Digirails wisselsturing, type DR4018
Op zich werkt alles naar behoren met totaal 5 modules.
Na enige tijd als de baan is ingeschakeld treden er problemen op met de 1e module.
Hiervan zijn zonder aanleiding de 1e zes adressen niet meer bereikbaar.
Adres 7 en 8 en de overige modules werken prima.
Om de module weer inbedrijf te krijgen moet ik het knopje indrukken en het 1e adres aanklikken.
Dan werkt het goed maar na enige tijd 10 of 20 minuten ben ik wederom de 1e zes adressen kwijt.

Communicatie vindt plaats middels Xpressnetli en Roco Multimaus met daarboven iTrain voor besturing.
 
Heeft iemand enig idee wat hier mis gaat?

Ron


« Laatst bewerkt op: 10 August 2013, 20:31:27 door Ribo »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2013, 10:20:13 »
Hoi Ron,

Hoe en waarop heb je de Power ingang aangesloten ?

Grtzz,

Karst

Ribo

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2013, 14:02:03 »
Beste Karst,
De voeding is aangesloten middels een externe voeding (trafo).
DR4018
Power: aan de wisselvoeding van een Fleischmann trafo
Signaal: aan de rails, dus aan de Multimaus

Gr,
Ron

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2013, 14:07:41 »
met programeren sturen en schakelen beide op digi stroom
na programern pas scheiden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2013, 14:28:19 »
@Jerry,

Maakt niet uit in dit geval.

Ik denk eerder dat 1 van de wisselaandrijvingen veel to zeer veel stroom trekt, waardoor de Fleischmann trafo 'door de knieen' gaat en de Power ingang beneden de 8 volt komt. Als dit tegelijk gebeurt met het schakelen van een wissel ( wel zo aannemelijk ;) ) dan kan de 4018 in de programmeerstand schieten. Het wisselcommando heft dat dan gelijk weer op maar het beginadres van de module is verloren gegaan...

Dus... welke wisselaandrijvingen zitten er aan en is het een 1 Amp of een 500 mA trafo ?? Testen evt. met de 'Muis-spanning' op de power ingang.

Grtzz,

Karst


Ribo

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2013, 14:48:33 »
Hoi Karst,
De trafo is 500mA, zou inderdaad kunnen dat het aan het vermogen ligt.
Bij auto rijden worden wissels op verzoek geschakeld en soms tegelijk aangestuurd.
Ik ga een andere voeding aansluiten of zoals je oppert aan de muis voeding.

Wordt vervolgt,
Bedankt,
Ron

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2013, 15:10:08 »
Karst
ik heb dit ook gehad en bij de buurman ook
voeding en prog spanning op beide en het werkt
ribo
volgens mij schakelt Itrain net als koploper na elkaar en nooit 2 gelijktijdig
vraag anders eens aan tomhas of dacht anne W
die zijn al heel lang met Itrain bezig en anne vanaf de ontwikkeling
anders op 3 rail forum kijken
daar zitten beide

Caterpillar

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: DR4018 Digirails
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2013, 23:29:45 »
Een trafo van 500 mA lijkt me aan de krappe kant, zo'n spoel trekt heel even veel stroom en kan dan de spanning flink laten dalen, de suggestie van Karst kom me plausibel over.

Computerprogramma's kunnen wissels in een wisselstraat niet tegelijk schakelen, instructies worden serieel uitgegeven, maar de tijden tussen de instructies zijn kort, dus zou het kunnen dat de tweede instructie het "naar beneden trekken" van de spanning van de trafo versterkt.

Indien beschikbaar in het programma dan zou je wissels in een wisselstraat met grotere tussenpozen kunnen laten schakelen om de piekbelastingen van de trafo verder uit elkaar te "trekken".

Maar een grotere trafo is gewoon de beste oplossing.

Groet, Caterpillar